Bukefalos 28 år!

Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

12345

Trådstartare
Jag är än så länge smal och känner inte av graviditeten, men antar att den kommer börja göra sig påmind snart.

Har egen häst uppstallad i kollektivstall, finns ingen möjlighet till helinackordering någonstans.

Jag hoppas att jag mår bra länge till så jag kan rida och hålla igång hästen. Hur har ni gjort sedan? Har ni ställt av era hästar? Försökt pussla med 2-3 medryttare? Hur länge har ni klarat av mockning osv?
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Jag väntar mitt första barn och har till viss del löst det med att betäcka mitt sto. ;) Självklart inte den enda anledningen, men det passade bra tidsmässigt.

Hade tänkt rida i princip hela vägen själv, fast i lugnare tempo. Tyvärr satte fogarna stopp för det redan i vecka 20, så just nu är det min mamma som tar sig ett pass då och då, eller någon av tjejerna på stallet. Hästen går skogsturer 3-4 dagar i veckan på det här viset. Det blir alltså lite av ett viloår även för hästen (som ju pga dräktighet inte gör så mycket heller för den delen).

Är nu i vecka 27 (28 imorgon) och har än inte märkt av några svårigheter i övrigt stallarbete, det hoppas jag kunna fortsätta med tiden ut.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Jag har "nästan" full skötsel på min häst, det jag gör själv är att mocka och ställa i ordning foder.
Min häst är pensionär och går ca 4 dagar/vecka, känns ju dumt att helt ställa av en häst som blir 22 till våren.

Jag är i vecka 28 och har ridit som vanligt till för någon vecka sen, då började jag få sammandragningar av att trava mer än någon minut åt gången :crazy: Oavsett om jag rider lätt eller sitter ner (nästan så att sitta ner är att föredra).
Jag har en nygammal medryttare som just håller på att sätta igång sig själv efter att inte ha ridit på några år, hon får försöka trava på så mycket hon orkar på sina pass, för tillfället rider hon 1-2 dagar i veckan. Och så jobbar jag i skritt och galopp när jag rider :D

Har ett problem i stalljobbet och det är hämtning av spån, vi har nämligen spånet uppe på loftet med tillhörande brant brygga. Och att bromsa kärran nerför den är ajaj för mina fogar, så det får jag be om hjälp med. Eller så får jag ta den lilla kärran och springa många gånger, om jag bara behöver lite spån. För det är just att hålla emot som ställer till det, att lasta i är inga problem.

Jag har möjlighet att köpa till fullskötsel och planerar att göra det en månad ca när bebis är nykläckt, de dagar som inte medryttaren kan ta. Men än så länge är det bara skönt att åka ut till stallet.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Jag hade min gamling i kollektivstall, och han gick i stoooora kuperade hagar hela dagarna. Jag pusslade på med min vanliga medryttare (hon fick ta 3 dagar i veckan) och så tog jag in en tjej till som red ordentligt pass en dag i veckan. Jag hade alltså tre dagar i veckan, och då gjorde jag så mycket jag orkade. Jag red en tur om jag kunde, annars gjorde det inget att han fick vila mina dagar. Jag skötte mockning osv ända in i det sista (åkte och gav hästarna lunch när vattnet gått!!:)). När bebis var nykläckt tog jag det lugnt i ca en månad, och då hade mina medryttare alla dagar. Jag åkte dit och pysslade om jag orkade nån dag. Efter nån månad kom sommaren, och då var det lättare att komma igång med stallet igen :)
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Red aktivt till v30 sedan skrittade jag dagligen ut fram till v34. sedan fick jag för mycket sammandragningar så jag vågade inte fortsätta.

Stall arbetet såg jag inga som helst problem med, mer än att allt tog jätte lång tid i slutet.

Satte 8 ha staket sista två veckorna och var ute och klippte gräset när vattnet gick.

Men jag hade tur och slapp onda foglossningar, hade bara lite känningar.

Hade en medryttare som red fram till jag var i v39 3-4 dagar i veckan, jag longerade 2 och promenerade minst en dag. sedan släpte jag på bete för att kunna fokusera på den lille när hon kom ut, började jag rida igen eter 3 veckor.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Jag mådde fint under min graviditet och hade själv hand om mina 2 hästar och allt runt omkring dem hela tiden. Självklart blev ridningen lite lugnare och mer "gravidanpassad" allt eftersom magen växte. Jag födde i juli och ställde av dem i mitten av juni (var då i slutet av vecka 38) och kunde med gott samvete låta dem ha ett långt sommarlov.

Upplevde det som skönt att ha en tid efter förlossningen då jag kunde koncentrera mig på barnet, även om jag rent fysiskt hade kunnat börja om med ridningen snabbare.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

När jag va gravid så hade jag bara två shettisar, varav ena jag körde. Så det gick ju bra. Sista turen va ett par dagar innan jag blev igångsatt :laugh:

Stallarbetet va inga bekymmer alls, kunde fått mer hjälp av stalltjejerna om jag bett dem, men jag sparade det tills killen va född. Då försvann tiden för mig och jag sålde mina hästar.
Men när bebbe va 3 månader lite drygt kunde jag inte vara utan kuse längre så jag skaffade mig en ridhäst :bump:
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Jag hade ju ingen ridbar häst under tiden som gravid och min syster har gjort nästan allt till mig under tiden. Jag la allt krut på att jobba istället...
Efter att jag fått barn så är jag glad att jag inte har någon häst att rida. Med sambo som ligger iväg i veckorna hade jag bara haft dåligt samvete. Den första tiden var man glad om man kunde gå på toa utan att känna sig stressad.

Usch va jag låter pessimistisk... Jag hade säkert prioriterar helt annorlunda om jag hae haft häst som krävde ridning ;)
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

jag har 2 hästar på lösdrift. En ridhäst och en sällskapshäst som rids ibland.

Min sambo är borta från tidig morgon och kommer hem tidigast 19.00 om kvällarna, så det blir inte mycket ridet i veckorna så hon går typ bara om helgerna. Jag tycker det är skittrist att ha tid att rida så sällan.

Under graviditeten hade jag ingen egen häst, men jag jobbade i stall och red och skötte alla sysslor till v 31.Kunde ha jobbat längre men gick på HP då.
Skaffade hästen när dottern var 2 månader.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Jag hoppas att jag mår bra länge till så jag kan rida och hålla igång hästen. Hur har ni gjort sedan? Har ni ställt av era hästar? Försökt pussla med 2-3 medryttare? Hur länge har ni klarat av mockning osv?

Kunde som jag nog skrivit tidigare knappt ta hand om mina hästar alls efter vecka 15 pga olika krämpor. Jag har 5 hästar hemma på gården, så det blev min sambo och mina föräldrar som fick ta det tyngsta under den jobbiga vintern. Jag har ibland kunnat sopa stallgången... Jag hade köpt en ny häst till tävling och framtida avel så henne ställde jag av (svårriden) när jag blev gravid och betäckte i våras. Jag är väldigt glad att jag inte hade häst som jag var tvungen att rida de första månaderna.

Nu är bebis här 4 månader och är väldigt lätt att ha och göra med. Som det är nu så har jag honom i sele på dagarna och då kan jag småpilla lite i stallet, mocka, sopa och fixa lite foder. Sen när sambon kommer hem så går jag ut och rider el jobbar unghästarna.

Men det är mycket tuffare än vad jag trott. Eller jag har alltid trott att det skulle bli tufft, men min omgivning som i 10 år tjatat på mig att skaffa barn har sagt att det ska gå så lätt, alla andra har ju häst och barn osv. Det stör mig JÄTTEMYCKET att jag inte kan ta hand om hästarna som tidigare och att jag alltid känner mig stressad.

Sambon kommer hem efter en tuff arbetsdag vid 17.00. Han tar då en macka och tar över bebis från 17.30. Sen ska jag ut och försöka hinna rida en häst alt longera en av de yngre. Oftast ska bebis ha mat vid 19-19.30 så då måste jag vara inne igen. Dessutom så är det ju snällt mot sambon om han kan få nån timmes egentid han också, så mer tid än så blir det inte.

Som sagt var, jag hatar att känna mig stressad i stallet varje dag. Och så fort jag ska åka nånstans måste jag ha med mig en hel armé. Antingen sambon eller mamma måste ju med och ta bebis. Jag kan aldrig planera in nåt utan måste fråga andra först.

Jag är van att vara helt självständig men är nu helt livegen och det är rätt jobbigt!

Men då kanske det är lite skillnad på att ha en häst inhyrd mot vad jag har. I vår kommer jag ha 6 hästar inkl 2 föl om allt går väl med fölningar. Hur jag ska lösa det då vetefan, nu går stona fortf ute...
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Första barnet, då var jag ensam i ett stall med min häst och en sällskapsponny. Jag red till vecka 30 ungefär, sedan ställde jag av min häst tills min son var två månader. Mockning och stallskötsel gjorde jag hela graviditeten, dagarna efter förlossningen ryckte min sambo in. Den här graviditeten var väldigt lätt kan jag tillägga!

Andra barnet stod hästen i kollektivstall. Jag hade då en medryttare som red hästen på heltid från vecka 25 ungefär då jag själv slutade rida. Stallpass och mockning tog jag i huvudsak själv hela tiden. Jag började rida igen när barnet var tre veckor, men fortfarande med en hel del hjälp av medryttaren. Sedan flyttade vi när andra barnet var fem månader, sedan dess har jag haft hästen i kollektivstall utan medryttare vilket har fungerat väldigt bra.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Red fram till i mitten av februari, vet inte vilket vecka jag var i. Hade inte någon sadel som passade och vågade inte rida barbacka längre. Körde hästen i princip varje dag efter det fram till 2 veckor innan Theo föddes, då började de bli för skumpigt, han är född 23 maj.

Hade lite problem med fogarna men stallarbetet gick bra. Släppte ut hästarna varje dag tills dom började gå ute dygnet runt. Tog han om fodringar etc fram tills dagen innen han föddes. Var till och med å hjälpte mamma & pappa att sortera får samma dag som vi åkte in på förlossningen.

Ca 1 månad efter att Theo föddes red jag för första gången. Dröjde dock kanske 2 veckor till innan jag ville utsätta kroppen för mer fysiskt krävande ridning.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Jag slutade rida i v 20, men mockade gjorde jag till dagen innan vi fick åka in :)
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Min dotter är nu 4,5 månad och hästen har jag på en kollektiv lösdrift. Där är det inte så mycket mockning, men fodringarna är tunga då vi i vintras fodrade 10 hästar för hand med fri tillgång på hösilage. Det var över 100 kg hö att konka ut i hagen när man väl skulle fodra och det var rejält med snö i vinter.

Jag red hela graviditeten med undantag för den sista veckan och sen höll jag upp i ca 3 veckor efter förlossningen så ca 1 månad sammanlagt. Jag har dock tur för jag delar hästen med min syster så hon red honom hela tiden och dessutom skötte hon honom till 100% i ca 2 veckor efter graviditeten då jag ännu var ovan som förälder och ville vara hemma med min dotter.

Mockning har vi som sagt inte så mkt. Men fodringen är minst lika tung. Sista månaden var det lite tungt, jag tog med mig sambon ett par ggr eller försökte be om hjälp. Det tog längre tid, man blev andfådd, fick sätta sig och vila osv (det jobbigaste var att böja sig ner och lyfta upp hö, att bära gick bra). Jag hade dock inga problem med foglossning eller annat mer än om jag överansträngde mig, så det var ju bra. En annan hästägare som också var gravid hade mkt problem med foglossning så hennes karl hjälpte henne ofta.

Sista månaden av graviditeten fick jag ont av att trava längre stunder och min häst är riktigt pigg ute så jag red mycket i ridhuset sista veckorna. Jobbade mycket i skritt och med travövergångar vilket min häst behövde så det var toppen. Han har aldrig gått så bra som sista månaderna för mig. :) Vi tränade riktigt bra. Efter graviditeten kunde jag rida på som vanligt igen i alla gångarter men nu är istället problemet att man har en liten tjej med sig så jag kan inte lämna gården - dvs ännu mer ridning på ridbanan/ridhuset. Fösta veckorna gick det bra, då kunde jag lämna henne sovande i vagnen vid ridbanan. Men sen minskade hennes sovbehov och jag hann nästan aldrig rida under några veckor. Nu har hon istället börjat tycka att det är roligt att sitta och tugga på saker så nu kan jag återigen ställa hennes vagn vid ridbanan och rida i åtminstånde 15 minuter - vilket är tillräckligt långt för ett träningspass. Höromdan red jag för min tränare igen för första gången och då var min sambo med och tog hand om dottern under tiden. För i 45 minuter vill hon inte sitta och glo i vagnen. :p

Man får pussla och fixa och inte ha så höga krav. Jag försöker se det så att min dotter blir större och hon kan gott få den här tiden med sin mamma. Hästarna kommer jag att kunna hålla på med hur mkt som helst sen men min dotters barndom får jag bara uppleva en gång.

Ang foglossning upptäckte jag att den blev bättre av ridning om jag arbetade med korsettmuskulaturen. Om jag bara åkte häst fick jag skitont i fogarna så det var viktigt att jobba med sitsen om det skulle gå. Tokhästen bjöd dock på en rodeotur i v 35 nånstans, det kan jag inte rekomendera. ;)

Jag trodde att det skulle vara lättare att rida med bebis faktiskt. Hon vill inte alls sammarbeta. Men det gör ingenting. Det är fantastiskt att vara förälder. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Förra gången (tvillinggraviditet) hade jag tävlingshästen på kuperad lösdrift, slutade rida i 4:e månaden och tömkörde på volt då och då resten av tiden. Betalade en kompis för att ta hand om honom en månad efter förlossningen (vi låg inlagda på neo) men det var bara kraftfodring och visitation av hästen som behövdes då det var fri tillgång på hösilage och vattenkopp i hagen.
Jag började rida efter 3 månader och hästen var precis som när jag slutade rida, helt fantastiskt!

Den här gången hade jag unghäst på lösdrift och bete och skickade iväg honom på körutbildning en månad före förlossning. Tyvärr var detta ett väldigt felval visade det sig eftersom och en kompis hämtade igen honom (mager och ämlig) till betet 3 dagar efter förlossning och tog hand om honom i 2 månader innan jag hämtade honom till nya lösdriften med tillhörande ridhus.

Jag tror att man ska försöka göra det så lätt som möjligt, både för sig själv men även för de som ev. ska sköta hästen. Att fixa med andras hästar som gravid är inget jag skulle vilja göra och att med bebis kunna pricka vissa klockslag är i det närmaste omöjligt, i alla fall för mig.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Jag tror att man ska försöka göra det så lätt som möjligt, både för sig själv men även för de som ev. ska sköta hästen. Att fixa med andras hästar som gravid är inget jag skulle vilja göra och att med bebis kunna pricka vissa klockslag är i det närmaste omöjligt, i alla fall för mig.

Håller med! Oavsett hur det blir så kommer man vara glad om man har det så enkelt som möjligt. Har man häst så bör man ha en plan B om nu plan A innebär att ta hand om hästen till den dag man föder och från det man kommer hem från bb. Självklart hoppas man på en enkel förlossning och en bebis som sover och äter på regelbundna tider men det är långt ifrån alla som får det!
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Jag hade ont i fogarna från vecka 12 och det gick upp och ner hela tiden, jag red dock fram till vecka 34 fast anpassat efter hur jag mådde. Nu har jag en häst som körs oxå så jag kunde varriera med körningen och höll igång honom tills någon dag innan sonen föddes, han föddes dock i vecka 36+6, var beräknad till nu på fredag.
Jag har klarat stallarbetet(inackorderad där jag måste mocka och ta hand om min egen häst bara) själv nästan hela tiden men maken har hjälpt mej en hel del för att avlasta mej.

Nu när bebis är 18 dagar gammal har jag ännu inte kommit tillbaka till stallet helt, hästen har vila och en stallkompis hjälper mej med honom. Jag och maken har tagit med oss bebis till stallet några ggr och fixat med mockning och sköttsel samt haft kvällsfodring en gång.
Får se när man kommer tillbaka helt och när man kan sitta upp för första gången, just nu känns det som att det ligger ganska långt fram i tiden. Hoppas på att kunna börja köra lite tidigare iaf.

Jag trodde att så fort bebisen var född så skulle kroppen bli som innan graviditeten i kännsla, men det är snarare tvärtom, kroppen ser ganska slimad ut redan men känns lite instabil fortfarande. Men man ska ju inte lyfta tungt osv direkt efter förlossningen utan ta det lugnt ett tag, jag tror jag började ta i för fort så nu ska jag ta det lugnt tills det verkligen känns bra.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

KL

Jag är väldigt glad nu för jag har hittat en medryttare som känns kanon! Hon var väldigt lätt att prata och planera med och hästen min gillade henne också. Det syntes. :D :bump: :bump:

Så till vintern har jag medryttaren, en annan tjej som rider ca 1 dag/v och en tredje kommer ta dagar lite sporadiskt, hon bor i grannskapet vilket kan vara bra om nåt oväntat händer. Dessutom har jag min sambo som också tar stort ansvar för hästen, plus fantastiska stallkompisar som också finns där om det behövs. :bow:

Jag tror vi kommer ro det här i land när bebis kommer i januari! :banana:
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Red till vecka 24, och då var det bara skritt och lugn trav. Sen kände jag av sammandragningar + att magen började ta i sadeln vid upp & avsittning. Kändes helt enkelt inte rätt att rida mer. Tömkörde, longerade + promenerade istället. Och sista månaden fick hon vila helt, hade helt enkelt inte någon ork även om jag mådde rätt ok. Mockning + allt runt omkring gick bra att fixa hela tiden - om än att det tog längre tid.

Jag ordnade lösdrift till mina hästar, just för att man inte vet HUR det blir när bebisen kommit. Jag vill nog säga att det är svårare att fixa hästeriet efter bebisen kommit, men det beror ju på hur bebisen är och hur pappan jobbar etc.

När E var född kunde jag fixa med foder mm till hästarna, men orkade inget mer de första 2 veckorna. Red efter 5 veckor men max 2 ggr/vecka och 30 min per gång. Men E är rätt krävande och gillade inte vagn första månaderna, så det var inte så lätt att fixa hästarna de kvällar när sambon jobbade. Och så åt han ofta, och ville inte ta flaska så jag har varit rätt bunden (jobbigt när man är van att fixa allt själv ).
Nu gillar han vagnen så jag kan åtminstone fodra utan problem. För min den så är lösdriften GULD - inga tider att passa och hästarna har det bra.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Graviditet nr.1

Red och tränade fram till v.20 fick ta en lugnare period för jag fick sammandragningar. Red sen en kortare period sen gick hästen ut på bete pga mina problem med foglossningar.
Fixade att mocka och allt sånt, men min hyresvärd körde upp kärran på dynghögen och fyllde vattnet. (Utom dagen före sonen föddes, då körde jag ut 5 kärror bädd :angel:)

Fick förlossningsdepression och lånad ut hästen på foder under 6 månader.

Graviditet nr2.
Börja känna av sammandragningar i v.16 men mkt bättre i fogarna, hästen fick i samma veva kotledsinflammation och gick på bete så jag gjorde inte så mkt i stallet.
Sen i v.23 tror jag red jag för 1a ggr i alla gångarter, och fick dagen efter åka in på förlossningen pga sån smärta och värkar.
Då blev det slut på ridandet och en fd skolkamrat tog henne på foder.
Tanken var att hon skulle vara där i över 1 år, men fodervärden skiljde sig och hade inte råd så hästen kom hem när dottern var 3 månader.

Har haft hästen på helinackordering, flyttat till kollektivstall när sonen var 10 månader, han satt snällt i vagnen medans jag släppte in/ut hästar, red och fixa. Med dottern kom hästen till kollektivstall när hon var 8 månader. Hon är hemma med sin pappa, för hon accepterar inte att sitta och glo i vagnen!
När jag helammade så var hon dock med jämt, på träningar, tävlingar m.m
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 268
Senast: tara
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 183
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 844
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp