Bukefalos 28 år!

Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Jag bor på gård och har nio hästar hemma, min son är 8månader. Fram tills för några månader sen hade vi 11 hästar hemma..
Hästarna är mina och min systers, vi bor på samma gård där även mina föräldrar bor. (olika hus).
Jag och min syster hjälps åt me hästarna men det är jag som rider.

de flesta är unghästar och avelston så under graviditeten hade jag bara 1 häst att rida. vilket fungerade jätte bra. Jag red till samma dag som jag födde min son.kom in från stallet klockan 15.00 och sonen är född kl 16.02.:o
mockade alla boxar, fodrade släppte in o ut hästar o allt sånt under hela graviditeten. Jag visade unghingst på rådgivande när jag var i 7e månaden och hade inga problem med att springa osv.
Dagen efter förlossningen var jag ute i stallet och mockade och efter en vecka red jag igen.

Sonen är 8 månader och det fungerar fortfarande jätte bra.
Jag går upp klockan sex på morgonen, fodrar o släpper ut innan sambon åker till jobbet. mocka o allt stallfix gör jag på dagen när jack sover i vagnen.
Rider gör jag när sambon kommer hem. de dagar han jobbar kvällar åker han klockan 12.00 och då rider jag på morgonen istället.
De kvällar min sambo är hemma tar jag in o kvällsfodrar. de kvällar han jobbar tar syrran eller pappa kvällsfodringen.
Nu börjar det bli mer att göra då vi har tre unghästar som ska ridas in med plus en i kondition men det är till att kliva upp vid fem istället så hinns en av dom med på morgonen.

sedan har jag fantastisk hjälp av min mamma med som ställer upp som barnvakt när det behövs. hon är underbar att ha så nära.:love:
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Låter som här ungefär.. Vill ha en lösdrift till unghästarna iaf och så givetvis en snäll bebis..

Har iaf en lyxig förmån och det är att sambon är ledig under bebis två första månader vilket jag känner är en underbar gåva för mig som inte vill välja mellan hästarna och bebis även om man måste inse sina begränsningar och kanske omprioritera....
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Tarantino - hur hade det funkat om du och din sambo varit själva på gården? Jag blir lite nyfiken då jag har det ungefär som du men inte tycker att nåt är smidigt längre.

Ammar du? Hur sover din bebis på nätterna? När har din sambo "egentid"?

Min plan innan bebis kom var nämligen att lösa det så som du har det men det har inte alls blivit så. Timmarna när sambon kommit från jobbet är alldeles för få för att jag ska hinna det jag vill i stallet, och så ska det ammas osv så jag känner mig konstant stressad. Har dessutom en bebis som inte gillar vagn så det underlättar ju inte direkt heller...
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Tarantino - hur hade det funkat om du och din sambo varit själva på gården? Jag blir lite nyfiken då jag har det ungefär som du men inte tycker att nåt är smidigt längre.

Ammar du? Hur sover din bebis på nätterna? När har din sambo "egentid"?

Min plan innan bebis kom var nämligen att lösa det så som du har det men det har inte alls blivit så. Timmarna när sambon kommit från jobbet är alldeles för få för att jag ska hinna det jag vill i stallet, och så ska det ammas osv så jag känner mig konstant stressad. Har dessutom en bebis som inte gillar vagn så det underlättar ju inte direkt heller...

Självklart hade det blivit svårare om vi varit själva! men oxå mycket för att min sambo jobbar oregelbundet och vissa dagar långa pass osv. Hade han haft ett vanligt dag jobb hade det kanske fungerat bättre...

Bara som en sådan sak när hovslagare kommer , man ska till veterinär osv är det guld värt att ha mamma nära som barnvakt när sambon är borta.
När jag hanterar stona kan jag ha Jack med men när jag hanterar hingsten eller unghingstarna vill jag inte ha Jack i närheten eftersom jag inte tycker att dom är helt pålitliga.

Bara som en sån sak som att en bonde körde sönder två hagstolpar för oss förra veckan utan att märka det och så vips hade jag en unghingst lös. då hade det inte varit kul ensam med bebis!

Men sen 'är jack o har hela tiden vait en väldigt nöjd unge som ÄLSKAR vagnen. varje fm vet jag att mellan 9.00-9.30 blir han trött, då lägger jag honom i vagnen o går till stallet o där sover ha mellan 1- 1,5 timme.
När han är vaken tycker han det är jätte kul att sitta i vagnen o kolla.
vågar inte ha honom på stallgolvet eftersom han ställer sig mot alt o sen faller, o äter allt!

pappans egentid.....hm.... ja de blir de gångerna han har fm hemma o jack är med i stallet.;)

tidigare helammade jag. nu är jack redan 8 mån så ha äter vanlig mat o sen ammar jag på natten, ibland på kvällen. så sen två månader tillbaka har han druckit välling o älskar flaskan så då har jag kunnat lämna honom längre tider.
tidigare vägrade han flaskan.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Jack somnar mellan åtta o nio på kvällen, sover i sin säng men vaknar oftast kring tolv o kommer över till oss, sen vaknar han nån mer gång o ammar för att sedan sova vidare till sju, halv åtta.

men även om jack är jätte lätt att ha med så har jag ju inte lika mkt tid i stallet som innan.
 
Sv: Ni gravida/småbarnsföräldrar med häst

Är i vecka 37 och rider ett par tre dressyrpass i ridhuset/vecka. Funkar skit bra! Har bara lite problem att sitta i traven så det skiter jag i just nu. Har en medryttare som rider ut min häst och hoppar honom lite. Tror jag kommer kunna rida så här tills bebben kommer för inte kan man bli så mycket osmidigare på bara ett par veckor;)

Förra gången så red jag till 6 månaden och sen slutade jag pga fog lossningar och pga att jag hade min syrra till att hålla i gång hästen. Denna gången så har jag visserligen känt av fogarna en del med det var övergående vilket har varit jätte skönt:) Sen vill jag verkligen inte ställa av honom då det fungerar så bra just nu. Slutade rida ut och hoppa från 6 månaden (ca) pga pappan blir så nervös.
Jag funderar nästan på att ställa upp i en klubbdressyr nästa vecka men folk lär ju tycka att jag är helt störd då...:angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 175
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp