Nosgrimma - fördelar och nackdelar (utbruten från Andreas Helgstrand)

Oknytt

Trådstartare
Är jättesvårt att hitta dressyrträns utan pullback på nosgrimman. Letar aktivt för min häst gillar inte när det blir så tjockt. Och då spänner jag verkligen inte hårt.

Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där forskarna kom fram till att en vadderad pullback nosgrimma fördelade trycket bättre/gav mindre tryck än en vanlig engelsk utan padding och pullback.

Tycker för övrigt själv inte heller om vadderade pullback-nosgrimmor, använder så gott som alltid en löst sittande remont.
 
Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där forskarna kom fram till att en vadderad pullback nosgrimma fördelade trycket bättre/gav mindre tryck än en vanlig engelsk utan padding och pullback.

Tycker för övrigt själv inte heller om vadderade pullback-nosgrimmor, använder så gott som alltid en löst sittande remont.
Men varför i hela världen ska det varar -tryck på nosryggen- öht?
-
allmänt

Hästsportvärlden skulle verkligen verkligen behöva ta ett stag tillbaka och titta på vad de egentligen håller på med. Om vi hade mjölkkor i lagårn som visade såna smärt/frustrationstecken som gemene dressyrhäst på tävlingsbanan i Falsterbo hade vi varit helt förtvivlade!

Hästnäringen är långt efter resten av djurnäringen när det kommer till djurvvälfärd; då pratar jag inte om fluffiga tecken, matchande benlindor och så vidare, utan om att tillfredsställa basbehov. Folk försvarar på fullt allvar en ridning och hästhållning som hade gett mig djurförbud om jag gjorde så mot ett får! Jag lämnade hästvärlden för ett tiotal år sedan, redan då förtvivlad över hur all fruktansvärd ridning, blåa tungor, blödande sår i mun och från sporrar, bortförklarades och försvarades.

Jag blir faktiskt arg på att folk nu spelar överraskade över att detta pågår på systemnivå. Snälla, vilken sten har ni bott under sen 90-talet?
 
Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där forskarna kom fram till att en vadderad pullback nosgrimma fördelade trycket bättre/gav mindre tryck än en vanlig engelsk utan padding och pullback.

Tycker för övrigt själv inte heller om vadderade pullback-nosgrimmor, använder så gott som alltid en löst sittande remont.
Det finns också studier som visar att hästar som rids med korrekt spänd nosgrimma har färre skador i munnen än de som rids helt utan nosgrimmor. Men jag tror att de som rids helt utan har färre skador än de som har för hårt spänt.
 
Det finns också studier som visar att hästar som rids med korrekt spänd nosgrimma har mindre skador i munnen än de som rids helt utan nosgrimmor. Men jag tror att de som rids helt utan har färre skador än de som har för hårt spänt.
Men alltså, återigen, man får ju ge fan i att slita i metallbiten som sitter i munnen, istället för att "spänna ihop munnen lagom mycket".

Det går ju alldeles ypperligt att skola hästar utan att slita i munnen, det tar bara tid och kunskap. Säkert inte alls lika snabb omsättning på hästar och därmed mindre pengar i potten.
 
Men alltså, återigen, man får ju ge fan i att slita i metallbiten som sitter i munnen, istället för att "spänna ihop munnen lagom mycket".

Det går ju alldeles ypperligt att skola hästar utan att slita i munnen, det tar bara tid och kunskap. Säkert inte alls lika snabb omsättning på hästar och därmed mindre pengar i potten.
Det är ju också ett problem för alla de företag som vill sponsra duktiga och engagerade ryttare men samtidigt få content till sina egna kanaler. De ryttarna rider och utbildar hästar, de lägger inte tid på massa inlägg och ett snyggt flöde (i många fall)...
 
Det finns också studier som visar att hästar som rids med korrekt spänd nosgrimma har färre skador i munnen än de som rids helt utan nosgrimmor. Men jag tror att de som rids helt utan har färre skador än de som har för hårt spänt.

Det hade varit intressant att se en jämförelse mellan dressyrhästar och westernhästar på motsvarande nivå gällande skador i munnen från bett/träns. Eftersom dressyrhästar i princip alltid har nosgrimma och westernhästar aldrig.
 
Det finns också studier som visar att hästar som rids med korrekt spänd nosgrimma har färre skador i munnen än de som rids helt utan nosgrimmor. Men jag tror att de som rids helt utan har färre skador än de som har för hårt spänt.
Tränset och bettet måste ju sitta bra på alla sätt. Håller alltid noga koll på mina. Det som är bra utan nosgrimma är att hästen lätt kan säga ifrån, men det hjälper ju inte om en inte lyssnar
 
Men alltså, återigen, man får ju ge fan i att slita i metallbiten som sitter i munnen, istället för att "spänna ihop munnen lagom mycket".

Det går ju alldeles ypperligt att skola hästar utan att slita i munnen, det tar bara tid och kunskap. Säkert inte alls lika snabb omsättning på hästar och därmed mindre pengar i potten.
Det är det som är problemet, det tar tid att utbilda hästar korrekt, men särskilt svårt är det inte. De tre omöjliga jag har hemma behövde 1- 3 år för att bli vettiga. Medisarna får inte ha kontakt i munnen förrän de kan hålla handen still och ingen rids på stöd (däremot gärna kontakt, vilket på min häst betyder löst hängande tygel)
 
Det hade varit intressant att se en jämförelse mellan dressyrhästar och westernhästar på motsvarande nivå gällande skador i munnen från bett/träns. Eftersom dressyrhästar i princip alltid har nosgrimma och westernhästar aldrig.
Western har också varit i blåsväder för riktigt ful ridning. Cirkulerade videor för ett antal år sen från en stor tävling i Skåne. Då var det rollkur på enbart stång och utan nosgrimma. Visst att vi kan göra en hel del med utrustningen, men det största problemet är handhavandet naturligtvis.

*edit Just western tänker jag är ett rätt dåligt exempel på hästvälfärd. Helt fördomsfullt upplever jag de hästarna mer inläst hjälplösa än dressyrhästar.
 
Western har också varit i blåsväder för riktigt ful ridning. Cirkulerade videor för ett antal år sen från en stor tävling i Skåne. Då var det rollkur på enbart stång och utan nosgrimma. Visst att vi kan göra en hel del med utrustningen, men det största problemet är handhavandet naturligtvis.

*edit Just western tänker jag är ett rätt dåligt exempel på hästvälfärd. Helt fördomsfullt upplever jag de hästarna mer inläst hjälplösa än dressyrhästar.

Jag har inte träffat jättemånga westernhästar men den jag lärt känna har kommunicerat MYCKET mer med mig än någon annan häst jag fått lära känna! Mycket tydlig kommunikation från en vänlig häst som man märker har blivit lyssnad på. En helt annan kommunikation från den hästen än från någon annan. Men som sagt, det är bara en individ. Men den individen är så väsensskild från alla andra hästar jag lärt känna när det gäller just kommunikationen. En mycket klok och vänlig häst som kommunicerar tydligt och är mån om sin ryttare. Hon har dessutom ridits med stångbett och curbstrap i läder större delen av sitt liv och har, enligt sin tandläkare, inga ärr i munnen.
 
Jag har inte träffat jättemånga westernhästar men den jag lärt känna har kommunicerat MYCKET mer med mig än någon annan häst jag fått lära känna! Mycket tydlig kommunikation från en vänlig häst som man märker har blivit lyssnad på. En helt annan kommunikation från den hästen än från någon annan. Men som sagt, det är bara en individ. Men den individen är så väsensskild från alla andra hästar jag lärt känna när det gäller just kommunikationen. En mycket klok och vänlig häst som kommunicerar tydligt och är mån om sin ryttare. Hon har dessutom ridits med stångbett och curbstrap i läder större delen av sitt liv och har, enligt sin tandläkare, inga ärr i munnen.

Och jag hade en medryttarhäst som var westernriden där jag blev tillsagd att bara säga "woha" när jag ville stanna. Samtidigt som ägaren demonstrerar detta drog hen tyglarna en dm bakåt så stången vinklades rejält och hästen gapade stort. :( När jag sen försökte rida som hon sagt åt mig (dvs stanna på rösten) så hände ingenting. Hästen ifråga var väldigt avstängd i sitt beteende och jag klarade bara av att ha hand om den några månader. Det här var dock långt innan jag lärt mig om inlärd hjälplöshet och introverta hästar, det enda jag gick på då var känslan av att westernryttare (stod några fler i det stallet) verkade väldigt hårda i sina hjälper både med stångbett och sporrar.
 
Och jag hade en medryttarhäst som var westernriden där jag blev tillsagd att bara säga "woha" när jag ville stanna. Samtidigt som ägaren demonstrerar detta drog hen tyglarna en dm bakåt så stången vinklades rejält och hästen gapade stort. :( När jag sen försökte rida som hon sagt åt mig (dvs stanna på rösten) så hände ingenting. Hästen ifråga var väldigt avstängd i sitt beteende och jag klarade bara av att ha hand om den några månader. Det här var dock långt innan jag lärt mig om inlärd hjälplöshet och introverta hästar, det enda jag gick på då var känslan av att westernryttare (stod några fler i det stallet) verkade väldigt hårda i sina hjälper både med stångbett och sporrar.

Som jag sa, jag har bara lärt känna en. Den har jag ridit på bara halsring barbacka i galopp. Lyssnade fint. Stannade fint när man sa "woah". Tills hon bestämde sig för att ridpasset var slut och gick och ställde sig vid uppsittningspallen :rofl:
 
Och jag hade en medryttarhäst som var westernriden där jag blev tillsagd att bara säga "woha" när jag ville stanna. Samtidigt som ägaren demonstrerar detta drog hen tyglarna en dm bakåt så stången vinklades rejält och hästen gapade stort. :( När jag sen försökte rida som hon sagt åt mig (dvs stanna på rösten) så hände ingenting. Hästen ifråga var väldigt avstängd i sitt beteende och jag klarade bara av att ha hand om den några månader. Det här var dock långt innan jag lärt mig om inlärd hjälplöshet och introverta hästar, det enda jag gick på då var känslan av att westernryttare (stod några fler i det stallet) verkade väldigt hårda i sina hjälper både med stångbett och sporrar.

Skiten finns inom alla grenar.
Stod i samma stall som en gubbe med en då treårig quarter.
Den hade varit på inridning hos ett stort och känt namn inom Western.
Reds på tränsbett ytan nosgrimma, so far so good.
Det som inte var lika trevligt att under tränset hade den repgrimma som bands ner i sadelgjorden så hästen skulle lära sig var den skulle placera sitt huvud.
 
Skiten finns inom alla grenar.
Stod i samma stall som en gubbe med en då treårig quarter.
Den hade varit på inridning hos ett stort och känt namn inom Western.
Reds på tränsbett ytan nosgrimma, so far so good.
Det som inte var lika trevligt att under tränset hade den repgrimma som bands ner i sadelgjorden så hästen skulle lära sig var den skulle placera sitt huvud.

Ja, det var därför jag citerade @Lingon just för att visa att skiten finns i alla inriktningar och man får (tyvärr) vara glad de gånger man träffar på vettiga hästmänniskor.
 
Har hört om westernhästar som stått hårt inspända i boxen för "att den ska lära sig.
Finns nog avarter överallt på högsta nivå.
Distanshästar som iofs går utan nosgrimma men rids i farter som dödar dem, trav och galopphästar som tävlar medicinerade tills de går sänder. (I USA och säkert flera länder) osv.
 
Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där forskarna kom fram till att en vadderad pullback nosgrimma fördelade trycket bättre/gav mindre tryck än en vanlig engelsk utan padding och pullback.

Tycker för övrigt själv inte heller om vadderade pullback-nosgrimmor, använder så gott som alltid en löst sittande remont.
Jepp snackade med häst tandläkaren som även sa att nosgrimman har syfte att stabilisera bettet för hästen. Det blir väldigt mycket mer ostabilt utan nosgrimma. Tyckte det va intressant för han om någon har verkligen koll. Han kontrollerade även träns/bett vid besöket.
 
Det där har jag aldrig förstått. Stabilisera hur?

Det har jag heller aldrig förstått! De sitter ju inte i samma sidostycke ens! Enda sättet jag ser att en nosgrimma kan stabilisera är om den hindrar hästen från att öppna munnen. Stilla mun = bettet ligger mer stilla/stabilt. Men i övrigt skulle den ju bara kunna stabilisera om den satt i samma sidostycke som bettet och det är väl inte tillåtet?
 
Det där har jag aldrig förstått. Stabilisera hur?
Jag har en känslig häst och känner definitivt skillnad. Vi har testat båda med och utan, och jag spänner alltid extremt löst. Varför kan jag inte svara på 🤷‍♀️ Jag utgår ifrån hennes reaktioner, samma med val av bett så har vi gått på vad hon har reagerat bäst. Än så länge verkar vinnaren vara ett kimblewick bett, varför vet inte jag.... Jag växlar mellan 4 olika bett och bettlöst på min dam.
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det några andra nosgrimmor som ger samma fördelat som PS high jump? Det jag vill åt är att om möjligt slippa trycket rakt över...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp