Bukefalos 28 år!

Ni med innekatt...

Sv: Ni med innekatt...

Ta med Fredrik till mig :p
Så får han se när jag ska försöka släpa ut min hankatt (född på landet). Som får total panik av att vara ute efter 9 månader som innekatt.
Eller honkatten som efter 3,5 år som utekatt blev världens lyckligaste innekatt.

Nej, de 3,5 åren var inte bra för mitt hjärta, fick nästan halv panik varje gång hon var ute.
 
Sv: Ni med innekatt...

*KL*
Vår katt är innekatt för att:

- Vi bor på andra våningen i ett lägenhetshus (svårt att släppa in/ut)
- Vi bor i ett område där det både finns drägg och en hel del vildkatter, samt en ringled som går kring området där folk kör som dårar
- Han är skiträdd för att gå ut. Det kan gå bra att gå ut och lägga sig precis utanför dörren (svalgång), men att gå ut i koppel och sele eller gå längre än typ 150 centimeter från tryggheten inomhus... Det går inte för sig.

Jag vågar tro att vår katt mår jättebra som innekatt :)
 
Sv: Ni med innekatt...

Vi ha innekatt på grund av:

Vi bor i ett område nära en skola som har elever från områden med sociala svårigheter.
Många katter har tidigare försvunnit och sedan hittats dödade av människor.
Vi bor nära en park (kan låta fint) där det ofta sitter folk på natten och tar droger.
På andra sidan parken går en stor väg.
I övrigt (förutom parken) är det mest asfalterad miljö mitt i Göteborg.

Men jag har planer på att inom en snar framtid flytta till hus och då ska katterna få möjlighet att bli utekatter.

Anledningen till att jag inte släpper ut dem då och då tills dess är dels de ovanstående orsakerna och dels för att jag tror att de blir ett par bra mycket ledsnare katter om de har fått testa på det fria livet och sen inte får göra det så ofta. Så jag väntar. :)
 
Sv: Ni med innekatt...

En av de viktigaste anledningarna till att jag håller Mogge inne, bortsett från att jag bor i stan, är för att jag väldigt gärna umgås med honom, han är en sällskapskatt, och något vidare sällskap får jag inte från honom om han är ute hela dagarna. :idea:

Och på individnivå;
Det blir ju rätt ofräscht med katter som är ute, äter möss/fåglar, får en och annan fästing, röjjer runt i diverse underlag.. :D och sedan ser det som en självklarhet att sova i sängen, under täcket näranära, dela vattenglas och gärna smaka på maten man äter.. :love:

(Han har sitt sommarlov hos svärisarna på landet nån månad varje sommar där han får vara inne och ute som han vill, tillsammans med deras utekatt, men han trivs tack och lov väldigt bra inomhus.)

Jag tycker personligen att det är otroligt stor skillnad på inne- och utekatter, det blir som två helt skiljda husdjur.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 764
Senast: Caoimhe
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 009
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dagens naturupplevelse
  • Kyltäcke/ kylfilt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp