Bukefalos 28 år!

Norsk buhund?

blizz

Trådstartare
Någon härinne som har Norsk Buhund? Jag skulle gärna vilje veta lite mer om rasen från de som har dessa hundar! Vad har ni era till? Hur är de att ha att göra med? Hur mycket aktivitet kräver de för att må bra? Jaktlust?
 
Någon härinne som har Norsk Buhund? Jag skulle gärna vilje veta lite mer om rasen från de som har dessa hundar! Vad har ni era till? Hur är de att ha att göra med? Hur mycket aktivitet kräver de för att må bra? Jaktlust?

Jag har ingen, men där jag hade hästarna i typ tio år hade dom buhundar. Dom verkar vara väldigt trevliga hundar. Den senaste dom hade(har) var utställningschampion, sov gärna ute i en snödriva såpass att han ibland snöade över. Han var "chef" på gården och höll korna borta från stängslet och vallade fåren om tillfälle gavs. En duktig spårare var han också. Inte mycket jakt i honom vad jag märkte av iallafall, möjligtvis att han jagade fågel.
Han tog på sig egna uppgifter (typ skälla på korna när dom var för nära staketet), men jag vet inte om det hade så mycket med övrig aktivering att göra, det var nog bara ett "jobb" han tagit på sig på eget initiativ :)

Den dagen jag bor på gård kommer jag skaffa en buhund, dom verkar ha ett fantastiskt temperament.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 796
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 249
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 502
Senast: Fetaost
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 248
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp