Bukefalos 28 år!

Ni som byggt vindskydd/ligghall

bigganl

Trådstartare
Jag har ett par hästar hemma som mycket hellre går ute än står i stallet. Tänkte ge dem möjligheten att vara ute mera. Har ni lust att dela med er av hur ni byggde? Jag vill bygga så enkelt som möjligt, men det ska givetvis vara rejält och hållbart. Har ni några bra byggtips att dela med er av? Helst också tips på hur man kan bygga så eknomiskt som möjligt.
Skriv och berätta om hur NI byggde. Lägg gärna bilder också om det finns.
 
Sv: Ni som byggt vindskydd/ligghall

Vårt vindskydd/ligghall är inte fristående utan är ett snedtak från stallbyggnaden. Vi har hööögt i tak, som högst 4,5 m. Vi åkte på närmaste snickeri och köpte udda dimensioner av rejälare sort till resning/takstolar.
Sen köpte vi plåt och hängrännor på annons (vi fick åka och plocka ner plåten själv) för 500:- som räckte till både tak och nästan all vägg. Den del av väggen som plåten inte räckte till kläddes med trä (också udda/överblivet billigt).

Har sand i botten, sedan ett lager med torv. Har sedan strött omväxlande med spån och torv.

Tips! Var noga med placeringen! Där vi byggde ligghallen hade hästarna redan ett "hänghörn" och det har gjort besöksfrekvensen ganska hög.

Eftersom vi har "fel" lutning på taket (mot öppningen) så behöver vi även en bit snörasskydd för att det inte ska bli en jättehög med snö vid ingången - detta ska upp inför kommande vinter.

Funkar jättebra i vilket fall, billigt dessutom!
 
Sv: Ni som byggt vindskydd/ligghall

Det låter som om det går att bygga utan att bli ruinerad. Synd att det inte passar att bygga vid stallväggen här hos oss, så vi måste bygga ett fristående. jag ska hålla ögonen öppna i fyndannonserna. Det kanske dyker upp någon intressant där.

Finns det fler som byggt och vill dela med sig??
 
Sv: Ni som byggt vindskydd/ligghall

byggde själv ett vindskydd för ca 3000:- Byggde från kortsidan av ladan så att man sparade en vägg, bara att utgå från en befintlig vägg, så byggde jag ut en ram som jag spikade på bräder. 2 väggar med snedtak. ca 30kvm stort. gårdsgrus i botten och halm ovanpå. hästarna stortrivs, de skiter inte ens där!? Men de är där ofta, i synnerhet på sommardagarna så det är lite väl hett ute!
 
Sv: Ni som byggt vindskydd/ligghall

Jag har 4 hästar i mitt stall & ett vindskydd / 2 hästar dvs ett vindskydd / hage.
Har byggt enkelt. Tre väggar med ett snedtak & öppet på den fjärde sidan ( en låndsida ).
Det är inte rakast & snyggast men det fyller sin funktion & den inre takhöjden är på ca 3m på den högsta stället.
Underlaget består av flis & hörnstolparna + 1 stolpe på varje långsida har vi tryckt ned i marken ca 1 m ned.

Storlek ca 3,5x7 m.
 
Sv: Ni som byggt vindskydd/ligghall

Det låter som om det går att komma undan ganska billigt. Gruset är inte med i ditt pris antar jag?? för att beställa gruslass brukar inte vara billigt. (Grus till vår bilparkering, 2 bilsr, kostade nästan 5000 för några år sen) Vilken storlek på gruset har du i botten?
 
Sv: Ni som byggt vindskydd/ligghall

Gick ut på baksidan av ladugården idag på nya huset.. Vi har ett uthus där som är ganska stort. Sambon tänkte ha några bilar där inne men eftersom uthuset ligger i den kommande hagen så tänkte jag dessutom använda mig utav halva byggnaden till ett vindskydd (till sambons stora förtret ;)) till våra två hästar (som jag inte införskaffat än)... rörigt? hehe

Eftersom det kommer ta ett lite tag till att få stallet helt klart så tänkte jag att hästar skulle gå på lösdrift tills dess.. och då är det ju riktigt slugt att ha ett vindskydd :smirk:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 339
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 392
Senast: Shixle
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp