Bukefalos 28 år!

Nosgrimmor

Billy

Trådstartare
I min ungdom, typ för 100 år sedan, fanns i stort sett bara remontgrimmor. Var har dessa tagit vägen?
Varför är det så svårt att hitta träns med remontgrimma? Min häst ska ha minimalt med tryck i "kinderna" för hon biter sig lätt och därför rekommenderade min veterinär remontgrimma. Men det är oerhört svårt att hitta snygga träns med remontgrimma. På GHS hittade jag ett eller två men de kostade typ 2000 kr och det är jag inte beredd att lägga på ett träns.
Tankar, funderingar kring detta. Vad använder ni och varför?
 
Jag använder bara remont, upplever att de flesta hästar trivs bäst på denna typ av nosgrimma.
Har dock haft en del problem med att hitta modeller där nosdelen är tillräckligt kort!

Har faktiskt aldrig tänkt på att det är svårt att hitta träns med remontnosgrimma? Tycker det finns på de flesta ställen. Hööks exempelvis, har åtminstone ett par-tre modeller med remont, som även är hyfsat snygga! :)
 
Svårt? Jag var i två olika butiker idag och båda hade flera tränsmodeller med remont och även möjlighet att köpa en lös remontnosgrimma.

Den ena var Hööks, den andra en lokal butik som ingår i Three Horses-kedjan
 
Tycker också att det var svårt att hitta en remont där överdelen på nosgrimman är ställbar. Annars blir den ofta för lång och ringarna tar i bettet och de ska de inte göra.
Dyon har en ställbar, som du kan köpa lös för sig. Sen har många islandträns det, passar inte långa halvblodsnäsor.
Sen är det frågan om varför det behövs, eftersom remont är tänkt till en unghäst som byter tänder, sen ska en vanlig nosgrimma funka.
Själv har jag remont på unghästen, när den har bytt klart alla tänder åker en vanlig engelsk nosgimma på.
 
Jag tycker man stöter på det överallt typ. Eko hallen, granngården, hööks,Charlies osv. Sen kan man beställa också men eko o granngården är de billigaste alternativen
 
Tycker också att det var svårt att hitta en remont där överdelen på nosgrimman är ställbar. Annars blir den ofta för lång och ringarna tar i bettet och de ska de inte göra.
Dyon har en ställbar, som du kan köpa lös för sig. Sen har många islandträns det, passar inte långa halvblodsnäsor.
Sen är det frågan om varför det behövs, eftersom remont är tänkt till en unghäst som byter tänder, sen ska en vanlig nosgrimma funka.
Själv har jag remont på unghästen, när den har bytt klart alla tänder åker en vanlig engelsk nosgimma på.

Hööks har en lös sån nosgrimma (dock för islandshästar) som kostar typ 160 kr och så har dom ett "helt träns" där överdelen på remonten är ställbar, har för mig att det kostar 400 kr ungefär:)
 
Hööks har en lös sån nosgrimma (dock för islandshästar) som kostar typ 160 kr och så har dom ett "helt träns" där överdelen på remonten är ställbar, har för mig att det kostar 400 kr ungefär:)
Ja, då var det där med islandshästmodeller, passar knappast ett halvblod. Eller menar du att det passar halvblod?
 
Jag tycker det är standard på alla vanliga hästaffärer att en tredjedel av alla träns är av aachenmodell, en tredjedel kandar och riktiga engelska träns & sen får remont, western, island, bettlösa och pullarträns dela på den sista delen. Som stor idol av remont hade jag gärna sett att det fanns fler och framförallt snyggare remontmodeller! Ett helt vanligt remontträns är enkelt att få tag på men jag som är så petig och utseendefixerad vill helst bara ha ett rundsytt med lite bredare nosgrimma. Totalt omöjligt att hitta! Letat igenom varenda webbshop känns det som :down:
 
Globus har en ställbar, Treadstone har en ställbar, Cheval har en ställbar, Dyon har en ställbar (men där är ju priset annat..)...
 
Måste slå ett slag för Treadstones remontträns. Visserligen inte ställbart, men väldigt trevligt i övrigt. Känns "rejält" på något sätt, och är väldigt mjukt i lädret. Dessutom rätt stort i storlekarna.
Slänger in en liten bild också. Vet att nosgrimman sitter lite konstigt, men det är helt nytt och har inte format till sig ordentligt än. :)

12963364_850984505024883_4487619949473517847_n.jpg
 
Jag får väl fortsätta att leta. Många har ju lösa grimmor man kan köpa men då är de ju inte gjorda för tränset och har då annan färg, sömmar eller annan dekoration.
Samma sak med tyglar.
 
Jag har köpt 3 st remontnosgrimmor till min islandhäst som har storlek full. Det är nog bara att hitta till rätt butik och märke.
 
Jag gillar verkligen remontnosgrimmor och det är vad min ena går absolut bäst på. Hon har ett CH Ashford och ett CH Sunderland från Hööks. Båda har väldigt fint läder för att vara billiga träns (way bättre än PS.tränsen mina stallkamrater har)

Ashford
11401554_10205787188870837_7165201608264852637_n.jpg


Sunderland
11903715_10206275606040961_9082104999584267002_n.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 077
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 495
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 373
Senast: Jamtland
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 670
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp