Ni som tar antihistaminer mot allergi

När på dagen tar ni dem och blir ni trötta av dem? Vilken sort tar ni?

Jag har Loratadin (samma som Clarityn) mot pollenallergi och tar den på kvällen eftersom man kan bli dåsig av den men funderar på att prova ta den på morgonen i stället för det är ju på dagen man kommer i kontakt med pollen mest.

Så, hur funkar det för er?

:)

Använder Cetirizin, just pga att jag blir så trött av Claritynvarianterna.

Tar helst på morgonen, men under intensiva perioder både morgon och kväll och ibland två tabletter på en gång. (OBS! Naturligtvis efter klartecken från läkare!) Mår jättebra på dem, oavsett dosering, så jag är nöjd. :)

Just nu står hästen installad i några veckor, så det är mycket foderhantering och mockning, och när hon väl är utsläppt igen är det väl pollendags. :yuck:

Atarax har jag fått som insomningstablett för längesedan, tack och lov aldrig i samband med allergibesvär. Sov ett halvt dygn på en halv tablett ...:angel:
 
Jag tar på morgonen eftersom det är under dagen jag behöver dem mest. I pollentider tar jag både morgon och kväll.

Har andra sjukdomar som gör mig väldigt trött men märker ingen skillnad med eller utan allergitabletter eller beroende på när jag tar dem.

Är ffa i början de ger trötthet.
 
Jahapp, nu har det nog brutit ut. :down: Tog Loratadin tidigt i morse (tror jag) men det känns inte så... grusigt i ögonen och har hostat och nysit. Är dessutom torr i ögonen så får ta droppar mot allergi och tårersättningsmedel om vartannat. Blev värre sen jag varit på promenad trots att jag täckte håret, har andra kläder inomhus och sköljt av ansikte och händer. :( Kanske behöver en annan antihistamin.

:arghh: Längtar till hösten!
 
Verkar bli ett "helvetesår" i år :arghh:.

Förra året tror jag inte jag tog en enda tablett, men i år har det slagit till med full kraft redan nu, när alträden kört igång (kryssreaktion med björk) :crazy:.
 
Jag tar mina allergitabletter på morgonen i och med att jag äter en annan medicin på kvällen som jag blir jättetrött av. Cetirizindihydroklorid (finns olika sorters tabletter med det ämnet i) fungerar absolut bäst för mig, jag känner inte av dem alls. Loratadin funkar sämst, jag blir jättetrött av dem och de hjälper inte det minsta heller. Men det där verkar vara helt individuellt.

Märkligt nog, eftersom jag brukar reagera rätt starkt på all sorts medicin, är jag även en av dem som inte känner mig ett dugg av trött av Tavegyl. Tack och lov!
 
Tavegyl är perfekt som sovtablett för mig. Jag fick en anafylaktisk chock av min medicinering men de ville fortsätta ge den så jag fick ta Tavegyl och kortison i förebyggande syfte inför varje behandling (intravenöst på lasarettet). Inte en av de bästa tiderna i mitt liv kan jag säga. Jag har aldrig set personal komma springande så snabbt när jag sa att jag kände konstiga stickningar. Jag förstår nu varför de alltid hade en "crash cart" utanför behandlingsrummet :meh:
 
När på dagen tar ni dem och blir ni trötta av dem? Vilken sort tar ni?

Jag har Loratadin (samma som Clarityn) mot pollenallergi och tar den på kvällen eftersom man kan bli dåsig av den men funderar på att prova ta den på morgonen i stället för det är ju på dagen man kommer i kontakt med pollen mest.

Så, hur funkar det för er?

:)

De enda som fungerar på mig är cetirizin, tar en varje kväll och märker inte så mycket av trötthet. Kestine och Calrityn och motsvarande hjälper inte tillräckligt. Tavegyl är ju rena lugnande preparatet! Sov dygnet runt när jag åt dem ;).
 
Verkar bli ett "helvetesår" i år :arghh:.

Förra året tror jag inte jag tog en enda tablett, men i år har det slagit till med full kraft redan nu, när alträden kört igång (kryssreaktion med björk) :crazy:.

:arghh:

Jag vet inte vilken som är värst för mig, har bara testat positivt för kattallergi men det var länge sen. Cyklade igenom en klunga björkar = attjoo och klåda i ögonen. Använt hudlotion med trollhassel = klåda. Så björk och hassel är jag säkert allergisk mot. Tulpaner som är utslagna = klia, klia och sveda i ögonen! Men annars så vet jag inte riktigt, är nog allergisk mot de flesta pollen tror jag. :(
Blir det inte bättre får jag gå till dr, för har känningar i halsen också. :( Vet inte om jag vågar äta äpplen nu...
 
:arghh:

Jag vet inte vilken som är värst för mig, har bara testat positivt för kattallergi men det var länge sen. Cyklade igenom en klunga björkar = attjoo och klåda i ögonen. Använt hudlotion med trollhassel = klåda. Så björk och hassel är jag säkert allergisk mot. Tulpaner som är utslagna = klia, klia och sveda i ögonen! Men annars så vet jag inte riktigt, är nog allergisk mot de flesta pollen tror jag. :(
Blir det inte bättre får jag gå till dr, för har känningar i halsen också. :( Vet inte om jag vågar äta äpplen nu...
Jag äter inte stenfrukter på våren. Det är som att be om problem.
 
Ni som blir trötta av allergitabletterna, har ni provat Loratadine Sandoz? Den ska ha samma effekt som dom övriga fast man slipper dåsigheten. Förstår för övrigt inte riktig hur det kan skilja mellan dom olika andra preparaten när dom enligt apotekspersonalen har samma verkningssamma innehåll. Loratadin är ju exempelvis apotekets egna, billigare variant och ska vara exakt samma som Clarityn om jag inte minns fel.

Jag kör Loratadine Sandoz i kombination med nässprayet Mommox (vilket är apotekets egna variant av Nazonex, också där exakt samma innehåll enligt apotekspersonalen och betydligt billigare). Känner ingen som helst dåsighet medan jag var totalt nockad av Clarityn.
 
På kvällen och nej jag blir inte trött av de jag oftast tar, loratadin.

Sen tycker jag iofs inte att de hjälper heller så funderar på att ringa läkaren och fråga om tavegyl.

Du som framför fordon i yrket ska absolut inte använda Tavegyl då det sederande antihistamin. Det hjälper dessutom bäst vid akuta allergiska besvär som allergiska ödem och urtikaria. För det tredje så anses det även ha sämre effekt vid pollenallergier än de moderna, icke sederande antihistaminerna.

Räcker inte de moderna antihistaminerna så bör man istället kombinera dem med andra läkemedel, t.ex. kromon och/eller kortison (nässpray, inhalation eller injektion - beroende på hur svåra besvären är). Man kan även behandla pollenallergi lokalt med antihistamin om man t.ex. får väldigt svullna ögon.
 
Du som framför fordon i yrket ska absolut inte använda Tavegyl då det sederande antihistamin. Det hjälper dessutom bäst vid akuta allergiska besvär som allergiska ödem och urtikaria. För det tredje så anses det även ha sämre effekt vid pollenallergier än de moderna, icke sederande antihistaminerna.

Räcker inte de moderna antihistaminerna så bör man istället kombinera dem med andra läkemedel, t.ex. kromon och/eller kortison (nässpray, inhalation eller injektion - beroende på hur svåra besvären är). Man kan även behandla pollenallergi lokalt med antihistamin om man t.ex. får väldigt svullna ögon.

Det är det enda som fungerar för mig och de tas på em och jag brukar inte bli trött men varje år är ett nytt år. Det är dessutom förstahandsvalet vid graviditet.
 
Det är det enda som fungerar för mig och de tas på em och jag brukar inte bli trött men varje år är ett nytt år. Det är dessutom förstahandsvalet vid graviditet.

Av ren vana tror jag, för varken loratadin eller cetirizin (det senare inte helt fastställt dock) ger en ökad risk för fosterskador jämfört med klemastin: http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/12329/LKT0926s1746_1747.pdf

http://www.akademiska.se/Global/DAT...rgilakemedel under graviditet_ april 2013.pdf

Dessutom är t.ex. kromon och budesonid okej att använda under graviditet.

Att medicinen inte hjälper i år kan ju bero på att läkemedelsupptaget är sämre efter din operation? Det är ju känt att upptaget riskerar att bli sämre. Kanske medicinen därför behöver administreras på ett annat sätt, t.ex. depåinjektion av kortison, lokalbehandling av antihistamin, osv. för att ge effekt.
 
Av ren vana tror jag, för varken loratadin eller cetirizin (det senare inte helt fastställt dock) ger en ökad risk för fosterskador jämfört med klemastin: http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/12329/LKT0926s1746_1747.pdf

http://www.akademiska.se/Global/DAT/Provtagningsanvisningar/Allergilakemedel under graviditet_ april 2013.pdf

Dessutom är t.ex. kromon och budesonid okej att använda under graviditet.

Att medicinen inte hjälper i år kan ju bero på att läkemedelsupptaget är sämre efter din operation? Det är ju känt att upptaget riskerar att bli sämre. Kanske medicinen därför behöver administreras på ett annat sätt, t.ex. depåinjektion av kortison, lokalbehandling av antihistamin, osv. för att ge effekt.

Nej de receptfria fungerar inte något år. Inte ens i dubbel dos.

Av kortisonspray får jag bara näsblod. Pulmicort tar jag morgon och kväll när björken är som värst.

Det jag egentligen skulle göra är att undvika stallmiljön under våren för att bli besvärsfri men det är inte ett alternativ för mig.

Har iaf inte katt längre.

Min medicinering över lag är rätt kontrollerad, jag totar inte ihop någit själv.
 
Jag tar receptbelagda Kestine till natten och Aerius på dagen eftersom man inte blir trött av dem. Dock kan jag ibland få huvudvärk av Aerius men det är oftast ganska lindrigt.
 
Ni som är bekräftat allergiska, hur kom ni fram till det?
Jag gick till doktorn för snart två veckor sedan och de tog blodprov för att se vad jag eventuellt är allergisk mot.

Nu är jag extremt nojig och sätter allt i samband med min rinnande näsa, som emellanåt är tjock och tät och snorig med segt slem. Mina symptom kan variera mycket under samma dag. Det kan vara riktigt eländigt på morgonen, lite bättre på förmiddagen, sedan sämre vid lunch och så håller det på så hela tiden.

Igår var vi på hundutställning i ett ridhus. Inte en häst så långt ögat nådde, men drygt hundra hundar. Jag tog tre bett från barnens gröna äpplen och pang, så blev jag med ens riktigt dålig. Jag nös nog 20 gånger i bilen på vägen hem.

Jag är nu så trött på detta att jag inte vet vart jag skall bli av. Jag är också trött på människor som säger: "åh vad du låter! Vad förkyld du är! Hur mår du?"

Så - kom med förslag på vad jag kan göra. Jag har redan testat det som man kan läsa sig till på nätet, tvätta/skölja håret och kläderna och så vidare.

Kan tillägga att jag har en torr och tråkig hosta också, samt att den allergitablett jag provat gör mig väldigt torr i munen, så jag vaknar på natten med känsla av sandpapper...

Ursäkta långt och ynkligt inlägg, men jag tycker just nu ganska synd om mig själv och jag lider verkligen med alla allergiker. Vilket sabla handikapp! :arghh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ett helsike att vakna på morgonen och starta dagen. Jag ställer larmet på mobilen för att vakna, men det funkar inte. På...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
19 888
Senast: bettysmatte
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
10 032
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 315
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 340
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp