Bukefalos 28 år!

Ni som flyttat till andra länder

Sv: Ni som flyttat till andra länder

Sjalv borjade med att flytta till England och bo dar i 4 ar, forst i Manchester och sedan i Cambridge. Min pojkvan flyttade forst och sedan flyttade jag efter. Manchester var ingen hojdare da jag hade svart att hitta jobb och fick leka hemmafru, dvs stada och laga mat.
Men nar jag val fick jobb i Cambridge sa blev det mycket battre med det sociala livet, vi hittade vanner och det var lattare att flyga hem till Sverige over helgen.

Men efter 4 ar i England och 10 totalt i Europa for min man sa bestamde vi oss for att flytta till hans hemmastad Melbourne, Australien. Jag stormtrivs har nere. Folk ar valdigt sociala och latt att fa vanner. Det finns ocksa en massa utlandssvenskar har nere och bra motesplats for oss pa Svenska kyrkan. Visst ar det tufft ibland nar man ar sa langt ifran sin familj, men det ar ju ganska latt att halla kontakt idag med email och skype. Jag pratar mer med min familj i Sverige an min man med sin som anda bor har i Melbourne.

Jag hade inga problem att hitta jobb har nere, det galler bara att vara lite flexibel. Spraket ar inga problem heller, vissa tekniska termer kan vara lite kluriga men det brukar losa sig anda.

Saker ar inte svarare an man gor dem, som min morfar brukar saga.

//Krusan
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Det är jätteroligt att bo utomlands, önskar man vore under 25 hela livet så att man kunde "dra från land till land" (det kan man ju såklart i alla åldrar men det blir svårare ju äldre man blir och ju mer "hinder" man samlar på sig).

Jag har bott utomlands två gånger, under lite kortare perioder. Första gången var jag 20 år och flyttade till Island för att jobba med hästar, andra gången var jag 24 och pluggade och jobbade med islandshästar i Kalifornien, USA.

Det har inte varit ett dugg läskigt, första dagarna ska man ju ställa om sig till den nya kulturen och sina nya sociala kontakter men efter det känns det som man bott där hela sitt liv :)

Våga, säger jag! Man kan ju alltid åka hem igen annars
 
Sv: Ni som flyttat till andra länder

Bor i England sedan flera år tillbaka (fast egentligen hade jag bara tänkt stanna ett år). Engelsmän är generellt positiva till svenskar så det var rätt lätt att lära känna folk och få ett socialt liv. Hitta jobb är också rätt enkelt och arbetsmarknaden är mer flexibel (men därmed också inte lika trygg!) som i Sverige. Det knepigaste var byråkratin, bara öppna ett bankkonto där lönen kan gå in var näst intill omöjligt! Kan varmt rekommendera England dock och det är ju inte långt till Sverige med många billiga flyg i bägge riktningarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 071
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp