Ni som ska föda nu på sommaren...

Fast det var väl inte i år? Det har ju inte alls varit samma diskussioner tidigare i år som nu.
Vad man gjorde var att neka folk utanför Halland och skickade dom vidare. Förut har man inte nekat någon. Förstod det som att det skulle kunna bli så i år igen.

Då gick det rykten att man kunde bli nekad att komma till Varberg och bli skickad till Halmstad eller Göteborg. Men det gällde alltså de som inte var skrivna i Halland.

Jag ville absolut föda i Varberg och var orolig innan jag fick rätt ut hur det egentligen låg till.
 
Vilket också är en sanning med modifikation. Det finns personal men arbetsförhållandena gör att de säger upp sig. Och så blir det en ond cirkel.

Ja alltså jag menade inte att det inte existerar barnmorskor mm. Utan att det är brist på personal på förlossningarna, och det har ju sina orsaker som har med arbetsförhållanden mm att göra.
 
Vad har du för erfarenhet av förlossningsvård i Sverige och utomlands?

Eller förresten, ditt andra inlägg gav ganska tydligt svaret på det.

Tja de flesta kvinnor runt mig har fött eller ska föda, har skrivit arbete på arbete om förlossningsskador samt att jag jobbar på sjukhus (dock psykiatrin) och är nära vän med inte bara en utan två barnmorskor.

Det räcker inte va? :grin:
 

Andas och försök ta det lugnt! Min väninna hade en underbar förlossning för 1 år sedan "mitt i kaoset" och fick ett jättebra bemötande trots att avdelningen skulle flyttas 3 veckor senare så låt dig inte skrämmas upp allt för mycket av allt negativt vi skriver här! :heartheart:heart

*jävla dubbelmoral i det här inlägget i know*
 
Alltså, jag är lite dubbel i det här.

Naturligtvis tycker jag läget med löner, arbetssituation osv är under all kritik.

Men samtidigt så tycker jag att personalen som gör de här utspelen och artiklarna sätter blivande mammor i en konstig sits. För inte känner man sig lugnare och tryggare med rapporter som de här.

En bekant jobbar på förlossningen på Karolinska och där hade de helt tomt häromdagen. Till slut tog de emot en kvinna från ett annat sjukhus men det var det enda de hade det arbetspasset. Så nog svänger det mycket!
 
Jag är beräknad om 3 veckor och känner till motsats till många härinne ingen som helst oro inför eventuellt full förlossning. Har 1,5 km till sjukhuset, är det mot förmodan fullt har jag 8-12 mil till de två andra som har förlossningar. Var inne häromdagen för minskade fosterrörelser och då sas det vara fullt men inget jag märkte av.

Min filosofi är att det inte är någon idé att oroa sig, ut kommer barnet på ett eller annat sätt och ser man till statistiken så har jag ännu inte hittat någon statistik på hur många barn som föds utomhus pgr av platsbrist. Det föds många barn årligen och visst, förhållande inom vården har säkerligen en hel del att förbättra.

Om vi vänder på det, hur många blir nekade plats vs. hur många föder faktiskt? Tror siffran för födslar på sjukhus som man tillhör är betydligt högre än de som blir hänvisade till andra sjukhus.
 
Det bästa man kan göra är väl att kontakta förlossningen så fort man misstänker att "något är på g" för att se om det är aktuellt att få komma till närmaste sjukhus eller om man måste åka längre. De vill ju gärna att man är hemma så länge man kan men det är väl inte att rekommendera om man inte vet riktigt vart man får plats.

Sen borde det är om att det är platsbrist på många förlossningar inte vara någon nyhet egentligen? Barnmorskor och förlossningspersonal måste ju också få sin semester och barnmorskorna är ju med sin utbildning oersättliga om det inte finns hyrbarnmorskor att tillgå. Det vet jag inte.
Undersköterskor på förlossning och BB behöver väl ingen ytterligare utbildning vad jag vet och de borde kunna ersättas av semestervikarier (som lär upp sig, men det gäller ju på alla avdelningar). I praktiken borde det vara naturligt att det blir färre vårdplatser sommartid just pga semestertider.
Många skriker att "såhär kan vi inte ha det!" och skyller på politiker. Men ärligt... hur ska man lösa det? Personal med en viss kompetens kan ju inte ersättas.
Och visst, högre löner till vården, absolut! Så fler lockas dit, men alla ska ha jobb året runt också och inte bara kunna hoppa in och täcka under semestern. Nu är väl inte det någon problem som läget är nu.
Vad jag vill säga är att det är olyckligt att folk får åka runt och inte få plats men vårdpersonalen måste ju också få vara lite lediga.

Jag upplever lite att detta problem är svårlöst.
 
Jag upplever lite att detta problem är svårlöst.
Hur fungerar det i andra länder då? Med samma levnadsstandard som vi har? Om det är en omöjlig ekvation bör ju samtliga välmående länder har exakt samma bekymmer. Trots det blir exakt alla icke-svenskar jag känner helt chockade när jag berättar om situationen här.
 
Hur fungerar det i andra länder då? Med samma levnadsstandard som vi har? Om det är en omöjlig ekvation bör ju samtliga välmående länder har exakt samma bekymmer. Trots det blir exakt alla icke-svenskar jag känner helt chockade när jag berättar om situationen här.

Är inte vi ganska unika med våra 25 semesterdagar? Jag vet inte riktigt hur det är i andra länder men har för mig att tex i USA har de bara ett par dagars semester.
 
Är inte vi ganska unika med våra 25 semesterdagar? Jag vet inte riktigt hur det är i andra länder men har för mig att tex i USA har de bara ett par dagars semester.
Inom Europa är det nog inte särskilt ovanligt. Jag glömde förtydliga att det var andra europeiska länder jag menade.

För övrigt har jag läst på flera olika sociala medier att det är fullt även andra perioder på året, i februari-mars på vissa ställen till exempel. Så det är nog inte endast under sommaren kanske, även om det givetvis peakar då.
 
Inom Europa är det nog inte särskilt ovanligt. Jag glömde förtydliga att det var andra europeiska länder jag menade.

För övrigt har jag läst på flera olika sociala medier att det är fullt även andra perioder på året, i februari-mars på vissa ställen till exempel. Så det är nog inte endast under sommaren kanske, även om det givetvis peakar då.

Ja en lösning för att locka fler personer till förlossningsvården är väl att ge dem högre löner och erbjuda betalda vidareutbildningar för sjuksköterskor i högre utsträckning. Och sluta stänga förlossningskliniker. Dock hoppas jag verkligen att när de stänger ner öppnar upp fler platser på andra förlossningsavdelningar. Jag är inte så insatt i hur det fungerar.
 
Ja en lösning för att locka fler personer till förlossningsvården är väl att ge dem högre löner och erbjuda betalda vidareutbildningar för sjuksköterskor i högre utsträckning. Och sluta stänga förlossningskliniker
Ja, det låter som bra idéer.

Jag begriper inte hur vi kan betala så jävla mycket skatt (ursäkta franskan) och sen inte ens ha nånstans att ta vägen när vi ska föda barn. Det är helt oacceptabelt.
 
@Ajda jag läste i en artikel att det varit så här tufft sedan BB Sophia stängde i maj förra året. Det försvann ju ett antal platser då som inte har ersatts.

@Mirtai KS är en av de minst populära förlossningarna i Stockholm (SÖS, BB Stockholm och Danderyd är populärast) och en av anledningarna att jag listade mig där, mindre risk att det är fullt. Skönt att höra att de har lugna stunder ibland även i dessa tider.
 
Det bästa man kan göra är väl att kontakta förlossningen så fort man misstänker att "något är på g" för att se om det är aktuellt att få komma till närmaste sjukhus eller om man måste åka längre. De vill ju gärna att man är hemma så länge man kan men det är väl inte att rekommendera om man inte vet riktigt vart man får plats.

Sen borde det är om att det är platsbrist på många förlossningar inte vara någon nyhet egentligen? Barnmorskor och förlossningspersonal måste ju också få sin semester och barnmorskorna är ju med sin utbildning oersättliga om det inte finns hyrbarnmorskor att tillgå. Det vet jag inte.
Undersköterskor på förlossning och BB behöver väl ingen ytterligare utbildning vad jag vet och de borde kunna ersättas av semestervikarier (som lär upp sig, men det gäller ju på alla avdelningar). I praktiken borde det vara naturligt att det blir färre vårdplatser sommartid just pga semestertider.
Många skriker att "såhär kan vi inte ha det!" och skyller på politiker. Men ärligt... hur ska man lösa det? Personal med en viss kompetens kan ju inte ersättas.
Och visst, högre löner till vården, absolut! Så fler lockas dit, men alla ska ha jobb året runt också och inte bara kunna hoppa in och täcka under semestern. Nu är väl inte det någon problem som läget är nu.
Vad jag vill säga är att det är olyckligt att folk får åka runt och inte få plats men vårdpersonalen måste ju också få vara lite lediga.

Jag upplever lite att detta problem är svårlöst.

Som jag förstår det handlar platsbristen i sommar om flera olika faktorer:
1. Massor av personal har sagt upp sig från förlossningarna. De tycker att arbetsbelastningen är för hög, att de tjänar för dåligt i förhållande till arbetstider/villkor/sin utbildning etc. Många har gått över till att arbeta på barnmorskemottagningar.
2. Man stängde BB Sophia som svalde ca 3000 förlossningar per år utan att öppna något nytt.
3. Semestertider. Något man "löst" genom att betala stora summor till personalen för att de ska senarelägga sina semestrar.
4. Det föds numera allra flest barn under juni-aug.

Det ÄR ett problem som man kan "skylla på" (tråkigt uttryck, men det är faktiskt landstingspolitikernas uppgift att se till att sjukvården fungerar) politikerna eftersom man med hjälp av ekonomiska prioriteringar kan se till att personalen vill stanna kvar, och att det finns förlossningar öppna som kan ta emot de som föder. Hade man inte från början skrämt bort så många barnmorskor från förlossningarna (för bristen på barnmorskor gäller året om) hade vi inte sett ett sådant här läge.
 
@Comatose Alltså jag lider med er, alla mammor-på-g-att-föda :(. Artikeln du länkade till gör ju så man får ont i magen alltså.

Min man vill att jag ska föda i hans hemland, på privat sjukhus, istället för här i Sverige om situationen inte bättrar på sig när vi ev ska yngla av oss. Men det behöver ju inte alls vara praktiskt görligt. Helt sjukt att vi ens sitter och diskuterar det, vi bor fan i Sverige, givetvis ska vi ju få plats på ett sjukhus när det är dags att föda barn!?
 
@Comatose Alltså jag lider med er, alla mammor-på-g-att-föda :(. Artikeln du länkade till gör ju så man får ont i magen alltså.

Min man vill att jag ska föda i hans hemland, på privat sjukhus, istället för här i Sverige om situationen inte bättrar på sig när vi ev ska yngla av oss. Men det behöver ju inte alls vara praktiskt görligt. Helt sjukt att vi ens sitter och diskuterar det, vi bor fan i Sverige, givetvis ska vi ju få plats på ett sjukhus när det är dags att föda barn!?

Det är så himla märkligt. Och situationen ser ju dålig ut i hela landet, med långa restider och dålig tillgänglighet. Det är dåligt på många ställen, men yttrar sig lite olika beroende på om man bor i stan eller på landsbygd. Får man dessutom en förlossningsskada som jag fick under förlossning 1 märker man att kunskapen om, och respekten för, kvinnokroppen efter att ha fött barn är minimal. Och intresset för att laga sånt som har gått sönder.

Fast nu hör jag vad jag skriver, och vaddå, varför är jag ens förvånad, det är ju bara kvinnosjukvård. Inte så viktigt. Vad trött jag blir.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 380
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 417
Senast: Amha
·
Småbarn Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn...
Svar
16
· Visningar
1 106
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 341
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp