Bukefalos 28 år!

Ni som äger en Andalusier/PRE hästar kolla hit!

Kolla spanska hästartråden :) Helt underbart med dessa "iberiska hästarna". Har själv korsning hispano - perfekt allroudnhäst enligt mig! Det finns många uppfödare i sverige och det kan vara bra o kolla här först? Kolla med någon uppfödare om du kan få besöka dem o bekanta dig med rasen och se hur de är i verkligheten :) tror det bara uppskattas av dem. är det svenskfödda slipper du de riker o påfrestningar med flytt. fodret o miljön/klimat e ju helt annorlunda i spanien.
 
En hispano arabé är en korsning mellan PRE och Arab ! Dom reggas i en egen stambok i spanien.
Här är deras stamboksida http://www.caballohispanoarabe.com/index.html
Som jag skrev innan så finns det ingen ras som heter andalusier !!! En spansk häst utan stambok är en korsning precis som i alla andra länder ;-) PRHá har egen avelsbedömning och utställningar .
Jag kan starkt rekomendera ett ställe i spanien där du har svensktalanda och det är Ganaderia Pyramid dom har egen avel och är inga hästhandlare ! Alltid rätt papper och rätt pris på hästarna ! Inga priser som är alldels för höga för hästens färg eller såkallad utbildning !!! Som man ofta gör på andra ställen i spanien , Även där det finns svenskar !!

Som du ser så får man ganska så olika svar när man frågar om dessa hästar ;-) Så jag rekomenderar dig att ta kontakt med den svenska föreningen och ställa frågor där vad som gäller när du ska köpa din PRE , Som sagt många är dom som blivit lurade på hästar utan papper (även i den prisklassen du tänker dig ) och hästar som ska vara högt utbildade som är slarvigt och stressat inlärt en massa ! Även att vissa förmedlare höjer priserna på hästarna till absurdum ! Och när man då ser att vissa hästhandlare har en häst till salu för en massa pengar och du även kan hitta den samma häst på annons hos andra eller ägaren själv för halva summan så ........
Tyvärr så finns det folk som luras och bedrar ! Så som jag skrev innan ta DIREKT kontakt med uppfödarna istället för att gå genom förmedlare ! Jag har som sagt jobbat med detta i 16 år och nej jag förmedlar inga hästar ;-) Har du fler frågor så är du välkommen att skicka pm

Tesora
 
Om du vill ha en lättlärd och ödmjuk häst med temperament som har lätt för samling och som kan ge dig ett lyft som ryttare, så är inte en PRE fel. :) Jag skulle ha en buckskin eller palomino, men det blev en brun och en fux. :D

Jag har två st och här är några bilder på mina:


pasoesp1_zpsfa6f8cb9.jpg
[/URL][/IMG]

 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: m85
@tesora så cruzado och hispano är ekvivalent?

att andalusier inte är en ras tror jag de flesta har koll på? men jag tror många förvirrar sig ang. andalusier, Lusitano och sen PRE osv, blir uppenbart dagligen dax inkl i denna tråd tydligen på många olika sätt ;)

oavsett detta så tycker jag både PRE och Lusitano är fantastiska hästar!
Har ridit en del i Spanien pga släkt och kontakter på dessa hästar, och de är otroligt fina, men det finns som flera sagt otrolig variation mellan dem rasmässigt och utifrån vad man letar efter . Så eftersom just PRE/Lusitano i och med sin visuella attraktion som många faller för eftersom de verkligen ser så förtrollande ut väldigt många i sig, så får man inte glömma det många tipsat om i tråden att det skiljer sig ändå utifrån individ otroligt mycket i fråga om både kvaliteter, temperament osv - som det iof gör med andra raser också allmänt ;)

Jag hade inte valt att importera om jag inte visste ngt om rasen så mkt i sig, eller inte kände ngn på plats faktiskt som verkligen förstod vad jag letade efter osv....
 
en PRHà alltså hispano arab , består av en avelsgodkänd PRE och en stamboksförd arab ! Cruzado är all som inte är inskrivet i en stambok alltså en korsning , till exempel pre och ardenner, Fullblod och islänning ;-)
Tesora
 
@tesora
att andalusier inte är en ras tror jag de flesta har koll på? men jag tror många förvirrar sig ang. andalusier, Lusitano och sen PRE osv, blir uppenbart dagligen dax inkl i denna tråd tydligen på många olika sätt ;)

Och för att krångla till det ytterligare så finns ju även "Tres Sangres" som är en korsning PRE/engelskt fullblod/arab. Populära inom Doma Vaquera-ridning.
 
Och för att krångla till det ytterligare så finns ju även "Tres Sangres" som är en korsning PRE/engelskt fullblod/arab. Populära inom Doma Vaquera-ridning.
och enligt många definitioner är just detta en Hispano :) för att krångla ytterligare ;) det är enligt defintion i många aspekter, just definitition på Hispano ;)
 
Jag har aldrig hört att det kallats Hispano om det är engelskt fullblod med i korsningen. Däremot kan även en PRE/engelskt fullblod kallas "Tres Sangres", trots att det tredje blodet (arab) inte finns med.
 
Kolla spanska hästartråden :) Helt underbart med dessa "iberiska hästarna". Har själv korsning hispano - perfekt allroudnhäst enligt mig! Det finns många uppfödare i sverige och det kan vara bra o kolla här först? Kolla med någon uppfödare om du kan få besöka dem o bekanta dig med rasen och se hur de är i verkligheten :) tror det bara uppskattas av dem. är det svenskfödda slipper du de riker o påfrestningar med flytt. fodret o miljön/klimat e ju helt annorlunda i spanien.

Det är sant! Har försökt hitta svenska stuterier men har inte riktigt lyckats. Vill du tipsa om något stuteri skulle det vara guldvärt :) Finns hästen i Sverige blir ju allt så mycket enklare!
 
Det är sant! Har försökt hitta svenska stuterier men har inte riktigt lyckats. Vill du tipsa om något stuteri skulle det vara guldvärt :) Finns hästen i Sverige blir ju allt så mycket enklare!

DEt finns en hel del, de flesta är småskaliga snarare än "stora" som typ lövsta. vart i landet bort du? Då kan nog ågra av de mer "P.R.E-erfarna" bukefalisterna rekommendera något i närheten :) Själ vhar jag bara egna erfarenheter av seglinge, de äger min hästs pappa och vi hade en "släktträff" i slutet på april där vi samlades med avkommorna :)
 
PRE är helt underbara hästar! Min är pigg och framåt, men inte stressad eller stirrig. Han är väldigt glad och positiv och arbetsvillig! Och väldigt social och trevlig, nyfiken och intresserad, men inte bufflig.

Han får i stort sett inget kraftfoder, bara ett par dl havre för att ha något att blanda mineralerna i, han har fri tillgång på hö (i småmaskiga nät) och han är något rund, men inte överviktig så det är risk för fång eller så. PRE brukar vara väldigt lättfödda så jag trodde inte det skulle gå att ha fri tillgång, men det har funkat bra, dock går han ner i vikt på sommaren och brukar vara mager i augusti. Verkar som han har lite svårt att tillgodogöra sig näringen i färskt gräs, samtidigt som det färska gräset är så gott så han väljer att äta det istället för höet.

Han går barfota och har fantastiskt fina hovar! Hovslagaren berömmer dem varje gång; bra form, bra vinklar, bra hovkvalité, sliter hovarna jämnt. Han har lite tendens till sommareksem i mankammen, men med flugtäcke på de dagar som knotten är som värst så klarar han sig utan symptom. Han går på lösdrift och det var också något som jag var lite orolig för i början, han är ju född i Spanien, så jag var inte säker på om han skulle fixa kylan här uppe i norr, men han har aldrig visat några tecken på att frysa. (Dock är ju matte lite frusen, så är det kallare än -15 eller om det är runt nollan och regn så får han täcke på.)

Han är väldigt lättlärd och har väldigt lätt för sig, så man får vara försiktig så man inte går för fort fram. Han har en riktigt bra trav och en helt underbar galopp! Hoppar med riktigt bra teknik också, men vi har inte hoppat särskilt högt eftersom matte är hopprädd. Han var även lätt att köra in.
 
och enligt många definitioner är just detta en Hispano :) för att krångla ytterligare ;) det är enligt defintion i många aspekter, just definitition på Hispano ;)
Nope ! Hispano betyder enbart spansk :-) Hispano arabé är en ras som är stamboksförd, Sen finns det Anglo Hispano som då är en korsning mellan PRE och engelsk fullblod , Anglo= engelsk ,Hispano = spansk ! Denna korsning har ingen stambok så den står som cruzado , Men är en mycket användbar inom tjurfäkting och vaqerou ridning :-) Sen kan dom även korsa franska bretòn hästar =kallblod , med PRE dessa är då hispano breton , Korsningar ;-)

Tesora
 
@Fideli
Åh vad kul med bilder på din häst, det tror jag aldrig att jag sett förut. Jättefin!

Jag kommer högst troligt aldrig att skaffa någon annan ras igen, det skulle vara en lusitano då men det är ju nästan samma sak :)

Tips angående köp är nog andra bättre på än mig men det finns som sagt en hel del hästar i Sverige nu så att åka runt och titta och prova tycker jag absolut att man ska göra. Om man inte själv har kontakter eller hjälp på plats i Spanien så är det helt klart enklare/tryggare att prova här. Fast en liten tripp till Spanien för att prova hästar är väl inte helt fel det heller :D

Lite bilder på mitt hjärta :love:

_IMG_1753.jpg






_DSC_0233_zpsb47d8d26.jpg


_DSC_0705_zps50951877.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
35
· Visningar
4 324
Senast: Mimmimamma
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 447
Senast: Efwa
·
Avel Försöker få ihop så mycket information som helst innan jag ska importera en egen svart skönhet. All information uppskattar jag, som vad...
Svar
10
· Visningar
3 387
Senast: prunella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp