Bukefalos 28 år!

Ni som matar fåglar...

Sv: Ni som matar fåglar...

Har mest domherrar, i fjol var det 6-7 par som var här och åt, i år har de tait med sig "barnen" också så morgon och kväll har vi en STOR flock (skulle gissa på uppemot 25-30) domherrar och domfruar som är här och käkar. På bilden syns inte så många, en hel hög satt bakom husknuten.
birdies.jpg


Domherrarna är rätt elaka fåglar så vi har inte så mycket andra, men har sett talgoxe, blåmes och någon till som jag inte kan namnet p. Sen har vi några stycken utav sambon "favoriter", Pärskrikan som han kallar den. Tror den heter Nötskrika egentligen. Det är hans stora hatobjekt, han blir lätt vansinnig när de sitter utanför fönstret och retar honom...

Jenny
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Just ja, blåmesar glömde jag ju :idea:

Lyx, domherrar är ju så fina :love: Här har de bara synts till typ 2 ggr eller så... :(
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Jisses, tar du kort på de små kräken? :p Det är ju kul att de finns, men jäklar vad de äter! Och det är ju så tråkigt att fylla på den där flaskan och av någon anledning tycks det jobbet alltid hamna på mitt bord? Hmpf. ;)

Edit: Men det var fina bilder! Speciellt den på sidensvansen (jag hade ingen aning om att det fanns en art som hette så :o)
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Klart jag gör, de är ju söta :D
Men maten, tja... Jag kan inte annat än hålla med där! Vad fan, automaten töms ju på 2 dar och det är ingen liten skruttautomat jag har, och då har jag ändå slängt en del käk på backen också :crazy:

Hehe sidensvans lyckas jag alltid glömma namnet på... Men de existerar iaf lärde jag mig snabbt när vi hade problem med fulla sidensvansar i närheten för några år sen :angel: :D
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Här finns hittills i år, domherre, talgoxe, blåmes, pilfink, skata, nötkråka, kråka, gulsparv, nötväcka, kråka, fasan och större hackspett. De ovanliga fåglarna brukar komma lite längre fram på vårvintern. Vet inte om de håller på att flytta då kanske? Har inga bilder. ;)
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Hos mig har det bara funnits en fågel i år: Vitskimlig Lipizzanersparv. En glupsk sådan! Har ingen bild, men en fin filmsnutt. Fast sånt kan man väl inte lägga ut?

Jag har solrosfrön och det kommer inte en enda fågel. Hur får man dem att komma?
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Två dagar? Här tar maten ut på... två timmar? Nåja, inte riktigt men tjaa, varje dag får vi nog fylla på i alla fall. Vi har visserligen en "vanlig" uppochnervänd glasflaska som hänger i en ställning, så den är ju inte så stor. På marken vågar vi dessutom inte lägga något med tanke på våra mördarkatter. :mad:

Men problem med fulla sidensvansar? :crazy: :D Hur gick det till?
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Fåglarna här gillar talgbollar och så brukar jag lägga ut lite bröd och gamla äpplen också, förutom frön. Gulsparvar verkar bara vilja ha sin mat på marken men, de som äter i fröautomaten brukar hjälpa till att spätta ner frön till markätarna. Glömde förresten kolstrast, det är ju dem som jag lägger ut äpplen till.
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Hehe så kan det gå :p

Ja de käkade jästa rönnbär och bidde fyllon :D Tyvärr flög de in i fönster borta vid köpcentret så de hade fullt med döda fåglar på backen... :(
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Vi har:
Talgoxar
Gråsparv (som jag döpt om till Brunsparv eftersom de är mest bruna..)
Nötväcka - min favorit! Uppochnerfågel, som jag kallade dem när jag var liten...
Domherre - har endast sett en i år
Hackspett - minns dock inte vilken sort...
Blåmes
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Är tyvärr värdelös på fågelnamn :mad: men vet iallafall två st som dagligen besöker min balkong för mat och det är Talgoxe & Blåmes. Sen finns det alltid massor av skator och kråkor här i krokarna....
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Vinterns fåglar, årets stora "gratis" nöjje... Är avis på er som har gråsparvar. Här kommer flockar med blåmes, talgoxar (fler i år hurra!), två par större hackspett (minst), grönfink, en- eller talltita (ser inte skillnad), gulsparvar, skator (i lagom mängd), domherrar, nötskrikor (ser ut som broilers jämfört med de andra..), koltrast. Frampå våren kommer flera goa gäster.
De äter talgbollar, solrosfrön, havre (pållen skänker..), hampfrön, jordnötter, hela talgstycken, gamla bananer o skrynkliga äpplen, kokt överblivet ris, brödresterna, kokosnöt, hirsfrön.. Maten hängs i diverse genom åren anförskaffade behållare och hemagjorda pryttlar som hönsnät runt talgen. Rena lyxrestaurangen!!
Hur man får dem att äta? Har ingen aning. Jag har en kompis som bor i stan, (jag bor i skogen) hon har heller inga fåglar direkt vid dukat bord. Kanske hittar egen mat i stan? Här kommer det markant fler så fort det blir snö o kallt, mildare dagar letar de hellre själva i skogen verkar det som.
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Vad heter dom med blått på huvudet? Såna har jag i mitt fågelbord plus en som ser ut som en väldigt liten klen hackspett.
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Japp. Såna har jag många av. Vet du vad den andra sorten kan vara. Jag är väldigt dålig på fåglar. Men har lyckats att klura ut en del andra arter på den här tråden. Men den som ser ut som en liten klen hackspett finns inte med.
 
Sv: Ni som matar fåglar...

Nopp. Ingen ser ut som min lilla fågel. Det kanske inte är en hackspett. Den är ganska liten. Nån annan som har en susning.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 734
Senast: Buongusto
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp