Bukefalos 28 år!

Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Narcissa

Trådstartare
Ni som själva har byggt lösdrift eller vindskydd, vad slutade notan på? Vad använde ni för virke? Bild?

Jag ska nämligen bygga en lösdrift på 4x5 meter och jag har noll koll på vad slutnotan kan landa på?

Hur fäster ni det i marken? Med cement eller? Jag ska inte ha något gjutet golv utan bara jordgolv strött med halm.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Jag vet att min förra stallägare grävde ett hål i marken och ställde ner en stor metallbehållare där han hällde cement och satte ner stolpen i.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Tack för svaret! Det är nog så man lättast gör det.
Jag tror nog att jag har bestämt mig för att använda mig utav plywood. Någon annan som har gjort det?
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Jag har använd jordankare till stolparna i mitt vindskydd, det funkar toppen om man inte har stenig mark där man skall bygga :)
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Jag kollade på det också men tror jag ska ha betongplintar. :)
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Jag byggde en dubbelt så stor lösdrift ungefär, där jag redan hade 2 befintliga väggar, kostnad ca 8'000.

I alla hörn satte vi plintar, som vi dessutom gjöt fast vilket jag tycker är en nödvändighet med tanke på vindfånget. Jag använde lock-brädor eftersom det redan fanns på en befintig byggnad bredvid. Det som kostade var såklart de storabärlinorna och överliggarna som fick ha en stor dimension och takplåtarna som vi specialbeställde i hellängd (6 meter).

Plywood fixar ju inte vatten så det tycker jag inte att du ska ha som ytskikt. Då är det nästan bättre att ha plåt och klä med plywood på insidan, men jag rekommenderar att köra med paneler om man tycker det är jobbigt att köra lockbrädor.

Jag har 2 ligghallar med ungefär samma utseende och det funkar utmärkt, har också direkt på marken utan plattan-
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Jag lät bygga häromåret ett "vindskydd"/"utestall" för sommarbruk till min häst. Hästen står på box i varmstall stallperioden. Insektperioder är det hängt för öppningarna så hästarna går igenom medans insekterna håller sig på utsidan och det är mörkare inne för att inte attrahera insekter att komma in heller.

Jag hyrde in byggare, kan inte bygga själv. Dyrt blev det förstås men ack ack så underbart om somrarna när bromsarna anfaller hästarna. Har plåttak och plåten var riktigt dyr. Sen blev färgen förvånansvärt dyr också.


HPIM1095.jpg
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Kl

Tack för svaren. Jag kollade upp material igår och hjälp vad dyrt det var! 15000 i bara material och sen kommer allt jobb till. I slutänden blir det alltså dyrare att köpa material och bygga själv än att köpa färsiga moduler.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Kika på begagnatmarknaden, bland annat plåt är relativt lätt att få tag i då folk byter tak på sina hus.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Jättesnyggt, vad är ytan?

Tittar lite innuti, äter den inte på träribborna eller vad det nu heter?

KL
Vi byggde 10*8 m, grävde bort jord fyllde med grus, egensnickrade takstolar, jättetelefonstolpar vid hörn och kanter runtom.Plåttak på rea samt lite fångstgrindar, 10000 kr.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Vi byggde ett 4x5m 2007. Jag vet inte exakt vad det gick på.

Grusbädd ca 2000, lånade grävmaskin
Virke från sågverk 5000.-
Virke/plintar från byggmax 5000.-
Takplåt minns jag ej, 2000.-?
Plastgardiner 1000.-

Plyfaskivor ett par tusen, 2 kanske?

Vi grävde ner 9 plintar såna man köper färdiga med hållare.
ligghall.jpg


Jag gillade inte att ha grusbädd. När vi senare flyttade fick jag ligghall med gjutet golv- vilken dröm!
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Jättesnyggt, vad är ytan?

Tittar lite innuti, äter den inte på träribborna eller vad det nu heter?

KL
Vi byggde 10*8 m, grävde bort jord fyllde med grus, egensnickrade takstolar, jättetelefonstolpar vid hörn och kanter runtom.Plåttak på rea samt lite fångstgrindar, 10000 kr.


Tack :)

Ytan är vanliga brädor. Först brädor "sida vid sida" så att säga och så en bräda ovanpå varje "skarv" från "sida vid sida" brädorna.

Nej, hästen med kompis låtsas inte om att det står i hagen till vardags, endast under sommarmånaderna med insekter som de går in där och då är de på dygnet runt bete och har inget intresse av annat än sova och dricka när de är inne, så det har inte blivit något gnagande.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

KL
Jag har bestämt mig för att köpa ett ligghallstält och prova med det. Funkar det inte så har vi boxar att sätta hästarna i. Jag kommer att slå ner plintar och fästa tältet i och sen göra en ram av brädor längst ner så att det blir lite mer stabilt.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Men vad kollade du för material? Hur har du tänkt? En öppen sida?

Hade du bott nära mig kunde jag gett dig takplåt billigt, vi har begagnad som det inte är nåt fel på, och så är det nog för många.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

KL
Jag har bestämt mig för att köpa ett ligghallstält och prova med det. Funkar det inte så har vi boxar att sätta hästarna i. Jag kommer att slå ner plintar och fästa tältet i och sen göra en ram av brädor längst ner så att det blir lite mer stabilt.

Nu ska jag inte vara negativ, men hästarna behöver liggahallen när det är dåligt väder, dvs nederbörd eller blåst och jag kan nästan garantera att de inte går in i ett tält vid blåst/nederbörd.

Kanske är ett lastbilsskåp bättre?
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Jo, jag tror att de gör det eftersom de är helt oberörda av olika ljud. Dessutom tänkte jag fodra där inne.
Och som sagt, går det inte så finns det andra lösningar men jag vet flera som använder det och där hästarna älskar det. Jag har dessutom en hantverkare till vän och han ska kolla på det och se om det är något som vi ska fixa till. :)

Jag måste helst kunna flytta det eftersom jag bara hyr marken. Skulle det ha varit en permanent lösning så hade jag byggt. :)
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Men vad kollade du för material? Hur har du tänkt? En öppen sida?

Hade du bott nära mig kunde jag gett dig takplåt billigt, vi har begagnad som det inte är nåt fel på, och så är det nog för många.

Jag missade detta! Jag fick offert för formplywood, reglar, plåt till taket, plintar och leckt. Som sagt, för 15000. För mycket tyvärr. :(

Jag bor i södra Skåne. :)

Givetvis är det allra bäst att ha något som är byggt istället för tält.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Tänk bara på att tältet måste hållas fritt från snö annars säckar ställningen ihop direkt. Dock kanske snön är ert minsta problem så långt söderut?
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Snön är det lugnt med. Sunt förnuft som gäller som vanligt. :)
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

KL
Jag har bestämt mig för att köpa ett ligghallstält och prova med det. Funkar det inte så har vi boxar att sätta hästarna i. Jag kommer att slå ner plintar och fästa tältet i och sen göra en ram av brädor längst ner så att det blir lite mer stabilt.

Har du kollat att länsstyrelsen i ditt län godkänner tält som ligghall?

Jag hade ett tält, 3x7m första vintern. Mina hästar är coola och använder ligghallar flitigt. Tältet vägrade dom förutom när jag la in mat.

Sen så sa länsstyrelsen (halland) att det inte var en ok ligghall... men då hade vi ju redan börjat bygga den riktiga.

Men vilken kvalitet! Tältet står nog fortfarande(som vedskjul), det gjorde det när vi sålde i höstas iaf :) träd runtom har blåst omkull under hiskeliga stormar, men tältet var helt både duk och stag. Det sattes upp 2006...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på om jag kanske ska hägna in en bit mark och använda som bete/lösdrift under några månader/halvår. Vad ska man tänka på...
2
Svar
27
· Visningar
3 903
Senast: Narcissa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 448
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 692
Senast: Fideli
·
Anläggning Hej! Jag står i funderingar och startgroparna till att bygga upp ett vindskydd /lösdrift. Vill ha tips på hur ni gjort med underlag...
Svar
6
· Visningar
2 911
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp