Bukefalos 28 år!

Nordsvensk häst riskerar utrotning

Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Det var ett tag sedan jag var inne i svängen runt brukshästarna men det är sällan jag ser brukshästar som ridhästar. På rak arm vet jag en som har fjord, ardenner/nordis och ardenner som ridhästar. Jag vet också en som har en kbl-travare som ridhäst men det är ju en annan sak.

Sen kan jag hålla med om att brukshästarna kan ha en bra framtid som hobbyhästar om de marknadsförs rätt. I flera år vet jag att föreningen brukshästen alt. nordsvenska hästen i mina tidigare trakter anordnade en dag där de visade nordisar inom flera grenar såsom körning och även ridhästgrenar. Då och då syntes de i bruksridning också. Tror att de riktade in sig på hoppning. Trots det vill jag inte påstå att jag sett många nordisar i länet som används flitigt som ridhästar. Alla kanske håller till ute i urskogen och gömmer sig för oss vanliga dödliga? Där har vi i så fall också ett problem :)
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Jo så kan det absolut vara. Dom står i små stall, på egen gård eller inhyrd på någon annans lilla gård, rids i skogen eller på ridbanor hemma. Kommer inte ut och syns så mycket.

Det behövs fler Turbo!

Jag bor i ett område där det finns en öh, koncentrerad ansamling av nordisar. 20 av 25 hästar om jag räknat rätt, fördelat på ca 10 hästägare. Men bara dom som bor här vet ju om det.

Huvva, betyder det här att jag måste våga börja tävla? *hemska tanke*
 
Senast ändrad:
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Som jag uppfattar det beror det på vem du frågar, men rasen är ju en bruksras och det går inte att komma ifrån. Vid bruksprov för hingstarna är det ju jord- och skogsbruksarbete som testas och för att godkännas måste hingsten fungera till sådant arbete. Även vid exteriörbedömningen tar man det arbetet rasen är tänkt att utföra i beaktande. Men jämfört med ardennern är ju nordsvensken en lätt brukshäst. Vad gäller val av stomaterial lär det se olika ut från uppfödare till uppfödare beroende på vilka egenskaper uppfödaren anser viktiga.

Titta gärna in på Föreningen Nordsvenska Hästens hemsida, där kan du säkert få mer och bättre information om hur avelsmålen ser ut.
http://nordsvensken.org/
 
Sv: Nordsvensk häst riskerar utrotning

Det finns en ganska stor variation i både storlek och grovlek, i.o.m. att hästarna kan variera i mankhöjd mellan ca 145 upp till 165.
Inom vissa linjer/härstamningar är större och grövre hästar vanligare, inom andra är hästarna lite nättare.

Men i princip, så ska nordisen se likadan ut nu, som den gjorde för femtio eller sjuttio år sedan. Dock så fanns ju Kallblodstravarna med i samma stambok fram till 1964.

Att kolla avelsmålen och reglerna för bruksprov ger en uppfattning om principerna runt rasen.

Men jämfört med de tunga arbetshästraserna som Ardenner, Jutskt häst och diverse riktigt tunga bl.a. franska arbetshästar, så är nordisar både små, nätta, lätta och framförallt rörliga.

Den skillnaden syns rätt bra om är åskådare på en tävling i skogskörning där flera raser (oftast Fjordhäst, Ardenner och NSV) deltar. Nordsvensken liksom slingrar sig fram i skogen, meden Ardennern går i vida bågar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett hobbystall i Örnsköldsvik har drabbats av den mycket smittsamma sjukdomen kvarka. Det konstaterades av en veterinär under onsdagen...
Svar
0
· Visningar
703
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En polisman misstänks för djurplågeri – efter att en häst blivit pryglad. Efter spöstraffet hade hästen svullnader längs bakdelen. –...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen Helge som varit försvunnen sedan nyårsafton har hittats död. Han hittades drunknad i sjön Limmaren, berättar hans ägare Matilda...
Svar
11
· Visningar
1 874
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Framtiden för julslädens trogna dragare såg mörk ut. Men nu har det vänt — nordsvenska föl börjar spridas i hagarna igen. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp