Bukefalos 28 år!

Ni som galopptränar inne på Jägers.....

A

acrazyone

Vilken bana rider ni på? Jag har alltid i alla år ridit på den långa galoppbanan, runt milen.

Idag när jag styrar ut hoppar en av banskötarna ur traktorn och börjar gapa på mig. Banan är tydligen endast till för galopphästar. En studie hade gjorts och dom hade kommit fram till att trav/galopphästar hade OLIKA HOVAR?? med olika slitage på banan. Vi på travhästar red isönder den??!

-Hästen ifråga har helt vanliga järnskor, men det spela ingen roll.
-Jag galopperar, inga montéjobb, det förstår jag är annat slitage kanske?
-Jag var helt själv där, inga galopphästar alls ute.

Så fast att jag betalar för att nyttja anläggningen får jag inte ridträna på galoppbanorna. Att jag körde 12 mil helt i onödan bet inte heller på gubben.

Han parkerade traktorn och ställde sig och vakta!!! Och fjäskade för någon galopptränare som senare kom ut. Måndag morgon kommer sportchefen få ett samtal..........

Haha, jag kan bara inte låta bli att undra: Om jag haft min galoppsadel på idag istället för ridsadeln, hade han då sett skillnad på oss? Troligtvis inte.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

jo, detta är en ny bana som en av galoppens största ägare betalat, så denna är nu enbart för galopphästar.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Jo jag vet, men va fan? Den där studien om olika hovar och slitage skulle jag allt villa se. Jag e förbannad. Var tränar adielsson alla sina hästar nu förtiden då? Det får bli på med galopptjosan o köra in på söndagarna.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Jo jag vet, men va fan? Den där studien om olika hovar och slitage skulle jag allt villa se. Jag e förbannad. Var tränar adielsson alla sina hästar nu förtiden då? Det får bli på med galopptjosan o köra in på söndagarna.

Som sandra_bure skrev så har en viss Mr Ascot donerat pengar till Jägersro för att dom skulle kunna bygga denna träningsbana för galopphästarna. En enorm satsning på galoppen av Mr Ascot! Därför ska man inte rida på banan med tex travare då den är gjord för galoppen och onödigt slitage ska undvikas. Det är snack om att staket med grindar ska sättas upp runt hela banan för att förhindra att folk som inte har på den banan att göra rider på den.

Adielsson tränar sina hästar på travbanorna för vagn och ridtränas dom så tränar han väl dom på sin egen bana på gården, där han ridtränat hästar de senaste tio (minst!) åren!
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Haha, jag kan bara inte låta bli att undra: Om jag haft min galoppsadel på idag istället för ridsadeln, hade han då sett skillnad på oss? Troligtvis inte.
Ursäkta jag vet att det egentligen inte hör hit och att du troligtvis inte menade seriöst med meningen ovan, men jag var tvungen att kommentera det.

Sett skillnad hade de definitivt gjort. Men ser tydlig skillnad på ett fullblod och ett varmblod. Exteriört men även rörelser. Så även om du rider i galoppsadel så lär de märka att du inte rider ett fullblod/en galoppör.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Oj,det här gjorde inget för att bekämpa mina fördomar mot galoppen och skåningar :angel:.

Men som Ally påpekade,det Mr Ascot lagt ner på den där galoppbanan är en fis i rymden i tanke på vad travet betalat till galoppen. Hade jag varit du hade jag skrivit en insändare i Ronden eller så.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Ursäkta jag vet att det egentligen inte hör hit och att du troligtvis inte menade seriöst med meningen ovan, men jag var tvungen att kommentera det.

Sett skillnad hade de definitivt gjort. Men ser tydlig skillnad på ett fullblod och ett varmblod. Exteriört men även rörelser. Så även om du rider i galoppsadel så lär de märka att du inte rider ett fullblod/en galoppör.

Jo jag var visst seriös..... Tror knappt att "traktorgubbarna" ser skillnad på en trav/galopphäst.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Oj,det här gjorde inget för att bekämpa mina fördomar mot galoppen och skåningar :angel:.

Men som Ally påpekade,det Mr Ascot lagt ner på den där galoppbanan är en fis i rymden i tanke på vad travet betalat till galoppen. Hade jag varit du hade jag skrivit en insändare i Ronden eller så.


Nej, detta spär bara på skitsnacket ännu mer! Varför inte kunna samsas om banorna? Vill dom köra fort på våra rakbanor så varsegod?
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Men herregud? Galopp som galopp? Fattar att dom inte vill ha montéträning där som det blev mkt avpå den gamla banan.
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Vi kan konstatera att man måste ha dåligt minne inom galoppen - sporten som levt på travet i alla tider i Sverige.


Jepp, jag vet.

Nästa år blir billigt. Ingen vits med att betala serviceavg. om jag inte får utnyttja banorna.... :mad:
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Oj,det här gjorde inget för att bekämpa mina fördomar mot galoppen och skåningar :angel:.

Men som Ally påpekade,det Mr Ascot lagt ner på den där galoppbanan är en fis i rymden i tanke på vad travet betalat till galoppen. Hade jag varit du hade jag skrivit en insändare i Ronden eller så.

Det är väl ändå skillnad när detta gäller en donation från en hästägare? Mr Ascot har ställt vissa krav innan han donerade dessa pengar och för att Jägers då ska få en bana som håller för alla väderlekar så är det väl bara snällt att foga sig. Eller...?

Ballerina - Tror faktiskt inte det finns så många från proffstränarnas stall som sitter och galopperar på Slingan - jag har då aldrig sett någon!

För övrigt så är stämningen på stallbacken mellan "travarna" och "galopparna" 100 gånger bättre än vad det var för en sisådär 10år sedan - då var det fullt krig.... Men då var det också en väldans massa folk som trängdes på sandbanan och att travarna skulle rida intervaller och stanna och skritta mitt på banan funkade INTE....
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Då kanske den här galoppägaren kunde bygga en egen träningsanläggning för enbart galopphästar i stället. Fungerade bra på Angarn när jag jobbade där i alla fall, då var det någon enstaka galopptränare som hade en amatörlicens som tränade där. Dessutom kanske han skulle kunna gå in och sponsra merparten av prispengarna inom galoppen också:grin:...

Skämt åt sido så kan jag förstå att folk är irriterade för det är fler än ovanstående. Galoppen är bra på att ta men har uppenbarligen väldigt svårt för att ge...

Jag har inget emot galopp, gillar sporten och har jobbat flera år inom den, men har svårt att tro att man inte skulle kunna samsas på en anläggning som ska vara öppen för både trav och galopp - om man nu ville (vilket galoppen inte vill, högre prispengar vill de dock uppenbarligen konstigt nog ha, pengar som när de kommer - om de kommer - troligen kommer från travets andel).

För min del kvittar det, kommer aldrig att använda Jägersros galoppbana om jag inte kvitterar ut galopptränar licens, men däremot tvivlar jag starkt på att man på håll ser skillnad mellan en galoppör som träningsrids och en travare som är van att galopparbetas...

Jag röstar på en insändare i ronden, som Lines skrev...:devil:
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Det är väl ändå skillnad när detta gäller en donation från en hästägare? Mr Ascot har ställt vissa krav innan han donerade dessa pengar och för att Jägers då ska få en bana som håller för alla väderlekar så är det väl bara snällt att foga sig. Eller...?

Ballerina - Tror faktiskt inte det finns så många från proffstränarnas stall som sitter och galopperar på Slingan - jag har då aldrig sett någon!

För övrigt så är stämningen på stallbacken mellan "travarna" och "galopparna" 100 gånger bättre än vad det var för en sisådär 10år sedan - då var det fullt krig.... Men då var det också en väldans massa folk som trängdes på sandbanan och att travarna skulle rida intervaller och stanna och skritta mitt på banan funkade INTE....

Tycker ändå att det är taskigt att stänga ute oss... och jo man ser ofta galoppryttare på slingan.

Sen det där med att samsas om sandbanan? Om alla bara visade hänsyn och pratade med varandra skule det visst funka. Innan jag kör upp på travbanan frågar jag alltid om det kommer nån hur fort dom ska köra, så jag kan välja att antingen lägga en volt eller köra före. Samma sak har jag gjort när jag använt sandbanan. Varför göra allt så svårt?
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Då kanske den här galoppägaren kunde bygga en egen träningsanläggning för enbart galopphästar i stället. Fungerade bra på Angarn när jag jobbade där i alla fall, då var det någon enstaka galopptränare som hade en amatörlicens som tränade där. Dessutom kanske han skulle kunna gå in och sponsra merparten av prispengarna inom galoppen också:grin:...

Håller med......
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Tycker ändå att det är taskigt att stänga ute oss... och jo man ser ofta galoppryttare på slingan.

Sen det där med att samsas om sandbanan? Om alla bara visade hänsyn och pratade med varandra skule det visst funka. Innan jag kör upp på travbanan frågar jag alltid om det kommer nån hur fort dom ska köra, så jag kan välja att antingen lägga en volt eller köra före. Samma sak har jag gjort när jag använt sandbanan. Varför göra allt så svårt?

Ja på slingan förekommer det att galopparna rider men detta för att ta sig från raksandbanan (som är till för ridning) tillbaks till stallbacken. Där har till och med byggts en liten "genväg" för att galopparna ska slippa rida på slingan så lång väg. Men inte sitter det folk och galopperar på slingan! Det har jag ALDRIG sett under mina 15 år på Jägers.

Förr var det ofta så att man red intervalljobb med travarna på sandbanan och då skrittades det en bit mitt på banan och det funkade inte - av olika anledningar. Vissa inom travet tyckte inte att dom behövde visa hänsyn till galoppen och vice versa. För vissa är det svårt att visa hänsyn och därför fungerade det inte. Jag har varit på båda sidor om detta "fenomen" så jag vet! Det är inte kul att sitta på en travare och skritta mellan dina intervaller och bli omblåst av ett jäng galopphästar i 100 knyck. Det är inte heller kul att komma cantrandes ett par tre stycken i bredd och inse att det sitter någon och skrittar på banan!
Jag tycker också det borde kunna funka med att samsas men det gör det inte i praktiken - tyvärr!
 
Sv: Ni som galopptränar inne på Jägers.....

Då kanske den här galoppägaren kunde bygga en egen träningsanläggning för enbart galopphästar i stället. Fungerade bra på Angarn när jag jobbade där i alla fall, då var det någon enstaka galopptränare som hade en amatörlicens som tränade där. Dessutom kanske han skulle kunna gå in och sponsra merparten av prispengarna inom galoppen också:grin:...

Skämt åt sido så kan jag förstå att folk är irriterade för det är fler än ovanstående. Galoppen är bra på att ta men har uppenbarligen väldigt svårt för att ge...
Jag har inget emot galopp, gillar sporten och har jobbat flera år inom den, men har svårt att tro att man inte skulle kunna samsas på en anläggning som ska vara öppen för både trav och galopp - om man nu ville (vilket galoppen inte vill, högre prispengar vill de dock uppenbarligen konstigt nog ha, pengar som när de kommer - om de kommer - troligen kommer från travets andel).

För min del kvittar det, kommer aldrig att använda Jägersros galoppbana om jag inte kvitterar ut galopptränar licens, men däremot tvivlar jag starkt på att man på håll ser skillnad mellan en galoppör som träningsrids och en travare som är van att galopparbetas...

Jag röstar på en insändare i ronden, som Lines skrev...:devil:

Det är ju inte "galoppen" som bekostat banan - det är Mr Ascot som donerat pengar till Jägersro så att dom kan bygga en bana som är ridduglig 365 dagar om året. Han har, med denna donationen, ställt vissa krav och dom har Jägersro accepterat och då får tycker jag dom aktiva (inom båda sporterna) också kan ta och acceptera detta.
 

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 847
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp