Bukefalos 28 år!

Nordsvensk häst riskerar utrotning

Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Oj det var inte kul :( Hade inte den blekaste att det var så få.
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Fast alltså. Jag tycker inte att det klassas som "utrotningshotad" när det är hela 200 betäckningar och dessutom så finns det inga större inavelsproblem. So what att det är färre betäckningar ett år? Hästar lever mycket längre än bara 1 år...

Visst, om det blir en trend med färre och färre betäckningar så blir det ju inte bra. Men lite fånigt att ropa "Varg!" redan.
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Jo sant! Tror man får kolla på hur många som dör/år och den siffran är för mig totalt okänd. Kanske bra att upplysa om detta, men att hävda att den är utrotningshotad hmm.. O_o
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Dessutom finns ju dölen i Norge. Samma ras och hästtyp fast lite väster om gränsen så det genetiska materialet finns där.
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

...Fast svensk ridponny är inte en ren ras på samma sätt som många andra under långa tider renavlade raser.

Svensk ridponny är en ett slags planerad blandrasavel, med kvalitetskriterier.
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Det finns ännu färre bruksdöle än det finns NSV brukhäst, dessutom med ett mycket smalare genetisk material.
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Jo, men hur många fertila ston och hingstar finns det? Det är tusentals (har sett uppskattningar på 6-8000 inklusive valackar). En rejäl population.

Det finns många hästraser som ligger mycket risigare till. Vi vill väl inte att det ska bli överskott på nordisar med låga priser som följd?
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Jag vet inte vad det är för inhemska raser du jämför med?

Det finns väl egentligen bara en hästras till som till viss del kan anses vara relativt svensk, och det är i så fall Kallblodstravaren, men den är numera väldigt norsk. Alla andra hästraser är endera inte renavlade raser, t.ex. svensk varmblodig ridhäst eller svensk ridponny, eller rena raser som har import som grund t.ex. Connemara, Islandshäst, Arabiskt fullblod, Basjkir....

Det finns bara tre inhemska raser, nämligen Nordsvensk Brukshäst, Gotlandsruss och Svensk Ardenner, där Ardennern, ursprungligen import från Belgien, är renavlad enligt svenska kriterier i drygt hundra år.

Alla andra raser kommer från något/några andra länder eller i vissa fall geografiska områden, och därför spelar det ingen roll om aveln på dessa raser är liten i Sverige.

Så om t.ex. Exmoor aveln är liten i Sverige har ingen betydelse. För rasen Exmoor, så spelar i första hand den brittiska aveln och populationen roll, och i andra hand den avel som är spridd i andra länder.

Vad avser Nordsvensk Brukshäst, så är det Sverige som är dess "moderland" och det är här vi måste säkra aveln. Det finns inget annat land där det kan hända.
 
Senast ändrad:
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Fast det har varit snack länge om att det föds för få.

Vi födde upp ett par ardennerhästar (2004 och 2007) och i samband med den sista fick vi brev om att populationen av nordsvensk och ardenner börjat minska och de gav då ekonomiskt stöd på en liten symbolisk summa för alla som fick föl under en period både på nordsvensk och ardenner så nog är det väl en nedåtgående trend. Folk är inte intresserade av dessa raser idag. De flesta jag känner till som har brukshästar är gamla gubbar och de lever ju inte för evigt.

Antingen behöver man öka intresset för raserna eller så får man gilla läget att de inte är aktuella längre. Idag har vi ju traktorer och roar oss med att skutta runt på våra ridhästar av betydligt lättare modell.
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Hmm fast där skulle jag vilja säga att du har fel. Åtminstone häruppe är vi många som har nordsvensk bruks som ridhäst, och fler blir det. Väldigt trevliga hobbyhästar, friska, viktbärande, billiga i drift och med en enorm arbetsvilja och glöd :). Visst, man kan inte tävla GP dressyr eller hoppa mycket mer än 100cm (finns några få som hoppar högre eller tävlar MSV), men det är verkligen inte hela hästsverige som vill kunna det. Många vill ha en trevlig träningskompis och familjemedlem. Jag har själv en :P.

Det är därför jag har så svårt att tro på att rasen är utrotningshotad. Intresset finns, folk pungar ut med 30-50k för en välstammad nordis, och rasen har börjat marknadsföra sig till fler via exempelvis Facebook. Så jag tror inte på att "gubbarna" säger att den är utrotningshotad. Möjligtvis så är "deras" nordsvensk utrotningshotad, för det är inte så många som är intresserade av att jobba i skogen med häst längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

kl

Jag tycker inte riktigt att det känns som att rasen är direkt utrotningshotad, däremot kanske inte riktigt den hästen folk letar i dag som mest.

Det finns ju ändå ganska gott om dem på turridningar bla och det är många som skaffar sig dessa att ha som hobbyhäst, en del syns på ridskolor även. På annonsmarknaden kan jag inte heller se någon kraftigt nedgående trend heller utan tycker att antalet som ligger ute till försäljning ligger ganska jämt mot de senaste åren..för mig kan det inte handla om direkt utrotningshot i bilden då.

Men vill man öka antalet hästar eller att få upp ägarantalet eller vad som, tror jag på en ny marknadsföring där man visar mer än en "brukshäst" för den målgruppen är nog inte vidare utbredd idag..Utan att man satsar på att visa hästen som den perfekta hobby eller allroundhästen den kan vara och inte att den likställs mot en häst som bara ska dra timmer i skogen eller plöja en åker..

Själv funderar jag på nordis eller ardenner som nästa häst för att jag tycker dem är så fina, men jag blir fortfarande lika trött av att se annonser där det till majoriteten står att de är utmärkta till att dra timmer i skogen..jaha? Hur många hästägare har egentligen det behovet idag när majoriteten av en hästs användningsområde idag är sällskap eller hobby?

Så nä, jag tror på bättre marknadsföring av dem där man kan påvisa vilka andra kvaliteter de besitter :)

I överlag önskar jag en bättre utvecklad rasbeskrivning av de hästar vi har med ev passande användningsområden. Tittar man på hundsidan så är det ju något som är ganska vanligt..medans på häst är det väldigt luddigt och jag tycker det är väldigt vanligt att folk lätt väljer fel hästtyper..med det menar jag att man kan dra fördelar att lägga fram ex nordsvensken som en av de bättre lämpade allroundhästarna för den som tex hobbyrider utan planer på tävlingssatsning eftersom att det är ganska få som egentligen behöver en "ferrari" för att rida lite dressyr på ridbanan, hoppa låga hinder och ta trevliga turer i skog och mark.
 
Senast ändrad:
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Precis, i dagsläget så har ju tinkrar/irish cob fyllt den platsen som nordisarna egentligen kunde ha haft. Men det är på G tror jag :).

PS, ska du köpa en nordis så tänk på att många kommer aldrig ut på blocket/hästnet. Dom säljs via kontakter, så kolla om du har några medlemmar i FNH i din närhet och fråga dom om dom känner någon som säljer en fin en :).
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

PS, ska du köpa en nordis så tänk på att många kommer aldrig ut på blocket/hästnet. Dom säljs via kontakter, så kolla om du har några medlemmar i FNH i din närhet och fråga dom om dom känner någon som säljer en fin en :).


Jag har insett det..det är inte mycket som är lockande i annonserna som finns ute..någon enstaka då och då.
Och mycket hänger faktiskt på marknadsföring och att man bara säljer "en nordis"..det finns inget speciellt med den - Samma sak där..vill man höja en ras i försäljning eller överlevnad på marknaden måste man dra upp standarden också genom att sälja mer attraktiva individer/möta köpares krav eller det man är ute efter och det är inte en häst att dra lite timmer med i skogen idag..Man vill ha det lättsamt och äga en någorlunda utbildad, trevlig häst.
(nordisarna som kan uppfylla kraven ligger ju inte ute på annons länge därav och det är skillnaden!)

Jag tror mer på att rasen är förd bakom ljuset lite för att man inte kan presentera den på rätt sätt och därav blir det "tråkiga hästar"/oattraktiva
 
Senast ändrad:
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Vore kul att höra några (fler) förslag på vad som skulle göra Nordisen mer attraktiv, med vilka argument den borde marknadsföras.

Frisk, lättfödd (kanske lite för lättfödd ibland...), långlivad, ärlig, viktbärande, gillar att jobba och lära sig nya saker, smidig och rörlig trots sin storlek, framåt vid ridning/körning (i motsats till trög), lugn och säker är några positiva egenskaper som jag ser hos mina nordisar.

Men säg att jag sälja en åring eller en "påbörjad" 2-3 åring, vad borde borde det stå i annonsen?
Vem/vilken målgrupp ska annonsen rikta sig till?

Välutbildade nordisar från 6-7 år säljs på nolltid, medan outbildade och unghästar är lite trögare att sälja.

Vore kul med lite förslag...
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Problemet är väl att de allra flesta unghästar, oavsett ras som inte gjort nåt eller endast är påbörjade alltid kommer att vara minst attraktiva, de har för liten marknadsgrupp.
Chanserna för försäljning ökar om man kan presentera erkänt bra stam, någon slags utbildning, bedömningsresultat etc.
Och ska vi nu diskutera en ras och dess förutsättningar på marknaden så gäller det ju att öka värdet på marknaden också.

Och säljare måste lära sig annonsera! Det räcker inte med "snäll, svart nordsvensk 3 år" och sedan visa en bild på en tuffsig sak i en hage..

Utifrån din fråga, vill man sälja en yngre häst eller 2-3 år så måste man altså försöka göra hästen så attraktiv som möjligt. Det är få som tänker ta steget i att köpa en i princip otränad och ohanterad ung häst där annonsförklaringen dessutom lämnar en massa frågetecken och hästen är inte korrekt visad.
Hästen är "för okänd" helt enkelt.

Sen i överlag ska man nog vara försiktig med att förutbestämma användningsområdet för hårt. Tex som här..att många fortfarande antar att nordisen duger endast att köra lite eller att vara en mullehäst på gården..Mycket hänger faktiskt på hur de presenteras i säljsammanhang och presenteras hästen som att den bara duger till en sak..ja då blir det den marknadsföringen också.

Sen är det inte bara förklaringar som behöver komma till i en marknadsföring..själva hästen och dess egenskaper måste ju upp till bevis också. Kanske bör hästarna utbildas bättre så att man får känslan av att det kan vara en trevlig rid eller körhäst?
Finns massor av sätt att göra det på, men ett förslag är väl kanske att bilda föreningar eller liknande som kan visa upp nordsvensken i fler sammanhang än bara brukskörning tex för att skapa fler målgrupper. Jag kan mycket väl förstå att man vill bevara den biten med bruks, men om det inte är tillräckligt kanske man då måste skapa andra sätt.
Själv tänker jag mycket på hur det ser ut för travare idag. Förut så var ju travare tabu som mest och det var inte vanligt att de hade alternativa användningsområden. Idag tycker jag att travare är ett väldigt vanligt inslag som ridhästar också och detta har man ju bland annat skapat genom marknadsföring hos bla svenska ridtravarförbundet för att skapa förutsättningar för travare som inte passar på travbanan, som kan vara en perfekt hobbyhäst för den som kanske inte har målet att komma långt i tävlingssatsningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Hur ser avelsinriktningen på nordsvensk brukshäst ut, har det gått mot lättare individer eller är det ungefär samma som förr när hästar användes i jord- och skogsbuket?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett hobbystall i Örnsköldsvik har drabbats av den mycket smittsamma sjukdomen kvarka. Det konstaterades av en veterinär under onsdagen...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En polisman misstänks för djurplågeri – efter att en häst blivit pryglad. Efter spöstraffet hade hästen svullnader längs bakdelen. –...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen Helge som varit försvunnen sedan nyårsafton har hittats död. Han hittades drunknad i sjön Limmaren, berättar hans ägare Matilda...
Svar
11
· Visningar
1 874
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Framtiden för julslädens trogna dragare såg mörk ut. Men nu har det vänt — nordsvenska föl börjar spridas i hagarna igen. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp