Ni med artros hundar!

nice and happy

Trådstartare
Våran 8åriga (blir 9 i sommar) labrador/Amstaff märkte vi för ett par veckor sedan att han vart stel efter han legat o sovit o kunde små halta dem första stegen speciellt på kvällen. När vi var vid veterinären så konstaterades det artros på bägge fram tassarna på dem yttre tålederna Jag var helt förstörd men enligt veterinär så sade han att hunden kommer kunna leva med detta men jag är rädd för hans smärt gräns då han är extremt pigg o aktiv så för att han ska visa ngt obehag av det så måste han verkligen ha ont.
Iaf han sattes på rimadyl o efter tre dagar var ännu hältan kvar efter han legat still, vi testade med laser o wow efter första behandlingen så har det inte vart ngt, så vi har lasrat tre gånger men i fredags sist vi gjorde det så blev han helt exalterad vid stallet då hans kompisar var i trädgården så han hoppa o for o på kvällen så haltade han några steg o jag känner mig sjukt jobbig som stirrar på han hela tiden hur han rör sig ska ringa veterinär imorrn o se om vi ska lasra mera. Medicinen är sista idag. Vi började även med nypon för snart tre veckor sedan o glucosomin för en vecka sedan.
Vad kan jag göra?
Hur gör ni?
Hur mkt går ni med era?
Vad ger för tillskott, medecin?
Någon som tagit pga detta?
Har ni fått begränsa hundens liv?
Medicinerar ni livet ut?
Vill ju ge han ett fint liv utan smärta men jobbigt att inte kunna ta med han på ställen som han blir glad o skuttar mkt om det lilla gör han sämre sen på kvällen... Han älskar att va på stranden o åka på nya ställen i skogen o vara med i stallet o åka till släkt o bekanta men just nu kommer jag inte våga det pga om han får ont av det. Eller om några veckor kanske det funkar..,
 
min stora har i ena knät. hon får previcox en gång om dagen. vi har gjort så att vi kör som vanligt märker vi att hon har ont så blir det lite lugnare ett tag. vet sa att hon skulle röra på sig som vanligt i den mån det går. i somras var hon så fräsch att vi kunde hoppa över medicinen. nu äter hon mindre dos. hon kommer medicineras livet ut.
 
Jag har en snart 9-årig tik med artros i båda framknäna. Hon medicineras dagligen med metacam och kommer att fortsätta med det livet ut. Vi motionerar så gott det går, hon har lätt för att bli överviktig och nu måste hon hålla vikten för att inte belasta knäna mera. Vissa dagar är hon bättre och vissa dagar är hon sämre. Dom bra dagarna passar vi på att gå lite extra, har hon en dålig dag går vi mindre.
 
Vad kan jag göra?
Hur gör ni?
Hur mkt går ni med era?
Vad ger för tillskott, medecin?
Någon som tagit pga detta?
Har ni fått begränsa hundens liv?
Medicinerar ni livet ut?

Min första tik hade artros i en tå som gav henne hälta periodvis. När jag upptäckte att det var just artros så började jag ge glucosamin och efter 3 veckor var hon som ny.

Hon gick 7-12km per dag med lösspring samt hundlek och tränade lure coursing fram tills bara en vecka innan hon avled, 11½ år gammal. Artrosen upptäcktes när hon var... 8år kanske? Efter starten med glucosamin märktes hennes tå aldrig av det minsta och hon behövde inga mediciner.

Vad jag skulle ha gjort om jag haft henne idag är utöver glucosaminen att byta foder till ett spannmålsfritt råfoder. Nu barfar jag, men hade jag inte haft möjlighet till det så hade jag gett färskfoder. Jag hade även sett till att ge fiskolja i maten eftersom omega-3 dämpar inflammationer (omega-6 som det finns mycket av i tex spannmål och icke-ekologiskt kött bidrar till att driva upp inflammationer). Dessutom hade jag åkt med hunden till en riktigt bra fysioterapeut som visat mig hur jag skulle behandla hunden hemma med ledmobiliseringsövningar osv.
 
Vet precis vad du menar med att man konstant stirrar på sin hund, eller hundens ben och steg. I flera år har jag gjort det. Testade först medicinering i perioder samt glukosamin, han var ok så länge han fick smärtlindring men inte utan det. Till slut blev det Carprodyl full dos och det blev mycket bättre. Efter ett år tålde magen inte den medicnen längre och vi bytte till Previcox, han får också Standardt Led & Brosk som tillskott (kombination av bl a glukosamin och MSM). Nu stirrar jag inte längre på hans steg. :) Denna medicin är dyrare och har karens för tävling, men den funkar också helt klart bättre på min hund. Han kommer att medicineras livet ut. (Vad tillskottet gör vet jag inte, men nu törs jag då inte sluta med det... :p )

Vi har också besökt fysioterapeut och fått råd och konkreta tips och övningar. Jag har lärt mig att det finns inget facit för artroshundar. En del klarar sig toppen enbart med tillskott.

Hans liv är definitivt begränsat. Frågan är bara om han själv vet om det. :) Jag lyfter honom ur bilen, nerför trappor och höga soffor (han är liten och lätt att bära). Hemma har jag kuddar och dynor nedanför exempelvis sängen som ska dämpa ett nerhopp han gör själv. Om vi går en hyfsat lång och aktiv promenad en dag (som 1887 också skrev får hans dagsform bestämma) så vet jag att vi tar det lugnare dagen därpå. Jag tror knappt att våra långa promenader kommer upp i 3 km ens.

Men inom hans begränsningar kan vi göra väldigt mycket. :) Förutom tricks och hans sjukgymnastövningar (skritta över låga hinder t ex) så tränar vi på att han ska säga till när han vill ner från sängen. ;)

Hundsport av typen rallylydnad nybörjarklass är inga problem. Nu skulle han inte få tävla pga previcoxen förstås, men rörelserna går bra.

Hoppas ni snart kommer underfund med vad som passar din hund ifråga om tillskott, ev. medicin och aktivering. Men visst blir man lite chockad först när man inser att det är ett tillstånd som i sig aldrig kommer bli bättre.
 
Tack alla för era svar ☺️ Hur mkt hälta hade era när det upptäcktes? Blev dem helt symtomfria att dem inte ens visade hälta/stelhet dem första stegen efter dem legat still länge?
Vi är inne på andra veckan med glukosomin dasuquin men kunde ta upp till 6v för fulleffekt. Han lasras ännu men han visar ännu lite stelhet om han legat ifrån morgon till lunch när han kliver upp men borta efter några meter o vissa dagar mkt bättre så blir han inte helt symtomfri med laser så ville veterinär testa cartrophen. Någon som testat detta?
Min sambo o jag har lite olika syn han tycker inte det gör ngt att han är lite stel vissa dagar medans jag vill ju självklart att han inte ska se stel ut då jag tänker oxå att det är på bägge fram så kanske han visar mindre o eg har ondare än vad han visar... Han är glad o pigg iaf det känns skönt. Men samtidigt jobbigt att inte veta hur mkt smärta dem har...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 083
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 935
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 779
Senast: Takire
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp