Bukefalos 28 år!

Norsk buhund?

blizz

Trådstartare
Någon härinne som har Norsk Buhund? Jag skulle gärna vilje veta lite mer om rasen från de som har dessa hundar! Vad har ni era till? Hur är de att ha att göra med? Hur mycket aktivitet kräver de för att må bra? Jaktlust?
 
Någon härinne som har Norsk Buhund? Jag skulle gärna vilje veta lite mer om rasen från de som har dessa hundar! Vad har ni era till? Hur är de att ha att göra med? Hur mycket aktivitet kräver de för att må bra? Jaktlust?

Jag har ingen, men där jag hade hästarna i typ tio år hade dom buhundar. Dom verkar vara väldigt trevliga hundar. Den senaste dom hade(har) var utställningschampion, sov gärna ute i en snödriva såpass att han ibland snöade över. Han var "chef" på gården och höll korna borta från stängslet och vallade fåren om tillfälle gavs. En duktig spårare var han också. Inte mycket jakt i honom vad jag märkte av iallafall, möjligtvis att han jagade fågel.
Han tog på sig egna uppgifter (typ skälla på korna när dom var för nära staketet), men jag vet inte om det hade så mycket med övrig aktivering att göra, det var nog bara ett "jobb" han tagit på sig på eget initiativ :)

Den dagen jag bor på gård kommer jag skaffa en buhund, dom verkar ha ett fantastiskt temperament.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 650
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 975
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 093
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp