Bukefalos 28 år!

Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Nej det är bara att titta i äldre bantningstrådar, där man utgick från hästens faktiska vikt o inte den önskvärda.

Ska IR-hästar bantas får man ta i rejält iom att deras metabolism inte fungerar som den ska o vissa raser/ individer kan använda vartenda uns av näringsämnena- supermetabolism.

Har man en väl bantad individ så märker man att den har ett helt annat behov när den är frisk.

Förstår inte relevansen i detta inlägg.
Om man utgår ifrån hästens behöv så blir det rätt, har man en häst som behöver banta får man ta hänsyn till det, har man en IR-häst tar man hänsyn till det, har man en häst i underhull tar man hänsyn till det osv, osv.

Det är ju inte innehållsförteckningen på chokladkakan som gör dig tjock, det är hur mkt av chokladen du väljer att stoppa i dig.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Det skiner sig likförbannat om du inte vet dens egentliga behov eller överskattar dess träning.

en rund häst har även fett i o runt sin muskulatur o tar av det först sen den blivit ganska smal- synvilla att det är musklerna som försvinner när den själv verket har börjat bränna fett.

Tänk Entrecôte

Det man kan göra är att se om musklerna är väl definierade o inte se fettdepåer som muskler. Jo det händer hela tiden.

Mina kusar har alltid tränat medelhårt o har oxå alltid fått havre o soja som stor proteinkälla.
Deras behov är ej heller konstant då jag inte tränar lika varje dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Det skiner sig likförbannat om du inte vet dens egentliga behov eller överskattar dess träning.

en rund häst har även fett i o runt sin muskulatur o tar av det först sen den blivit ganska smal- synvilla att det är musklerna som försvinner när den själv verket har börjat bränna fett.

Det man kan göra är att se om musklerna är väl definierade o inte se fettdepåer som muskler. Jo det händer hela tiden.

Mina kusar har alltid tränat medelhårt o har oxå alltid fått havre o soja som stor proteinkälla.
Deras behov är ej heller konstant då jag inte tränar lika varje dag.

Men VAD har det med analysen i sig att göra?
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Förstår inte relevansen i detta inlägg.
Om man utgår ifrån hästens behöv så blir det rätt, har man en häst som behöver banta får man ta hänsyn till det, har man en IR-häst tar man hänsyn till det, har man en häst i underhull tar man hänsyn till det osv, osv.

Det är ju inte innehållsförteckningen på chokladkakan som gör dig tjock, det är hur mkt av chokladen du väljer att stoppa i dig.
O så tror du att det fungerar?

Tja då skulle vi inte ha hästar som är feta.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

O så tror du att det fungerar?

Tja då skulle vi inte ha hästar som är feta.

:confused::confused:

Vad menar du? Att det är fel att fodra utifrån vad hästen behöver? Hur ska man annars fodra?

"Vi" har feta hästar för att folk inte vet vad dom stoppar i och varför.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Så du menar att du vet vad din häst behöver var dag året om?

Nej det är bara på ett ungefär precis som analysen- om man inte köper ogödslat hö, sent skördat. när på dugnet det slagits, regnat på osv.

Analysen kan vara bra om folk spekulerar runt skrönor.
Till syvende o sist är hästen kvittot- vilket många inte kan läsa av.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Så du menar att du vet vad din häst behöver var dag året om?

Nej det är bara på ett ungefär precis som analysen- om man inte köper ogödslat hö, sent skördat. när på dugnet det slagits, regnat på osv.

Analysen kan vara bra om folk spekulerar runt skrönor.
Till syvende o sist är hästen kvittot- vilket många inte kan läsa av.

"Så om man köper ogödslat hö, sent skördat" så vet man exakt vad det innehåller?

Jag vet vilka MJ och proteinvärden min häst hållet sig fin på föregående år och kan lägga henne på ungefär samma nivå i år, förutsatt att arbetsmängden är liknande. Vad är så konstigt med det?
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

*knapplån*

NÄR blev grovfoderanalys samma sak som "använda tabellvärden för alla hästar"?

Självklart bygger ju hela hanteringen på att man tar reda på vad varje INDIVID behöver. Och då måste man ju ha analys från början, annars vet man ju inte hur mycket man ger.

Men som sagt: vem är det som har inbillat vem att analys och tabellvärden är så intimt förknippade att det skulle vara samma sak?
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

*kl*

Har sökt i tråden men inte kunnat hitta igen. Vilka foderberäkningsprogram är bra/pålitliga? Har flyttat hästarna och fått ett silage som jag vill beräkna foderstat på.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

KL

Som ni ser så är jag rätt ny här på forumet så jag hoppas ni har lite överseende med mig om jag inte gör "som man ska".

För det första tycker jag att den här diskussionen verkar ha hamnat rätt mycket off topic. För det andra tycker jag att det är väldigt trist att många här har så otrevlig ton i sina inlägg (hur man nu kan tycka det när det endast handlar om text, ton borde ju vara nåt man hör :P). För det tredje så var det där inte alls det jag ville utan jag har frågor som också är helt off topic men jag hoppas ni vill svara ändå.

Jag frågar er som är bra på det här med att fodra efter analys eftersom jag själv inte har någon erfarenhet alls av det. Saken är den att jag undrar lite hur jag ska gå tillväga för att få en tillförlitlig analys. Jag har läst hela tråden och jag har fattat att man ska ta från många balar och från olika ställen för att ha så stor chans som möjligt att få ett genomsnittligt värde för höet men nu står min häst på halm och jag förutsätter att han plockar i sig av både halm och hö när han står inne.

Ska jag skicka halmen på analys också?

I princip så står han på fri tillgång till hö (och halm nattetid), hur räknar jag ut vad han får i sig då?
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Halm brukar i snitt ha ett värde på 5 MJ per kg.Kan variera lite mellan olika sorter. Har den gröninslag kan där finnas protein också dock inga mängder så det är av betydelse.

väg de som läggs in i boxen för att få ett hum om hur mycket han stoppar i sig.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Så halmen varierar mindre än hö? Eller är värdena så låga att man inte behöver räkna med det utan det är hur mycket hö han får i sig som gäller? Typ halmen är bara bukfylla?

Det mesta höet äter han ute i hagen och den delar han med en annan häst. Jag kan väga det som läggs i boxen men sen vet jag inte hur mycket han får i sig ute. Jag kan även väga det som jag lägger ut men jag vet inte vem som äter vad eller om de äter allt, jag springer omkring och lägger små höhögar lite här o var för att de inte ska stå o häcka på ett ställe. Ska jag chansa på att han äter ungefär hälften av det jag lägger ut? Det borde kunna diffa på ett par kg varje dag, hur känsligt är det?
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Halmen är "avdöd" när den skördas därav varierar den inte lika mycket i värde som hö gör eftersom det tas i växtfasen. Värderna varierar när man får mycket grönt i halmen som egentligen inte ska vara där.Är halmen därimot fri från annan gröda så håller den snittvärdet ganska bra.

Om hästarna är lika matglada så torde de ju äta lika mycket vardera och då kan man utgå från det.
Om höt inte har katastrofvärden så har det inte så stor betydelse ett kg hit eller dit.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Men oj! Tack! Läste nog lite slarvigt. :o
Blev nog lite ironiskt att fråga efter ett program som beräknar foderstat i en tråd som handlar om att inte ta grovfoderanalys... :D:p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 851
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp