Bukefalos 28 år!

Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Nej. linklipellets. Det är vetekli, linfrö och kalk och pressats till pellets. Kliet är det inte så mycket stärkelse i. Hippos lincubes är mycket större i själva pelletsen än linklit.

Förresten, prova skillnaden på varm olja hur den går in i kraften du ger idag. Kanske kan vara värt och testa? Jag brukar ha hälften av kraften, på med den varma/heta oljan, rör om och sedan på med resten och röra. Så kyls det snabbare och går in i pelletsen utan att trasas sönder. Blöt mat fast den är hel...
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Just nu får han ju knappt kraftfoder, han får fritt lucernhack (melassfritt), som han pillar lite i, äter några hundra gram/dygn ungefär. Sen får han en liten mängd lucernpellets (melassfri) som jag blandar mineraler i, den får han uppblött så den precis faller sönder (annars silar han mineralerna). I morse tyckte han 'kan du äta själv!' och ratade den helt, har han aldrig gjort förr, men är eg ganska typiskt honom att tycka 'nej, nu är det äckligt'. Och han tycker eg inte om lucern, den här melassfria är den ENDA jag övht fått honom att äta alls.

Men ska minnas tipset om varm olja sen när jag 'får' börja ge kraft igen! Tack. Alla tips att lura kräsna saker att äta är välkomna ;)

Jag vet ju inte om/hur mkt/vad jag får ge nu, får inte tag på klinikvet, men de små mängderna lucern känns som de borde vara godkända, och lucern är ju bra för magsår. Men ska ta upp med vet nästa vecka på ÅB ang om/när/hur jag får ge kraftfoder.

Vem gör de där linklipelletsarna då, dvs var får man tag i dem?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Kräsna kusar är inte lätt. Min går i vågor. Just nu äter han och börjar bli rund :o Men snart kommer han säkert att tappa aptiten och då tappa en massa vikt. Som skönt är har jag bara problem med kraftfodret. Hö äter han (nästan) alltid. Tyvärr är det ändå så att höt sällan täcker behovet, så det är därför det är svårt på vintern. Dessutom om han får fri tillgång så äter han mindre. Får det gå ca en timme mellan målen så han hinner sakna höt så äter han mer. Det kan diffa så mycket som 6-10 kg om det är tomt mellan målen eller ej. Verkar också som att en högre kvot (samma MJ) ger mer aptit.

Problemet för mig är att min absolut inte får bli rund, men ändå ha så han klarar sig när han tvärrasar. *frustrerad*

Linklipellets kan du hitta mer info om här: http://www.spannex.se/produkt/50346 Denna länken är till tillverkarna och inte återförsäljare så den borde vara OK. De som säljer spannex borde kunna ta hem åt dig.

Bara så du vet också, glömde fodret kolla efter linkli igår. Ska kolla i helgen. Så vet du varför du inte får något idag.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

*KL*

ÅB idag - inte minsta lilla sår kvar i magen. Däremot ärren - som JAG tyckte såg otäcka nog ut.
Nuv vet tyckte jag kunde sluta med gastro tvärt nu och ge andapsin i en vecka, andra vet tyckte att vi skulle trappa ner gastrogard i etapper. Så jag är lite kluven, och tänker nog 'lyda båda' litegrann, ge gastro i hel dos ett par dagar (iom svälten) till, sen halv dos, och sen andapsinet. Då hamnar andapsinet nästa v med, så kan jag fixa det själv så slipper mamma traggla med det, det ska ju ges 3 ggr/dag.

Frågade om foder med, och veterinären tyckte att då magsåret inte beror på (vilket ju annars är det vanligaste) knasig utfodring utan just buttan, och inte ansåg han löpte någon större risk att få fång igen om man inte lyckades ha maxad otur och få en rad faktorer att samspela så oturligt igen, så tyckte hon att han kunde äta 'vanlig mat', dvs utan restriktioner. Frågade vad han brukade äta (korn + hestekraft) och tyckte det var okej med motiveringen ovan, men att jag skulel smyga in det.

Jag är nog dock lite väl feg iaf just nu, så tar fortfarande tacksamt emot tips, och hoppas han ska kunna tänka sig äta ERS/liknande. Men i 'värsta' fall är det ju skönt att veta att det inte är - eligt vet - någon fara att blanda i t ex lite korn för att få honom att äta upp det =)
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Ngt bra tips har jag kanske inte riktigt.
Kul att han mår bra!

Jag har läst att magsår pga av butta läker ganska snabbt igen.

När det gäller korn eller ej så kan jag tycka att det borde bero på varför han fick fång? Ett annat sätt att tänka är nog att det han skulle kunna reagera på när det gäller spannmål är om han får för mkt på en gång så att det rinner vidare till grovtarmen. Nu gör ju korn gärna det förstås. Havre är kanske bättre?

Detta med att inte ge spannmål alls gäller kanske mest om man misstänker IR, antar att det inte är så med denna häst?

Bara mina funderingar och inte ngt jag är säker på.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Ngt bra tips har jag kanske inte riktigt.
Kul att han mår bra!

Jag har läst att magsår pga av butta läker ganska snabbt igen.

När det gäller korn eller ej så kan jag tycka att det borde bero på varför han fick fång? Ett annat sätt att tänka är nog att det han skulle kunna reagera på när det gäller spannmål är om han får för mkt på en gång så att det rinner vidare till grovtarmen. Nu gör ju korn gärna det förstås. Havre är kanske bättre?

Detta med att inte ge spannmål alls gäller kanske mest om man misstänker IR, antar att det inte är så med denna häst?

Bara mina funderingar och inte ngt jag är säker på.

Jag har funderat just på det med stärkelse och fång, men med reservation för att veterinärer inte alltid är stjärnor på just foder, så har det kategoriskt nämnts som no-no vid 'fång'. Dvs inget tillägg ang IR etc.

Havre fungerar han inte på tyvärr. Provat flera gånger, både med flit och omedvetet. Spelar ingen roll om det ingår som delingrediens i musli/pellets eller är rent, han blir likadan. Rädd för sin egen skugga ungefär. Far som ett popcorn, kan kasta sig hejdlöst för saker som bara finns i hans hjärna och blir allmänt 'knäpp'. Därav korn istället. Han har tidigare iaf dock inte verkat ha problem med stärkelse, 'all' mat han ätit har varit stärkelserik i princip. Nu kommer hana ldrig upp i några supermängder, helt enkelt för han vägrar äta mer än max ett par kilo/dygn, men det har gått bra. Skulle ju tro att han under sin tid som galoppör ätit stärkelse så det trillade ur öronen på honom med.

Teorin samtliga tycks vara ense om nu ang fånget är en mycket olycklig 'slump'. Där flera faktorer som var för sig inte hade 'gjort något' skedde samtidigt och samverkade. Exakt vilka vet ju bara han däruppe, men teorierna går i stil med 'ätit något olyckligt i hagen, åkte transport och skoddes om - samtidigt'. Dvs hade han bara skotts, eller bara ätit något obra etc så hade han mest troligt inte fått fång.

'Sant' eller ej vet ju ingen, men det är vad alla har landat i för teori just då man inte kunnat hitta annan anledning (sömstick/tryck, sulömhet etc), och 'patienten' är så otypisk vad gäller fång, och utan problem tidigare 'klarat' sådant som är rena mardrömmen för en fångkänslig.

Men jag är helst 'better safe than sorry' och undviker gärna stärkelse och socker om jag kan. Sockret är ju lätt - han tycker inte spec mycket om det. Stärkelse är värre, då hans favoritmat är spannmål i olika varianter, eller musli med mkt spannmål. Men måste jag blanda i lite för att han ska äta något annat 'bättre', så kanske jag törs göra det iom vad vet sa. T ex om ½ kg korn kan få honom att äta 1½ kg ERS (bara hittar på sort och mängd för att visa), så är ju det bättre än att han äter 2 kg Hestekraft.

För snart måste jag tyvärr göra något, trots att han ätit som han ska sista tiden, så vågen går neråt, nu syns revbenen. Det är på intet vis en 'akut' situation och han är på intet vis utmärglad eller ens 'mager'. Men det kommer inte funka med bara silage och lite lucern (som jag drömde om). Veterinären ville att jag skulle hålla koll med, om han tappar fast han inte borde - då vill de undersöka honom igen. Då KAN det vara det där läskiga grovtarmsjoxet. Han BORDE ha lös avföring då med (har han inte), men avmagring är ett av tecknen. Nu kollade de ju när han låg inne och hittade inga tecken, och att han går ner nu är ju 'logiskt', men ska jag kunna bedömma om han går ner fast han inte borde måste jag ju komma till läget där han får MJ nog för att täcka behovet och se vad som händer.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag har ingen erfarenhet av hästar som inte äter. Däremot betydligt mer av den andra varianten - som du vet. :)

Och inte av hästar som reagerar på havre heller. Vårt fullblod gör inte det. Men jag vet att en teori är att en möjlig anledning till att de reagerar knasigt på havre kan vara att det är magen/tarmen som reagerar så de typ får ont i magen. Jag vet inte vad jag ska tro.
Ändras inte stärkelsens smältbarhet om man kokar kornet eller häller varmt vatten på det? (är lite för trött just nu för att orka slå upp det). Men det kan nog också vara så att en liten mängd inte är farlig även om det känns lite tokigt med stäkelse till en fånghäst. Men det kanske finns ngt annat sätt att processa kornet så att det tas upp snabbare och då bli mindre känsligt för en fånghäst - kanske? Jag är lite ute på hal is här och inte alls säker på det jag påstår utan diskuterar bara med dig.

Riskli är ju ett annat alternativ, har för mig att vi diskuterade det tidigare. Men jag vet inte om det är bra eller dåligt till en fånghäst.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Om han nu gillar Hestekraften- ge honom det så har du både hull o muskler snart i trim.
Antar att du frågade hur fort du kan öka givan:confused:
Ett par kg kraftfoder är inte mkt ens för ett normalfött fullblod o det ingår mkt lusern i HK.

Han har inte fått fång av maten!

Det är ju viktigt att han börjar att äta bättre.

Om inte ponnyn ens var IR, så kan du knappast tro att fullblodet är det.
Det hänger ihop med fetma- vettu.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Hur kan du vara så säker på att det inte har med maten att göra? Jag tror kanske inte heller att det verkar som om den fått fång av fodret men säker kan man väl aldrig vara:confused:?

Det finns smala IR hästar också även om det nog är ganska så ovanligt (och säkert en riktig utmaning för den som ska fodra). Nu tror jag inte att AWs fullblod är en sådan bara för det.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Det måtte vara det enda fullblodet som har fått fång- eller vad säger statistiken?
Nu måste detta oxå vara ett extra ordinärt fall- man drar det ut till sin spets, när den nu måste äta upp sig- sjukt!

Var finns de smala IR-hästarna?
I såna fall har de varit rejält överviktiga i många år innan o ej motionerats.

Det är knappast fallet nu.

Snacka om att börja dra in alla diagnoser- då kommer den knappast att bli fin igen.
Jag anser att man tar det med sin Vet-inte här.

Sen finns det de som pratar omkull sina veterinärer- de resignerar.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Knappast det första fullblodet som fått fång och inte det sista heller, dock kanske de inte får så lätt fång när de står i full träning men efter karriären kan de lika lätt råka ut för detta.
har sett ett fall med aktiv galoppör med fång, orsaken kommer jag ej ihåg men:)
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Prova ge vetekli i mindre mängd till att börja med( några nävar). Blanda in det med kornet. Det ska helst fuktas något för att ej damma.Dom verkar tycka det är godare med en fuktig fast konsistens, ej rinnig el. blaskig.Ge i några dagar(på kvällen?)och låt han vänja sig. Vill han ha, så öka på giva försiktigt. Bra konvalecentfoder.
Min gamla häst skadade sig och skulle stå på butta. Pga chock så matvägrade han i två dygn. Försökte med allt. T.o.m gräs ville han inte ha.Pga det fick han magsårs känning.(Har aldrig i hela sitt 22-åriga liv haft problem med magen.)Tog bort betforen och gav honom vetekli(då hade han börjat äta igen),helst tillsammans med yogurt.Symtomen släppte direkt.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Det måtte vara det enda fullblodet som har fått fång- eller vad säger statistiken?


Var finns de smala IR-hästarna?
I såna fall har de varit rejält överviktiga i många år innan o ej motionerats.

Sen finns det de som pratar omkull sina veterinärer- de resignerar.

Jag har inte sett någon riktig statistik över alla som fått fång. Har du?

Jag har inte sett ngt om några IR hästar heller. Det är ju vad jag förstår ganska nytt med detta med att hästar kan vara IR. Inte att de blir det men det är inte helt välkänt bland tex Sveriges veterinärer. Så var de smala är har jag ingen aning om. Jag har för mig att jag skrev innan att det är ovanligt med smala IR hästar. Men det betyder inte att de inte finns. IR är en metabolisk störning som kan sättas i gång eller i alla fall förvärras av fettvävnad. Men det finns även andra orsaker en tänkbar är troligen för lite fettvävnad. IR är ju ngt som är ganska så komplicerat och inget som jag kan redogöra för i all hast. Men jag tror inte att de behöver ha varit överviktiga innan.

Den som vill veta mer kan googla på insulin resistance (stavning?) och equine (hästdjur) så får man upp ett antal träffar. Det mesta som finns skrivet om detta är på engelska.

Jag undrar om ngn verkligen lyckas prata omkull en veterinär så att denna resignerar. Veterinärer verkar inte vara sådana. Inte dem som jag har diskuterat detta med i ala fall. Det är snarare jag som ger upp och vänder mig till ngn annan.

Nu har jag stor respekt för veterinärers kunskaper men tyvärr är inte alla lika insatta i IR, fång eller utfodring speciellt utforing av dessa hästar.

Till ts ursäkta trådkap och inlägg om IR som inte hör till tråden. Jag tror inte att ditt fullblod är IR.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Man pratar egentligen inte längre om IR, men för att förenkla det hela så är det enklast här iom att få har utrett orsaken. Det är numera uppdelat i EMS o PPID o drabbar feta hästar som dessutom är äldre- som regel.

Som jag fattar det kan just de äldre bli permanent IR av att de har varit tjocka under stor del av livet, men framförallt inte motionerats.

Sällan drabbas tävlingshästar- undantaget dressyrhästar som hålls i ett högre hull.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Det är klart att man pratar om insulinresistens. Insulinresistens innebär att cellerna av olika anledningar inte kan ta emot insulinsignalen så att sockret kan släppas in i cellerna. Ett bättre ord för detta är minskad insulinkänslighet. Det är en del av equine metabolic syndrome och ofta också vanligt bland de hästar som får Cushings syndrom.

Men sedan kan man vara insulinresistent av andra anledningar också.

Om jag har förstått det rätt.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag har ingen erfarenhet av hästar som inte äter. Däremot betydligt mer av den andra varianten - som du vet. :)

Och inte av hästar som reagerar på havre heller. Vårt fullblod gör inte det. Men jag vet att en teori är att en möjlig anledning till att de reagerar knasigt på havre kan vara att det är magen/tarmen som reagerar så de typ får ont i magen. Jag vet inte vad jag ska tro.
Ändras inte stärkelsens smältbarhet om man kokar kornet eller häller varmt vatten på det? (är lite för trött just nu för att orka slå upp det). Men det kan nog också vara så att en liten mängd inte är farlig även om det känns lite tokigt med stäkelse till en fånghäst. Men det kanske finns ngt annat sätt att processa kornet så att det tas upp snabbare och då bli mindre känsligt för en fånghäst - kanske? Jag är lite ute på hal is här och inte alls säker på det jag påstår utan diskuterar bara med dig.

Riskli är ju ett annat alternativ, har för mig att vi diskuterade det tidigare. Men jag vet inte om det är bra eller dåligt till en fånghäst.

Jag har bara haft en som övht reagerat förr, och hon reagerade först vid lite högre giva. Hon reagerade på korn etc med, men inte när det var i pellets. Så hon kunde inte äta mer än ½ kg korn/havre (i full träning), men t ex äta 2 kg krafft groov eller krafft grund. Och hon blev inte 'konstig' utan bara bedrövligt pigg, på nivån att hon trodde hon kunde flyga ungefär.

Och just att stärkelsen förändras när fodret 'processes', vet inte om det är så dock.

Så länge trodde jag att det där fåtal hästar som inte 'tål havre' helt enkelt var känsliga för stärkelse just. Fast det stämmer ju inte riktigt på röda herrn.

Riskli ska vara okej till fånghäst, dock inte fått möjlighet att se om han äter riskli än. Men riskli (max e glow) och ERS är väl det jag kikat mest på, just för att stärkelsehalten är låg. I riskli är det ju ett ämne jag inte kan stava till som ligger under dopingreglementet, men det är ju inga problem i vinter i alla fall.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Om han nu gillar Hestekraften- ge honom det så har du både hull o muskler snart i trim.
Antar att du frågade hur fort du kan öka givan:confused:
Ett par kg kraftfoder är inte mkt ens för ett normalfött fullblod o det ingår mkt lusern i HK.

Han har inte fått fång av maten!

Det är ju viktigt att han börjar att äta bättre.

Om inte ponnyn ens var IR, så kan du knappast tro att fullblodet är det.
Det hänger ihop med fetma- vettu.

Ponnyn var IR. Sen, smala hästar kan ju vara IR med, revbenen kan ju synas men de är IR. Dock, jag tror INTE alls någonstans att fbl är IR. Ville jag kunde jag ju lätt ta blodprov, men jag håller det som osannolikt att han är IR, för även de smala har ju som jag begripit det symptom, fettansamlingar etc även om de är mindre än hos de tjocka, men just 'ojämn' fördelning av fett, 'fettnacke' etc. Och han har inte och har aldrig haft ens en antydan.

Men när han nu haft/har fång, även omd et är utlöst av ffa andra saker med en tillfällig magstörning pga 'åt fel växt i hagen', och magsår, även om magsåret inte var foderutlöst det heller, så undviker jag gärna stärkelse om jag kan. Det 'ni' tycker är mitt omständliga, pipiga och pippliga ;) Men jag ÄR sådan, vet jag att det är si (t ex att man generellt rek att inte ge stärkelse i onödan till fång/magsårhästar), och jag KAN påverka det - så gör jag gärna det. I 'värsta' fall är det helt i onödan, men det kan aldrig skada.

Hestekraft är ju tyvärr rätt stärkelserikt, inte lyckats få fram exakt siffra men det innehåller så himla mkt majs, och majs är väldigt stärkelserikt.

Så nej jag kommer inte OM jag kan undvika det lägga honom på en HK-baserad kraftfoderstat. Däremot så veterinärens lugnande ord igår gör att jag nu ser det som en 'hjälp' att kunna få i honom mindre stärkelserikt foder som han kanske inte tycker är lika gott, genom att dutta i den godare, stärkelserika maten (t ex HK, korn eller Mustang Musli).

NÄSTA vinter däremot, om vi tar oss igenom den här och nästa sommar utan problem, då tror jag att jag kommer våga fodra mer 'normalt'
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Det måtte vara det enda fullblodet som har fått fång- eller vad säger statistiken?
Nu måste detta oxå vara ett extra ordinärt fall- man drar det ut till sin spets, när den nu måste äta upp sig- sjukt!

Klinik 1 hade haft flera fall i sommar, just med fullblod och andra smala, svårfödda hästar som inte borde få fång. Hur många frågade jag dock inte om.

Sen, han behöver inte 'äta upp sig', men jag behöver stanna viktnedgången. Om han stannar här och står still är det helt okej. Jag föredrar iofs att man inte ser revbenen alls utan 'bara' känner dem, men som jag skrev så han är inte mager eller det är någon fara på taket. Men han ska inte tappa MER, då blir han för mager. Just nu ligger han i nederkant av 'normal'. Han har tappat uppskattningsvis 20 - 30 kg, och han bör inte tappa fler.

Sen finns det de som pratar omkull sina veterinärer- de resignerar.

Om du blir lugnare så samtliga veterinärer som varit inblandade i fbl i år är 'nya' för mig, och jag har träffat dem exakt en gång vardera. Så inge risk för omkullpratning eller regination i det här fallet (fång/magsår) iaf.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Det är klart att man pratar om insulinresistens. Insulinresistens innebär att cellerna av olika anledningar inte kan ta emot insulinsignalen så att sockret kan släppas in i cellerna. Ett bättre ord för detta är minskad insulinkänslighet. Det är en del av equine metabolic syndrome och ofta också vanligt bland de hästar som får Cushings syndrom.

Men sedan kan man vara insulinresistent av andra anledningar också.

Om jag har förstått det rätt.

Så har jag också fattat det. IR är en synnerligen förekommande och fristående 'åskomma', som ingår som ett diagnoskriterium för t ex EMS. Men IR = EMS. Däremot så är en EMS-häst IR, plus några fler kriterier (pågående eller tidigare fång samt övervikt).

Men en häst som inte har/har haft fång t ex, men är IR, den har inte EMS (men 'kan få').

De är ju IR innan de får fång liksom. Och de kan ha insulinresistens UTAN att ha drabbats av konsekvenserna av det, och utan att vara överviktig än. Det var ju så de i den där studien kunde peka ut vilka ponnyer i en flock som SKULLE FÅ fång. Ingen av dem hade det, de var ungefär samma hull etc, men vissa individer hade en sänkt insulinkänslighet/var IR - och dessa gick att detektera redan innan de fick fång.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

J
Och just att stärkelsen förändras när fodret 'processes', vet inte om det är så dock.

Stärkelse som upphettas gelatiniseras dvs bryts ner/omvandlas till en form som gör att den tas upp snabbare i systemet. Jag har läst en del om detta men hittar inte det nu. Jag förstod det nog som att det är därför man värmebehandlar foder eller det är i alla fall en av de viktigare anledningarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 327
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 636
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 362
Senast: EmmaW
·
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 127
Senast: Pellerell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp