Ni med ligghallar!

H

heylan

Skulle vara oerhört tacksam om Ni kunde ta er tid att besvara dessa frågor angående Er ligghall/ligghallar!


Utformning och placering av ligghallen

1. Är ligghallen förprövad och godkänd?
2. Ligghallens storlek (m2)? (äv. "form", dvs rektangulär, "L"-formad etc.)
3. Antal öppningar?
4. Hur är öppningarna placerade? (På samma vägg etc)
5. Storlek på öppningar (bredd och höjd)?
6. Väderstreck för öppning/öppningar?
7. Placeringen av ligghallen (på en höjd, sänka etc. Även "topografi" i övriga hagen; klippor, sänkor, kullar etc.)
8. Vegetation i hagen?
9. Vegetation vid ligghall?
10. Storlek på hagen?
11. Strötyp i ligghallen?
12. Strömängd (djup cm)?
13. Strökvalitet på en skala 1-10 där 1 = torr i hela ligghallen och 10 = blöt i hela ligghallen
14. Belysning?
15. Ljusinsläpp?
16. Takhöjd?
17. ”Mellanväggar”?


Hästar

18. Antal?
19. Ras?
20. Åldrar?
21. Kön?
22. Gruppsammansättning – hur länge har hästarna känt varandra dvs hur länge har gruppsammansättningen varit densamma


Utfodring

23. Typ av foder?
24. Tillgång? (Fri tillgång etc)
25. Var sker utfodringen? (Både kraftfoder och grovfoder. I krubbor placerade i ligghallen, i separata utfodringsspiltor, utomhus etc)
26. Hur sker utfodringen? (Om ej fri tillgång, samt hur sker utfodring av ev. kraftfoder)
27. Hur ofta utfodras hästarna? (grovfoder om ej fri tillgång, samt ev. kraftfoder)
28. Kan alla hästar äta samtidigt?


Observerade beteenden

29. Vid vilka väderförhållanden används ligghallen i störst utsträckning? (Väder, temperatur, vind etc)
30. Vilken årstid används ligghallen mest?
31. Vilken tid på dygnet används den mest?
32. Vilka hästar använder den mest? (Ålder, rang etc)
33. Vad gör hästarna i den? (om utfodring ej sker där) (står, ligger, leker, födosöker etc)
34. Vad gör hästarna i den? (om utfodring sker där) (äter, födosöker, står, ligger, leker etc)
35. Vad gör hästarna utanför ligghallen? (om utfodring ej sker i ligghallen)
36. Vad gör hästarna utanför ligghallen? (om utfodring sker i ligghallen)
37. Aggressiva beteenden? (hur ofta och vid vilka tillfällen?)
38. Beteendestörningar och i så fall vad, hur ofta och när (krubbitning, vävning, annat samt uppskattning av hur ofta (någon enstaka gång i månaden, i veckan, per dag, någon gång per timme upp till flera gånger per timme i samband med t ex utfodring, om ej motionerad, när lämnad ensam)?

39. Övriga observationer


Hästhållarens utvärdering

40. Fördelar med din ligghall?
41. Nackdelar?
42. Eventuella förbättringar?
43. Uppskattning av arbetsinsats (utgödsling och dagliga rutiner som utfodring)?
44. Byggnadskostnad (ombygge av redan befintlig byggnad, helt ny byggnad)?


Tack så mycket på förhand!
 
Sv: Ni med ligghallar!

Utformning och placering av ligghallen

1. Är ligghallen förprövad och godkänd?
Nej, vi har så få hästar att det inte behövs
2. Ligghallens storlek (m2)? (äv. "form", dvs rektangulär, "L"-formad etc.)
Oj, kommer inte ihåg exakt, enligt reglerna nog för tre stora hästar. Rektangulär.
3. Antal öppningar?
Två.
4. Hur är öppningarna placerade? (På samma vägg etc)
En stor och bred i kortänden och en vanlig dörröppning i motsatt ände på långsidan.
5. Storlek på öppningar (bredd och höjd)?
Vanlig dörr som sagt, den breda ca 3m bred och full takhöjd.
6. Väderstreck för öppning/öppningar?
Ojjj... Stora öppningen ligger nog mot öst, en del sly osv finns där som vindstopper ;) , lilla ligger väl mot söder så. Ungefär.
7. Placeringen av ligghallen (på en höjd, sänka etc. Även "topografi" i övriga hagen; klippor, sänkor, kullar etc.)
På en mellanplatå, kulle ovanför och sluttning nedanför, bra dike upp mot kullen. Just nu mest bara lägda i hagen med en del stenrösen och smådungar. Ska bli skog också när vi röjt.
8. Vegetation i hagen?
Se ovan
9. Vegetation vid ligghall?
Ovanför och mot öster en del skog och sly. Inte poppis, de ville helst ha den stående på en öppen höjd.... Hästarna alltså.
10. Storlek på hagen?
Ca 1 Ha? Kommer inte ihåg exakt...
11. Strötyp i ligghallen?
Halm och snö :crazy: ska hänga upp platsremsor
12. Strömängd (djup cm)?
Ingen aning, inte särskilt mycket, de är aldrig där.
13. Strökvalitet på en skala 1-10 där 1 = torr i hela ligghallen och 10 = blöt i hela ligghallen
1, blött ska det väl inte vara?
14. Belysning?
En lampa inne i hallen och en utanför, speciella godkända med härdat glas och galler.
15. Ljusinsläpp?
Genom stora dörren, dessutom går väggarna inte hela vägen upp till taket så där kommer det också in lite ljus.
16. Takhöjd?
Lutande tak, osäker på höjd, minst 220cm på lägsta stället skulle jag tro.
17. ”Mellanväggar”?
Som man kan sätta dit vid behov, eg bara tvärslåar.


Hästar

18. Antal?
Blir snart tre
19. Ras?
Två islandshästar, en kallblodstravare
20. Åldrar?
Isl: 3 år, Isl: 12 år, Kallbl: 6 år
21. Kön?
Hingst/val/sto
22. Gruppsammansättning – hur länge har hästarna känt varandra dvs hur länge har gruppsammansättningen varit densamma
Valacken och stoet har känt varann och bott tillsammans ett år, hingsten har inte anlänt ännu.


Utfodring

23. Typ av foder?
Torrhö, mineraler och lite lusern.
24. Tillgång? (Fri tillgång etc)
I stort sett fri tillgång. Vi bär ju ut höbalar morgon och kväll, ibland är det ju tomt när man kommer och då har de ju varit utan ett tag.
25. Var sker utfodringen? (Både kraftfoder och grovfoder. I krubbor placerade i ligghallen, i separata utfodringsspiltor, utomhus etc)
Delvis inne och delvis utanför ligghallen har vi ett foderbord där höet ligger. Övrig mat får de i hink, uppbundna utanför stallet.
26. Hur sker utfodringen? (Om ej fri tillgång, samt hur sker utfodring av ev. kraftfoder)
Se ovan
27. Hur ofta utfodras hästarna? (grovfoder om ej fri tillgång, samt ev. kraftfoder)
Grovfoder morgon och kväll vid behov, övrigt en gång per dag.
28. Kan alla hästar äta samtidigt?
ja


Observerade beteenden

29. Vid vilka väderförhållanden används ligghallen i störst utsträckning? (Väder, temperatur, vind etc)
Aldrig, har dock bara haft den vintertid ännu, misstänker att den blir poppis när insekterna kommer.
30. Vilken årstid används ligghallen mest?
Se ovan
31. Vilken tid på dygnet används den mest?
Den används som genomfartsled när hästarna äter, dvs då och då under hela dygnet gissar jag.
32. Vilka hästar använder den mest? (Ålder, rang etc)
Den som går igenom där mest är den som är ranglägst.
33. Vad gör hästarna i den? (om utfodring ej sker där) (står, ligger, leker, födosöker etc)
Se ovan
34. Vad gör hästarna i den? (om utfodring sker där) (äter, födosöker, står, ligger, leker etc)
35. Vad gör hästarna utanför ligghallen? (om utfodring ej sker i ligghallen)
Inget speciellt, går till och från den, den ligger tydligen för instängt så de står inte gärna och hänger där, sikten är skymd.
36. Vad gör hästarna utanför ligghallen? (om utfodring sker i ligghallen)
37. Aggressiva beteenden? (hur ofta och vid vilka tillfällen?)
När ranghög kommer till foderbordet och ranglåg redan är där. Då måste den ranglåga flytta sig så den ranghöge får välja plats, sedan får den ranglåga ställa sig där det finns plats.
38. Beteendestörningar och i så fall vad, hur ofta och när (krubbitning, vävning, annat samt uppskattning av hur ofta (någon enstaka gång i månaden, i veckan, per dag, någon gång per timme upp till flera gånger per timme i samband med t ex utfodring, om ej motionerad, när lämnad ensam)?
Aldrig.

39. Övriga observationer
Har faktiskt börjat lägga ut halm i hagen på platsen där man ser att de sover på nätterna, det verkar uppskattat och det känns bra att de inte ligger i snön.


Hästhållarens utvärdering

40. Fördelar med din ligghall?
Att de kan få vara ute hela dygnet om de vill. När det blir insekter är det skönt att veta att de kan gå undan när de vill.
41. Nackdelar?
Blir mycket bajs i hagen, men man får mocka den istället, mycket lättsammare och trevligare än att mocka en pissig stinkande box.
42. Eventuella förbättringar?
Ska fixa ett fastare golv, typ marktegel, har sand/grus nu och halmen trampas den och det blir svårt att mocka.
43. Uppskattning av arbetsinsats (utgödsling och dagliga rutiner som utfodring)?
Helt klart lättsammare än box, och fräschare! Men tillslut lägger man nog nästan lika mycket tid på det som när man hade box, bara trevligare att tex vara ute och mocka. Dessutom kan jag slarva med mockningen någon dag, det lider inte hästarna av på samma vis som de skulle göra om man struntade i att mocka boxen. det går också åt mindre strö tycker jag.
44. Byggnadskostnad (ombygge av redan befintlig byggnad, helt ny byggnad)?
Kommer inte ihåg, inte mycket, har fått mycket material gratis. Grus på ca 3000:- dock.


Tack så mycket på förhand!
 
Sv: Ni med ligghallar!

Tackar så mycket för att du tog dig tid, hoppas andra kan tänka sig att göra det också!

(PM:a mig om du skulle vilja ha en kopia av mitt ex-jobb rörande bla utformning och placering av ligghallar som beräknas vara klart någon gång till våren..!)

Mvh Hanna
 
Sv: Ni med ligghallar!

Utformning och placering av ligghallen

1. Är ligghallen förprövad och godkänd?
Ja
2. Ligghallens storlek (m2)? (äv. "form", dvs rektangulär, "L"-formad etc.)
Rektangulär (avlång) och delad till två. Jag minns inte exakta måtten med det får plats ca 8,5 häst i varje del tror jag - det innebär att vi har plats för 17 hästar.
3. Antal öppningar?
Två till varje ligghall
4. Hur är öppningarna placerade? (På samma vägg etc)
På långsidorna, längst ut på varsin sida.
5. Storlek på öppningar (bredd och höjd)?
Som sagt takhöjd (riktigt högt) och bredden är några meter.
6. Väderstreck för öppning/öppningar?
Jag har för mig att de ena är not norr och de andra mot söder.
7. Placeringen av ligghallen (på en höjd, sänka etc. Även "topografi" i övriga hagen; klippor, sänkor, kullar etc.)
På en öppen yta i närheten av skogen.
8. Vegetation i hagen?
Det är ganska mycket öppna ytor samt mycket skog också. Rinner vatten nånstanns i skogen på sommaren.
9. Vegetation vid ligghall?
Öppna ytor men i närhet till skogen.
10. Storlek på hagen?
Den lilla delen är 8 hektar och den stora är runt 20hektar. Dvs kring 30 hektar.
11. Strötyp i ligghallen?
Halm
12. Strömängd (djup cm)?
Den är inte så nertrampad så det är ganska mycket halm. Vet ej exakta djupet.
13. Strökvalitet på en skala 1-10 där 1 = torr i hela ligghallen och 10 = blöt i hela ligghallen
Hm.. när jag kollat har det varit torrt överallt förutom i halmen utanför öppningarna. Men vid nederbörd kanske det blir blött inanför ngn öppning.
14. Belysning?
Ingen alls än tyvärr
15. Ljusinsläpp?
Förstår inte riktigt vad du menar. Men det är ju väldigt ljust i ligghallen pga av de stora öppningarna och höga taket.
16. Takhöjd?
Ingen aning. Två eller tre hästtransporter på varandra kanske. :D Har en bild med en transport bredvid, och det är minst dubbelt så högt som den har jag för mig.
17. ”Mellanväggar”?
En som sagt, den som delar ligghallen i två.


Hästar

18. Antal?
7 stycken
19. Ras?
3 vbl, 1 kbl, 1 fbl, 1 tinker och en welshponny
20. Åldrar?
Hm, den yngsta är 6 år, de andra mellan 8 och 18 typ, och den äldsta är väl runt 28 år.
21. Kön?
Fyra valacker och tre ston.
22. Gruppsammansättning – hur länge har hästarna känt varandra dvs hur länge har gruppsammansättningen varit densamma
Vi var bara fyra hästar till för någon månad sen då det kom tre till. Två av dem hade gått tillsammans tidigare. Den nyaste hästen är nu den som vekar vara starkast (varit hingst tills för 10 månader sen och är 12 år gammal), och två ston är hans. Ponnyn har tinkerstoet då hon är mycket ranglåg och gammlingen är lite för sig själv en sålänge. Min häst är accepterad överallt men föredrar att vara hos valacken med de två stona. Stona vill dock helst inte se honom med dem.

Utfodring

23. Typ av foder?
Hösilage
24. Tillgång? (Fri tillgång etc)
Fri tillgång som fylls på varje dag för att det ska hållas fräsht och inte ligga och bli dåligt i hagen.
25. Var sker utfodringen? (Både kraftfoder och grovfoder. I krubbor placerade i ligghallen, i separata utfodringsspiltor, utomhus etc)
Egenbyggda foderhäckar, alla hästar ska ha en var. Det saknas två stycken för tillfället då de nya hästarnas ägare inte hunnit bygga så vi lägger några högar på marken just nu.
26. Hur sker utfodringen? (Om ej fri tillgång, samt hur sker utfodring av ev. kraftfoder)
Kraftfoder ger vi själva till våra egna hästar om vi vill göra det. Utfodring av hösilage gör vi kollektivt.
27. Hur ofta utfodras hästarna? (grovfoder om ej fri tillgång, samt ev. kraftfoder)
En gång om dagen minst.
28. Kan alla hästar äta samtidigt?
Ja, dock är de utstötts (ponnyn och ranglåga) lite försiktigare. Men de kan äta alla tillsammans och de äter gärna ur samma höhäckar också.


Observerade beteenden

29. Vid vilka väderförhållanden används ligghallen i störst utsträckning? (Väder, temperatur, vind etc)
Aldrig. Jag har sätt dem utanför med syfte att ta skydd ett par gånger och då har det varit kraftig blåst och lite regn. Annars står de helst ute på öppna ytor i klunga. De använder egentligen bara ligghallen när de utforskar den.
30. Vilken årstid används ligghallen mest?
Det var väl i höstas då, när det var lite regn och mycket blåst som jag såg dem där.
31. Vilken tid på dygnet används den mest?
Dagen. På natten står de antingen på öppna ytor eller i gles skog.
32. Vilka hästar använder den mest? (Ålder, rang etc)
Jag såg alla där när jag såg dem. Numera är det de ranglåga som oftast går i närheten av den.
33. Vad gör hästarna i den? (om utfodring ej sker där) (står, ligger, leker, födosöker etc)
Nosar, undersöker. När jag såg dem ta skydd så stog en eller två innanför öppningarna och tittade ut, och de andra stog utanför och tittade ut.
34. Vad gör hästarna i den? (om utfodring sker där) (äter, födosöker, står, ligger, leker etc)
-
35. Vad gör hästarna utanför ligghallen? (om utfodring ej sker i ligghallen)
Mat och vatten har de inte i ligghallen utan en bra bit bort. De gör eg allt utanför ligghallen. Leker, spanar, tar skydd, sover.
36. Vad gör hästarna utanför ligghallen? (om utfodring sker i ligghallen)
-
37. Aggressiva beteenden? (hur ofta och vid vilka tillfällen?)
Aldrig vad jag vet. När den nyaste hästen kom har det blivit lite tydliga avvisanden, men inga aggressiva beteenden, inte ens vid maten. Den lilla ponnyn har sparkat vid utfodring någon gång i början då maten tagit slut och ha inte vant sig vid den fria tillgången. Sen jagade det ranghögsta stoet en gång ut det ranglägsta (detta när de tre nya inte kommit än) ur ligghallen när hästägaren hade med sig henne in. Hästen fläkte sig och blev jagad då hon var skadad också. Me förutom det tror jag inte att jag sätt någonting, och ingen annan heller.
38. Beteendestörningar och i så fall vad, hur ofta och när (krubbitning, vävning, annat samt uppskattning av hur ofta (någon enstaka gång i månaden, i veckan, per dag, någon gång per timme upp till flera gånger per timme i samband med t ex utfodring, om ej motionerad, när lämnad ensam)?
Inga beteendestörningar vad jag vet. De är lugna och harmoniska, strosar runt och följer sina mönster.

39. Övriga observationer
Jag upplever att de agerar mer som de ska i teorin nu när de är på lösdrift. Man ser tydliga mönster, vanor och hur de stöter bort och delar upp flocken. De svaga håller sig på avstånd, samt den stöddiga ponnyn. De är dock mycket vänliga mot varandra och de bråkar aldrig.

Hästhållarens utvärdering

40. Fördelar med din ligghall?
Den är sto, har högt i tak och är bra utformad tycker jag. Dessutom ligger den bra till för hästarna.
41. Nackdelar?
Den ligger lite långt ifrån stallet vilket innebär att man måste springa långt med kärran om den behöver mockas.
42. Eventuella förbättringar?
Kanske om man hade en kärra att sätta fast bakom fyrhjulingen så att man kunde mocka i den och köra kärran till stallet. Men efter som att de inte bajsar i ligghallen så behöver vi ju inte ordna med det.
43. Uppskattning av arbetsinsats (utgödsling och dagliga rutiner som utfodring)?
Liten arbetsinsatts. Utfodringen tar kanske 10 minuter (det är ganska mycket hösilage - omkring 130-150kg om dagen just nu). Balarna står dock nära grinden och höhäckarna. Vattnet är tungt att fylla, men nu har vi lock till dunkarna så att vi ka köra vattnet på pirra genom stallet och ner till thermobaren - det är inte alls långt. Ibland måste kan fylla 8 dunkar, ibland räcker det med tre. Mockning gör man om man hinner runt höhäckarna och toaletten.
44. Byggnadskostnad (ombygge av redan befintlig byggnad, helt ny byggnad)?
Vet inte. Vi hade redan en stomme - ett högt tak som fungerade som skydd mot sol under sommrarna. Detta byggde vi väggar på (dubbla) och målade sen. Virket kostade nog lite, samt färgen och skruvarna. Så några 10-tusingar gick nog åt. Sen kostade ju thermobaren några tusen. Foderhäckarna var mer eller mindre gratis - pallar hade de och pallkragar fick de gratis nånstanns ifrån.
 
Sv: Ni med ligghallar!

Utformning och placering av ligghallen

1. Är ligghallen förprövad och godkänd?
Nej

2. Ligghallens storlek (m2)? (äv. "form", dvs rektangulär, "L"-formad etc.)
Rektangulär. Ungefär samma storlek som fyra st boxar.

3. Antal öppningar?
En på ena långsidan

5. Storlek på öppningar (bredd och höjd)?
Stor öppning. Ca fyra meter bred.

6. Väderstreck för öppning/öppningar?
Norr

7. Placeringen av ligghallen (på en höjd, sänka etc. Även "topografi" i övriga hagen; klippor, sänkor, kullar etc.)
Hagen har både ett sluttande och ett plant parti. Ligghallen ligger på det plana partiet i anslutning till stallet.

8. Vegetation i hagen?
Björk och tallskog samt en öppen yta där vi gått med motorsåg och röjsåg.

9. Vegetation vid ligghall?
Öppet

10. Storlek på hagen?
1 hektar men ska utökas till 2 hektar

11. Strötyp i ligghallen?
Grus, sand och spån. Vill hellre ha torv och halm men går ej att få tag på här uppe.

12. Strömängd (djup cm)?
2-3 dm kanske

13. Strökvalitet på en skala 1-10 där 1 = torr i hela ligghallen och 10 = blöt i hela ligghallen
1

14. Belysning?
Har en liten gallerförsedd 40 W lampa som lyser dygnet runt

15. Ljusinsläpp?
Bara genom porten så det är ganska mörkt. Ska sätta in några fönster som jag har liggandes.

16. Takhöjd?
Öppet upp till ladugårdens taknock. Ca 4 meter.

17. ”Mellanväggar”?
Nej


Hästar

18. Antal?
2

19. Ras?
Halvblod samt kallblod

20. Åldrar?
6 resp 10

21. Kön?
Ston

22. Gruppsammansättning – hur länge har hästarna känt varandra dvs hur länge har gruppsammansättningen varit densamma
Hästarna bott tillsammans tre månader.

Utfodring

23. Typ av foder?
Hösilage, havre, mineraler, soja.

24. Tillgång? (Fri tillgång etc)
Fri tillgång till rundbal

25. Var sker utfodringen? (Både kraftfoder och grovfoder. I krubbor placerade i ligghallen, i separata utfodringsspiltor, utomhus etc)
Äter höet ute. Kraftfoder vid var sin uppbindningsplats i ligghallen (behöver dock inte binda fast dem). Vatten i ligghallen i en Thermobar.

27. Hur ofta utfodras hästarna? (grovfoder om ej fri tillgång, samt ev. kraftfoder)
Kraftfoder: morgon och kväll i samband med visitering

28. Kan alla hästar äta samtidigt?
Ja


Observerade beteenden

29. Vid vilka väderförhållanden används ligghallen i störst utsträckning? (Väder, temperatur, vind etc)
Används inte alls. Vid dåligt väder verkar dom föredra att stå ute på den öppna delen av hagen.

30. Vilken årstid används ligghallen mest?
Har inte hunnit bor här sommartid ännu

31. Vilken tid på dygnet används den mest?
Används inte alls, bara när dom ska dricka ut thermobaren.

32. Vilka hästar använder den mest? (Ålder, rang etc)
Se ovan

33. Vad gör hästarna i den? (om utfodring ej sker där) (står, ligger, leker, födosöker etc)
Dom ställer sig ofta där och väntar när dom hör att jag kommit hem från jobbet. Står och gnager på väggar, leker med kvarglömda grimmor och svetttäcken och annat ofog ;)

35. Vad gör hästarna utanför ligghallen? (om utfodring ej sker i ligghallen)
Äter hö. Ligger och vilar i höet. Gnager på träden. Gräver i backen. Står och iaktar omgivningen. Galopperar en runda.

37. Aggressiva beteenden? (hur ofta och vid vilka tillfällen?)
Aldrig

38. Beteendestörningar och i så fall vad, hur ofta och när (krubbitning, vävning, annat samt uppskattning av hur ofta (någon enstaka gång i månaden, i veckan, per dag, någon gång per timme upp till flera gånger per timme i samband med t ex utfodring, om ej motionerad, när lämnad ensam)?
Aldrig

39. Övriga observationer
Har två från början ganska nervsvaga märrar som jag upplever blivit väldigt lugna och tillfreds med livet. Dom är pigga vid ridning med lugnare rent allmänt. Det stora och stela halvblodet känns mjukare att rida och även positivare till ridturerna. Tanken från början var att hästarna skulle sova i ligghallen, men dom tycker det är sååå mysigt att ligga utomhus i höet istället. Funderar på att köpa halm och lägga ut på deras favoritutkiksplats.


Hästhållarens utvärdering

40. Fördelar med din ligghall?
Luftigt och högt i tak. Nära hus, foderförråd och ladugård (enkelt vid skötsel, sadling, utfodring etc)

41. Nackdelar?
Ganska mörkt och ej placerat på hästarnas utkikställe.

42. Eventuella förbättringar?
Fönster för ljuset skull och så att hästarna inte känner sig lika instängda.

43. Uppskattning av arbetsinsats (utgödsling och dagliga rutiner som utfodring)?
Eftersom dom knappt vistas där inne behöver det sällan mockas. Fyller på lite då och då med mera spån allt eftersom det sjunker undan.

44. Byggnadskostnad (ombygge av redan befintlig byggnad, helt ny byggnad)?
Har byggt om ladugårdens gamla gödsellider. Sand/grus (var tvungen att fylla igen gamla urinsilen): ca 2000 kr. Fylla upp med spånbalar: ca 1000 kr. Lampa och elkabel: ca 100 kr. Inköp av Thermobar för vatten: ca 3000 kr.


Tack så mycket på förhand![/QUOTE]
 
Sv: Ni med ligghallar!

Tintilar och Druvan: Tack så jättemycket för att ni tog er tid!:bow:

*puttar lite o hoppas att någon mer orkar*
 
Sv: Ni med ligghallar!

Utformning och placering av ligghallen

1. Är ligghallen förprövad och godkänd?
Nej,behövdes inte

2. Ligghallens storlek (m2)? (äv. "form", dvs rektangulär, "L"-formad etc.)
35 kvm, rektangulär

3. Antal öppningar?
1

4. Hur är öppningarna placerade? (På samma vägg etc)
På mitten av långsidan

5. Storlek på öppningar (bredd och höjd)?
Godkänt mått för öppningar. Kan inte måttet utantill.

6. Väderstreck för öppning/öppningar?
Jag tror att det är väst. Det är i allafall mot öppen mark och det är sol ända tills på kvällen.

7. Placeringen av ligghallen (på en höjd, sänka etc. Även "topografi" i övriga hagen; klippor, sänkor, kullar etc.)
Mot skogskanten.

8. Vegetation i hagen?
Lägdor, lite lövskog och ganska mycket barrträd.

9. Vegetation vid ligghall?
Öppet på framsidan, lövträd på sidan och skog på baksidan.

10. Storlek på hagen?
Vinterhagen är ca: 2 ha och sommarhagen ca:4 ha.

11. Strötyp i ligghallen?
Spån i år och halm förra året.

12. Strömängd (djup cm)?
10 cm i år och ca: 30 cm förra året.

13. Strökvalitet på en skala 1-10 där 1 = torr i hela ligghallen och 10 = blöt i hela ligghallen
3 i år och 2 förra året

14. Belysning?
Ja en strålkastare i ligghallen och en utanför ingången.

15. Ljusinsläpp?
Inget förrutom öppningen. Har även en dörr på baksidan av ligghallen som kan öppnas vid behov

16. Takhöjd?
1.50

17. ”Mellanväggar”?
Nej


Hästar

18. Antal?
3

19. Ras?
Kallblod, basjkirhäst och halvblod

20. Åldrar?
11,12 och 5 år

21. Kön?
Valacker

22. Gruppsammansättning – hur länge har hästarna känt varandra dvs hur länge har gruppsammansättningen varit densamma
Två av hästarna har känt varandra i 1.5 år och den tredje har de känt i 8 månader


Utfodring

23. Typ av foder?
Storbal med hö

24. Tillgång? (Fri tillgång etc)
Fri tillgång

25. Var sker utfodringen? (Både kraftfoder och grovfoder. I krubbor placerade i ligghallen, i separata utfodringsspiltor, utomhus etc)
Hö ute så långt från ligghallen som möjligt. Kraftfoder i bunkar på golvet i ligghallen 1 ggr per dag.

26. Hur sker utfodringen? (Om ej fri tillgång, samt hur sker utfodring av ev. kraftfoder)
Hästarna sätts fast i spiltuppbindningar och äter i bunkar från marken.

27. Hur ofta utfodras hästarna? (grovfoder om ej fri tillgång, samt ev. kraftfoder)
1 ggr per dag och mer vid ridning.

28. Kan alla hästar äta samtidigt?
Ja.


Observerade beteenden

29. Vid vilka väderförhållanden används ligghallen i störst utsträckning? (Väder, temperatur, vind etc)
På sommaren vid mycket sol och insekter.

30. Vilken årstid används ligghallen mest?
Samma som ovan.

31. Vilken tid på dygnet används den mest?
Vid lunch tid på sommaren när det är som varmast.

32. Vilka hästar använder den mest? (Ålder, rang etc)
Halvblodet.

33. Vad gör hästarna i den? (om utfodring ej sker där) (står, ligger, leker, födosöker etc)
På sommaren söker de skydd mot värme och insekter. De rullar sig om de blivit riktigt blöta för att torka fortare. Några fåtal ggr har de legat där inne. De har vatten där inne på vintern och äter kraftfoder där.

34. Vad gör hästarna i den? (om utfodring sker där) (äter, födosöker, står, ligger, leker etc)
Samma svar som ovan.

35. Vad gör hästarna utanför ligghallen? (om utfodring ej sker i ligghallen)
De leker, äter hö, sover och vilar i höbalen.

36. Vad gör hästarna utanför ligghallen? (om utfodring sker i ligghallen)
Samma som ovan

37. Aggressiva beteenden? (hur ofta och vid vilka tillfällen?)
Inte aggressiva beteenden. De leker ofta och hävdar sin rang. Ingen aggressivitet.

38. Beteendestörningar och i så fall vad, hur ofta och när (krubbitning, vävning, annat samt uppskattning av hur ofta (någon enstaka gång i månaden, i veckan, per dag, någon gång per timme upp till flera gånger per timme i samband med t ex utfodring, om ej motionerad, när lämnad ensam)?
Nordisen kan krabba med hoven i backen när inte kraftfodret kommer tillräckligt fort.

39. Övriga observationer
Har inga problem med lösdrift. Tycker det funkar mycket bra. Hade köldridå för öppningen första vintern. Då blev hästarna mer oroliga pga att de inte såg ut lika bra. Den har vi inte i år. Det blev dock varmare i ligghallen. Men det är bara vi människor som uppskattar det.




Hästhållarens utvärdering

40. Fördelar med din ligghall?
Isolerad i väggar, golv och tak. Betongolv. Den funkar bra. Dörr in till sadelkammaren från ligghallen.

41. Nackdelar?
Har inte vatten indragit än men det ska fixas till sommaren.

42. Eventuella förbättringar?
Skulle vilja bygga uteboxar också med en gång för hovis.

43. Uppskattning av arbetsinsats (utgödsling och dagliga rutiner som utfodring)?
Ca: 1-2 timmar per dag. Behöver i princip aldrig mocka i ligghallen.

44. Byggnadskostnad (ombygge av redan befintlig byggnad, helt ny byggnad)?
Ombyggnad av gammal ladugård. Kostnad ca: 30-40 tusen. Kan göras om till garage eller annat om man vill. Är helt isolerat.
 
Sv: Ni med ligghallar!

Oj då! Det ska vara 2.50 i takhöjd i ligghallen. Om det hade varit 1.50 så hade inte min stora häst på 1.75 kommit in. Hi hi:angel:
 
Sv: Ni med ligghallar!

Utformning och placering av ligghallen

1. Är ligghallen förprövad och godkänd?
Nope, pratade med kommunen och det behövdes inte om jag tänkte bygga i överkant på alla rekommenderade mått...
2. Ligghallens storlek (m2)? (äv. "form", dvs rektangulär, "L"-formad etc.) 6*8 m
3. Antal öppningar? Bara en, en hel kortsida + en port som "skötardörr" så man slipper gå via hagen.
4. Hur är öppningarna placerade? (På samma vägg etc) se ovan
5. Storlek på öppningar (bredd och höjd)?se ovan
6. Väderstreck för öppning/öppningar? öppningen ligger i väster, vi bort på toppen av en ås i skåne med havet i söder - kraftig blåst därifrån..
7. Placeringen av ligghallen (på en höjd, sänka etc. Även "topografi" i övriga hagen; klippor, sänkor, kullar etc.) hagen ligger i anslutningen till stallet, på ena kanten av hagen. Ligghallen är på en höjd med utsikt över nästan hela hagen. I övrigt är hagen ca 2h, det är från början två hagar som ligger parallellt men som nu har en öppning "längst" bort så det blir lite av en U-form. Ingen skog i hagen, men den är kantad runt om västra delen med dungar. Relativt kuperat med dalar med mycket lä samt en liten sjö i mitten på ena hagen.
8. Vegetation i hagen? ingen skog, bara betesmark
9. Vegetation vid ligghall? betesmark - ska grävas ut till sommaren och dräneras+markduk och grus för att ta bort den lilla lera som blir.
10. Storlek på hagen? ca 2h
11. Strötyp i ligghallen? halm
12. Strömängd (djup cm)? ligger nog en 30-40 cm nu kan jag tro - la ut ett rejält bottenlager med "storbalskakor" för att f jämnare underlag.
13. Strökvalitet på en skala 1-10 där 1 = torr i hela ligghallen och 10 = blöt i hela ligghallen 1 (med undantag från en meters djup vid ingången)
14. Belysning?en 60w "kampinglampa"
15. Ljusinsläpp? endast ingången
16. Takhöjd? lägsta takbalkar ca 2,5 nu, men denna tjocka bädd. Taknock på ca 4m
17. ”Mellanväggar”? inga mellanväggar, dock står det en stolpe mitt i hallen


Hästar

18. Antal? 5
19. Ras? 2 shettisar, 2 minishettisar och ett halvblod
20. Åldrar?halvblod och en minis på 4år, en minis på 3, de två andra på 15
21. Kön? Valackar, minisarna är fortfarande hingstar
22. Gruppsammansättning – hur länge har hästarna känt varandra dvs hur länge har gruppsammansättningen varit densamma Förutom tillskottet med den ena "gamlingen" i somras så har dom gått ihop i två år.


Utfodring

23. Typ av foder? Hö, korn, luzern och fibergi
24. Tillgång? (Fri tillgång etc) det går åt mellan 25-40 kg hö om dagen, fri tillgång. Kraftfoder är så liten mängd så det blir en gång om dagen.
25. Var sker utfodringen? (Både kraftfoder och grovfoder. I krubbor placerade i ligghallen, i separata utfodringsspiltor, utomhus etc)Höet ligger längs ena långsidan inne samt i flera högar "utomhus". Kraftfodret ges i krubbor uppsatta i ligghallen samt alltid en extra hink ifall nån skulle få för sig att ta nån annans mat. Har aldrig varit nåt problem då de är vana att utfodras tillsammans. Nästa år ska det arrangeras så att det blir kraftfodring utanför hallen.
26. Hur sker utfodringen? (Om ej fri tillgång, samt hur sker utfodring av ev. kraftfoder)Jag har satt halvblodets krubba högre upp så att ponnyerna inte når den.
27. Hur ofta utfodras hästarna? (grovfoder om ej fri tillgång, samt ev. kraftfoder)Kraftfoder en gång per dag
28. Kan alla hästar äta samtidigt? jepp


Observerade beteenden

29. Vid vilka väderförhållanden används ligghallen i störst utsträckning? (Väder, temperatur, vind etc) mina använder lösdrifdten mer än hagarna, men jag tror att det är lite av nyhetens behag. Konstigt nog så är de mest ute när det är riktigt snöoväder. Nu när snön har smält lite är dom också ute mer och plockar i jorden.
30. Vilken årstid används ligghallen mest?har bara haft den denna vinter
31. Vilken tid på dygnet används den mest? jag måste vända på frågan och säga att dom är minst där inne på mornarna.
32. Vilka hästar använder den mest? (Ålder, rang etc)Alla använder den lika mycket
33. Vad gör hästarna i den? (om utfodring ej sker där) (står, ligger, leker, födosöker etc)
34. Vad gör hästarna i den? (om utfodring sker där) (äter, födosöker, står, ligger, leker etc)Dom gör allt du nämner, det som förvånar mig mest är att några kan leka i den medans nån annan ligger ner och sover
35. Vad gör hästarna utanför ligghallen? (om utfodring ej sker i ligghallen)
36. Vad gör hästarna utanför ligghallen? (om utfodring sker i ligghallen)Just nu går dom mest ut för att springa av sig energin. Mycket fartfylld lek utanför hagen.
37. Aggressiva beteenden? (hur ofta och vid vilka tillfällen?)Jag har inte förrens nu sett nåt aggressivt beteende, den yngsta minihingsten börjar utmana den äldre. Men det är inte särskilt aggressivt, dom kan fortfarande äta brevid varandra och det är ingen som vaktar.
38. Beteendestörningar och i så fall vad, hur ofta och när (krubbitning, vävning, annat samt uppskattning av hur ofta (någon enstaka gång i månaden, i veckan, per dag, någon gång per timme upp till flera gånger per timme i samband med t ex utfodring, om ej motionerad, när lämnad ensam)?Har bara sett förbättringar. Halvblodet hade en tendens till att väva när han stod inne, men det är helt borta nu.

39. Övriga observationer Det är nästan alltid samma häst som står närmast ingången, den 15åringen som har varit på gården längst. Han har alltid varit den som håller koll på flocken i övrigt.


Hästhållarens utvärdering

40. Fördelar med din ligghall? Hästarna är lugnare än innan, torrare i benen. Halvblodet är väldigt känsligt lagt men har blivit mycket modigare och stabilare än innan. Det är väldigt praktiskt att fodra kraftfoder en gång per dag och ha hästarna på fri tillgång på hö, jag behöver inte masa mig upp ur sängen varje morgon för att fodra och ordna utsläpp.
41. Nackdelar? Inga än så länge, kanske den biten att man är mer på spänn eftersom ponnyerna är rymmningsbenägna... förut var iallafall nattetid i stallet en lugn stund. Problemet försvinner dock när deras gigantiska vinterpäls släpper.
42. Eventuella förbättringar?Tills nästa vintersäson ska marken utanför hallen hårdläggas, låga höhäckar med tak ska byggas för att förbättra utomhusfodringarna.
43. Uppskattning av arbetsinsats (utgödsling och dagliga rutiner som utfodring)? Att ge hö och mocka ut bajset, strö samt fodra kraftfoder tar mig högst en halvtimma om dagen. Så det är mycket mindre jobb än att ha alla uppstallade. Sen tillkommer ju lagning av staket och så, men hittills har det inte varit mer än när de var uppstallade.
44. Byggnadskostnad (ombygge av redan befintlig byggnad, helt ny byggnad)?Ligghallen har ena stallväggen som långsida och är bygg i trä med plåttak - kostnad mellan 15-20 000.


Tack så mycket på förhand!
 
Sv: Ni med ligghallar!

Hubinette och Mli: :bow: Tacktacktack :bow:

Puttar lite med förhoppning att fler ska orka svara, samt passar på att lägga till några frågor som borde ha varit med från början! (Glöm alltså inte dem om du svarar!)

1. Antal utfodringställen ute eller i ligghallen?
2. Var, i förhållande till ligghallen, sker ufodringen?
3. Hur länge djuren har hållits i ligghallen, dvs är det frågan om år, månader, veckor?
4. Har djuren ”tränats” att använda ligghallen, t ex utfodrades de, stängdes de in etc där i början?
5. Var vattnas djuren, ute eller i ligghall, hur många ställen?


Mvh Hanna
 
Sv: Ni med ligghallar!

1. Antal utfodringställen ute eller i ligghallen?
Ett utfodringställe med hö, och utfodring med kraftfoder i ligghallen.

2. Var, i förhållande till ligghallen, sker ufodringen?
Höet är så långt från ligghallen som möjligt. Hästarna har en gång genom skogen för att komma mellan hö och ligghall. De måste gå ca: 500 meter varje gång de vill till något av ställena. Detta har jag gjort bara för att jag vill att hästarna ska röra på sig mer. Även fast jag har fri tillgång på hö så är ingen av hästarna tjocka. Hästarna går ca: 6 gånger mellan ställena per dag.

3. Hur länge djuren har hållits i ligghallen, dvs är det frågan om år, månader, veckor?
2 år

4. Har djuren ”tränats” att använda ligghallen, t ex utfodrades de, stängdes de in etc där i början?
De får kraftfoder där. Jag fick öva lite med dem när jag hade köldridån. En del av hästarna gick in av sig själva medan andra måste tränas. Om jag skulle ge hö i ligghallen så skulle de självklart vara där. Men de ligger bra ute i höhögen och föredrar skogen som skydd vid oväder. Som det är nu så använder de inte heller ligghallen som toalett. Det är bra.

5. Var vattnas djuren, ute eller i ligghall, hur många ställen?
Nu på vintern har de vatten i ligghallen annars utanför. Vattnet har jag vid ligghallen för att hästarna ska röra sig mellan vatten och hö. På sommaren får hästarna gå mellan sommarbetet och gården där vatten finns. Då får de säkert gå nästan 1 km för att komma till vatten. De måste dessutom gå i värsta mördarbacken. Hi hi. Men det är väldigt jobbog för mig med. Så både jag och hästarna får träning.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 295
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 172
Senast: Twirro
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 364
Senast: Roheryn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp