Bukefalos 28 år!

Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Nu blev jag nyfiken; varför gillade du inte grusbädd?
Vi planerar en större ligghall, och hade först tänkt gjuta golv. Sedan började jag fundera över vad som händer när hästarna kissar där och kisset inte kan rinna ner i marken ... Planerar att mocka höst och vår med traktor och fylla på med halm efterhand som det behövs, så det blir ju inte som när man mockar i stallboxarna, tänker jag.

Så nu är jag förstås nyfiken på att veta varför det inte funkar med grusbädd ...
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Nu är det ändrade planer igen. Jag hade sådan tur att min kompis behöver en sällskapshäst så min skadade häst får flytta hem till henne och jag slipper hålla på att krångla med en lösdrift. :D
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Så nu är jag förstås nyfiken på att veta varför det inte funkar med grusbädd ...

Jag har också bara grusbädd, men i och med att den bara används sommartid är det helt ok. Övriga årstider är det väldigt mycket markfukt som kommer upp och gör halmen fuktig/blöt där inne.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Jag har också bara grusbädd, men i och med att den bara används sommartid är det helt ok. Övriga årstider är det väldigt mycket markfukt som kommer upp och gör halmen fuktig/blöt där inne.

?

Vi har grus men inte alls något sådant problem, men å andra sidan så är all jord borttagen närmare 1,5 meter ner, därefter sten , singel och på det grus.
Hur har ni gjort?
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Så nu är jag förstås nyfiken på att veta varför det inte funkar med grusbädd ...

Vi ska bygga ligghall nu och kommer gjuta, vi vill inte ha läckage av urin från bädden.

Annars har vi en mindre nu, 10*8 och där är grusat, det finns ingen fukt som kommer underifrån.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

?

Vi har grus men inte alls något sådant problem, men å andra sidan så är all jord borttagen närmare 1,5 meter ner, därefter sten , singel och på det grus.
Hur har ni gjort?

Har inte grävt bort matjorden innan utan fyllt ovanpå, inte heller grävt bort och dränerat och grusat upp omkring :) Hästen står på traditionellt stall, detta är bara som skydd för insekter, väder och vind under betesperioden.
 
Sv: Ni som byggt egen lösdrift/vindskydd.

Ja, det är antagligen så att om man tar bort jord och dränerar lite så slipper man fukt som går upp i bädden.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på om jag kanske ska hägna in en bit mark och använda som bete/lösdrift under några månader/halvår. Vad ska man tänka på...
2
Svar
27
· Visningar
3 903
Senast: Narcissa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 448
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Jag går i tankarna på att köpa häst igen och undersöker möjligheten att ha dem hemma på gården. Vi har en väldigt stor gammal...
Svar
3
· Visningar
2 692
Senast: Fideli
·
Anläggning Hej! Jag står i funderingar och startgroparna till att bygga upp ett vindskydd /lösdrift. Vill ha tips på hur ni gjort med underlag...
Svar
6
· Visningar
2 911
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp