Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Min son är 6,5år och fick sin ADHD-diagnos för snart ett år sedan. Jag har skrivit trådar här på Buke ett flertal gånger genom åren sen han föddes som en ventil för att orka med när jag egentligen skulle vilja ta mitt liv eller bara rymma och aldrig återvända. Han har alltid varit väldigt svårhanterlig, hyperaktiv och krävande och det är ständiga bråk. Han har bristande impulskontroll och koncentrationssvårigheter och han är dessutom rädd för att vara själv så man måste tex följa honom till toaletten och vi kan inte lämna ett rum utan att säga till och när han ska sova måste vi ligga och hålla om honom tills han somnar. Varje morgon vaknar han med ett ilsket vrål och det är svårt att hitta kläder som han kan tänka sig att ha på sig. Morgonrutinerna tar 1,5-2h innan vi kommer iväg på grund av allt det här och på kvällen tar det 2-3h från det vi börjar med kvällsmat tills han sover. Varje steg och varje moment kräver massor av tillsägelser och påminnelser och däremellan är han skitsur, arg och krånglar mycket. Det går inte att ha med honom i en affär pga att han är så hyperaktiv (möjligen korta svängar in på ett litet ICA) och ingen annan än våra egna föräldrar skulle bjuda hem oss eftersom det blir kaos. Han har kompisar men det är ingen som vill komma och leka flera dagar i sträck för han är väldigt intensiv och bossig och ska styra och ställa med kompisarna.

Han har börjat medicinera men det är tveksam effekt så vi vill byta preparat men allting tar ju evigheter på BUP. Vi stod i kö i ett år för utredning, när han fått diagnos stod vi i kö i åtta månader för att få recept på medicin som visade sig ha tveksam effekt men vi har ändå hållit på med en upptrappning till maxdos med snigelfart. Vi har stått i kö för att få gå en föräldrautbildning och behandlingsprogram för sonen i ett år.

Hur ska vi orka? Finns det någon annan som har en bra strategi för hur man ska stå ut med det här livet? Det är ett dubbelt stigma eftersom man blir socialt isolerad samt att folk tittar snett och tror att man inte kan uppfostra sitt barn.

Det är så himla hemskt men jag kan inte älska mitt barn. Jag tänker nästan varje dag att jag önskar att han aldrig hade fötts. Jag kan inte vara ensam hemma med honom för jag är rädd att jag blir för arg på honom så vi måste antingen ha min man hemma eller åka ut på något eller också får han vara på fritids trots att jag är ledig. Igår var vi på tropikhuset och badhuset och det var ändå bråk och fel och sura miner halva dagen. Det tar så mycket kraft och energi. När han somnat på kvällen är man så trött och sur så man vill bara dö. Jag vill inte leva det här livet, hur ska man stå ut?

Jag tänker som många andra, avlastning först och främst. För att det skall bli bättre och du/ni skall orka strukturera upp familjen och barnet behövs mycket ork (har också ett barn med diagnos, han är 8 år).
Nu har inte alla med ADHD självklar rätt till LSS, om inte annat kan soc hjälpa er? Kan man "självanmäla" sig dit? De brukar vara ganska snabba med att hjälpa till att få igång stöd och insatser där situationen i familjen verkligen håller på att krackelera.Det finns också kortidsboenden med utbildad personal istället för familjehem om det känns som ett bättre alternativ.

Det andra jag tänkte på med struktur är att många barn som är som ditt oftast mår väldigt mycket bättre av det. Min son är tex smått hyperaktiv, han glömmer en hel massa och behöver påminnas vilket gör att han antingen blir arg alternativt struntar i det. För oss var bildstöd en jättehjälp. Eftersom Habiliteringen går i snigelfart ritade jag ett eget. tex i vilken ordning man tar på sig kläderna, annars hade han glömt bort sig totalt=konflikt. Vi gjorde bilder i rätt ordning han skulle ta på dem. Eftersom han även har Atypsik Autism och gärna fastnar i allt använde vi också äggklocka för att ta tiden fast vi introducerade det som en lek, vilket han gillade.

Mat och vila var också superviktigt, när han började förskoleklass osv han tex 3 timmar direkt efter, så slut är han. Även lagom med energigivare och energitagande spelade stor roll, en aktivitet sedan vila och så nästa aktivitet. Fick han ingen vila var det outhärdligt, han gick i spinn helt minns tex när han for runt hos svärmor och började kasta äpplen ur en skål på folk:o Då nästan dog jag av skam och lovade mig själv att aldrig ta med ungen ut igen.Dock vet jag idag att allt det där bråkandet gjorde honom mer trött än vad jag blev, därav blir det mycket kortare aktiviteter med vila emellan, en heldag Liseberg är inte att tänka på.

När det var som jävligast planerade vi in dagarna timme för timme, även en del timmars vila för mig/oss dvs TV eller datatid, det får man lov till utan att vara en usel förälder tycker jag:). Jag är också inne på det inte_ung skriver om att göra det lätt för sig, välja sina strider. Gillar han sin I-pad-Bra använd det, gillar han en viss slags kläder-bra köp det så är ni av med det krånglet osv ta det i den takt DU orkar.

Jättepositivt med läger, härligt att läsa att du ser en liten ljusning. Det finns också en del grupper på FB för föräldrar vars barn har diagnos och livet är jobbigt, ofta är de låsta för att andra inte skall läsa men mig har det hjälpt mycket "min unge är inte värst liksom" insåg jag.
Ofta blir det bättre när de blir lite äldre också, jag minns både 3 och 6 årsåldern som rena katastrofen, idag är sonen 8 år och mycket har lugnat sig och han är mer jämn i humöret och också funnit viljan att faktiskt "vilja lyckas".Ser jag mig omkring (då jag via sonens fd skola fått lov att träffa på många barn med diagnos som varit rent överjävliga och där det handlat om extremt våld bla) så har allihop peppar peppar klarat sig bra, går i vanlig skola och verkligen växt till sig samt funnit andra strategier än utbrott.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

När vår son varit på toaletten på morgonen lägger jag hans kläder utanför på en lång rad i rätt ordning och bara går därifrån. Vips kommer det en påklädd unge ut i köket :-) Annars skulle vi kunna tjafsa om kläder en timme medans han bara hoppar i sängen.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Visst är det skönt när man hittar sina små strategier som fungerar. Ofta är det mindre saker än man anade.

Vet inte om du minns att jag hade en tråd här då sonen gick och stal saker ur våra skåp, mat som han rörde ihop (han smög) och gömde lite överallt vilket var ett jätteproblem, även nackellack stal han som hamnade överallt. "Sätt en stoppskylt på skåpen" sa sonen, vilket vi gjorde och vips slutade han ;)
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Visst är det skönt när man hittar sina små strategier som fungerar. Ofta är det mindre saker än man anade.

Vet inte om du minns att jag hade en tråd här då sonen gick och stal saker ur våra skåp, mat som han rörde ihop (han smög) och gömde lite överallt vilket var ett jätteproblem, även nackellack stal han som hamnade överallt. "Sätt en stoppskylt på skåpen" sa sonen, vilket vi gjorde och vips slutade han ;)
Men så underbart att han själv hade en lösning på problemet!
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Lånar lite av din tråd, jag misstänker att min 5.5 åring kan ha adhd.
Han är aldrig still, annat än när han spelar dator eller tittar på tv för då kan han vara still ibland. Men det är alltid någon del av honom sas som rör sig. Att försöka prata med honom är smått omöjligt, han tittar på annat, gör miner, kan inte vara still, tycker han något är jobbigt så får han världens utbrott där han skriker, slåss och kan vara riktigt elak. Eller springer och gömmer sig.

Han kissar och bajsar på sig stup i ett, trots att han mycket väl kan hålla sig torr och ren. Han verkar ha svårt för att sätta sig in i andras känslor och vilja, tycker han att lillebror (tex) ska leka på ett sätt så ska det vara så. Säger man till att R får leka som han vill får man svaret (men JAG tycker, men så ska man inte köra bilen osv) Men visst, säger man då att R får köra som han vill/leka på sitt sätt så släpper han det. Oftast.

Han pratar extremt mycket, vet inte om det är något utmärkande för just adhd men det är smått omöjligt att få en syl i vädret när han pratar.
Han kan fråga något men lyssnar aldrig på svaret, man hinner inte ens säga en hel mening innan han är borta/pratar om annat eller helt enkelt bara inte lyssnar.

Han skriker väldigt mycket även när han leker, kan inte sitta still vid bordet när man äter utan springer iväg, vrider och har sig på stolen och pratar pratar pratar pratar. Vi hinner äta våran mat, duka av, tvätta mini, sitta och snacka en bra stund osv, innan han ens har ätit halva sin portion.

Minsta ljud eller något som distraherar så är han borta.
Spela spel går inte, jag tror vi har spelat färdigt ett spel en gång men oftast får jag spela åt honom mer eller mindre, efter halva omgången har han tröttnat. Ska han rita drar han ett sträck eller två på ett papper och sedan vill han inte mer. Men han kan rita figurer och så, han har bara inte koncentration för det.

Det är en daglig strid och det känns som vi är konstant osams.
Han bor varannan vecka och (det här låter hemskt ja jag vet) det känns mest bara jobbigt när han är hemma. "happ ännu en vecka med bråk, nerkissade golv och kläder och ljudnivån konstant uppe i taket"

Få pappan och lyssna på att han ev kan ha adhd är inte det lättaste.
Synpunkter? Är jag helt ute och cyklar eller?
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Ta kontakt med barn och ungdomspsyk och berätta om dina misstankar. Om det skulle vara adhd så är de ju de som utreder honom och skulle det inte vara det så kan ni förhoppningsvis ändå få verktyg att hantera allt runt omkring honom.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Med tillägg att pappan måste vara med på tåget först. Annars får ingen från BUP ens träffa pojken.
(Förutsatte att de båda är vårdnadshavare)
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Hej!

I föräldrabalken 6 kap. 13a§ kan man läsa följande:
13 a § Står barnet under vårdnad av två vårdnadshavare och samtycker endast den ena till en åtgärd till stöd för barnet, får socialnämnden besluta att åtgärden får vidtas utan den andra vårdnadshavarens samtycke om det krävs med hänsyn till barnets bästa och åtgärden gäller
1. psykiatrisk eller psykologisk utredning eller behandling som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. behandling i öppna former som ges med stöd av 4 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453),
3. utseende av en kontaktperson eller en familj som avses i 3 kap. 6 b § första stycket socialtjänstlagen eller
4. en insats enligt 9 § 4, 5 eller 6 lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Detta tillägg har gjorts för att barnets rätt till sjuk- och hälsovård ska stärkas. Hur det fungerar i praktiken är kanske en annan historia. Men det kan vara bara att veta om i allafall.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Har han börjat förskoleklass eller är ni fortfarande "inskrivna" hos bvc? BVC kan erbjuda stöd till föräldrar t.ex. en samtalskontakt. Oavsett om ditt barn har en diagnos eller inte, kan du behöva stöd. Det fina i kråksången är att pappan kan inte hindra dig att träffa bvc-psykologen och du kan få verktyg att hantera vardagen med ditt barn.
 
Sv: Ni andra vars barn har ADHD, hur orkar ni?

Hej!

I föräldrabalken 6 kap. 13a§ kan man läsa följande:
13 a § Står barnet under vårdnad av två vårdnadshavare och samtycker endast den ena till en åtgärd till stöd för barnet, får socialnämnden besluta att åtgärden får vidtas utan den andra vårdnadshavarens samtycke om det krävs med hänsyn till barnets bästa och åtgärden gäller
1. psykiatrisk eller psykologisk utredning eller behandling som omfattas av hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. behandling i öppna former som ges med stöd av 4 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453),
3. utseende av en kontaktperson eller en familj som avses i 3 kap. 6 b § första stycket socialtjänstlagen eller
4. en insats enligt 9 § 4, 5 eller 6 lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Detta tillägg har gjorts för att barnets rätt till sjuk- och hälsovård ska stärkas. Hur det fungerar i praktiken är kanske en annan historia. Men det kan vara bara att veta om i allafall.

Fast det ska väldigt mycket till för att de ska besluta om något sådant. Som jag har förstått det när jag pratat med vår (psykologförbundets) jurist så är det väldigt sällsynt och sker inte om man "bara" vill ha en utredning kring ADHD.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 492
Senast: nejlica
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 272
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp