Ni som har hästen utan täcke

H

Hobbyryttaren

Jag vill bara veta att allt står rätt till. Inte ta upp en diskussion ang täckens vara eller icke vara.
Läs igenom nedan och ge era synpunkter på mina funderingar längst ner.

Häst Nr 1.Hästen täckades vintertid från det att han var 5 år. Stog då I ett kallstall med engelsk boxdörr som endast ständges då det blåste nordan eftersom dörren vette mot norr. Hade vintertäcke/regntäcke (andastäcke) dygnet runt. Vintern som 7-9 åring var han klippt, halva halsen/bogen/magen/länden.
Sedan ett år tillbaka står han I varmstall och gått på fri tillgång på grovfoder. Från och med I höstas har han endast haft täcke vid ihållande regn vintertid. (Hästen är 12 I år, -04). Inget täcke inne. Han har satt päls men inte så mycket. Jag har aldrig sett att pälsen har varit rest. Som mest har det väl varit så där 7-8 minusgrader. Hästen ser inte ut att frysa utan verkar må bra.

Häst Nr 2. Hästen blir 3 I år. Har aldrig varit täckad och får mycket fin/tjock vinterpäls. Har stått I varmstall fram tills årskiftet då hästen flyttades till lösdrift. Har sedan 1,5 år tillbaka gått på fri tillgång på grovfoder. Båda hästarna är sv. Halvblod.
Nu undrar jag följande:

1. Kan hästen tappat förmågan att resa pälsen?
2. Eller är det helt enkelt så att med fri tillgång på foder är hästen tillräckligt varm och inte behöver resa pälsen?
3. Kan hästen anpassa sig från varmstall till lösdrift mitt i vintern?
4. Sätter hästen mer päls under vintern om den behöver det?
5. Satte häst Nr 1 mer päls tidigare eftersom han stog i kallstall och ej fick fri tillgång på foder?

Med detta vill jag bara försäkra mig om att de har det bra och inte behöver bekymra mig. Det är inte så att jag tror att hästen har det bättre med täcke. Jag har heller inget emot de som andvänder täcke av rätt orsaker. Själv är jag glad om jag slipper använda täcke men skall tillägga att de dagar hästen ser ut som en lerklump tänker jag att täcke är nog inte så dumt ändå :smirk:
 
Jag tror inte att hästen kan tappa förmågan att resa pälsen, utan den får nog så mycket grovfoder att den håller värmen. De flesta hästar håller nog värmen med fri tillgång på foder OCH ett vindskydd/träddunge osv. Om man har en hage helt utan skydd och det blåser mycket/regnar, så behöver de nog ett täcke, men alla är ju individer så man får hålla koll så att de inte fryser.
Jag tror också att de kan anpassa sig från varmstall till lösdrift mitt i vintern förutsatt att de inte är klippta, eller att man tar av täcke som den är van att ha. Min unghäst täckades under vintern för att sätta mindre päls, men hon tog efter ett par månader själv av sig täcket två gånger då det blev töväder och då lät jag henne gå utan, och det blev kallt igen men hon frös inte det minsta.
Om hästen kan sätta mer päls på sommaren när den behöver det (vilket min förra häst gjorde en sommar) så kan den säkerligen göra det på vintern, och din häst satte troligtvis också mer päls då den ej fick tillgång på fritt foder i kallstall. Väldigt lång päls kan tyda på dålig foderstat eller för lite foder.
 
1. Kan hästen tappat förmågan att resa pälsen?
Njea, det beror ju på hur man menar. Om hästen haft täcke på sig mycket så tyngs hårstråna ner och hästen kan då inte resa pälsen. Om den inte rest pälsen på länge kan jag tänka mig att musklerna som utför det blir lite försvagade och kanske behöver "tränas upp" för att hästen ska få tillbaka förmågan fullt ut.

2. Eller är det helt enkelt så att med fri tillgång på foder är hästen tillräckligt varm och inte behöver resa pälsen?
Där min häst går på lösdrift är det 10 hästar. De har ganska kort, men väldigt tät päls, till skillnad från hästar som står på stall halva dygnet och får väldigt lång, men ganska tunn päls. Visst reser de pälsen, men det är ju itne lika tydligt som på uppstallade hästar. Sen beror dte ju på hur mycket underhudsfett de har också. Ledarhästen är ganska fet och honom har jag aldrig sett resa päls. När de inte har täcke på sig eller borstas för mycket så behåller de ju även fettet i pälsen och hårstråna blir ej förstörda och då skyddar ju det bättre och därför fungerar ju pälsen på de lite annorlunda mot en häst som har täcke halva dygnet och borstas ren varje dag.

3. Kan hästen anpassa sig från varmstall till lösdrift mitt i vintern?
Ja, det tror jag, om den inte är rakad eller har väldigt tunn päls. På lösdriften står dte en häst som blev rakad i början av hösten, han släpptes på lösdriften i slutet av november. I början frös han lite (skakade ej, men svansen tryckt mellan benen), men nu är det absolut inga problem.

4. Sätter hästen mer päls under vintern om den behöver det?
Jadå, det ser jag på han som är rakad, hans päls har ju växt mycket på den här månaden.

5. Satte häst Nr 1 mer päls tidigare eftersom han stog i kallstall och ej fick fri tillgång på foder?
Som sagt, det är olika sorters päls. Lång och tunn eller kort och tät. Kanske den långa pälsen ser ut att vara mer?
 
Tack för svaren.

Min unghäst går i en mycket kuperad hage med gott om naturliga vindskydd och de har även en ligghall. Så med era svar så behöver jag nog inte oroa mig det minsta för henne i alla fall.


Men vad det gäller den äldre hästen så får jag nog hålla ett öga på honom. Se om han kommer att resa pälsen eller om den blir tätare.
Pälsen är ganska lång men gles och stråna är ganska grova och saknar de korta tunnare stråna. Det är inte sån där "matta" som unghästen har. Och när det regnar så ser jag att han fryser något, han blir blöt in på bara kroppen så då får han regntäcke på.Och jag har sett att det hjälper för när han blir blöt och kall så ligger svansen tätt an och bakbenen står långt inunder kroppen.Hästen är i för övrigt i mycket bra hull :smirk: Medans på unghästen kan man känna att vid regn så är hon torr längst in i pälsen.
 
JA de kan utan problem anpassa från varmstall till kallstall/lösdrift mitt i vintern. Mina två gjorde det utan problem. Båda klippta (den ena halvklippt den andra helklippt fryslort). Det blev dock en rejäl rush på pälsväxandet. Det enda jag "hjälpte" dem med var att ha samma tjocklek på täcket dygnet runt (istället för tunnare på natten som i varmstall). Dessutom fick de fri tillgång på grovfoder.

Tänk själv, de klarar temperaturen på dagarna, varför skulel de med samma päls (och ev samma täcke) inte klara den temperaturen på nätterna med?

Ang förmågan att resa pälsen så tror jag inte de tappar den, men om jag tittar på mina (en klippt täckad, och en oklippt otäckad som dock har patetiskt lite päls)så den ENDA gången de reser pälsen är när det är kallt och maten tagit slut i hagen/boxen (kallstall som sagt). Så sålänge de har mat och kan äta verkar inte behovet finnas.

Regn däremot.. Valacken är en fryslort, och klippt och täckad (ej halstäcke) eller oklippt så står han och skakar av ihållande regn. Samma sak sommartid. Han blir blöt in på huden och sen är det klippt. Hur lång tid det tar beror ju på pälsen och hur ihållande regnet är. Lilla oklippta loppan med patetisk päls skakar också om hon blir blöt in på pälsen, men hon tycks ha så TÄT päls (om än fjantigt kort och inte spec tjock) att det tar längre tid innan hon blir blöt in på huden.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 564
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
677
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: nexxa
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 154
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp