Bukefalos 28 år!

M

Maybe

För några veckor sen var jag ute och red med mitt halvblod sto i skogen. Vi galopperade en bit och helt plötsligt sparkade hon bakut och gjorde galoppombyte samtidigt, Är det normalt? :D Hahah
 
Sv: Normalt?

Många hästar 'orkar' inte byta och gör då en bock eller ett skutt för att få med sig benen. Så det är nog rätt vanligt.
 
Sv: Normalt?

Många hästar 'orkar' inte byta och gör då en bock eller ett skutt för att få med sig benen. Så det är nog rätt vanligt.

Det var inte meningen att vi skulle göra ett galopp ombyte. Vi skulle bara galoppera helt vanligt. Men så fick hon väl en adrenalin kick och studsade rakt upp i luften :D
 
Sv: Normalt?

Ja men hästen kanske tyckte att den ville byta för att den galoppen den var i kändes jobbig eller nåt, behöver ju inte vara att du ber om byte. Då kan de göra sådär för att lyckas med sitt byte.
 
Sv: Normalt?

haha, det är nog mer lycko grej tror jag :p
Händer jämt när jag sutti o galopperat honom i ett kortare tempo för att sen gå upp i lättsits o släppa fram honom.
 
Sv: Normalt?

min kan göra det om han blir rädd för nåt och hoppar till. har inget att göra med att han vill byta, det blir bara så när han landar..
 
Sv: Normalt?

Min gör så hela tiden, bock och så ett byte, fast ibland blir det byten i varje. Händer när hon blir laddad eller upprörd.

Idag gjorde hon byten på böjt spår bara för att hon kände för det, tränaren började asgarva :rofl:

Tränaren ropade: Nu tar vi den förvända galoppen, och Stella gjorde ett rent och perfekt byte på böjt spår :angel: snacka om tajming hon har :p
 
Sv: Normalt?

Haha :D

Jag vad helt oförberedd på språnget, hon har aldrig gjort så förut. Hon kan ju inte ens gå ner på tygeln :d
 

Liknande trådar

Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 336
Senast: Skrämd
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 000
Senast: Stereo
·
Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
703
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp