Bukefalos 28 år!

Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

Ett av problemen med svensk nötköttsproduktion är klimatet här är för kyligt för att djuren ska kunna leva naturliga liv på ett miljösmart vis. Det behövs tillskottsfoder minst halva året, tillskottsfoder som kostar miljömässigt både att producera och köra ut till djuren, förutom pengarna då. Visst finns det svenska köttdjur som lever bra liv utomhus, men då måste bonden ha bidrag för t ex landskapsvård för att affären ska gå i hop. Vad jag förstår får till och med ekoköttdjur vistas inomhus på vintern i Sverige.

I slutet på nittiotalet kunde man fortfarande i Sverige råka på tjudrade små tjurkalvar i skumma lador, där de stod för att snabbt äta upp sig till slaktvikt. Hade de gått lösa på bete hade de gjort av med för mycket energi för att bli lönsamma. Tyvärr tror jag fortfarande det förekommer i det här landet.

Du uttalar dig svepande om "sydamerikanskt" kött, det är mer inexakt och ohederligt än att prata om europeiskt kött, eftersom Sydamerika har större yta. Vilka skogar i Uruguay och Argentina har skövlats för att bereda mark för köttproduktion? Var låg dessa skogar?

Personligen är jag helt övertygad om att nötkreatur mår bäst av att gå utomhus på stora ytor i en flock och äta grönt gräs större delen av året. Det är livsvillkor som inte kan tillgodoses i Sverige. Om slakt/kastrering sker med bedövning eller ej är mer en kosmetisk detalj. Vad skulle du välja, ett bedrövligt liv i orörlighet och dunkel som tjurarna i de svenska ladorna, men med bedövad kastrering och slakt, eller ett helt OK liv men med ett smärtsamt slut?
 
(Svarar ingen speciell.) Jag säger, igen, att diskussionen här har gjort mig ganska nedstämd och desillusionerad. Här känner man att man som konsument kan göra NÅGOT för att bidra till att djur i matindustrin får leva bättre liv och slippa ångest och plågor vid slakt. Dvs bl.a. genom att köpa svenskt kött. Sen börjar allt vridas och vrängas och i slutänden känns det som om allt kvittar; vad jag än gör blir det liksom fel och allt som kändes klart och tydligt blir bara helt felaktigt.

Givetvis ska man ifrågasätta och gå djupare i de olika frågorna, men .... hela den här tråden får mig att känna hopplöshet. Jag kan rösta i EU-valet och hoppas att nåt blir gjort där, men i övrigt .....

Är det bara jag som känner så? Jag kommer även i fortsättningen att köpa svenskt, helst ekologiskt, kött och allrahelst från Ängavallen, men det känns som om det bara blir för min egen skull, för att slippa känna ångest inför vad som ligger på min tallrik. Jag kanske får bli vegan igen....... Men i vetskapen (?) att det egentligen inte hjälper något djur någonstans....... :(
Jag skulle vilja sammanfatta samvetsfrågan till:
1. Välj ekologiskt i första hand. Ju fler certifieringar på en gång desto bättre, krav, fairtrade u name it - oavsett ursprung.
2. Välj närproducerat. Svenskt kött går före annat ej eko, eftersom här kommer djurskyddet in.

Tänk miljö och välmående, i den ordningen.
 
Jag själv kan inte förstå varför man köper utländskt kött, har flera anledningar till varför jag inte förstår det.

Men eftersom importen ökar, så ökar alltså efterfrågan på importerat kött. Så då undrar jag, vad är eran/era anledningar till att ni väljer utländskt kött?

Därför att jag lever på existensminimum och har inte det alternativet att välja svenskt kött... eller ja klart jag skulle kunna gå på knäna och göra det, men eftersom jag lever på existensminimum så pass många år så orkar jag inte med det.
 
Jag kommer även i fortsättningen att köpa svenskt, helst ekologiskt, kött och allrahelst från Ängavallen, men det känns som om det bara blir för min egen skull, för att slippa känna ångest inför vad som ligger på min tallrik. Jag kanske får bli vegan igen....... Men i vetskapen (?) att det egentligen inte hjälper något djur någonstans....... :(

Jag tycker ändå inte att det är det sämsta skälet, att slippa känna ångest inför vad som ligger på ens egen tallrik? Varför skulle någon medvetet välja något som känns fel, när det finns alternativ som ÄR bättre?

Du har sett bilder från djurfabriker, jag har sett bilder från djurfabriker. Och å andra sidan sett Ängavallens grisar eller Lindegrens rödkullakossor. Jag har sett mina egna hönor, när de och tuppen promenerar runt i trädgården eller stallet och bara umgås som sociala individer. Det räcker för att jag ska ha min övertygelse orubblig och den tänker jag fortsätta ha (och det tycker jag att du ska fortsätta ha).

Däremot har jag som tidigare nämnts inte någon övertygelse om att allt svenskt är bra eller allt utländskt är skräp, utan det kan ofta krävas lite ansträngning för att bedöma vad som är okej och hitta de bra alternativen, om man nu väljer att äta kött ibland.

Börjar man inte ens på den egna tallriken och i det lilla, så är det ju definitivt svårt att hoppas på någon allmän förbättring. Visst kan jag också känna mig nedstämd över diskussionen som sådan. Och jag kan inte undgå att bli ledsen och arg över behovet att ironisera och göra sig lustig i olika sammanhang över oss som har en fast övertygelse i denna fråga och som försöker göra något för att leva efter den. För det är onekligen en fråga som ligger väldigt nära hjärtat för många, hur djuren behandlas.

Jag kan inte heller rädda världen eller förbättra djurens villkor i större skala på egen hand, men en större medvetenhet om frågorna och en saklig diskussion kan knappast någonsin skada. Så jag väljer att (så långt jag kan) försöka ignorera raljerande över det faktum att jag anstränger mig för att göra medvetna val - även genom att välja bort - där jag kan. Och i stället glädjas om någon enskild person tar med sig någon tanke i denna fråga till matbutiken och charkdisken nästa gång.
 
@Lena Furberg Det lilla man gör själv bidrar ju till en större helhet, så nog gör det skillnad. :)

Jag skrev det igår i tråden "vad väljer du bort", men kan ta det här också, då jag antar att alla inte läser den. Jag handlade igår och kom hem helt utan köttprodukter. Helt enkelt för att jag tänkte till, med bl.a den här tråden i bakhuvudet. Så enbart diskussionen i sig kan påverka. :)

Inte så att jag medvetet valt produkter från plågade djur tidigare (fläskkött köper jag i princip aldrig), men vissa produkter går av bara farten, av ren vana, där jag inte tänkt på var de kommer ifrån eller hur de produceras. Igår skippade jag sånt, tänkte till, och plockade med mig vegetariska alternativ hem istället. :)
 
Naturbeteskött är väl "bra". Men det mesta av det slutgöds på feedlots.

http://m.fastcoexist.com/3016003/th...-landscape-that-agriculture-giants-dont-wan#2

Det dar ar inte feedlots, det ar vatten pumpar. Tittar man noga pa ett par av bilderna ser man manniskor bredvid pumparna och odlad groda runt om. Omradet utan groda ar pa manga bilder aldeles for litet for att halla boskap.

Jag har sett feedlots bade i USA och i Canada, vissa sag inte alls roliga ut, medan andra sag helt okay ut. Djuren fods ute och lever ute pa "rangen" tills de ar 1 1/2 till 2 ar gamla och det ar ett par manader kvar tills de natt slakt vikt ... Feedloten har vanligtvis ett system av inhangnader som djuren slussas runt for att sortera ut de som ar "fardiga" lika val som att kunna ta reda pa godsel nar djuren inte ar just i den inhangnaden. Lagarna som bestammer storlek pa feedlot, langd att halla djuren dar, godsel hantering, etc, etc, etc bestams utav staten i USA och utav provincen i Canada och skiljer sig alltsa fran plats till plats.

Manga mindre producenter av kott har sina egna "feedlots" dar de har djuren i mindre hagar den sista tiden. En god van i Florida har nagra hundra djur som jag varit med att sortera till hast, nar de som var fardiga for "feedlot" fostes till en bestamd hage dar de skulle stanna tills vikten var tillracklig for att ga till slakt. Florida har sandmark och darfor vaxte det inte ett stra av gras dar trots att hagen i fraga ger djuren mer an nog utrymme att bade ga runt (men kor ar lata och star helst och hanger vid matnings stallet) och att fosa runt dem for rengoring av godsel.
 
Jag har aldrig varit i USA men känner många svenska bönder som varit där och kan jämföra med Sverige. Och det är inte kul.

Lägg därtill antibiotika och hormonanvändningen...
 
Jag har aldrig varit i USA men känner många svenska bönder som varit där och kan jämföra med Sverige. Och det är inte kul.

Lägg därtill antibiotika och hormonanvändningen...

Det har ar som att saga att jag kanner manga bonder i Europa ... och det ar inte kul. Vi kan ju speciellt titta pa Belgian Blue. Eller varfor inte antibiotica anvandning for grisar i Holland.

Ar man biff bonde har man olika typer av kor beroende var i landet man bor ... i Texas eller Florida's sub-tropiska klimat mar vissa raser bra, medan i North Dakota eller Montana's harda vintrar andra raser. (Har ar de dock utomhus aret runt. Bara for att gora klart bor jag kanske saga att sa vitt jag vet har finns inte Belgian Blue pa den har kontinenten)
Det finns "ekologiska" bonder har liksom man har i Europa ... och som jag redan sagt, de lagar och regler som reglerar djurhallningen skiljer sig beroende pa i vilken delstat det ar. Precis som lagar och regler skiljer sig innom Europa.
 
Jag jämförde inte med Europa utan med Sverige.

Min poang ar att du inte kan jamfora USAs 300+ millioner innevanare pa 10 millioner kvadrat kilometer med Sverige's 9 millioner innevanare och 9 hundra tusen kvadrat kilometer. Dessutom har USA olika lagar, klimat och naturliga forutsattningar beroende pa vilken stat du jamfor med.

Jag vet inte hur manga biffkor det finns i Sverige, men pa grund av att vi har en enorm torka i stora delar av landet har antalet biffkor sjunkit och ar nere pa 1950 talets niva da det var en tredjedel sa manga manniskor har som det ar nu. Om jag inte missminner mig horde jag runt 90 millioner djur pa nyheterna for ett par veckor sedan. Det vore interessant att veta hur manga biffkor det finns i Sverige.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 751
Senast: Myrten
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
23 727
Senast: Lillefrun
·
Mat En krögare i en stad ofta en pizzeria får göra och sälja mat från flera olika koncept. Allt görs i samma kök och den artikeln jag läste...
2
Svar
36
· Visningar
2 519
Senast: pajaztar
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 531
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp