Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

rebeckasff

Trådstartare
Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från skåne till sin ägare igen så känns det bättre att byta hingst än att man bara får ett försök på sig innan han åker.

Stoet är E: Electro- Kaliber

Har fått 5 avkommor innan

E: Santa Cruz,-04, Gått medelsvår dressyr

E: Irco Mena,-05, Fått föl som unghäst, går nu 120 hopp, selektionssto

E: Cardento,-06, hittar jag ingen info om

E: Aerline,-08 fått klass 1 hoppning på 3 årstest, selektionessto

E: Dionysos, -09, startat L.B dressyr

Nu har vi kollat på Lasandos, vi letar efter en lite billigare hingst då plånboken måste vara mes och bestämma eller att hingsten har levande fölavgift.
Letar efter en hingst som lättar upp typen, bra galopp och så klart ett trevlig temperament

Stoet är av en fin modell, ca 162 cm, bra halsansättning, dock av lite äldre modell och skulle vilja ha en mer högrest avkomma.
Stoet har ju kommit till åren så hoppning finns inte med på hennes ridschema, men vi har löshoppat henne lite små hinder bara för gymnastikens skull och hon hoppar gigantiska språng över dessa små hinder, fin teknik både med ben och rygg.
Hon har traven som bästa gångart med väldigt bra bakbensmekanik.

Hon är ett sto med mycket personlighet men är väldigt roligt, riktig turbohäst när man rider som kan både bocka och bralla när det är riktigt skoj!
Detta är dock inget som vi ser som något negativt! ;)

Några andra förslag på hingstar?
Med på listan står även Fighting Alpha :)

PS! Alla skimmlar går bort då mamma (hennes häst) hatar skimmlar och avkomman ska behållas om det blir ett sto... ( Ja, jag vet att det är tramsigt...)
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Carte d'Or. Väldigt bra villkor och det är en underskattat hingst som använts för lite (dessutom inte skimmel)
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Aaa, jag har kikat på honom också, men tror att det kan bli lite grovt?
Han själv ser ju ut som en köttbulle delux! ;)

Och sen är min högst personliga åsikt att hans pappa lämnar skarp och lite knepiga avkommor. Har själv ett sto e: Cortez som inte är "en hobby häst"..
Men sen har han ju lämnar fantastiskt bra avkommor också, men jag personligen vill gärna ha honom liiite längre bak i stammen :)
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Mmm, honom har vi faktiskt kikat lite på också!

Jag har själv ingen erfarenhet av hans avkommor, hört både att vissa är jätte nöjda och vissa som säger att "dom är inga wow hästar"?

Nu går inte jag blint efter vad blupen visar men han har ju inga toppen poäng på varken typ eller galopp vilket vi tycker är viktigt.
Och sen står det att han inte är helt korrekt fram men ingen vidare utveckling på det?

Den du rider fälttävlan på är e honom va?
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Och då går han bort för stoet brunstar nu och ska nog semineras i veckan..
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

raderat då dyrare än Lasandos
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Jag tycker inte att han lämnar så särskilt grovt.
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Det är klart att det kan vara dyrare än vad han är, han har ju ett väldigt förmånligt pris, men då vill vi gärna ha levande föl som allternativ.

Jag har tex kollat på Camaro M då han inte har någon språngavgift föräns dom är dräktiga vid 17 dygn och sen vid levande föl.
Men så är han ju skimmel :P
(jag vet inte vad hon har emot skimmlar, jag tycker det är fint, men nu e det hon som bestämmer då det är hennes tant ;))
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

A-Dur, kostar 1500 i språng och 1500 vid 17 dygn. Trots sin ålder har han en modern typ, väldigt hög dräktighet och lämnar ett kanonpsyke.

De avkommor jag sett och träffat efter honom har alla varit korrekta, bli det här ett bra föl i år så går stoet tillbaka till honom igen :)
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Det är mycket möjligt att han inte gör.
Jag har ingen egen erfarenhet av just honom eller avkommer som är direkt efter honom.
Dock är ju inte hans blup särskillt tilltalande även om han är höjd till A.

Så då kan man ju undra varför dom sänker en hingst i pris så mycket som är A premierad?
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Jag tycker också skimmlar är fint, men gud så less jag är på dem, så jag har ju också kollat lite billigare icke-skimmel hingstar, kollat alla med levande föl osv.

Fetcher fastnade jag lite för, men gillar inte Feliciano-hästarna jag ridit så han gick bort lite på det + att jag inte var så impad av hans avkommor även om han själv är väldigt fin! (Min personliga åsikt ang. avkommorna, så kolla om det inte är intressant för er, bra blup om jag minns rätt)
A-Dur är ju sjukt billig i år men vet inte vad för modell han lämnar på avkommorna, kanske värt att kolla?
Lasandos har jag tittat på också, sjukt snygg för sin ålder, hittade dock något jag gillade bättre. ;)

Jag hade ju tänkt ta en billig hingst eler en med levande föl... ändå bestämmde jag mig för en "normaldyr" på 90 dygn. Men sånt som händer antar jag. :D

Titta igenom tråden med hingstar med levande föl-avgift, gjordes ju en sån för inte så länge sen. : )
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Aaa, honom kikade mamma också på! :)

Det ända jag vet om honom är att jag vet två stycken som har avkommor till honom och dom är inte nöjda med varken temperament eller extriör.. :cautious:
Annars har han ju en fantastiskt stam!

Men blupen är dålig rent ut sagt på både ben och gångarter..?
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Haha, så kan det bli ;)

Egentligen ligger Cosmeo högst på önskelistan men med tanke på att han har en hyfsad hög språng avgift och stoet inte har haft föl på flera år + att hon strular lite i sina brunster så fick det blir ett billigare allternativ.

Går allt som det ska i år så blir det nog Cosmeo nästa år när vi känner henne som avelssto lite bättre :)
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Cosmeo är en favorit till mitt sto också, men iom att hon fölar så sent i år kommer vi ha max 2 brunster på oss och då vill jag att inte prova dyr fryst sperma när jag aldrig provat henne på fryst innan. Hade han funnits på färsk i år så hade det nog varit en mkt stark kandidat här med.

Hamilton är billig med levande föl, men han finns bara på naturlig betäckning, vet inte hur aktuellt det känns.

Hip Hop? inget språng, 1 dräktighetsavgift och en levande föl.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Hip Hop går nog bort lite pga storleken. Han är ju ingen jätte själv, Feliciano lämnar inte så stort heller och stoet är ju som skrivet "bara" 162.
Är inte ute efter någon jätte häst, men jag vill inte att den ska riskera att hamna under 160 strecket heller om det nu är så att den ska säljas om det inte blir ett sto...
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

De hästar jag träffat och har erfarenhet av har varit stabila och väldigt samarbetsvilliga. A-Dur själv har ett temperament som är guld värt, både vid hantering och ridning/tävling. Han reds trots allt av en junior sina sista aktiva år, det säger en del.

Blupindexet är lite missvisande, det är inte så många avkommor visade i Sverige. Man kan kolla på det danska eftersom han har fler avkommor där :)
 
Sv: Nu är goda råd dyra, ännu en hingstvals tråd!

Jag har ingen personlig erfarenhet heller! (Min egen gula är e. Jaguar Mail och stoet jag startade ett par gånger i höstas e. Akribori) Men t.ex. Ludwigs Badmintonhäst Alexander är e. NB.

Men kan han inte hoppa på bocken är det ju inte så mkt att fundera på ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: fridshem
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 012
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 641
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp