Ni som har 03:or.

E

elof01

Rider ni dem varje dag? Har ni ett bestämt upplägg för hur mycket de ska stå eller går ni på känsla?
 
Sv: Ni som har 03:or.

just nu går min 03a på hårdträning så hon har en vilo dag i veckan ibland 2.. går hon 6 dagar i veckan brukar hon ofta ha en lugnare dag, där hon kanske bara jobbas lätt eller tömkörs.

man brukar säga när dom är 4 år rider man dom 4 ggr i veckan och när dom är 5 år rider man dom 5 ggr i veckan.
 
Sv: Ni som har 03:or.

Min 03.a är bara skogsmulle än så länge. Så han rids väldigt olika, dock tar jag hänsyn till hans kondition. Det beror mycket på väder, underlag och min tid osv. Han promeneras dock för hand ganska mycket och vi tränar en del ledarskap och miljöträning. Men ibland händer det att han bara rids 1gång/veckan. Han är en sån där ponny som inte verkar må dåligt av att bara ta det lugnt i hagen(stoor hage med skog och hästkompis).
 
Sv: Ni som har 03:or.

Vi har börjar att rida in hästen vi är sen pga att hon fick föl förra året och min syster fick barn .
och jag hade ingen som kunde hjälpa mig
 
Sv: Ni som har 03:or.

okej. min häst står typ en gång i veckan också. sen har jag ju precis som du någon dag i veckan då vi tar det lugnt, exempelvis bara tar en skrittur i skogen, tömkör/longerar eller så.

det verkar nämligen finnas åsikter om att han ska stå mer, det är därför jag frågar. men jag tycker att en fullt frisk femåring som är pigg och tycker det är roligt ska kunna gå sex dagar i veckan. mer eller mindre hårt från dag till dag naturligtvis då.

hur ofta hoppar du henne? för det är hot stuff du syftar på va?

:)
 
Sv: Ni som har 03:or.

ah det är Hot stuff :D

vi har ju inga hinder, men har ett ridhus 500 meter bort med massor av hinder och en bra tränare, jag har bara inte haft råd att komma iväg, så Hot stuff är faktist bara hoppad 3 gånger det här året :o
men meningen är att vi ska sätta igång träningen nu i april och då kommer det att bli 1 gång i veckan.

Du känner din häst bäst, folk älskar att lägga sig i andras sätt att sköta sina hästar, stå på dig och lita på dig och din häst.
 
Sv: Ni som har 03:or.

Jag rider min nu ca 4 dagar i veckan, mest beror det på att han har haft tänder som strulat,
växt otroligt så han haft en valpig kropp och hans bakfötter har varit för korta=ömmar vid ridning.
Men nu har han fått bakskor och allt annat har lugnat sig så förhoppningsvis ska vi komma igång också.
Planerna är att han ska gå ca 5 ggr i veckan, dock är vi lite sena med själva utbildningsmönstret
så vi kommer mest syssla med grunderna ett tag till.

Har själv inte bråttom eftersom han är mer en ridhäst än en tävlingshäst.
Vi tar en dag i taget. :)
 
Sv: Ni som har 03:or.

Min går normalt ca 5 dagar i veckan men har nu fått vila en del för att hon haft lite otur, dels med en trampskada och sedan en böld på halsen efter vaccin. Så lagom när hon blev bra pajade min rygg :crazy: så därför har det blivit dåligt med ridning.

Men hon bör väl gå 5 dagar varav 1-2 är för tränare hopp/dressyr.
 
Sv: Ni som har 03:or.

Jag rider också ca 5 dagar i veckan. Hoppar 1-2 dagar, om 2 så den ena gången lite mindre. Tränar dressyr för tränare när det passar in...
Hon är full träning, ska debutera 1.10 imorgon och snart fälttävlan så fort säsongen börjar :)

Men man får ju känna hur hästen är också, ibland känns hon lite seg och då får hon vila några dagar extra.
Är noga med att inte åka på dressyrträning om jag har hopptävling i helgen. Då koncentrerar jag mig på hoppningen den veckan, så det inte blir för mycket träning. Det är lättare att rida ett lugnare pass om man rider själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ser det lite då och då hur fler än mig bestämt sig för att minska ner på djur. Kan vi inte ha en tråd att stöta och blöta alla tankar...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Ramona
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 543
Senast: Ramona
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 127
Senast: warg
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp