Ni gravida!

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

vendelay

Hur går det för er?
Mitt järnvärde måste verkligen gått ner till 0 nu, känns som jag ska svimma när som helst. Vad finns det förutom järntabletter och blutsaft som man kan göra mot det?
Ska till BM på onsdag, hoppas fortfarande att järnvärdet gått upp men jag är lika död som en strandad val just nu. :(
Vaknade nu inatt av en sååååå sköön kramp i vaden haha, trodde jag skulle dö, så pojkvännen fick ge mig en lång massage idag, fast benet är fortfarande som av sten, blah.
Bebisen har bytt håll och verkar vara 'sittande' nu istället, sparkarna mot revbenen slapp jag men nu blir urinblåsan ihjälsparkad istället;) Skönt att den växt till sig såpass mycket nu, har en apparat man lyssnar på hjärtat med, och nu hör man det så fint :love:
Jag undrar vad som har hänt med mig också, stickade ett par tofflor till skrutten häromdan haha, och jag som inte har stickat sen jag var liten och ville vara som mamma - fast vem vet, jag kanske har blivit som mamma nu :D
I vårat landsting får man bara ett UL, jag funderar på att gå privat men har ingen aning om vart och hur mycket det kostar, någon annan som har gjort det?
~Anna
 
Sv: Ni gravida!

Här får man bara ett UL också.
Bra för järnhalten är väl kött, blodpudding, grönsaker (järnet tas upp lättare om man äter mkt grönt?).... groddar tror jag nån sa? spenat... broccoli? Är osäker.... men blutsaft är ju gott ;-)

I sthlm finns många kliniker man kan köpa UL hos, men du kanske inte bor i närheten?
 
Sv: Ni gravida!

Mitt järnvärde såg hyfsat ut i tisdags, men bm vill ändå att jag ska äta järntabletter. Fast jag har inte haft råd att skaffa några. Måste man äta järn? Eller är det så att vissa klarar sig utan?

Jag vill också ha ett till UL, men det verkar inte som det går att få här heller.

Jenny
 
Sv: Ni gravida!

Den här gången har järnvärdena varit utmärkta! Jag har enbart ätit Kvinnavitamineral och det har räckt! Väldigt skönt! Annars kan jag rekomendera Hemofer, de åt jag när jag väntade elin och de fungerade bra!
 
Sv: Ni gravida!

jo i stockholm finns det ju kliniker, jag får ta och kolla upp där lite, sambons föräldrar flyttade precis till östermalm så man får väl passa på om man ska dit och hälsa på någon gång snart :)
HUuu, blutsaft har jag hört rövarhistorier, så nej tack haha :D

Jamtland - jag åt/äter järntabletter, men de verkar inte göra någon skillnad, mitt järnvärde gick neråt ännu mer. :confused:
 
Sv: Ni gravida!

Det du kan göra förutom att peta i dig järntabletter är att också peta i dig sådant som hjälper kroppen att lättare ta upp järnet, från såväl mat som tabletter.
Ät gärna B12 och folsyra, som hjälper till. C-vitain likaså. Och undvik att ta järntabletterna i samband med mjölkprodukter, som hämmar järnupptaget...

Det finns flera trådar här om kramp i benen vid graviditet och det finns tydligen många uppfattningar om VAD som är bra att stoppa i sig mot detta. Läs trådarna och prova dig fram! :)

Jamtland: jag har svårt att tänka mig att du kan klara dig utan tillskott. Minns inte hur långt gången du är ?? Men man får ju dels en betydligt ökad mängd blod i kroppen och för att Då behålla sitt hb på lagom nivå så krävs ju betydligt mer än normalt. Dessutom ska ju det lilla livet i magen också ha sin beskärda del av järnet.. :)
 
Sv: Ni gravida!

Blir hb:t för lågt kan man få järnsprutor.

Jag åt B12, folsyra och c-vitamin (som ameo skrev) men detta hjälpte inte mig som alltid haft lågt hb även utan graviditet. (Fast jag hade kanske förstås haft ännu lägre utan). När mitt var som lägst låg det på 88.
 
Sv: Ni gravida!

vad för sorts järntabletter äter du? jag började med några från hälsokosten som innehöll 12 mg järn /tablett (hemofer innehåller 9 mg/tablett)utan att det hjäpte värdena bara sjönk och bytte sen till niferex 100 mg / kapsel och det tog ändå ett bra tag innan värdena vände trots att jag tog kapseln med apelsinjuice och folsyra och undvek mjölk och sånt samtidigt

första gången jag var gravid var min järnvärden bra och jag åt inget tillskott
 
Sv: Ni gravida!

Äter Niferex, frågade BM senast om jag skulle börja ta två tabletter istället för en, men det skulle jag visst inte. Tick tack, väntar på nästa besök till barnmorskan nu, är nyfiken på vad värdena ligger på..

Hur klarar ni andra av värmen? känns som jag ska dö blaaah >.<
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp