Bukefalos 28 år!

Ni med innekatt...

_Eulalia_

Trådstartare
... vad har ni för argument för att inte ha katten ute?

Jag är själv uppväxt med innekatter. Vi har alltid haft raskatter(först perser och nu skogis) och mina föräldrar bor dessutom brevid e20... Så här har det alltid varit självklart. Jag kan inte tänka mig att ha en katt springa vind för våg utan tillsyn, jag släpper ju inte ut hunden eller hästen lös hur som helst så varför ska jag göra det med katten... Mina katter är mina familjemedlemmar och jag älskar dom väldigt högt, jag vill inte behöva uppleva att se dom ligga platta på vägen eller uppätna av räven...
Går ut med dom i koppel, alternativt en kattgård för att dom ska få komma ut.

Nu ska jag dock snart flytta ihop med min pojkvän och det är självklart att jag ska fortsätta ha katt då det är mitt stora intresse(har börjat ställa ut och tycker det är riktigt skoj)... Han är uppväxt med ladugårdskatter som enbart bott ute och fångat råttor.
Han tycker att det är jätte fel och djurplågeri att ha innekatt och han tycker inte att vi ska ha det.
När jag säger att mina raskatter inte passar att ha ute så får jag höra hur sönderavlade dom är osv.
Jag får ha innekatt om jag vill, det är mitt val. Men det känns tråkigt att han tycker det är så fel och mina argument har tagit slut och jag börjar känna mig som världens dåligaste djurägare och att jag faktiskt är en djurplågare som håller katten inlåst:crazy:
Men jag tycker det känns jätte skrämmande att släppa ut mina små älsklingar ensamma bland bilar och allt möjligt.. Jag vill veta vart jag har dom:(
 
Sv: Ni med innekatt...

Varför skulle en katt som alltid bott inne må dåligt av att just bo inne? Inte mår en hund dåligt av att BO inne, ute rastas man, vilket man kan göra med katt med, i koppel. Katter och hundar har sedan inte riktigt samma behov av motion och stimulans.

Saken är ju den att medlellivslängden på katter som går ute är lägre än de som bor inne.
Jag är inte bara rädd för bilar när det gäller utekatter utan även att dom kan bli inlåsta! Mardrömmen vore ju att grannen åker på semester och råkar låsa in katten i garaget utan mat och vatten och man vet inte vart den är...
Sedan så uppskattar inte jag kattskit i rabatter och sandlådor, vilket jag inte tror någon gör. Jag uppskattar inte heller att inte kunna ha balkongdörren öppen (med nätdörr för att katterna inte ska komma ut) för att grannens katt sitter på andra sidan dörren på MIN balkong. Min katt är dräktig och kontakt med andra katter är inte direkt önskvärt nu, vilket det iof aldrig är.
 
Sv: Ni med innekatt...

Mina katter är huskatter och argumentet till att ha dem inne är att det rör sig om två specialkosts katter och en orädd & tuff kattunge samt att jag inte vill hitta dem platta ute på en bilväg bla faror som lurar utomhus. De får på sin höjd gå ut på altan (in nätad) eller i koppel.
 
Sv: Ni med innekatt...

Om man ska ha katten ute så måste ju miljön vara anpassad till det. Det ska vara minimalt med trafik och katten ska ha någonstans att gå in om man inte är hemma när katten är ute och vill in. Det ska inte heller finnas grannar som katten kan störa eller som kan vara elaka mot katten. Jag tycker inte att man ska ha katter ute i samhällen eller i städer eller om man bor utmed stora vägar utan enbart om man bor vid en liten väg där dygnsdosen med bilar är väldigt låg.
Katten ska också få en chans att vänja sig vid att vara ute och den ska själv få bestämma om den vill vara ute eller inne och den ska ju givetvis vara kastrerad innan den släpps ut.
Det krävs i mitt tycke alltså ganska mycket innan jag tycker att det är okej att släppa ut en katt.

Två av våra katter var innekatter fram till de var 4 år gamla, innan bodde vi så att jag inte ansåg att det var okej att ha katterna ute. Nu kan de gå ut om de vill men det är inte särskilt mycket ute utan trivs bäst inne. De kan gå ut en liten stund om det är riktigt fint väder men annars ligger de hellre inne och sover. De har haft 8 år på sig att vänja sig vid att kunna vara ute om de vill men de föredrar ändå att vara inne.
Det är inte djurplågeri att ha katter inne så länge de trivs, trivs de inte så får man ju ordna det så att katten trivs givetvis. Det måste ju inte vara just att den vill gå ut utan det kan ju vara en mängd andra saker som gör att inte katten trivs.
Vissa katter vantrivs om de måste vara inne hela tiden och då får man ju se till att katten kan gå ut. Det går ju att göra en kattgård om miljön inte passar för att katten kan gå ut på egen hand.

Din pv har sitt sätt att se på katter och jag gissar att han tycker försäkringar, veterinärbesök, dyr kattmat osv. också är eller iallafall var onödigt. Det är ju så att det vi har med oss från vi var små måste ibland helt enkelt omprövas. Det som mamma och pappa gjorde behöver inte vara rätt.
 
Sv: Ni med innekatt...

1. Utemiljön här är olämpligt för katter att vara lös i.
2. Jag föder upp katter så jag har fertila katter, fertila katter ska inte springa lösa ute.
 
Sv: Ni med innekatt...

Jag vill inte hitta min katt platt, ihjälbiten eller ihjälsvulten i grannens garage. Eller inte hitta honom alls :cry:

Jag anser att han lever ett fullgott kattliv trots att han mestadels är inne och jagar flugor, han får numera vara ute i trädgården under uppsikt, det är han nöjd med och skulle inte försöka forcera staketet på något sätt. Tidigare har han gått i koppel, det trivdes han också bra med.
 
Sv: Ni med innekatt...

*dom kan bli påkörda
*dom kan djurplågade av idioter
*dom kan bli instängda och inte kunna komma ut

Har 1 huskatt samt 1 raskatt, om det spelar roll
 
Sv: Ni med innekatt...

1. Utemiljön här är olämpligt för katter att vara lös i.
2. Jag föder upp katter så jag har fertila katter, fertila katter ska inte springa lösa ute.

Samma här. Vi har en fertil hane som ställs ut och aldrig i livet att han skulle få gå lös ute.
Sen vet man aldrig vad för folk eller djur som katten möter när den är ute. Det har ju hittats katter med diverse olika skador, t.ex. en med en pil rakt igenom kroppen. Eller katter som blivit brända, både av idioter som gjort det med flit och utav att dom legat och tryckt inuti en bilmotor.
 
Sv: Ni med innekatt...

Ja, en säker miljö är verkligen av yttersta vikt. Min gammelkatt som bor kvar hos mamma är utekatt. Hon bor i en tycker jag rimligt säker miljö, i en liten by ute i skogen. Lite folk och endast små grusvägar. Trots det blev han som 1-åring påkörd av en bil (skadorna tydde på det sa veterinären) och hans ena bakben gick av. Han opererades och blev fullt återställd. Nu so, 17-åring fick han sig en smäll på det andra bakbenet och knäleden hoppade ur led. När veterinären hade justerat knäleden ville den inte ligga kvar. Det blev operation igen. Av olika anledningar slutade operationen i att benet amputerades och han är nu en trebent katt. Han anpassar sig bra och mår bra, men trots den "säkra" miljön har han fått sina törnar i livet. Kan jag förebygga det med mina andra katter gör jag gärna det.
 
Sv: Ni med innekatt...

Jag har mina inomhus främst för att få ha dom levande. Jag vill helt enkelt inte utsätta dom för faror som bilar, räv, lo och andra människor (det har ju trots allt varit en del kattplågeri på senaste). Min förra katt var rädd för bilar, men trots det slutade hennes liv med att hon sprang in i en bil på vägen - för att hon blev utjagad av en annan katt (och jag är varje dag oerhört tacksam till bilisten som kom in och berättade vad som hänt, så jag hann få några sista minuter med henne i livet).
När dom går ute riskerar man ju även att dom hamnar i slagsmål med andra katter, att dom blir instängda någonstans eller av annan anledning inte hittar hem. Även sjukdomar känns det som det är större risk för ute.

Mina katter aktiveras istället av varandra, av mig samt får lite extra berikat liv genom att jag nätat in balkongen så dom ändå kan få fånga lite flygdjur och spana på djur som rör sig utanför.

Som du säger skulle man ju aldrig släppa ut hunden eller hästen vind för våg, så varför göra det med katten?
 
Sv: Ni med innekatt...

Främst av säkerhetsskäl, att de inte ska bli påkörda. Raskatten visade sig heller inte vara vidare "bra" på att vara ute när han väl fick det. Bondkatten var mycket mer streetsmart, även om hon också växt upp som innekatt.

Dessutom, i bostadsområden med sandlådor till barnen osv så vill jag inte ha mina katter kissandes och bajsandes i andras trädgårdar eller där barnen ska kravla omkring. Båda våra innekatten som fick leva ute ett tag gick ganska mycket på lådan inne ändå, men en sandlåda ute hade de knappast tackat nej till ;)

Sen, en relations grej:
Jag levde också med en karl som tyckte att det var djurplågeri att ha innekatt, han lät mig dock ha dem som innekatter, men i diskussioner osv kom det alltid upp att han tyckte det var djurplågeri. Och ärligt talat är det inte så sexigt när ens sambo säger sånt, det var väl en av anledningarna till att jag tillslut lämnade.
Så, mitt tips till dig är: Fundera på om du verkligen vill leva ihop med en människa som ser på livet så annorlunda som du. Och OM du nu vill det, se till att göra klart den diskussionen innan, och gör klart att du inte är intresserad av att bli kallad djurplågare sedan dagarna i ända...
 
Sv: Ni med innekatt...

Delvis knapplån.

Skönt att se att det inte bara är jag som ser innekatt som en självklarhet! Behöver jag inte känna att jag gör fel.

Angående relationstipset så är jag 110% säker på att det är honom jag vill leva med, vi är väldigt tajta och oskiljaktiga. Dock är det här väldigt tråkigt och jobbigt när det kommer upp(han har ju även "dålig" syn på hästar som ju är mitt andra stora intresse, men det har vi kommit överens om nu). Men jag har börjat sätta mig emot det här väldigt hårt när han säger nått negativt, och det börjar faktiskt bli bättre och bättre. Han börjar inse att det är såhär jag vill ha det och att han inte har så mycket att säga till om i det sammanhanget eftersom det är mitt intresse. Så nu när jag fått klart för mig på annat håll att jag inte plågar mina katter som håller dom inne så kommer det gå lättare att stå för min sak.:)
 
Sv: Ni med innekatt...

Glömde skriva att mina har tillgång till golv-till-tak-klösträd också, där har dom även liggplatser på hög höjd och kan ligga och spana. På så sätt kan dom bli av med mer energi genom att rusa upp och ner för trädet, dom har tillgång till mer än bara markplan och har dessutom stora klösmöjligheter. Klösträdet står centralt i lägenheten.

Ni kanske kan bygga en utegård till katterna? Då kan dom ju vara ute, men under kontrollerade former. Då blir det dessutom smidigare om man vill ha storstädning och vädra ut ordentligt och sånt, eftersom man slipper stänga in katterna i ett rum under tiden.
 
Sv: Ni med innekatt...

Jag vill inte hitta min katt platt, ihjälbiten eller ihjälsvulten i grannens garage. Eller inte hitta honom alls :cry:

Precis så :bow:

1. Mina katter är nakna och kan inte skydda sig mot kyla
2. Jag bor mitt i smeten i Stockholm

MEN jag hade inte haft utekatt ändå. Av de anledningar som redan tagits upp i tråden. Mina katter är mina bebisar och även om många har åsikten att "Äsch, dom klarar sig!" så gör dom ju bevisligen inte alltid det. Jag är rädd för räv och ormbett (inte hemma men på landet), trafik, elaka människor, lösa hundar. Att dom ska bli skrämda av något. Jag försöker stimulera dom så gott jag kan inomhus och med promenader i koppel :)
 
Sv: Ni med innekatt...

Glömde skriva att mina har tillgång till golv-till-tak-klösträd också, där har dom även liggplatser på hög höjd och kan ligga och spana.


Har mina med, samt numera även en innätad balkong (eller ja, en början till det än så länge)
 
Sv: Ni med innekatt...

KL.
Jag tycker det beror på hur man bor och hur bostaden ser ut och kattens temperament.
Förut bodde jag i lägenhet centralt i en mellansvensk stad. Där hade det varit direkt olämpligt att ha katten ute. Katterna bodde i lägenheten, visste inte om något annat och verkade nöjda med det.

Tycker inte att jag ägnade mig åt djurplågeri för det.

Nu bor jag ute på landet. Ganska lite trafik. Katterna är tack och lov rädda för bilar.
en katt, 16 år gammal och innekatt hela livet, kikar ut under fem minuter och vill sedan inte vara ute mer. En katt vill ut morgon och eftermiddag men ser till att komma in när jag åker till jobbet. Två katter vill vara ute hela dagarna och inne på nätterna.
De som är ute hela dagarna, har möjligheter att gå in under huset, på logen och i garaget om de vill.
Alla katterna är inne dagtid när det är vinter, för de upptäcker att det är kallt och väntar då vid dörren när jag åker till jobbet.

Så för en del katter verkar det vara trivsammast inne, andra tycker tydligen att det beror på klimatet.:angel:
 
Sv: Ni med innekatt...

Men ärligt, vad dum han är.

Då borde det vara djurplågeri att ha häst o hgund oxå om man nu inte låter de gå lösa vind för våg?
Min hund går ut på promenader i koppel o är ibland lös under uppsikt, min häst går i hage o våra katter är ute i vår trädgård men i löplinor o under uppsikt. Alla våra djur mår bra.
Vi bor i ett samhälle o jag skulle verkligen inte släppa ut mina lösa där hur som helt. De kan bli överkörda, skadade av andra djur, instängda, plågade av idioter, vill heller inte reta upp grannarn o låta mina katter gå o skita i deras rabatter mm.
Vi har två Birmor.
 
Sv: Ni med innekatt...

Jag har en perser och en exotic och de är innekatter. Dels så bor jag några våningar upp och det skulle vara svårt att släppa ut / in dem. Dels så verkar de inte ha något sug efter att gå ut. Men den största anledningen är dock att jag inte tror att de skulle klara sig ute.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 757
Senast: Caoimhe
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 975
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp