Bukefalos 28 år!

S

Strumpan_20

Ni som har nordsvenskar, vad har ni för storlek på utrustningen? Vet att det såklart varierar från häst till häst, men jag skulle vilja få lite bättre koll på vad som är "normalt" då jag antagligen skall skaffa en nordis och ej har haft någon tidigare. Vill veta ungefär vad jag behöver köpa nytt...

Skriv gärna mankhöjd och om hästen är grov eller av lite lättare modell samt vad ni har för storlek på ex. grimma, träns, sadel, täcken, benskydd och vad annat ni kan komma på... 1000 tack!
 
Liten nordisdam med stor mage;), 147 i mkh.
Grimma/ Träns: Cob
Bett: 10,5 cm
Benskydd/ Boots: Medium
Skor: 1 & 0
Täcken: 135 & 145 cm
 
Mankhöjd 158 cm
blev en ganska grov och kraftig häst.
xx-full på grimman :smirk:
x-full på träns, ardennerstorlek på selar.
155 i täcken.
bett 11,5
har en Hectorsadel till honom som är ordetligt breddad..
 
Jag vet en nordis, ganska grov. ca 160 i mkh.
Hon hade full på grimmor, benskydd, träns m.m.
Storlek 145 på täcken och 12,5 på bett.
 
Jag har ingen nordsvensk, men dock en mycket grov kallblodstravare, 159 cm hög. :)

Hon har träns och grimma i storlek x-full.
Täckena är 155
Dressyrsadeln är en måttbeställd Jensen Amiral (hittade ingen "färdig" som passade henne!)
Hoppsadeln är en Henri de Rivel hopp exclusive, bomvidd 32.
Benskydd använder vi inte.

Men du, köp inte utrustning efter rasen - köp efter individen. :)

Immer
 
Har ochså en kallblodstravare ca163 i manken grov (brukar säga en smäckerbruks nordis som är hög)
Full på träns x full på tyglar 145-155 täcken xfull boots full på skydd, westernsadel full qbom. 125-145 bett beroende på vad d är för bett.

Lycka till med hästen
 
Liten nätt bruknordis ca. 142cm. Cob i träns, men behöver full i pannband.Grimma full, Bett 10,5cm, täcke 1,35cm sadel har vi ingen som passar alls för tillfället men han behöver inte så vid sadel.

MVH/
 
Jag har en nordis på 158 cm och ganska grov.

Grimmor och träns XF
Bett 12,5
Sadel 32" vid
Täcke 155, dock kan de vara trånga i halsen

En rolig sak var när jag skulle köpa gummiboots. Jag gick in i vår "lite finare" (mest fint tävlingsfolk som handlar där, obs inget illa ment!) hästaffär och bad om XF i boots. De tittade lite konstigt på mig och sa att de fick de beställa hem i så fall, det fanns inte på lager. Jag hämtade dem en vecka senare och glad i hågen gick jag hem. När jag provade dem så satt de absolut inte som de skulle! Det såg jätteroligt ut! Jag fick lämna tillbaka dem och träna hästen på att ta lite mindre steg istället.

Numera är det lättare att få tag på stora storlekar också, bara för några år sedan var det jättesvårt.
 
Min lilla kallblodstravardam är väldigt nätt och 153 cm hög. Hon har Full i träns och grimma (men är kort i ansiktet så man får hissa upp sidostyckena).

Sadel går däremot inte alls, där har vi en bomlös. Det var det enda som fungerade. Hon har breddat sig helt otroligt på bara ett halvår, glad att jag inte investerade i min drömsadel när jag fick ner henne (Bent-sadel), då hade jag nog varit i tårar nu...
 
Hästen är 158, grov
Grimma: Full
Sadel: X vid
Täcke: 1,45 , runt där
Bett: 12,5
 
Jag har inte heller någon NSV, men däremot ett ardennersto i NSv-size (dvs, väldigt liten ;)).

Jag kör XX-full på grimmor och träns och får då släppa ut allt på sista hålen, alt. storlek nsv eller ardenner och får då ta in dem på minsta storleken ;)
Täcken 145-155 cm, lite beroende på modell och tillverkare.
Bett 14,5 cm, skor 5:or fram och 4:or bak.
Sadel har jag en gammal handbyggd westernsadeln av okänd storlek som jag ärvt från en gammal ardennerkarl :)
 
Mankhöjd 151 cm.
Hon är ganska lågställd och bred.

Träns: Full
Grimma: Full
Täcken: 155 cm
Bett: 13.5 cm
Skor: 3
Sadelgjord: 140 cm
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 248
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 705
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp