Bukefalos 28 år!

Ni med olycksfåglar...

Sv: Ni med olycksfåglar...

Min häst passar nog här.
Har haft honom sedan april förra året och det första han gjorde hände på väg hem från säljaren.
På något sätt rev han ner inredningen i transporten, ställde sig bak o fram med grimskaftet virat runt huvudet (ska aldrig mer ha elastigt grimskaft) och så hade han skurit upp ena bakknät.

Veterinären sydde ihop med det sprack så klart och när nästa vet kom fick hon in nästan hela handen i såret och drog ut massa ruttet klegg. Det var det värsta veterinären sett, hon sa i efterhand att hon inte trodde det skulle läka! Dessutom fick han belastningsfång på köpet. Det läkte och jag hann rida in hästen och få lite fason innan han blev sparkad på baksidan av hasen, ett rakt fint snitt, 2cm djupt och 5cm brett.
Eftersom det inte gick att transportera hästen efter förra incidenten höll vi tummarna på att inget skulle vara skadat och efter många om och men så läkte hasen också.

I sändags ringde mamma (hästvakt) att hästen har fått ett köttsår på halsen. Gissa om jag blev skraj!
Men när vi kom dit hade det slutat blöda och torkat till, det var bara ytligt men stort.
Han har också ett antal mindre sår som han fått i hagen, så när de har läkt ska han få gå med skydd.

Just det, mugg har han haft också.
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Här hör min ena häst hemma definitvt!! vi har bara ägt han i ett år men redan hunnit med 3!! besök till kliniken.

första gången var han nästan helt blockhalt på ena fram när vi hämtade han från hagen.. trodde att en sena hade rykt så ilfart till kliniken men dom hittade ingenting och antagligen hade han bara blivit sparkad riktigt hårt.
andra gången var i januari min svärmor ringer och säger att säcken blöder (hon ger hästarna lunch) jag åker hem från jobbet för att kolla. kommer dit och det saknas en köttbit stor som ett äpple i ena frambenet och jag ser rakt in i benet, ilfart till kliniken igen och sys ihop med 7 stygn.. nr tre är väl lite vårat fel satte antagligen igång han för hårt och fort när snön försvann men han har knäledsinflammation och kotledsinflammation i båda fram.. dett har vi hunnit med på ett år..

Hos hans förra ägare har han fått en spricka i benet och fick stå på box i 4 månader och lyckats bli biten i halsen så mkt att det var ca 3 mm från att halspulsådern gick av..

sen är det ju såklart små sår m.m

jag kan ju ta och uppdatera lite om min lilla olycksfågel..

Inflammationerna som vi trodde kom utav att vi hade satt igång honom för hårt visade sig vara 3 st ligamentskador och 1 gaffelbandsskada. (åkte till annan klinik) Vi försökte få honom att läka i nästan 9 månader men det gick inte=(

Han galopperar nu på dom evigt gröna ängarna! =( Totalt lyckades vi med 13 st klinikbesök på 10 månader och totalt 16 st under dom 2 åren jag hade honom. =(

Speedway jag lider med dig och vet precis hur det känns=( Skickar en tröstkram till dig och Ruben=(
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

*kl* här passar ju jag som handen i handsken... Har en väldig förkärlek till att hitta olyckskorpar.. Det började m Super som jag hade i drygt 15 år. Han var trasig ungefär 1 i halvåret. Han har bla haft erlichia, gaffelbandsskada, hovbensfraktur, foderstrupsförstoppning, ledinflammationer, systa i ena bak kotan, återkommande ryggproblem som sedan visade sig vara spondylos m m..

Köpter efter det en ny häst, en åring och tänkte typ, hur mkt fel kan d vara på en så ung häst... Boy hur fel kan man ha.. Hade haft hästen i två veckor när båda haserna svullnade upp. Åkte till klinik o d visade sig vara lösa benbitar. Bokade tid för op och i samband m op så röntgades resten a hästen igenom för att se om d finns några fler lösa benbitar.. Då visade det sig att han dessutom hade systor i båda lårbenen. Lämnade då tillbaka hästen på vets inrådan.

Köpte sedan en ny häst, en 3 åring. Besiktade då efter konstens alla regler med exportröntgen m m han gick igenom utan ngn anmärkning. Idag är hästen 7 år o har inte blivit riden ordentligt på 2 år.. Vi har upptäckt att han har hovbensuppluckring, ödem på hovkapslarna samt hovbenen på båda fram, gammal ligamentskada vid hovbrosket på ena fram, taggar på strålbenen båda fram, spatt båda bak samt patella.. Ny lyckades han dessutom genom att rycka av sig skorna hela tiden få kraftig sulläderinflammation med efterföljande hovböld.. Blev så kraftigt halt att han fick stå på ultuna över midsommar för dom hittade inte felet först:(
Mina vänner skämtar att ska dom någon gång köpa ngt djur, har två månd ex till hundar åxo.., så vill dom ha med mig för att se vilken jag gillar så ska dom välja den andra..
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Han galopperar nu på dom evigt gröna ängarna! =( Totalt lyckades vi med 13 st klinikbesök på 10 månader och totalt 16 st under dom 2 åren jag hade honom. =(

Speedway jag lider med dig och vet precis hur det känns=( Skickar en tröstkram till dig och Ruben=(

Bingo, då ligger Ruben och Säcken lika i totalt antal veterinärbesök under samma tidsrymd.....om jag får lov att räkna in ett alldeles vanligt besök för koll av tänder och en sårskada? :D
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Mina vänner skämtar att ska dom någon gång köpa ngt djur, har två månd ex till hundar åxo.., så vill dom ha med mig för att se vilken jag gillar så ska dom välja den andra..

:rofl: Mitt i all bedrövelsen så måste jag skratta. Eh...du kanske vill åka med mig på provridningar när jag sparat ihop lite pengar igen?
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

*kl*
Ja, jag köpte mig också en olycksfågel... Köpte en app. quarter julen 09, strax efter slutade hon äta, blev jättehängig. Vet hittade inte felet, trodde det var foderstrupsförstoppning. Andra vet. hade med sig munstege och när han spände upp munnen spack en jätteböld därinne och det rann var. Mega-lusinfestation konstaterades, träckprov visade över 1000epg på mask. Då hade hon gått ner sig så totalt så folk undrade vad jag pysslade med, mindre kul. Hovarna är dåliga, spricker och har sig hela tiden. Nu är hullet fint, men har nu 4:e hovbölden för sommaren (!), sprickor som ska nitas när hovis kommer. För några veckor sen fick en spark på v fram över knäet och har vilat i flera veckor. Kvar är nu ett hygrom ovanför knäet som jag hoppas försvinner snart. Urk...
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Såna hästar kallas för "Basket Case" bli aldrig non ördning med såna och bara kosta pengar.
Känna månge häst äger med kronisk sjuka häster. Begrippa inte att dom skall hålla på så när det finns månge frisk häster som behöva ett bra hem för att istället att gå till släkt.
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Usch! Lider med dig! :cry: styrkekramar!!

KL

Min första häst jag hade, hade ledinflammationer högerbak och vänsterfram.. Även ryggont..
Men sen var allt frid och fröjd! Jag hade henne på foder i fem månader och ägde henne i tre innan hon blev halt igen...
Åkte åtskilliga gånger till klinik och fick diagnosen kronbens-pålagring.. Orsakad av trauma enligt vet.. Det fanns tyvärr inget att göra...

Min nuvarande han jag också äga i tre månader innan han blev halt.. Han va halt i exakt nio månader innan han blev friskförklarad. Misstanke om att en gammal snedhet i ryggen orsakade hältan...
Men nu har han börjat krångla lite igen.. fast i galoppen denna gången! Jag har alltså kunnat rida honom ungefär fem månader under tiden han har varit min och då är även igångsättningen inräknad..
Under tiden har han haft lymfangit två gånger, låsningar och en himla massa sår!
Suck dessa djur... Och ändå är det så värt det!
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

kl
Mitt isissto har under sina 11 år lyckats få en käkfraktur, spricka i frambenet, opererat bort ett trasigt griffelben och stått på Ulltuna i två dagar med svår kolik.
Som tur var, för min plånbok, var hon inte i min ägo under den tiden det här hände.
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

*kl*

Det är så otroligt skönt att veta att man inte är ensam :) När man ringer veterinären för sjuttielfte gången känner man sig trots allt ganska ensam... Skickar varma tankar till er som inte har era kompisar kvar något mer :cry:

Min häst och jag har haft en riktig resa under de senaste 2 - 2½ åren. Allt ifrån smågrejer som ögoninflammation till riktigt långdragna behandlingar. Såhär har det sett ut hittills:

Sommaren 08: Får ögoninflammation på betet. Behandlas med salva två gånger om dagen i en vecka.

Årsskiftet 08-09: Får en spark ca 20 cm över ena framknäet. Blir ett sår som blöder lite till en början, så det tvättas och behandlas som vilket sår som helst. Kanske en fyra dagar efter det är han stel vid intag. På kvällen/natten sväller han upp med en praktinflammation och lymfangit som följd. Stackarn var så svullen att han inte ens kunde röra sitt framben! Metacam och penovet i två veckor...

Oktober 09: Får ligamentskada i ena bak. Vilar i tre månader till nästa återbesök.

Början på nya året 10: Är fortfarande inte riktigt bra, läkeprocessen har gått långsamt så han rekommenderas att vila till och med maj. Diverse småsår och lymfangitkänningar under våren.

Maj 10: Blir friskförklarad på klinik. Sätts igång så smått.

Februari 11: Vid rutinkoll markerar han i bakknäna. Behandling startas. Har bara skrittats och travats enligt igångsättningsschema.

Februari 11: Vid återbesök är bakknäna okej, men har då ont i båda haserna bak. Behandling startas. Får även ett litet sår som ger förstadie till lymfangit i ena fram.

Mars 11: Återbesök. Bra i ena bak, andra inte fullt så bra. Behandling fortgår samt lite lätt igångsättning.

April 11: Friskförklarad!


Än så länge är han hel, men det är med andan i halsen som man är matte till denna häst... Just nu sätts han igång och har börjat travas lite, och det går hittills mycket bra *peppar peppar*
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

*öppnar en gammal tråd*

Jag har en klumpfot, halvblodsto på 22-år som har en massa ärr lite här och var. Försöker ta det i kronologisk ordning.

Trampade som unghäst på en spik :crazy:

Som fölunge eller 1åring (uppf. kommer ej ihåg exakt) sprang hon in i en elstolpe och har efter det sned överkäke (detta är synligt, pannbenet är snett och har en bula).

Vi gick omkull en gång för massa år sen, i skritt :P kusen skär upp ett V på "armbågen" som får klippas den.

För ca. 10 år sen tog jag in henne för kvällen, ska ta av täcken, då sjunker hela bakdelen på hästen ner. Ett 2-3 dm långt, djupt sår på korset. Hon sys i både muskeln och huden. Går snett några veckor, men ingen hälta.

Hästen har ett fult sår på en karlled, behandlas ej av vet, ingen hälta. Men hon har ett knöligt ärr efter detta.

Hästen haltar ordentligt, upptäcker ett skärsår i ena ballen/strålen. In på röntgen, ser bra ut. (Här är hon nybetäckt och får därför röntgas helt utan lugnande, gick ju det med ;) ) Får penicillin på recept, men behöver aldrig ta ut det.

Lånar ut hästen en vecka till en ridkurs, hon får en spark på v. bak. Troligtvis har senan rispats. Hon får ingen behandling (möjligtvis smärtstillande, var inte med själv). Vet. sa att eventuell senskada behandlar vi senare. Men det behövdes aldrig.

För ca 2 år sen får hon lymfangit en lördag, ringer jourvet men denne tycker hon har för låg temp för att behandla :meh: . Får ordning på det utan vet, men hon har fortfarande knöl efter detta. Verkar som ett sticksår var orsaken.

Oxå för ca. 2 år sen. Gör en enklare gårdsbesiktning av henne då jag tycker att hon rör sig stelt. Vill mest veta om jag ska fortsätta promenadrida eller om hon ska få bli pensionär på heltid. Vet. tycker att jag kan gott fortsätta rida, men undvika snäva svängar/volter och rida mer på hennes villkor. Hon rör sig idag mycket bättre/energiskt även om det känns att hon är äldre.

Och så igår trodde jag hon hade fång (hon är lite för tjock nu förtiden), går stappligt :crazy: . Men vet hittar istället en svullnad stor som en pizzatallrik i ljumsken på insidan av låret. Fick Finadyne, idag ohalt i skritt.

För ca 10 år sen åkte jag till tandkunnig vet för jag ser hakar på framtänderna. Då upptäcks att en "tugg"tand har slutat växa, troligtvis p.g.a en smäll. Det är oxå nu det konstateras att käken är sned.

Sen får vi ju inte glömma alla plötsliga hältor som gått över med 1-2 veckors vila utan någon särskild behandling, några omkullridningar (där det gått bra, en gång var med vagn så både sele, vagn och mina glasögon gick sönder). Den gången hon skulle ut ur transporten innan lämmen ens var nere, hon backade, reste sig och slog över, låg där och sprattlade en stund innan hon kom på rätt köl igen. Klarade sig med bara ett par märken över manken. Sen red vi ett godkänt dressyrprogram direkt efter.

Tja, känns som att jag summerat hennes livsjournal ganska bra, något är säkert glömt ;) Har ägt henne i 10 år men ridit henne i 15 år :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med olycksfåglar...

:p Har ägt min häst i 3 år, har nog bara ridit henne i sammanlagt 3 månader - känns det som ... :meh:

Japp hon kvalificerar verkligen som olycksfågel.

Köpte henne när hon var tre i november, första halvåret gick finemang. på våren/Sommaren hade hon en diffus hälta som kom och gick, var inne med henne på klinik två gånger, de hittade inget och hon var såklart helt ok när jag var inne. Däremellan allt från normal till halt. fick vila mellan varje klinikbesök. tredje besöket - november ca ett år efter jag köpt henne hittade de äntligen en senskada höger fram som gett så kallat, karpaltunnelsyndrom. Behandlad och vila. Tror aldrig jag promenerat så mycket med en häst :p

Långsam igångsättning, under våren. På sommaren lyckas hon sträcka ena skulderbladet och var asymetrisk i bogrörelsen. Muskelbristning på insidan av skulderbladet blev prognosen, fick självläka.

Senare under samma sommar överraskades vi av kor (som hon alltid tyckt var otäckt) vi trillade över en taggtråd och hon fick sys - som tur var bara muskelsskador. Boxvila i 2v med bandage på hela ena bakbenet. :p

Hon har även väldigt tunna sulor och hovslagaren envisas med att vilja ta av sulorna och det slutar alltid med att jag får kalla ut honom och han få slå på dem igen. Jo jag har lärt mig att hon ska gå med sulor *Basta*! fast har märkt att hon kan bli öm strax efter skoning.

Nu senast upptäckte jag att hon blivit öm i ryggen. överansträngning eller så har hon blivit kall nu när de kalla höstvindarna kommit. (ja jag känner mig som en jättedålig matte) så täcke på och vila/promenad/tömkörning i två veckor och vi som nästan var på G, trodde jag.

Får man reklamera? Det enda jag är riktigt glad över är att hon är så snäll att hantera och alltid lastar sig själv. Något får man ut av lastträningen fram och tillbaka till kliniken ;)
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Vi har en helt underbar treåring som tyvärr är en riktig klumpeduns...
Vi köpte honom när han var två år och sedan dess har han:

Haft två hovbölder(vi som aldrig någonsin haft hovbölder förr )
Fått en Torntagg djupt rakt in i knäleden
Fått operera bort två vargtänder
Fått operera bort en stor polyp i munnen
Fastnat i eltrådarna på unghästbetet och har i stort sett behandlats flera månader för sårskador samt ultraljudat senorna tre gånger (de verkar inte vara skadade)
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Usch vad det är tråkigt med olycksfåglar till hästar!
Jag har haft min i fem år nu och hon har hunnit med det mesta!
- När jag haft henne i ett halvår vart hon halt till och från. Var halt ena dagen för att funka en vecka till att bli halt två dagar osv. Bokade tid på klinik och kvällen innan vi skulle in rymde hon och hagkompisen. Fick tag på henne och hon var blockhalt.
Röntgade och de hittade en spricka i kotan. Boxvila och återbesök två veckor senare.
Vid återbesöket var hon fortfarande lika halt, sprickan oförändrad. Hem och boxvila i två månader till.
Återbesök och hästen är fortfarande tre grader halt! Vet är redo att döma ut henne men ger henne sommarbetet så länge hon inte blir sämre.
ÅB efter sommarbetet och då är hästen HELT ren! Vet skriker rakt ut att det är ett mirakel. Hem och sätta igång :)
- Några månader senare kommer jag till stallet och hittar en häst hoppandes på tre ben. Rejäl hovböld, blev gips och vila.
- Sen är hon fräsch i ett halvår ungefär. I samband med flytt drar hon på sig ännu en hovböld.
- Några månader senare blir hon knäpp och börjar resa sig och bocka i ridningen, visar sig att hon är rejält låst i hela ryggen. Blev några ET behandlingar för att få ordning på henne.
- Samma vinter lånar jag ut henne till min syster då tiden inte riktigt räcker till. Funkade bra en månad sen får jag ett trevligt samtal att hästen fått ett fint sticksår och att det blir akuttid på kliniken morgonen efter. Där visar det sig att hon troligen fått in en spik i senskidan som förhoppningsvis inte var punkterad. Hon blev kvar på kliniken för observation en vecka sen boxvila två veckor till.
- Ett halv år senare blir hon väldigt stel, kan knappt röra sig i ena varvet. Vet säger att hon ska ridas igång under två veckor sen ska vi komma in. Vid besöket är hon helt ren. Blodprover tas för erlichias och borrelia och vet går igenom varenda millimeter av hästen men hittar inget fel.
- Efter det klarar hon sig i nästan ett halvår sen får hon en spark i huvudet och hjärnskakning
- Två månader senare flyttar vi tillbaka till gamla stallet där hon blev hingst, började betäcka hagkompisen och blev tokig så fort ston var i närheten. I samma veva fick hon mild fång och i samband med vet besöket för fången så ultraljudade vi henne och hittade en äggstockstumör som var ca 18 cm i diameter. Blev operation och en och en halv vecka på Ultuna efter lite komplikationer. Sen två månaders vila till.
- Började sätta igång henne och hon var så stel i ryggen! Det var som hon knappt kunde röra sig. Lugn tömkörning och tre behandlingar senare var hon fräsch igen.
- Hovböld igen! Den här gången en av de värsta hovis sett, halva hovväggen fick klippas upp och det blev gips och vila.
- Skoningen efter lyckades hon bli sömstucken...
- Vi hade hunnit flytta igen och hon vantrivdes i det nya stallet till den graden att hon inte var sig själv. Hon var hel galen att rida och bockade och busade. Var inget fel på henne nu dock.
- Till våren fick hon ett fult sticksår på hasen, tog nästan två månader innan hon var hältfri och då flyttade vi äntligen ifrån det stallet
- Hästen blev sig själv igen och funkade bra fram till mitten av sommaren då hon först blev halt på hö fram, sen vä bak och sen vä fram. Klinikbesök och det visade sig att hon hade flertalet hålväggar i hovarna. Specialskoningar på två fötter blev det...

Och ungefär här är vi nu. Visst är det kul att ha häst? ;)
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

:eek:
:yuck:
jättekul! ;)

Dethär börjar mer och mer likna monte phytons cardbord box sketch det tragikomiska är ju bara att ingen här överdriver. :p
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Då kommer jag med min ej påhittade historia också då!

Köpte Lasse 4 Maj, han blev rädd i transporten och hoppade upp på frambommen. Tur att han bara är 1 år så vi kunde lyfta tillbaka honom och fortsätta den 4h långa resan.

5 Maj var han blockhalt och sattes på boxvila. Hovslagare kom ut och kände och klämde och vi fick en reaktion när han tryckte ihop trakterna på vänster fram. Jag fick ut en veterinär med mobil röntgen och vi konstaterade hovbensfraktur. Boxvila i 2,5 månad och försiktig utslussning i hage.

Mitten på augusti var han blockhalt igen på vänster fram och vi trodde såklart att det var hovfrakturen som gått upp. Det tog oss en månad innan vi kom till en klinik som lokaliserade felet. Fraktur och senskada vid bogleden vänster fram. Och där är vi nu och hoppas på att han ska läka och bli en fungerande ridhäst i framtiden.

Han har åkt transport i 30h sen jag köpte honom för ett halvår sen, träffat veterinär på hemmaplan 3 gånger och varit på 3 klinikbesök och tagit runt 40 röntgenplåtar (hela vänster fram (flera gånger), halsen samt höger bak) och blivit ultraljudad.
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Kl

Den här tråden var bra för mig att läsa. Jag blev genast mindre sugen på att köpa en ny häst!
 
Sv: Ni med olycksfåglar...

Jag har också en olycksfågel :D Från det att hästen var 2 år gammal var han min passhäst hos travtränaren som ägde honom då, jag fick chansen att köpa hästen som 5 år och ostartad travhäst efter att ha varit hos 2 duktiga tränare som tyvärr lessnade på honom kan man säga.

Som 1½ år gammal fick han hörnstödsavlösning i en bakkota med 50/50 % chans att bli bra, inget gjordes åt kotan förutom behandling och vila i ett halvår. Sedan som 3 åring fastnade han med överkäken i boxgallret och bröt av den precis bakom framtänderna, käken sitter fast igen men tyvärr tappade han 2 av framtänderna så han har en liten glögg i tandraden :D Som 4 åring bräckte han i ett gaffelband på ett bakben, det var på motsatta benet som han fick första skadan på så jag tror att gaffelbandet är en överbelastning. Nu har han tyvärr en känning igen i gaffelbandet så vi kör konvalecentträning nu och siktar på start igen nästa år.

Han har innan jag tog över hästen som 5 åring varit till veterinären ett flertalet gånger och blivit åtgärdad i bakknän, framknän och kotor. Nu när jag har haft hästen i 3 år (i februari -14 är det 3 år) så har han varit till veterinären för åtgärdning, halskoll, UL av gaffelband, hovröntgen säkerligen ett 10 tal gånger och jag har varit till 5 olika veterinären med honom.

Han har nu varit en tävlande travare sedan 2011 och på 25 starter sprungit in 110.000 och vunnit 2 lopp för mig :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
395
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
247
· Visningar
18 587
Senast: Fibusen
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 601
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp