Ni med flera katter med olika foderbehov?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur gör ni med flera katter där en gärna blir lite för tjock, men de andra har fullt sjå att hålla vikten?

Jag lär inte vara ensam om problemet, och de jag vet blundar helt enkelt för att den mest lättfödda katten blir fet. Men har någon kommit på någon annan smart lösning? =)
 
Ge dem fri tillgång på torrfoder. Låt katterna gå ut och in som de vill. När de kommer in äter de ofta direkt.
Lär den lättfödda katten att den inte får äta innan den svårfödda (om de kommer in samtidigt). Om den lättfödda sedan äter för mycket, ta undan matskålen.

Så funkar det hemma hos mig :)
 
Jag har den turen att den magra katten är mer våghalsig och hoppar upp på mer oåtkomliga ställen än tjockisen.

Så jag ställer smalisens högenergi/-proteinfoder på ett ställe dät tjockisen inte hoppar upp.
Och tjockisens foder på golvet i mer vanlig ordning.

Tog ett tag innan fröken kräsen började äta sin mat uppe på skyskrapan, men nu fungerar det bra.

Det gör ju inget om hon äter en del av tjockisens mat heller.
 
Jag hade i en period två katter som fick olika slags foder då den ena var en hona med hyperthyroidism (=överaktiv och följdaktligen tunn), och den andra en halvfet kastrerad hankatt.
De fick Hills torrfoder för äldre båda två, men honan fick dessutom Hills mest näringsrika burkmat som supplement, var dock tvungen att vakta så att hon fick äta den maten i fred.
 
Hypertyroidism = giftstruma annars. Hyperaktivitet är ett av symtomen på detta.
 
Och var ligger skillnaden?
Jag menade ju att katten hade hyperthyroidism,-
som en följd av en överproduktion av sköldkörtelhormon var ämnesomsättningen förhöjd, katten blev då väldigt aktiv och var därför svår att hålla i lagom hull.

Jag ser inte var felbegreppet ligger, och tycker bara generellt att hyprerthyroidism (även kallat hypertyreos på svenska) ger en tydligare bild av sjukdommen än giftstruma, därav användandet av denna term.
 
Vi har en bebis och en tjockis. Vi började med at ha indoormat stå framme och sen extra mata bebisen med juniormat. Nu äter dom bara indoormat båda två.
Lillen ska kastreras snart så då blir det lightmat för båda. :)
 
Ge dem fri tillgång på torrfoder


Alltså, de har ju fri tillgång på torrfoder, men problemet är ju då att tjockisen äter myyycket mer än hon behöver, medan de små taniga siameserna äter precis det de behöver för att inte bli för smala. Hitills inte lyckats hitta någon burkmat de gillar (förvånande nog??) så jag har inte lyckats 'smygmata' dem när tjockisen är ute heller (bara hon som är ute än så länge). Problemet är alltså att se till att siameserna får fri tillgång som de så väl behöver, men hindra Tekla från att äta för mycket. Vilket jag inte lyckats med än.

Problemet ökar ju på iom att Teklas (tjockisens) specialmat ligger på 20% fett. Jättebra för siameserna, inte fullt så bra för Tekla som var för fund även när hon fick mat på bestämda tider. Och det finns ingen mat för känsliga magar med låååg fetthalt heller tyvärr. Annars skulle jag kunna servera henne sådan så hon åt sig 'mätt' på det och sen ställa fram den andra.

Tekla är dessutom vigaste katten i hela huset, kommer upp p ställen siameserna INTE kommer upp på, så det är omöjligt hitta ett ställe de når och inte hon.

Så, sålänge man inte kan skaffa utfodringsstationer med transponderhalsband så ser jag ingen lösning ;)

Nu verkar Tekla inte lida ett dugg av att vara överviktig, men jag undrar ju hur hon ser ut om ett halvår, om hon kommer stabilisera sig på en vikt eller om hon kommer att bli som en uppblåst ballong tillslut.

Hon har ju varit överviktig sen kastreringen, även med hårt begränsad matgiva (som ledde till att hon var hungrig jämt och bröt sig in i diverse saker för att få tag i mat, finns en anledning vi kallar henne bulimikatten) så jag är ju rädd problemet blir än värre nu med fri tillgång, men som sagt, jag kommer inte på någon lösning. TRODDE jag hade hittat en i början, när hon inte verkade gilla maten siameserna fick med sig från uppfödaren. Men det höll ju inte så länge, och när hon blir hungrig så skulel hon äta frigolit i rena desperationen. Men det är drömmen, att siameserna ska ääälska en sorts mat som Tekla HATAR. Fast det kan jag nog drömma vidare om ;)
 
Om de har olika näringsbehov är det helt klart olämpligt att ha maten ståendes framma så att båda kan äta som de vill. Du kan mycket väl ge dem samma mat dvs någon "normal" vuxenmat MEN den katten som har lätt för att lägga på sig bör få mindre mat än den andra. Det resulterar alltså i att du måste ransonera maten vilket inte är några som helst problem.

Min lösning är alltså: ransonera maten. Ge den som lätt lägger på sig mindre mat och ge den andra så mycket mat den behöver. Lätt som en plätt, egentligen.
 
Våra katter går in och ut hur dom vill. Dom har fri tillgång på mat. Där har vi lagt ett lightfoder. Sedan tar jag in den lilla smala katten på mitt rum på kvällarna där hon får mat med mer fett i. :)
 
Problemet är ju oftast att den smalare inte äter sin mat på en gång eller lika fort.
Så att bara ransonera för tjockisen funkar ju inte riktigt.
 
Sol - läs igen är du snäll.

1) Tekla kan INTE äta 'normal' kattmat, hon klarar två foder - Hills Sensitive Stomach och Royal Canin Sensible 33. Båda ligger högt i fett, och det gör alla foder jag kikat på för katter med magproblem, antagligen för de ska tillgodfogöra sig maten lättare. Men jag kan inte servera vanlig kattmat eller lightfoder, Teklas mage pajar ur då. och sure, hon blir säkert smal och fin när magen lägger av, men så kan man ju inte göra. Således är det foder med hög fetthalt som serveras och jag kan inte hur gärna jag än vill göra något åt det.

2. Det ÄR problem att ransonera maten. Tekla är alltid hungrig och äter fort. Siameserna äter när de har lust. Så om jag ransonerar mat och ställer fram kommer Tekla kasta i sig sin och Siameserna tycka 'nä inte lust nu'. I slutändan har man två magra Siameser och en Tekla i hyfsad vikt men som ständigt är hungrig och bryter sig in i allting för att hitta mat (vi har klösmärken på hundfodertunnan...). Innan ransonerade jag Teklas mat, hon och förra katten fick mat X ggr/dag. Tekla var fortfarande för rund men godtagbart. Dock alltid hungrig, och som sagt kastar i sig maten.

Om jag kunde få siameserna att äta med hyfsat tempo skulle det fungera ändå, men de gör inte det. Visst, envisas jag så gör det det säkert, men jag har ingen lust att de ska gå ner i vikt, och ffa så tänker jag INTE utsätta en kattunge/ungkatt för det experimentet.

Så det är tyvärr inte lätt som en plätt. Om man har katter som med god aptit äter när mat serveras funkar det, det är så jag gjort hela Teklas livstid. Men nu har jag två siameser (varav en då fortfarande räknas som kattunge, han är 6 månader) som INTE har någon slående aptit direkt. Och yngsta killen äter INTE burkmat heller så det går inte öka aptiten så genom att ge dem burkmat, han rör den inte.

Så var snäll och läs igen innan du tycker det är lätt som en plätt.

Lika olämpligt som det är för Tekla att vräka i sig mat är det för siameserna (som inte ska gå ner ett gram) att inte äta tillräckligt. Pest eller kolera liksom? Jag har valt att låta Tekla bli för rund istället för att ha två siameser som blir magra.
 
Våra katter går in och ut hur dom vill. Dom har fri tillgång på mat. Där har vi lagt ett lightfoder. Sedan tar jag in den lilla smala katten på mitt rum på kvällarna där hon får mat med mer fett i.

Mm, sådär är ju jag skulle vilja det fungerade. Ett lightfoder framme hela tiden, och sen så mata i siameserna mer när Tekla är ute. Men det funkar ju inte =/ Ska jag ha mat framme hela tiden (och det måste jag för siamesernas skull) så måste det vara en mat Tekla tål, och då blir det lååångt ifrån lightfoder. Fattar inte varför det inte finns lightfoder för katter med känslig mage egentligen..
 
Om siameserna är mindre i storlek kanske du kan lyckas att ge dem en låda att ha sin mat i. En där öppningen är så liten att den rundare inte kommer in.

Jag använde ett tag en transportbur i plast, med en förminskad ingångsöppning.

För mig funkade det inte, främst för att fröken smal inte tyckte om att gå in och äta där.
 
Jag bara menade att hypertyreos inte är synonymt med överaktivitet utan med giftstruma om något. Det var alltså likamedtecknet i följande påstående som fick gnällgenen i mig att få ett anfall: "hyperthyroidism (=överaktiv och följdaktligen tunn)" :-)
 
Om siameserna är mindre i storlek kanske du kan lyckas att ge dem en låda att ha sin mat i. En där öppningen är så liten att den rundare inte kommer in.

Jag använde ett tag en transportbur i plast, med en förminskad ingångsöppning.

För mig funkade det inte, främst för att fröken smal inte tyckte om att gå in och äta där.

Skulle ju kunna prova det. Jag tror Tekla kan klämma sig igenom den minsta öppning (hon må vara överviktig men hon är smidigaste och vigaste katten i det här huset). Men jag ska testa, tack för tipset!
 
Men hänvisningen (överaktiv) var väl inte till katten, utan till hyperthyroidism, dvs överaktiv sköldkörtel,för att skilja det från hypOthyroidism, underaktiv körtel.
 
Jag var hos en uppfödare som hade kattungarna i ett rum med magnetlucka på, så att katthonan kunde komma och gå som hon ville, medans ungarna var tvungna att stanna där inne, och andra kom inte åt dem. Jag tyckte det verkar var en bra idé, just när det gäller foder, om man nu måste ge dem fri tillgång.

När jag köpe en till katt kommer jag nog ha fasta mål mat i den mån det går, annars bygger jag mig en sån liten matbur där bara den lilla kan komma in (med magnethalsband då, min hane är så matglad att han hade tvingat sig in oavsett hur liten man gör öppningen).
 
vad är magnetlucka och magnethalsband? *okunnig* Enda association jag får till magnetlucka är sådan kattlucka med magnetlås så det krävs lite mer styrka att putta upp den, men jag antar det inte är det du menar? berätta gärna mer?

Jag har fö nyss upptäckt att provpåsen med Hills Kitten jag fick hos vet INTE verkar falla Tekla i smaken (kors i taket). Siameserna äter den däremot. Nu kan det bara var temporärt, och om tekla äter den - om än bara lite - så kan det ju vara så att hennes mage inte tål ens minsta lilla av det och då måste den bort iaf.

Men OM det håller i sig att hon inte tycker den är speciellt god och tål den om hon ändå äter lite KANSKE jag hittat ett litet steg mot en lösning, dvs hon kommer inte 'hetsäta' allt som finns i skålarna hela tiden även om det är fri tillgång.

Men - då kommer genast frågan - hur bra/inte bra är det eg med kattungemat till vuxen katt? Skriver nog en ny tråd om det.
 
Jovars. Jag vet vad hyper och hypo betyder. Om du läser det inlägg som jag först svarade på så ser du att det var överaktiv katt (pga hypertyreos) som det handlade om. Det är en hormonrubbning hos katter som vanligen orsakas av en tumör i sköldkörteln som då börjar överproducera tyroxin (sköldkörtelhormon).
Symptom är bl.a. avmagring och rastlöshet, vilket beskrevs i inlägget. Jag ville då bara vara lite besservissrig och påpeka att hypertyreos inte är detsamma som överaktivitet. Jag ville helt enkelt inte att någon oskyldig människa skulle läsa inlägget och sedan försöka slänga sig med fina ord till vänner och bekanta när denne vill förklara att katten är livlig. Det kan missuppfattas av de som vet vad hypertyreos är...jag antar att man kan räkna in alla som har läst denna tråd till dessa efter detta dravel. ;-)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 836
Senast: Sel
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Noxos
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 375
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp