Bukefalos 28 år!

Ni med olycksfåglar...

Donnaline

Trådstartare
Tänkte höra om det finns någon mer där ute som har en olycksfågel till häst?
Jag har ett fullblod som lyckas skada sig hela tiden. Har ägt honom i 8 år och på dessa år har han fått 3 st dödsdomar på sig och är allmänt känd blad vetfolk i området.

För ett år sedan lyckades han springa i hagen och sätta sig på båda framknäna. Detta direkt efter att han hade blivit friskförklarad från ett trasigt ledband i hoven. Han var mycket halt och jag tog honom till vet och på röntgen såg det inte så ljust ut. Vet ville ge honom lite tid (2 månader) innan han dömde ut honom.Sprutade knät. Jag släppte ut hom på lösdrift tillsammans med 9 st islandshästar i en enorm hage med skog och berg. Tänkte att han skulle få vara häst på riktigt sin sista tid i livet. Detta var i slutet på augusti förra året. Han markerade då i skritten. Två månader gick och han markerade inte längre i skritt, lite i traven så han fick gå kvar ett tag till innan jag åkte in och tog beslutet. I mars blev han illa sparkad av en ny häst i flocken på bakhasen och på bara ett dygn hade det blivit lyfangit. Har bott på sjukhus i två veckor några år innan för denna åkomma i detta benet.

Jag kännde att det var dags att ta beslutet och åker in till klinik. Dom gör en röntgen på bakhasen och ben och liggament ser bra ut. Det är bara mjukvävnad som är skadad. Jag berättar om besöket hos vet året innan och dom går igenom hans sjuksjonal.
Gör böjprov på honom fram och han är inte ett steg halt. In på röntgen igen och hittar helt plötsligt inget. Dom tog 10 bilder på ett knä. Såg bra ut för en häst på 15 år som har startat galopp i sitt tidigare liv.

Vad gör man då?

Nu har jag en bekant som rider igång honom och hon rider 3-4 gånger veckan och har gjort detta i 3 månader. Max en 1 g/v på ridbanan och detta är vad han kommer att få göra framtiden.

Har någon här varit med om något liknande? Kan tillägga att han har blivit opererad efter att han har skurit upp ett bakben, Sprungit in i ett träd och fått bogen ur led, Dragit ledband i hoven, lyfangit, sytt 12 st efter spark, allvarlig kolik, korsförlamning och vanlig hältutredning någon gång ibland. Detta är några grejer han har råkat ut för.

Hur går det för era olycksfåglar? Det är konstigt vad vissa hästar lyckas med.
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Hästar är konstiga djur! :p

Jag har bara lyckats skaffa mig olycksfåglar. Min förra häst var väl skadad/sjuk nån gång i halvåret. MINST då.
Hon avlivades pga en långvarig hälta som inte lyckades diagnostiseras, samt kronisk fång.
Utöver det hade hon bla sårskador, ett fotbollsstort knä, hovbölder, lymfangit, ormbett, griffelbensfraktur...

Något konstigt som hittades vid sista röntgen (hovarna koll för hovbensrotation) var att hon hade en söm eller något nere i benet! :eek:
Den hade suttit där i minst fem år och hästen har inte reagerat ngt för det.


Men iaf.. skaffade en ny häst (som visade sig ha Kissing spines...).
Efter bara ett par veckor fick hon en konstig svullnad på ena bakbenet. Var som en "klump" ungefär. Hittades inget direkt på ultraljudet/rtg mer än att det var lite vätskefyllt och förtjockat i huden.
Kom igång med henne och tävlade lite. Sen fick hon ett djupt skärsår ena bak. Ett pågränsenattsy sår. Valde dock att inte sy, och det läkte hyfsat.
Efter några månader fick hon nya sår. Hon hade på något sätt trasslat in sig i baksnörena på täcket och skärt upp sig :confused: och typ trampat sig nere på benet.

Pga ryggömhet fick hon stå halva vintern. Började sätta igång henne och det gick superbra :love: tills vi började jobba mer i galoppen då hon struttade fram. Ställde av hästen i väntan på klinikbesök. Väl där visar hästen låg hälta, ffa höger fram.
Röntgas och sprutas i hovleden. Vid återbesöket markerar hästen kraftigt vid böjning i kotan så då sprutas hon där ist.
Vid nästa återbesök blev det UL och hästen visar sig ha en ligamentskada vid kronan och ev. nere vid hoven.

Sååå nu får vi se hur utgången blir för henne. Ska upp igen i slutet av augusti.
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Jag beundrar er som orkar med detta.
Jag har Peppar peppar "bara" haft ett inflamerat sår på min fölunge som vi fick ge medicin å smärtlindring på då vi fick mjölka ur var ur knät. allt gick bra efter några dagar boxvila. Men i oktober hittade jag henne halt igen i hagen. Efter många klinikbesök och rönken mm så hittade vi felet. 3 frakturer i bäckenet. 3 månaders boxvila med smärtlindring å lååååååång igångsättning. Det är det värsta jag varit med om, inte bara skadan utan ha en 5 mån fölunge på box, överskottsenergi, vad är det. tur att jag fick lugnande.
Jag skulle inte orka en gång till.
Men nu e hon pigg å superfin och fick som tur är inga men efter detta.:love::bump:
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Här hör min ena häst hemma definitvt!! vi har bara ägt han i ett år men redan hunnit med 3!! besök till kliniken.

första gången var han nästan helt blockhalt på ena fram när vi hämtade han från hagen.. trodde att en sena hade rykt så ilfart till kliniken men dom hittade ingenting och antagligen hade han bara blivit sparkad riktigt hårt.
andra gången var i januari min svärmor ringer och säger att säcken blöder (hon ger hästarna lunch) jag åker hem från jobbet för att kolla. kommer dit och det saknas en köttbit stor som ett äpple i ena frambenet och jag ser rakt in i benet, ilfart till kliniken igen och sys ihop med 7 stygn.. nr tre är väl lite vårat fel satte antagligen igång han för hårt och fort när snön försvann men han har knäledsinflammation och kotledsinflammation i båda fram.. dett har vi hunnit med på ett år..

Hos hans förra ägare har han fått en spricka i benet och fick stå på box i 4 månader och lyckats bli biten i halsen så mkt att det var ca 3 mm från att halspulsådern gick av..

sen är det ju såklart små sår m.m
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Jag tränade en häst förut. Han fick elakartad canser på snoppen,.. blev då opererad som 23åring, tog bort hela snoppen, så jag antar att han nu är en "det".. plus att han fick eksem pga sina mediciner.. Men efter ett år så var han frisk, eksemen var mycket bättre -klarade sig fin fint med täcke! och tävlade för första gången som 24åring. :)

Min nuvarande häst är bara 4år, fick ett litet sår på benen, på ett "bra" ställe, mitt på benet helt enkelt, inte djupt eller speciellt stort. Jag tvättade det, men dagen efter var benet helt uppsvullet, varmt och han var halt. Han har stått i ca 3veckor pga. ett litet små sår!! Han har säkert haft 100 olika sår den senaste tiden (går i storflock dygnet runt med många lekkompisar som gärna busar).. Men nu är han i vilket fall ok, inte halt längre, svullen eller varm tack vare sjukhage, benlindor och massor med olika sår/rengörings produkter! Är skönt att han är som vanligt igen :)
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Min fd häst var en olycksfågel mellan att hon var 4,5-6år.. Hann ha henne i en månad innan hon blev halt första gången. Sedan var hon halt otaliga gånger men det hittades aldrig något fel under denna tiden -hon är vansinnigt aktiv och det var väl troligast sträckningar och "missar" från hagen. Sedan hade hon 12 (eller var det 15 tro) hovbölder på 1 år, oftast 1-2 i månaden.
Vi trodde inte att hon skulle bli bra igen och hålla för ridning då det oftast såg ut såhär; halt-vila 1 mån-igångsättning efter vets schema-igång fullt-halt...
Sååå, vi köpte min nuvarande häst -ett då 9 mån föl.. Och vips var tanten ohalt och höll sig frisk efter det :p
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

jag har en olycks fågel men ack så jag håller honom kär.
För att inte gå in på allt för mycke detaljer så drar jag våra skador här..
kliver av transporten på dag ett hemma hos oss med en böld i bogbladet, såret 1 cm långt 0,5 brett.
in på strömsholm blir kvar i 2 veckor.

kraftiga si leds problem, behandling av det.

transport olycka sliter av stora bitar av huden på bakbenen
http://www.pixbox.se/pic_show_id16673622.html
2 månader på box med elefant ben.

vrickar sig på väg till hagen står 3 månader p.g.a det.

2 st foderstrups förstoppningar den ena höll han nästan på att stryka med. Så läskigt och hämskt.
special kost och vila i 3 veckor. stora sår i halsen.

6 st kraftig lymfangiter av små sår. elefant ben med massag och tvätt

sprutad i bakknäna och i framkotor , patella upphakning bak

tappar stora bitar av sina hovar då han trampade av sig skor konstant.

en hovslagar verkar ner honom så kraftigt att han blir sjuk, feber, skakningar och block halt alla hovar. 2 veckors box vila.

Fruktansvärda problem med hullet i 2 år, prövat medeciner.

1 år gick han på penecelin varannan månad så 6 kurer på ett år.
chockar så klart tillslut.

MIn häst är helt genom röntgad det ända som han inte röntgat är huvudet.
han är ultraljudad i alla senor och ben.
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Haha, och jag som trodde att jag hade otur med min kuse.

Köpte honom i juli förra året och allt funkade bra tills i november då han fick ett litet sår som slutade i lymfangit. Två veckor senare fick han en spark på sitt vänstra bakknä och var konvalescent till månadsskiftet januari/februari.

Började försiktigt sätta igång men efter 2½ vecka hittar jag honom i hagen med vänster framben helt blodigt. Det visar sig vara ett sår med djupa fickor på sidan av skenbenet och det tar ca 3 veckor att läka ut. Sätter igång honom igen i mitten på mars och när vi väl börjar komma igång ordentligt igen känner jag att nånting inte är som det ska. Han vill inte jobba riktigt med höger bak och är lite kort i steget på det benet.

In på klïnik igen och veterinär konstaterar att pålle reagerar med smärta i höger has vid böjprov. När leden är släckt rör sig hästen normalt men röntgenplåtarna visar inget. Nu är det vila och återbesök v 33 så då får vi se hur det ser ut.

Under tiden har lilla kuse passat på att få feber och hosta. Kul? NOT!
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Min häst har kissing spines, pålagringar båda fram och knäledsinflammation höger bak. På kliniken tilltalas vi båda vid namn av alla som jobbar där.
Nu har han fått cancer på snoppen så i tisdags låg han inne för sin andra operation (förra var för två månader sen) och de fick ta bort hela paketet.

Jag hoppas få hem honom i slutet av nästa vecka och då börjar en ny period med rehab. Man börjar vänja sig ;)

Måste dock säga att han är värt allt jobb! Känns skönt när de ringer från kliniken och talar om vilken underbar häst och kämpe man har :)
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Och idag /igår har hästfan slagits och är uppsparkad över hela bakbenen. :grin:
Tack o lov nästan bara ytliga mindre sår, men ett var ganska djupt så nu står hon där med knallblå flexlinda runt benet. Snyggt! :D
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

visst är det "trevligt" när man börjar bli så hemma på klinik att alla känner en och hästen. man tar en kaffe och kan alla rutiner. hahahahah.....
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

...och man bara behöver säga: -Hej, det är jag igen! när man ringer och vill boka ännu en tid :D.
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Har också en olycksfågel, har haft honom i lite över 2 år och i ca 1½ år har bestått av klinikbesök och myskohältor.
Vintern 08 fick han en spark på hasen h.bak och blev då stel och gick orent, kollade upp det, vet sa att det bara va för att han ömmade, "låt honom vila 2 veckor, sedan är det bara att rida på". Satte igång honom försiktigt, gick bra fram tills det blev tort och stummt på sommaren tappade då h.bak vid ridning. Klinik igen dom sa att han bara behövde muskla upp sig runt knät, butta 14 dar sedan rida igång försiktigt. Började sätta igång honom och han gick bra. Våras (hos fodervärd) får han sin andra hovböld tar 1½-2 månader innan den kommer ut (3 klinikbesök för att försöka få ut den). Får hem honom i maj, åker till klinik kotledsinflammation fram + knäledsinfammation bak, åb i juli. Sen idag hade jag ET ute då visar det sig att SI-leden är sne och även beckenet. Hon kommer ut igen nästa vecka ^^" Hästen är 5 år och aldrig blivit hårt riden, endast väldigt försiktigt i skogen. Sedan har han x antal gånger fått stå pga minsta småsår gjort att han får stora svullnader, kan knappt gå om man plockar av skorna. Regnar det och han går utan täcke ömmar han så att han nästan trillar ihop om man rör honom. myggbett blir stora som bölder... ja listan kan göras lååång :p
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Vad fick din häst för behandling för ligamentskadorna i hoven?? Typ av rehabilitering??

Har en olycksfågel, egen uppfödning som jag älsar över allt annat :(...

Står nu med sin 3:e dödsdom 6 år gammal. Hovbensfraktur, artros i hovleden och ligamentskador -ledbanden runt hovleden.
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Hohoho... Tror att jag, eller ja, min Armani passar ganska bra in i denna tråden, tyvärr! Just nu är det dock lugnt, peppar, peppar!
Har haft Armani i 9 år, ibland undrar man vad det är som gör att man orkar fortsätta....! Ändå ser vi ut att ligga i lä, jämförelsevis med många av er andra. Som om det skulle vara någon tröst :D
Kolik en gång.
Säkert 10 hovbölder.
Kraftig muskelbristning då han halkade omkull i hagen en vinter.
Klåda i manen sommartid och kliar av sig mängder av sin man (dock har det varit lugnt i år!).
Opererad för cystor i bägge bakknä.
Opererad för lös benbit i ena frambenet.
Och så lite förkylningar, infektioner i kroppen etc. lite då och då, inget märkvärdigt alls, utan det lilla i det stora hela ;)

Tror det var allt, men kan mycket väl ha missat något, återkommer i så fall.
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

1. Thynur, min första häst svalde en glasbit och dog. Jag hade haft honom ett år och fick honom mot en billig summa då han var övergiven och lämnad ensam i hagen. Sad story.

2. Odinn fick kolik en månad efter vi köpt honom och vi fick åka på stört till Skara där han spenderade natten. Det var dock ingen större fara, han drack dåligt. Löstes med lite betfor i vattnet :)

3. Gáta fick också kolik efter vi haft henne ett litet tag. En vän i stallet räddade hennes liv, det var inte långt ifrån att stoet skulle stryka med. Jag är henne evigt tacksam. Hon har dessutom bronkit. Hennes liv har varit allt annat än en saga då vi köpte henne när hon var så undernärd och förskräcklig att folk stannade när de såg henne. Sår i ansiktet hade hon också, uschanamig.

4. Hennes föl föddes med bockhovar som tack och lov rättade till sig. Han är dock frisk och fin nu! (3 månader)

5. Jökull, min gudagåva, fick en spricka i benet för drygt ett år sen pga en spark i hagen. Som att det inte var nog fick han aldrig skelett i sprickan utan ärrvävnad, alltså mjukt. Han fick vila i 10 månader. Efter 3 månaders oerhört försiktig igångsättning på veterinärens inrådan gick den upp idag och vad som kommer hända med honom är oklart.

6. Caspian, min lilla Shetlandsponny, fick vi av ett par goda vänner, också han undernärd. De köpte honom av en gubbe som inte tagit hand om honom. Han var rädd för människor och varenda ryggkota syntes. Två timmar satt jag i andra sidan hagen innan han vågade komma fram till mig. Han lade sig ner mellan varje steg.

7. Loppan sprang in i en taggtråd när hon var 3 och fick en inflammation i såret. Hennes nosrygg har nu en märklig form. Detta var dock innan vi köpte henne.

Det var nog det!

Observera att det är alla hästar jag har och de har alla haft sina trauman, mer eller mindre. Observera också att jag faktiskt inte orsakat något av dom, utan bara haft en hemsk otur :( Samtliga skadade rätt rejält antingen psykiskt eller fysiskt. Förutom fölet. Än. Peppar peppar.

Jo förresten! Gáta fick ett tramp i hagen och en hovböld pga det härommånaden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni med olycksfåglar...

hittade den här gamla tråden och även om det låter taskigt (!!) så måste jag säga att det känns ganska skönt att jag inte är den enda som har en häst som har en förmåga till att göra sig illa- precis hela tiden!! :angel:

Det senaste året har vi hunnit med 2frakturer på griffelben (pga av hagsmitning), 1stickskada på 6-7cm (hagen), en troligen spark bredvid knät, skärsår skenben (hage), fläktning med knäledsinflammation som följd (hage m snö) samt div skrapsår och småsår som han lyckas med på dagarna..

Märk väl att hagen må vara stor och lite kuperad- men de 6-8kompisarna han går med klarar sig ju alldeles utmärkt utan skador så jag tror inte att det är hagens fel heller.. :)

Han är 6 nu, hoppas bara att det är en "fas" och att han växer ur den.. :)
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Och min häst har sedan jag skrev här sist blivit diagnosticerad med både kissing spines och artros i SI-leden. Har försökt få honom att fungera för lättare ridning, tömkörning osv men han har under våren/sommaren haft återkommande dubbelsidig hovledsinflammation troligen pga att han överbelastar fram för att avlasta bak. Min veterinär har precis i dagarna dömt ut honom så nu ska han snart få springa vidare på de evigt gröna ängarna. :cry:


Finaste kusen.
P1.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
396
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
123
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 739
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp