Bukefalos 28 år!

Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Ja, det är ju precis det som är kärnpunkten i hela diskussionen. Rätt innehåll till rätt häst, så blir det bra.

Men alla dessa lättfödda halvblod som går tre månader på gödslad, hyfsat ny vall, ute 24 timmar/dygn och i en rätt liten beteshage (inte mycket rörelse för hästen för att komma till vatten respektive mat) - det är egentligen underligt att inte fler blir sjuka.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Ett ganska bra medelvärde på protein, inte för mkt energi. Toppen till mina fetisar.

Axel: Har aldrig gett silage med tillsatt medel. Menar alltså silage som är blött, inte torkat mkt. Fungerar inte alls på de hästar jag provat med, dom behöver med torrsubstans för magens skull. De jag känner som fodrar med riktigt blött silage ger halm bredvid eler delvis hö. Mina reagerar även på andra skörd ibland, det är för kort och spätt och grönt. Därav tar jag enbart idag andra skörd, sent..
Med ingen eller liten mängd klöver. Jag föredrar att torka mitt helt hötorrt och sen plasta det på rundbal, för fräschetens skull, och förvaringens. Gör helst inte blöta balar alls, om vädret tillåter.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Fast den största skillnaden ligger i proteinet. Energin är ganska jämn.

Om vi räknar som man alltid har gjort- ett snitt, så ligger svenskt hö runt 8 MJ. Om höt ligger lite högre är det fortfarande inte det som är boven utan mängden- som på betet

visst mineralvärdena är bra att veta, men man struntar i det helt på betet:confused:

Jag säger inte att analys är fel, men att man inte får stirra sig blind på den o att det trots allt är viktigt att veta för en som går ner i vikt fort, tappar muskler- presterande hästar.

Att se att hästen får för mkt kan inte vara så himla svårt, men tyvärr är idealet fel- rund o go.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Det är ingen som har sagt "gå på analys och skit i hur hästen ser ut". Analysen är en bra grund för att börja räkna foderstat, d v s ta reda på vad hästen behöver.

Analysen betyder ju inte automatiskt att man ska gå på tabellvärden, tvärtom!
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Det är ingen som har sagt "gå på analys och skit i hur hästen ser ut". Analysen är en bra grund för att börja räkna foderstat, d v s ta reda på vad hästen behöver.

Analysen betyder ju inte automatiskt att man ska gå på tabellvärden, tvärtom!

Amen :bow:
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Håller med dig..Tabellhästar finns det få av.
Jag använder uträkningarna som grund för att se till att inga brister /överskott/ eller felaktiga balanser uppstår vilket det lätt gör om man inte har en aning om vad fodret innehåller.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

KL

Och så är vi tillbaka där vi startade.

Analys, rätt tagen, är en bra utgångspunkt och sen tittar man på hästen och justerar utifrån individen.


Ffa hoppas jag att, som nån anna nämnt, pratet om analyser väcker intresse hos folk så att man börjar fundera över vad man ger, och VARFÖR. Hur fungerar hästens matsmältsningssystem och vad kan jag som ägare göra för att hästen ska må bra och plånboken göra detsamma.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

ett litet tillägg... Någon sade: KÖP ensilage, -istället för att använda det egna!!! (Eller analysera det..)HALLÅ! Jag har ALDRIG tagit analys på vårt hästfoder, jag har ALLTID använt vårt egenodlade, jag har i princip ALLTID unghästar... Har haft hästar i... många år.
Mina hästar är lite rundare ibland, helt perfekta ibland, beror på hur jag tränar osv... (men dom mår bra, är sällan sjuka osv...)

KÖPER man in, ANALYSERAT ensilage.. så tror alla automatiskt att ALLT hö håller den analysen! HALLLLÅ!!!! Det är väll oxå tagit från massa olika åkrar och med en bal i pressen åker man till nästa åker osv... och för den delen kan gräset till och med hålla helt olika värden på samma åker oxå, beroende på hur den är kuperad osv osv... Bara för man KÖPER in ensilage med analys betyder det inte att ALLA balar hästen äter under hela vintern håller EXAKT det man tror.

Var och en gör som den vill! Sunt förnuft råder! Hoppas trådskaparens hästar överlever vintern med dessa oanalyserade balar !! ;) Hoppas mina gör det oxå!;)
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Nej det är lite det jag har försökt förklara innan..
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

KÖPER man in, ANALYSERAT ensilage.. så tror alla automatiskt att ALLT hö håller den analysen!

Varför tror du att alla tror så? Jag köper analyserat torrhö, men inte sjutton tror jag att varenda småbal som jag fodrar med innehåller EXAKT det som står på papperet...
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

KÖPER man in, ANALYSERAT ensilage.. så tror alla automatiskt att ALLT hö håller den analysen! HALLLLÅ!!!! Det är väll oxå tagit från massa olika åkrar och med en bal i pressen åker man till nästa åker osv... och för den delen kan gräset till och med hålla helt olika värden på samma åker oxå, beroende på hur den är kuperad osv osv... Bara för man KÖPER in ensilage med analys betyder det inte att ALLA balar hästen äter under hela vintern håller EXAKT det man tror.

Var och en gör som den vill! Sunt förnuft råder! Hoppas trådskaparens hästar överlever vintern med dessa oanalyserade balar !! ;) Hoppas mina gör det oxå!;)

Om du läser tråden så ser du bara upprepar vad många redan sagt...
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Jag har aldrig analyserat något hö eller hösilage, och trots det är mina hästar i bra hull, blanka, friska och välmående.

Jag håller även på med avel och inget av mina föl har tagit skada av icke analyserat grovfoder , några av dem är duktiga tävlingshästar till och med !

Har eget ekologiskt hö och hösilage. Hästarna har fri tillgång hösilage ute och hö inne till natten.

Där till köper jag havre av en bonde i närheten plus att jag köper betfor som jag utfodrar hästarna med i den mån dom behöver det.

Har mineralbalja och saltsten i hagen.

Mina hästar mår prima.

Säger som flera andra...Hur gjorde man förr? innan analysens tid ?

Inte analyserar ni allt ni själva äter varje dag? eller ?

Hälsningar från en som fodrat hästar dagligen i nästan 30 år utan analys !
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Fråga som ni med oanalyserat säkert kan svara på. Hur räknar ni ut hur mycket man bör ge hästen i kg och vilken sorts mineraler man bör ge till just ert hösilage?

Har tidigare haft analyserat hösilage men i år är det ingen idé att analysera, balarna kommer från olika fällt och har olika skördetid, TS halten varierar kraftigt. Kvoten har tidigare varit mellan 6-8 enligt tidigare års analyser, samma leverantör som tidigare som också har egen uppfödning. Har lättfödd vuxen, mindre häst, gett tidigare år mellan 7-8 kg som blandas ut med halm.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Fråga som ni med oanalyserat säkert kan svara på. Hur räknar ni ut hur mycket man bör ge hästen i kg och vilken sorts mineraler man bör ge till just ert hösilage?
Har tidigare haft analyserat hösilage men i år är det ingen idé att analysera, balarna kommer från olika fällt och har olika skördetid, TS halten varierar kraftigt. Kvoten har tidigare varit mellan 6-8 enligt tidigare års analyser, samma leverantör som tidigare som också har egen uppfödning. Har lättfödd vuxen, mindre häst, gett tidigare år mellan 7-8 kg som blandas ut med halm.

Det har vi sakt tidigar:
"foder med öget"
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Suck! Varför bryr jag mig, som man frågar får man svar...
Jaha, svarar båda inläggen som var riktade till mig. Har läst tråden och ja jag vet vad "fodra med ögat" betyder, jag fodrar inte strikt enligt analys då blir min häst smälltjock. Men har hittat information om hur jag ska göra på annat håll, biblioteket är ett bra ställe iallafall :)
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Suck! Varför bryr jag mig, som man frågar får man svar...
Jaha, svarar båda inläggen som var riktade till mig. Har läst tråden och ja jag vet vad "fodra med ögat" betyder, jag fodrar inte strikt enligt analys då blir min häst smälltjock. Men har hittat information om hur jag ska göra på annat håll, biblioteket är ett bra ställe iallafall :)

Hur blir hästen tjock för att du fodrar med analys?
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Om du har en korrekt analys och fodrar på rätt sätt utifrån den (vet vad alla siffrorna betyder samt vet hästens behov) så blir hästen inte fet. Om hästen blir fet (eller mager) så gör man fel någonstans i ledet.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Om du har en korrekt analys och fodrar på rätt sätt utifrån den (vet vad alla siffrorna betyder samt vet hästens behov) så blir hästen inte fet. Om hästen blir fet (eller mager) så gör man fel någonstans i ledet.
Nej det är bara att titta i äldre bantningstrådar, där man utgick från hästens faktiska vikt o inte den önskvärda.

Ska IR-hästar bantas får man ta i rejält iom att deras metabolism inte fungerar som den ska o vissa raser/ individer kan använda vartenda uns av näringsämnena- supermetabolism.

Har man en väl bantad individ så märker man att den har ett helt annat behov när den är frisk.
 
Sv: Ni som fodrar utan grovfoderanalys, SE HIT!

Det Ironwill skrev är högst relevant.
Om du ska fodra utan analys så kan du ju se till att något proteinrikt finns i foderstaten, men om der saknas protein kommer du att märka det när hästen tappar muskulatur. Då kan du givetvis öka proteinmängden, men du vet fortfarande inte hur mycket som saknas. Med analys kan man vara steget före och förhindra att hästen tappar. Du kan heller inte veta om det är för mycket av någonting. Visst ska man hela tiden se ordentligt på hästen, men du kan inte förekomma utan analys.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 851
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp