Bukefalos 28 år!

Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Ponnyn hade ju normalt faste insulinvärde. Du skrev 30.

Sen, smala hästar kan ju vara IR med, revbenen kan ju synas men de är IR
Källa till det tack!

Att smala hästar kan få fång beror som regel på annat.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Just majs brukar man micronisera eller på annat sätt processa- som i Hestekraften
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Ponnyn hade ju normalt faste insulinvärde. Du skrev 30.

Källa till det tack!

Att smala hästar kan få fång beror som regel på annat.

Ponny hade 24,5, vilket är under gränsvärdet. Lyckan var fullständigt, tills jag mailade O.W för att berätta 'den goda nyheten' - han hade ju hjälpt mig massor med det hela mailledes.

Och fick kallduschsvaret att det visserligen är under gränsvärde men att det är på tok för högt ändå, då normala hästar - utom shettisar - ligger under 10. Så även fast det var under gränsvärdet låg det i överkant av det, och att han (O.W) ansåg att värdet indikerar IR, och att han bör utfodras som en IR, samt ta ett nytt prov i vår. Om det inte är ända därnere där det ska då så inte ett grässtrå.

Skrev om det i dåvarande fångtråden, men du kanske missade. Blev verkligen en bergochdalbana med en kalldusch där. Jag var så lättad, just för han ju var under gränsvärdet, men nehe.. :crazy:

Glömde ang källa till smala IR-hästar, det kommer strax
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Haken är att det inte blir lågt stärkelse ändå. Kolla på kraffts pelleterade, där totalstärkelse i fodret ändå är 25% utan större 'besvär'.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Insulinresistens hos smala hästar

Som tidigare nämnts finns det ett samband mellan insulinresistens och fetma (Geor, 2008).
Trots det är det viktigt att notera att inte alla feta hästar är insulinresistenta och att hästar som
är insulinresistenta inte behöver vara feta
(Bailey et al., 2008).

http://stud.epsilon.slu.se/286/1/lindback_m_090702.pdf

Some insulin resistant horses have a leaner overall body condition,[...]Thin insulin resistant horses can be fed concentrates, but care must be taken to
provide calories without exacerbating IR.

http://www.lloydinc.com/pdfs/N_FrankEquineMetabolicSyndrome.pdf

Obesity is associated with insulin resistance, but it does not necessarily imply it; a horse can be obese without being insulin resistant, and vice versa
http://www.balancedequinenutrition.com/IRArticle.html

Not all fat horses are insulin resistant (IR), and not all IR horses are fat. Typical body scoring parameters might not apply to some IR horses. Even horses with ribs showing might have insulin resistance.
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=12588

Osv osv osv osv. Du kan få hur många du vill. Pollit, Frank, Geor etc - alla de ledande säger samma sak.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Källa till det tack!

Att smala hästar kan få fång beror som regel på annat.

Ett av många ex på smala hästar som kan vara IR

"It should be noted that not all fat horses
are insulin resistant, and not all insulin
resistant horses are fat."

ej ngn bra sätt att länka men hämtad från nedanstående sida

http://74.125.77.132/custom?q=cache...adipose&cd=9&hl=en&ct=clnk&client=google-csbe
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

. Dessutom om han får fri tillgång så äter han mindre. Får det gå ca en timme mellan målen så han hinner sakna höt så äter han mer. Det kan diffa så mycket som 6-10 kg om det är tomt mellan målen eller ej. Verkar också som att en högre kvot (samma MJ) ger mer aptit.

Problemet för mig är att min absolut inte får bli rund, men ändå ha så han klarar sig när han tvärrasar. *frustrerad*

.

Glömt svara. Just det där med att man får i dem mer om det får 'ta slut' mellan varven har jag också märkt, inte bara på den här. Verkar som de blir 'övermättade' om de bildligt talat vadar i mat. Men om den tar slut ibland, så då blir aptiten bättre? Var så jag fick igång ätandet på förra fbl med. Hon var hopplöst dålig, åt 4 kg grovfoder/natt och ofta mindre. En dålig dag fick jag i henne 5 - 6 kg per dygn, en 'bra' dag fick jag i henne 7-8 kg per dygn. Naturligtvis var hon svårfödd med.

Fick tips av någon att ge ½ kg MINDRE än hon åt upp. Dvs om jag la in 6 kg till natten och hon hade ätit 3 kg, så lägg in 2.5 kg. Sen när det är soprent var morgon, ge 3 kg osv. Jag var skeptisk ska erkännas, s¨åg hur hon skulle bli ett spjälstaket. Men tillslut var jag så desperat att jag gav det en chans.

2 månader senare åt hon 20 kg per dygn, och hade INTE fritt ens, utom på natten. 12 av de 20 kg åt hon på natten, resten var portionerat om 2 kg/fodring i hagen.

Märkt samma sak med den här herrn, att får det ta slut, räcker dock det ganska precis tar slut (typ är slut en halvtimme innan) äter han mer än om man ger honom en jättehög. Knepigt eg, men tacksamt.

Min är ju 'snäll' på så vis att han inte kan stava till tjock, eller inte har kunnat iaf. Utan han måste ha minst XXX MJ, men går jag över det verkar det inte hända något. Han har alltid stått på hög kvot dock, så inte kunnat testa den tesen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Nu hinner jag inte läsa allt, men fetma hör oftast ihop med IR o de blir än fetare.

Det är ett brett spann mellan fet o smal. Det står heller inte vad jag kunde se- ngt om smala hästar, utan bara- inte feta.

en häst kan vara tjock utan att ha de farliga depåerna.

Återkommer....
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Thin = smal. Ribs showing = smal.

Jag ids inte leta upp den nu eftersom du eg inte är intresserad - men jag har sett en bild på ett fbl med IR. Som är rent ut sagt MAGER på bilden, och bilden är tagen.

Finns dessutom inlägge fter inlägg i forum där ägare har hästar som är 'hard keepers' men IR och de sliter sitt hår att få ihop foderstaten såhästen inte ska se ut som ett benrangel.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Ge dig nu....
Vad är det för skillnad på inte fet och smal?
En av orsakerna till IR är att fettdepåerna speciellt vissa fettdepåer ger upphov till en metabolisk störning som gör att insulinkänsligheten minskar.

Om dessa fettdepåer saknas så kan hästen ändå vara IR dvs pga ngn annan orsak. Om den då är normalviktig eller smal kan ju vara ointressant. Fast jag tror att risken för IR kan vara större om den är smal än normalviktig. Men jag väntar på att du ska återkomma - med ngn referens på detta?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Som 'bonus' så kan ju en häst vara smal men ha onormala fettdepåer med. Inte nödvändigtvis STORA depåer, men onormala ansamlingar av fett. Sett bild på det med, en jätteknepig depå mitt på sidan av buken på en i övrigt smal/normal häst.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag vet, har sett en sådan häst. Den har inte en mage utan som en låda i stället, helt fyrkantig. Dvs fettdepåer längs med bukens ovansidor eller hur man ska förklara. Men bakifrån ser det ut som en typ fyrkantig låda. Inget man rider barbacka på. Annars är den smal.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Ge dig nu....
Vad är det för skillnad på inte fet och smal?
En av orsakerna till IR är att fettdepåerna speciellt vissa fettdepåer ger upphov till en metabolisk störning som gör att insulinkänsligheten minskar.

Om dessa fettdepåer saknas så kan hästen ändå vara IR dvs pga ngn annan orsak. Om den då är normalviktig eller smal kan ju vara ointressant. Fast jag tror att risken för IR kan vara större om den är smal än normalviktig. Men jag väntar på att du ska återkomma - med ngn referens på detta?
Varför ska jag ge mig:mad:

nu får NI det att låta som övervikt INTE är den största anledningen till IR o även fång.:mad: igen.

ATT det sen finns få hästar som kan bli det även fast det är smala- vet man orsakerna till det???


According to the authors, weight-gain had "profound" effects on plasma hormone concentrations and insulin sensitivity, prompting them to suggest that preventing weight gain and obesity could minimize these changes and ultimately reduce the risk for laminitis.
Att fullblod nu kan få fång av metabolisk störning, förgiftning, felbelastning osv innebär det inte att denne som det gällde nu var IR- men nu börjas det behandla det med.

Man vill gärna ha så många omöjliga diagnoser som möjligt.

Nu var det heller tydligen inte så illa som det först lät- att den var mager.

Säger igen- hästar mår bra av att brukas- för sitt välbefinnande både fysiskt o psykiskt.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Att fullblod nu kan få fång av metabolisk störning, förgiftning, felbelastning osv innebär det inte att denne som det gällde nu var IR- men nu börjas det behandla det med.

Man vill gärna ha så många omöjliga diagnoser som möjligt.

Nu var det heller tydligen inte så illa som det först lät- att den var mager.

Säger igen- hästar mår bra av att brukas- för sitt välbefinnande både fysiskt o psykiskt.

Den enda som blandat in IR and min D är du?? Jag har aldrig ens nämnt IR, jag är som sagt i princip säker på att han INTE har IR etc.

Men stärkelse rekommenderas inte till klassiska magsårshästar. Och socker och stärkelse rek inte till fånghästar. (Observera att IR fortarande inte ens är nämnt). Och därför vill jag undvika det om jag kan, för att helgardera.

Vad är det som stör dig med det? Att jag vill ge mat som är så snäll mot magen som möjligt?

Och du är det enda som tolkat in mager, det jag skrev ordagrant var:
För snart måste jag tyvärr göra något, trots att han ätit som han ska sista tiden, så vågen går neråt, nu syns revbenen. Det är på intet vis en 'akut' situation och han är på intet vis utmärglad eller ens 'mager'.

Det tolkade du som mager, jag svarade och förtydligade än en gång:
Sen, han behöver inte 'äta upp sig', men jag behöver stanna viktnedgången. Om han stannar här och står still är det helt okej. Jag föredrar iofs att man inte ser revbenen alls utan 'bara' känner dem, men som jag skrev så han är inte mager eller det är någon fara på taket. Men han ska inte tappa MER, då blir han för mager. Just nu ligger han i nederkant av 'normal'. Han har tappat uppskattningsvis 20 - 30 kg, och han bör inte tappa fler.


Om du ska läsa inlägg som fan läser bibeln får du allt prova något annat än att påstå att jag sagt ditt eller datt - när det är du som inte läst ordentligt utan dragit egna, felaktiga, slutsatser om det ena och det andra och sen inte lyckas använda dem att hacka på mig..
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Varför ska jag ge mig:mad:

nu får NI det att låta som övervikt INTE är den största anledningen till IR o även fång.:mad: igen.

ATT det sen finns få hästar som kan bli det även fast det är smala- vet man orsakerna till det???

Däårför att jag tycker att du tolkar det som skrivs i trådarna på ett i alla fall för mig tokigt sätt.

Vi är några stycken som har skrivit ett antal inlägg om fång, fetma, insulinresistens mm.

Om jag nu bara "talar" för mig själv så är jag fullständigt övertygad om att jag aldrig har påstått annat än ett övervikt troligen är en stor anledning till att många hästar blir IR och att många får fång. Anledningen till det är att jag har läst tillräckligt mkt om det för att inse riskerna med feta hästar.

Sedan kan man diskutera hur många hästar som är IR. Jag undrar om det är så många som man först tror. Det finns andra tänkbara anledningar till fång också, högt intag av fruktan tex. Fång är ju en sjukdom där forskarna fortfarande, trots många forskningsprojekt under flera års tid, inte har lyckats lösa gåtan om hur ett fånganfall sätts igång. Därför tycker inte jag att man bestämt kan påstå att det är på det ena eller andra sättet. Jag kommer inte att göra det i alla fall.

När det gäller smala IR hästar så skrev jag redan igår att detta med insulinresistens är oerhört komplicerat.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Däårför att jag tycker att du tolkar det som skrivs i trådarna på ett i alla fall för mig tokigt sätt.


Fång är ju en sjukdom där forskarna fortfarande, trots många forskningsprojekt under flera års tid, inte har lyckats lösa gåtan om hur ett fånganfall sätts igång.


Då tolkar tydligen jag dig oxå på ett tokigt sätt. Du skrev i quoten det jag fetmarkerat.

Å jo,, gåtan är sedan länge löst hur ett fånganfall sätts igång, däremot är det inte för dagen enligt forskning framkommit exakt alla bidragande orsaker till varför ett fånganfall sätts igång.

Axel skrev: Säger igen- hästar mår bra av att brukas- för sitt välbefinnande både fysiskt o psykiskt.

Detta är mkt tänkvärda ord om man vänder på det, se det så här.

En hästägare som inte psykiskt eller fysiskt mår bra kommer ofelbart att "överföra" sina personliga problem till individen. Detta leder secundärt att individen heller inte mår bra, och cirkeln är sluten.

Vi kan ta ett Ex: En hästägare som är anorektiker kommer ofelbart att överföra sin egen "kostcirkel" och foderlära via manisk "teoretisk" uträkning av sina individers näringsbehov. Man blir helt enkelt så teoretisk och hemmablind att man inte ens kan se varesig sin egen verklighet i spegeln, ännu mindre sina individers verkliga näringsbehov eller välbefinnande.

Det komiska i detta sammanhang är att det alltid är hästägaren som på ett eller annat sätt brister i sin kunskap när en individ brabbas av dessa trauma.

Tyvärr så framgår det väldig sällan att så är fallet utan endast ett antal otaliga försvarstal både här och där i ett desperat försök att bevisa sin oskuld.

Domaren i dessa fall är alltid den ensklida individen och tyvärr kommer alltid sanningen i dager, ofta förr.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Å jo,, gåtan är sedan länge löst hur ett fånganfall sätts igång, däremot är det inte för dagen enligt forskning framkommit exakt alla bidragande orsaker till varför ett fånganfall sätts igång.

Jag håller inte med dig.
Nu har jag naturligtvis inte läst exakt allt om fång. Men vad jag förstår så vet man fortfarande inte vad som sker i hästkroppen under ett fånganfall dvs hur den process som bryter ner lamellerna startar eller ens hur detta går till in i detalj. Jag antar att man kommer att kunna förstå allt mkt mer när de väl lyckas lösa detta. Då kommer man förhoppningsvis kunna säga mer om vilka de bidragande orsakerna är.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag håller inte med dig.
Nu har jag naturligtvis inte läst exakt allt om fång. Men vad jag förstår så vet man fortfarande inte vad som sker i hästkroppen under ett fånganfall dvs hur den process som bryter ner lamellerna startar eller ens hur detta går till in i detalj.


Intressant,, kan du skriva vad det är du tagit del av vad som sker i en hästkropp vid ett utlösande fånganfall. Vad som sedan secundärt bryter ner lamellerna kan vi återkomma till.

För att nu inte bli ot så håller vi oss endast till fång utlösande av rubbad tarmflora.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Intressant,, kan du skriva vad det är du tagit del av vad som sker i en hästkropp vid ett utlösande fånganfall. Vad som sedan secundärt bryter ner lamellerna kan vi återkomma till.

För att nu inte bli ot så håller vi oss endast till fång utlösande av rubbad tarmflora.

Jag ser inte ngn anledning till att skriva vad jag har tagit del av. Dels så skulle det knappast få plats i ett inlägg och dessutom har jag inte tid att lägga ner på att skriva allt det.

Jag hade tänkt lägga in länkar till en del av det jag har läst.
Men efter att ha läst de senaste inläggen i fångtråden så har jag bestämt mig för att inte göra det heller. Dessutom är jag glad för att jag bestämde mig för att inte skriva ens lite av det jag har läst.

Du är bara ute efter att bråka med andra användare och inte efter att föra ngn seriös diskussion.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

I alla inlägg/ länkar fattas fortfarande viktig info om huruvida hästarna med fettdepåer motioneras eller inte. Det är av största vikt- det vet du med.
Det gäller även smala hästar som troligen står på hög kraftfodergiva.

Ett par kg kraftfoder kan inte betraktas som en HÖG giva på ett fullblod- om den inte bara står o skräpar förstås.

Det är nu mkt märkligt att det INTE är MEST feta tunga hästar/ ponnies med de specifika tecknena som lider av detta- förutom de smala som är felutfodrade o då KAN skapa onormala depåer. Får man bort dem blir dem som regel bra igen.

Tycker att det är märkligt att man inte kan berätta med egna ord vad vet. rekommenderar för den hästen som har uppsökt klinik- o istället rekommenderar länkar o spånar med kompisarna.
Har man varit inne o tagit insulinprov har man oxå fått förklarat vad PPID är.
Ingen här har nämnt den- ännu:rofl:
Nu är jag lite i fel tråd, men fångtråden är mer som ett par nicks chat.
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 636
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 362
Senast: EmmaW
·
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 127
Senast: Pellerell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp