Ni med erfarenheter av opererade hästar

neywaz

Trådstartare
Min häst är opererad för snart tre veckor sedan i ringbandet/kotsenan på ena frambenet. Hon har ätit fenylbutazon till och med i torsdags och varit fin i benet till det, förutom en liten galla som veterinären på kliniken inte bedömde som någon fara.

Hon står lindad nattetid med back on track, dagtid går hon utan då hon kliar sig så fruktansvärt på benet. Nu i helgen,när hon inte får medicin längre har hon blivit lite småtjock och varm längs hela senan, det försvinner efter hennes dagliga skrittpromenad men när hon stått stilla i sjukhagen ett par timmar kommer det tillbaka. Hon är lite tjock även på morgonen efter att jag tagit av lindorna så själva back on tracken under natten verkar inte ge lika bra "effekt" som en promenad. Hon är alltså inte jättesvullen utan kanske en halv centimeter utfyllnad längs hela senan på insidan.

Jag ska naturligtsvis ringa kliniken imorgon bitti, det går inte att få tag i dem helgtid och det känns inte så akut att jag måste ringa efter jouren?

undrar om någon på forumet så här, har erfarenhet av liknande händelser? Kanske är normalt att de är svullna så här kort tid efter operation? :crazy: Till saken hör att hon normalt går på lösdrift så nu när hon blivit förpassad till sin lilla sjukruta är hon f*rbask*t pigg när man är ute, så jag får kämpa för att hålla henne till någorlunda lugn skritt :crazy: Hon verkar heller inte så halt av det lilla jag ser, men ibland "sticker" det till och hon säger aj, när hon stått stilla länge men det går över när hon rör sig.

alla funderingar och tankar är välkomna :)

*från en lite helg-hispig en*
 
Sv: Ni med erfarenheter av opererade hästar

Ingen på hela söndagen? :p

Jag funderar på om jag kanske överansträngt henne. Veterinären sa 5 minuters skritt morgon/kväll innan stygntagning som var i måndags. När stygnen var plockade dvs måndag kväll - tio minuters skritt och öka sakta på med 5 minuter per ökning. I helgen började vi gå 15 minuter, samt att hon går i en liten gräshage kanske 5 x 10 meter där hon rör sig litegrann. Går omkring stillsamt och betar så att säga. Det var OK enligt klinikveterinären så länge hon inte sprang runt. Hon är lugnare när hon har en liten gräshage än en ruta med sand så att säga.

Kanske denna motion + att hon går runt i sin hage är för mycket med tanke på att det var tre v sen?? :confused: nä jag ska ringa imorgon och fråga...
 
Sv: Ni med erfarenheter av opererade hästar

Tror att det kan var bra att ringa men inte att det är någon fara i övrigt. Hoppas det gick bra när du talade med vet! En liten sjukbox kan göra vilken häst som helst sprallig. Du kan ju inte binda fast henne med blytyngder direkt för att hålla henne stilla. Det är bra om det blir mindre igen efter att hon rört på sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 016
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet...
Svar
1
· Visningar
2 956
Senast: skuggi
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 278
Senast: Liten
·
Hästvård Min häst sparka sig själv på insidan av bakbenet straxt innan jul det var inget sår bara päls som saknades men benet var jätte svullet...
Svar
3
· Visningar
3 077
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp