Bukefalos 28 år!

Nödvändiga resor?

Thaliaste

Trådstartare
Enligt drivmedelsföretagens branschorganisation så ökade de fossila koldioxidutsläppen från bensin och diesel med 24% under årets första kvartal. Uppenbarligen använder vi bilen mer när det blev billigare pga att reduktionsplikten sänktes.

Det hävdades innan förändringen att bilen är en nödvändighet och att det därför måste göras billigare. Är det de nödvändiga resorna som ökade, och vilka resor avstod gemena man från förra året som man numera kan göra?
 
Enligt drivmedelsföretagens branschorganisation så ökade de fossila koldioxidutsläppen från bensin och diesel med 24% under årets första kvartal. Uppenbarligen använder vi bilen mer när det blev billigare pga att reduktionsplikten sänktes.

Det hävdades innan förändringen att bilen är en nödvändighet och att det därför måste göras billigare. Är det de nödvändiga resorna som ökade, och vilka resor avstod gemena man från förra året som man numera kan göra?
Utsläppen har ökat men vi tankar mindre bensin och diesel. Så nä tror inte vi kör mer utan mindre med våra bensin och diesel bilar.

"utsläppen ökat med runt 24 procent" och "Detta trots att det tankats mindre i år jämfört med förra året."
Här ifrån https://omni.se/sankt-reduktionsplikt-har-gett-kraftigt-utslappsokning/a/B0RW5Q
 
Utsläppen har ökat men vi tankar mindre bensin och diesel. Så nä tror inte vi kör mer utan mindre med våra bensin och diesel bilar.

"utsläppen ökat med runt 24 procent" och "Detta trots att det tankats mindre i år jämfört med förra året."
Här ifrån https://omni.se/sankt-reduktionsplikt-har-gett-kraftigt-utslappsokning/a/B0RW5Q

Då ger det istället frågan: vi i ett av världens rikaste länder släpper i år ut betydligt mer koldioxid än förra året för att sänka våra kostnader, samtidigt som effekterna av koldioxiden på klimatet drabbar världens fattigare länder - tycker vi att det är rätt?
 
Då ger det istället frågan: vi i ett av världens rikaste länder släpper i år ut betydligt mer koldioxid än förra året för att sänka våra kostnader, samtidigt som effekterna av koldioxiden på klimatet drabbar världens fattigare länder - tycker vi att det är rätt?
Det är en annan fråga.
 
Det är en annan fråga.

Både mitt och ditt påstående - att utsläppen ökat och att vi inte kör bil mer - kan vara sanna samtidigt, vilket inte är orimligt eftersom det handlar om att poroportionerna bio/fossil ändrats i drivmedlet. Huruvida det är så mycket som 24% som förklaras med denna skillnad har jag själv inte fördjupat mig i, för det intressanta tycker jag egentligen är: tycker vi att det är vår rätt att släppa ut mer koldioxid på bekostnad av andra människors livsvillkor? Hade vi kunnat tänka oss att köra lika mycket bil som förra året, men släppt ut mindre koldioxid? Vi klarade det uppenbarligen förra året, så varför tycker vi att det är nödvändigt att släppa ut mer detta år?
 
Både mitt och ditt påstående - att utsläppen ökat och att vi inte kör bil mer - kan vara sanna samtidigt, vilket inte är orimligt eftersom det handlar om att poroportionerna bio/fossil ändrats i drivmedlet. Huruvida det är så mycket som 24% som förklaras med denna skillnad har jag själv inte fördjupat mig i, för det intressanta tycker jag egentligen är: tycker vi att det är vår rätt att släppa ut mer koldioxid på bekostnad av andra människors livsvillkor? Hade vi kunnat tänka oss att köra lika mycket bil som förra året, men släppt ut mindre koldioxid? Vi klarade det uppenbarligen förra året, så varför tycker vi att det är nödvändigt att släppa ut mer detta år?
Vi borde ju kunna komma tillbaka till utsläppen som var under pandemin ganska lätt tycker jag. Mycket hemmajobb i dom yrkena som det går och lite flygningar. Även om vi skulle köra lite mer än under pandemin så är ju fler % elbilar nu än för bara några år sedan.
 
Vi borde ju kunna komma tillbaka till utsläppen som var under pandemin ganska lätt tycker jag. Mycket hemmajobb i dom yrkena som det går och lite flygningar. Även om vi skulle köra lite mer än under pandemin så är ju fler % elbilar nu än för bara några år sedan.

Men uppenbarligen så räcker inte fler elbilar för att täcka upp för fler resor än när man var tvingad till hemmajobb. Varför tycker vi att vi inte kan betala för det vi orsakar? Varför vill vi inte minska vårt koldioxid för de resor vi gör? Varför tycker vi att det är rätt att skjuta över det på någon annan som drabbas av det?
 
Men uppenbarligen så räcker inte fler elbilar för att täcka upp för fler resor än när man var tvingad till hemmajobb. Varför tycker vi att vi inte kan betala för det vi orsakar? Varför vill vi inte minska vårt koldioxid för de resor vi gör? Varför tycker vi att det är rätt att skjuta över det på någon annan som drabbas av det?
Tja då kan vi ju börja med att skatta flyget efter vad det kostar och sedan börja tillverka egen etanol i landet, etanolen ger betydligt mindre utsläppen. Rätt producerad etanolen är betydligt bättre än smutsig batteritillvärkning.
 
Frågan är även hur mycket samhället kan kräva av oss som privatpersoner. Kommer vi kunna anställa till jobb som kräver att jobbet sker på plats med den heltidsnormen som finns idag plus en restid på massa timmar om dagen.
 
Vi borde ju kunna komma tillbaka till utsläppen som var under pandemin ganska lätt tycker jag. Mycket hemmajobb i dom yrkena som det går och lite flygningar. Även om vi skulle köra lite mer än under pandemin så är ju fler % elbilar nu än för bara några år sedan.

Många arbetsplatser försöker just nu få bort hemmajobbarna, trots att folk vill jobba hemifrån.

Lagstiftning om rätt till hybridjobb i de yrken det går i vore fint. Tekniken finns ju, även tekniken för att vara social (slack tillexempel).
 
Många arbetsplatser försöker just nu få bort hemmajobbarna, trots att folk vill jobba hemifrån.

Lagstiftning om rätt till hybridjobb i de yrken det går i vore fint. Tekniken finns ju, även tekniken för att vara social (slack tillexempel).
Min syster jobbade förut på ett företag som ville att anställa skulle tillbaka ingen till kontoret till 100% efter ha kunnat jobba på distans på 80%. Hon byte arbetsgivare som inte har problem med att anställa inte behöver komma in mer än 1 dag i veckan.
 
Man kanske även borde fundera på vad det är som ger de ökade utsläppen, tittar man på lastbilsbranschen så konkurreras svenska företag som följer regler för körtider och utsläpps regler ut av utländska företag som struntar i reglerna eftersom de är undantagna i och med att de är reggade i andra länder.

Ellastbilar finns men få vågar satsa eftersom kostnaden är hög, de blir tyngre och får därmed lasta mindre vilket då kan innebära att det krävs fler lastbilar.
 
Fast H&Ms snoddar har väl också transporterats tvärs över jorden från tillverkaren till butiken? De har knappast tillverkats i Sverige.
Visserligen stämmer det att även hårsnoddarna på H&M troligtvis också kommer från Kina, eller liknande länder, men faktum är att skicka paket/brev från Kina till privatpersoner är subventionerat och därmed mycket, mycket billigare än vad den faktiska kostnaden är.

Tillägg: med tanke på att det oftast inte tar några månader att få beställningarna, så skickas varorna med flyg, vilka per enhet fraktat gods släpper ut betydligt mer koldioxid, jämfört med hårsnoddarna på H&M som troligtvis har skickats på båt, som är betydligt mindre skadligt för klimatet (även om det är rätt skitig olja som skeppen förbränner)
 
Frågan är även hur mycket samhället kan kräva av oss som privatpersoner. Kommer vi kunna anställa till jobb som kräver att jobbet sker på plats med den heltidsnormen som finns idag plus en restid på massa timmar om dagen.

Jag håller med dig om att både flyg och frakt borde beskattas högre än det görs idag. Men det är ingen motsättning mot att bilägare OCKSÅ gör det de kan för att minska sina utsläpp. Om alla alltid hänvisar till att det är någon annan som borde göra något, så kommer vi ju aldrig att komma någonstans.

Jag ser det som en kombination av politiskt beslutade regleringar och att privatpersoner tar sitt ansvar. Jag är inget fan av idén att allt ska regleras och bestämmas uppifrån, men det hänger ihop med min allmänt liberala människosyn då jag menar att vi människor är så olika och att förutsättningarna i livet är så olika för olika personer att i ett optimalt samhälle så ges människorna en relativt stor frihet att välja själv. Men det kräver ju också att vi tar det ansvar vi får och tyvärr verkar det som att vi faktiskt inte är så bra i det, så kanske har du rätt i att det måste regleras mycket hårdare från politiskt håll.

Gällande att jobba på plats eller på distans anser jag att det måste avgöras på varje arbetsplats, jag tror inte det är rätt väg att gå att politiker eller myndigheter ska bestämma det.

Sedan så tänker jag att för att politiker ska kunna fatta beslut så måste folket acceptera besluten, och då är vi tillbaka till oss som privatpersoner. Att vi nu släpper ut mer vid våra körningar, är ju för att politikerna beslutade det. Så just nu känns det inte som att det finns särskilt hög acceptans för att politiker ska reglera det som vi själva inte vill välja som privatpersoner, men du kanske uppfattar andra trender?
 
Fast H&Ms snoddar har väl också transporterats tvärs över jorden från tillverkaren till butiken? De har knappast tillverkats i Sverige.

Fast H&M beställer knappast enstaka förpackningar utan i en större mängd i varje leverans, vilket ger mycket bättre möjligheter att packa effektivt. De spontanbeställer troligtvis inte heller när inköparen får feeling med en förväntan om leverans nästa dag, utan beställningar görs mycket mer planerade för att kunna optimera transporterna.

Bara det att en person behöver ta sig någonstans för att handla sina hårsnoddar eller andra varor ökar chansen betydligt för att denna person också skulle optimera transportern, medan man glatt beställer hårsnoddar en dag, ett par skor nästa dag och fyra par tröjor dag tre varav hälften skickas tillbaka och bränns oanvända.
 
Sedan har vi det här med internet också, det går inte att hitta siffror på det, men för några år sedan spåddes det att internet skulle gå om flyget i co2 utsläpp vid typ 2020…
Men ingen verkar bry sig om dessa utsläpp. En slagning på chatgpb tar åtta gånger mer el än en googlesökning (fast där får man ju ändå inte fram något relevant nu för tiden)

Ja, visst alla internetjättar försöker minska sina utsläpp med att placera sina datacenter där det finns mycket grön el alternativt köper grönel certifikat. Men vad hade lite ”green internet usage thinking” kunnat göra? Den gröna elen hade kunnat räcka till mer…

Missförstå mig inte, jag gillar verkligen internet och vad det har gjort för oss människor, men det börjar bli dags att tänka på internet som en resurs som även tär på jorden!
 

Liknande trådar

Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 927
Senast: 95johsv
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 717
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp