Bukefalos 28 år!

"Normal" 4-åring!

C

Cocos

Vill veta hur en "normal" 4-årig (tjej) "är"! Berätta allt ni vet! Motoriskt, verbalt, fysiskt...rubbet! Hur långt kommen med att kunna färger, ålder, tidsbegrepp, berättarförmåga, ordförråd, uttal, fantasier, socialt gentemot andra barn, sätt att leka, ja utvecklingen i stort. :D
 
Sv: "Normal" 4-åring!

Jag har en son men...

kan de flesta färger och räkna till 10 samt inte alla eller i ordning men några upp till 20.

Kan höger och vänster ( blev rätt chockad, men de lär ut en massa på dagis!)

Kan A och kan skriva 10 och X

Kan balansera och stå och hoppa på ett ben, kullerbyttor med hjälp, klättra högt...

Pratar ok på 2 språk med byter ut D mot B eller sådana andra saker så han går hos talpedagog på förskolan 1 gång i veckan, talar dock tydligare nu och började inte prata 3 ords meningar förrän 2½ heller.

Är väldigt social och leker fint med barn i alla åldrar. Hellre lekar än med saker, helst kroppslig motion...

Blandar ihop imorgon och igår men är på god väg förstå.

Börjar få fantasier bla är han rödd för monster.

Berättar inte så bra pga inte så rikt språk än men ordförrådet utökas stadigt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Normal" 4-åring!

Vår fyraåring (nyss fyllt) kan räkna till 20. Kan lägga till och dra ifrån, så länge det är små tal, tex 3+2.
Har ett rikt ordförråd, och uttrycker sig mycket väl. Kan veckans dagar, och vet till exempel att är det fredag idag, så var det torsdag i går.
Kan alla bokstäver, hur de ser ut och hur de låter. Skriver en del ord, och kan till viss del räkna ut hur korta ord ska skrivas.
Kan alla färger sedan två års ålder. Även ljusa resp mörka färger.

Motoriskt kan hon stå på ett ben, göra kullerbytta, älskar att klättra, och har massor av studs i benen!

Leker med barn i alla åldrar, men leker också väldigt bra själv. Har väldigt bra fantasi, och kan fantisera ihop långa berättelser, sånger och lekar. Älska att pyssla, som att måla, klippa, klistra.
 
Sv: "Normal" 4-åring!

Min äldsta dotter är 3,5 år.

Hon kan räkna till 10 men hoppar ibland över tex 6:D
Pratar bra med mkt rikt ordförråd,stammar ibland när hon blir ivrig att säga ngt(helt normalt i den åldern tydligen).

Fantiserar väldigt mycket,leker att hon är en prinsessa eller tex häst.
Rider sin ponny,travar med lätthet har provat ngt språng i galopp.(Sin riktiga ponny).
Hoppar mkt(studs i benen):angel:,springer mkt.

Hon har några kompisar hon gärna leker med,leker dock gärna själv hemma(lillasyster jobbig)
Kan vissa färger men blandar ofta ihop.

Hon älskar också att sjunga:love:Hon sätter gärna ihop egna sånger,oftast har hon sin mikrofon i ena handen och dansar till.
 
Sv: "Normal" 4-åring!

Oj vad mycket era fyraåringar kan! Tack för era svar! :) Finns det fler här med erfarenheter av fyraåringar?
 
Sv: "Normal" 4-åring!

Jag har många olika erfarenheter av 4-åringar eftersom att jag jobbar med just sådana :) Angående att "räkna" till 10 eller 20 så skilj på antal och talraden. De flesta kan rabbla massor av siffror, men det är inte att räkna. Det är som att kunna rabbla alfabetet. Ska de räkna antal saker så kommer de sällan så långt ;) De kan räkna antal upp till ett par stycken och de kan talraden ännu mer.

De flesta kan återberätta saker väldigt detaljerat och bra. De flesta har rätt så bra uttal på allting. De flesta känner igen sin egen bokstav. Mammas och pappas bokstav och så börjar de känna igen sina kompisars bokstav och så kan många vilka bokstäver som finns i deras namn. Även om de skrivs i fel ordning och kanske bak och fram! :p

Tidsbegreppet är inte så stort. Igår och i morgon är glasklart. Men många dagar eller korta timmar. Årstider etc. Det finns det inte riktigt några referensramar för. Men de vet i vilken ordning årstiderna kommer i och de förstår jättelänge ;)

Nu kommer jag inte på mer så där på rak arm!

Jo vi har precis börjat att hoppa hage och det går helt ypperligt! De ränar upp balansen och motoriken jättesnabbt. Det märks ffa på de som är äldre (4) mot de som är yngre i vår grupp (3) :)
 
Senast ändrad:
Sv: "Normal" 4-åring!

Min snart fyraåring har ett rikt ordförråd, men blandar ihop vissa begrepp som imorse/igår.

Kan rabbla vilka bokstäver som ingår i vissa ord, samt plocka ut dom ur alfabetet. Kan ange bokstäver slumpmässigt ur alfabetet, genom att se på dom, behöver alltså inte rabbla alfabetet. Kan skriva några ord.

Duktig att berätta om hon har lust. Börjar få väldigt livlig fantasi, dikterar ihop historier som är totalt osannolika.

Kan räkna till 10-12 någonting, rabbla sifferföljd till 20, har inte riktigt kommit på addering än dock.

Kan de flesta färger, det är vissa nyanser som till exempel turkos som vi nog inte har lärt henne än. Men grundfärgerna och de vanligaste nyanserna sitter.

Veckodagarna sitter nästan som dom ska.

Finmotoriskt välutvecklad, gillar att rita "innanför linjer", göra pärlhalsband och liknande. Hoppar på ett ben, även om hon har lite svårare för vänster än höger, går balansgång, klättrar gärna allt för högt upp i träd, springer, hoppar och studsar.

Har tidigare varit lite avvaktande och iaktagande gentemot större barngrupper, men hon börjar bli betydligt tuffare i större grupper. Leker fint i mindre barngrupper. Mycket omtänksam mot mindre barn. Enormt social och försigkommen i kontakten med vuxna, totalt oblyg.

Sjunger nästan hela sin vakna tid, hittar även på egna texter till sina visor.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 331
Senast: mars
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 634
Senast: Emtherlia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 742
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 785
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp