Bukefalos 28 år!

Ni som äger en Andalusier/PRE hästar kolla hit!

Så himla vacker och duktig hon är!! Älskar verkligen de som bevisar att PRE hästar KAN också hoppa, och dessutom så hoppar din helt exemplariskt :love:


Hehe tack :D Ja det är verkligen superkul att jag hittade en individ som kan hoppa, även om rasen inte är direkt avlad för det ;) Och det är tur, för jag ville ha en allroundhäst, och hon är verkligen allround på alla sätt o vis! Vi hoppar, dressyrar, håller på med WE, både luffar och race:ar i naturen med och utan sadel :)

Dock är hon ju inte en P.R.E, utan hispano ;) (p.r.e pappa, arab mamma) Men fått mycket från pappan både kropp och knopp!
 
Hoppas det är ok att låna tråden lite.

Jag har också blivit intresserad av PRE/Lusitano och har kollat en del på annonser i Sverige och utomlands. Hur tusan kan man veta vad rätt pris är för en häst när man har noll koll på hur värdefulla olika blodslinjer är och vad olika egenskaper "ska" kosta? då tänker jag främst hur mycket några cm hit eller dit påverkar priset, vad olika färger kostar, icke symaskinstrav, oinriden - inriden - utbildad osv.

Jag har kollat runt på svenskfödda eller åtminstone såna som står i Sverige sen en tid men generellt verkar folk hålla hårt i sina hästar, det verkar främst finnas unghästar och knappt utbildade ute på marknaden. Jag har ingen unghästvana och är ganska ringrostig i min ridning efter ett riduppehåll på 15 år, har bara ridit en termin på ridskola nu som vuxen...

Är det ovanligt att de går i hage i Spanien och Portugal? Dotterns hästar går på lösdrift och jag skulle gärna ställa hästen på samma ställe, men det kanske bara är att glömma att få en valack som kastrerats som säg femåring att gå tillsammans med andra? Är iberiska hästar generellt väderkänsliga? Är de fångkänsliga?
 
@Dahlianna Jag har själv en svenskfödd PRE-korsning men har i Finland sett några som direktimporterat PRE/lusitano. Generellt är de fantastiska hästar, men i ett par fall har hästarna vrit alldeles för känsliga för dem som importerat - duktiga ridskoleryttare men inte så mycket mer. Så innan man tar sig an ett sånt här projekt ska man nog fråga sig själv om man är rätt sorts ryttare. De är vana vid proffs som rider med osynliga hjälper och är i total balans. De är också vana att bli ridna med en mycket känslig hand. Jag har sett ett par av de här hästarna ganska olyckliga under ryttare som 'dragit ihop' dem.

Vi har/har haft PRE/Lucitano i vår lösdrift - 30 minus å vintern och inga speciella problem med det. De har gått oskodda och jag har inte sett några tendenser till fång, men de jag sett har varit ganska unga och inte överviktiga.
 
Tack så mycket för svaret akleja, verkligen tänkvärda råd. När jag var ung hade jag en häst som var väldigt känslig och willing to please och jag tror att jag därför känner mig mer ringrostig än vad jag är då ridskolans halvblod kräver en helt annorlunda ridning än vad jag är van vid. Jag är van vid att om man rör på fingrarna eller flyttar vikten en aning så får man en reaktion, när jag gör det nu så fortsätter hästen lunka framåt helt oberörd. :D
 
Tack så mycket för svaret akleja, verkligen tänkvärda råd. När jag var ung hade jag en häst som var väldigt känslig och willing to please och jag tror att jag därför känner mig mer ringrostig än vad jag är då ridskolans halvblod kräver en helt annorlunda ridning än vad jag är van vid. Jag är van vid att om man rör på fingrarna eller flyttar vikten en aning så får man en reaktion, när jag gör det nu så fortsätter hästen lunka framåt helt oberörd. :D
Jag glömde att säga att vi faktiskt hade en nykastrerad 5-årig lucitano en tid i lösdriften men det fungerade inte alls. Jag antar att det berodde på den sena kastreringen, men vad som fungerar i lösdrift eller inte r ju väldigt individuellt.
 
Är det ovanligt att de går i hage i Spanien och Portugal? Dotterns hästar går på lösdrift och jag skulle gärna ställa hästen på samma ställe, men det kanske bara är att glömma att få en valack som kastrerats som säg femåring att gå tillsammans med andra? Är iberiska hästar generellt väderkänsliga? Är de fångkänsliga?

I Spanien går oftast ston och föl/unghästar ute på lösdrift, men ridhästar står på box. En del ställen har hagar till ridhästarna, andra har det inte. Min går på lösdrift och det har inte varit några som helst problem, men han kom ju till Sverige redan som ett-åring och kastrerade som två-åring, så han har ju varit van vid att vara ute och hann aldrig lägga sig till med hingst-beteenden. Han verkar inte vara jättekänslig för väder, men kan bli lite hostig om det regnar och är mellan 0-10 grader, så nu får han alltid regntäcke på då. (Enstaka skurar klarar han, men om det regnar ihållande hela dagen/flera dygn så behövs täcke.) Han får ordentligt med vinterpäls, inte så lång, men riktigt tjock, och jag har aldrig sett att han verkar frysa, men för säkerhets skull får han ett 200-gr täcke på om det är kallare än -15 (om det inte är strålande solsken förstås).

De är väldigt lättfödda och det sägs att de är fångkänsliga, de som jag känner har dock aldrig visat några tecken på fång, men inga av dem är särskilt överviktiga heller. Min går på 5-6 hektar bete (till 3 hästar) och han äter det han behöver, men inte mer.
 
Dom är mycket känsliga och har en otrolig willing to please ! Många här i sverige förknippar detta med att dom är heta eller nervösa tyvärr, Ett gott råd är att man försöker att umgås med PRE hästar innan man skaffar en gärna åka ner till spanien och lära sig mer om dom :-) Finns bra ställen där man kan åka på ridsemester som verkligen lär en hur dom ska hanteras och ridas ! Fång risken tycker jag är överdriven här i Sverige ! Men visst kan dom få fång precis som alla andra hästar, Där emot vet jag ganska så många som har fått hovproblem och då även belastnings fång p g a att hovslagaren inte vet hur dom ska verkas och skos !

Sätter in några bilder på några av mina PRE :-)

DSC_2771-Kopia-Kopia_zpsc82c689e.jpg

CAM_0898_zpsf4367acf.jpg
DSC_0617_zps5ba52838.jpg

DSC_2453_zps27c04c8d.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 424
Senast: Efwa
·
Avel Försöker få ihop så mycket information som helst innan jag ska importera en egen svart skönhet. All information uppskattar jag, som vad...
Svar
10
· Visningar
3 386
Senast: prunella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp