Bukefalos 28 år!

Nu är livet slut

Sv: Nu är livet slut

Det är jättesvårt det där. Vad är hönan och ägget? Jag tror aldrig att man kan komma fram till något säkert svar om vad som är miljö eller arv.

Vår son älskar bilar. Men det är för att han gillar HJUL. Allt som snurrar. Han leker inte med bilarna, utan med hjulen. Hade hästar haft hjul hade han bara brytt sig om hästar :)
 
Sv: Nu är livet slut

Om det gäller djur får man säga att hanar/hingstar osv är stökigare. Men när det gäller människor handlar det bara om uppfostran. Eller?

Jag tror att det finns hormoner etc. i kroppen som gör att vi REAGERAR olika beroende på om vi t.ex. har mycket testosteron eller ej. Men sen uppfostran som gör hur vi AGERAR. Däremot har väl det kanske inte så mycket med bilar att göra ;) Kanske, eller? Ibland tror jag att det är genetiskt att många killar gillar högljudda och stojiga/stökiga saker. Men jag har inga vetenskapliga belägg för det förutom mina egna iaktagelser :) Men sen är ju alla olika osv osv. Vår son har blivit en riktig kill kille trots att han varit mest med mig som är både lågmäld och lugn av mig. Jag borde väl ha smittat av mest?? :P
 
Sv: Nu är livet slut

om vi nu ska fortsätta på den urspårningen så var vi ungefär lika inriktade på könsneutralitet. Äldsta dottern har varit massor med pappa och "fixat" och leksakslådan har alltid innehållit både dockor och bilar - och diverse annat också.
Och sonen har redan från början ratat dockorna och valt fordonen. Han har en docka som är sin egen och de fick varsin dockvagn alla tre i julklapp för några jular sen.
Det händer att tjejerna - framförallt mellanbarnet, som är en riktig dockefia - väljer en bil när de får välja en leksak i leksaksaffären (mutor kallas det :p, när de har varit duktiga inne på hästaffären i Tingsryd så har de fått varsin leksak...). Stora tjejen som inte alls är särskilt dockinriktad brukar ändå välja något dockrelaterat. Och sonen har hittills valt någon sorts fordon.

Så någonstans måste det ändå ligga i generna, att det är olika intressen hos de olika könen.

tillägger att våra barn inte har gått på dagis, så de har inte direkt påverkats av andra barn heller.

Fast vad har de påverkats av? En mamma som är hemmamamma och tar hand om barnen och en pappa som jobbar borta? Sedan har de säkert andra barn de träffar ibland, hur ser fördelningen ut mellan deras föräldrar? Sedan ser barn också saker när ni är ute, om i princip alla med barnvagn är kvinnor, vad lär sig barnen av det? Tycker det är ganska självklart att flickan väljer dockor, hon vill ju vara som sin mamma, det är ju så en tjej ska vara, inte sant?

Hur kort tid tror du att det tar för generna att ändra sig? Ett par hundra år? Bilar har inte funnits så länge, varför skulle det hinna sätta sig i generna? Ytterst tveksam till detta.
 
Sv: Nu är livet slut

Så någonstans måste det ändå ligga i generna, att det är olika intressen hos de olika könen.
Utöver att jag är hemmamamma är vi inte särskilt traditionella i våra könsroller här. Mamma är lastbilschaffis (numera bara semestervikarie pga att kroppen inte orkar med det) och kan köra gaffeltruck (till sonens stora förtjusning) och det är maken som ansvarar för städningen i vårt hushåll. Mamma byter hjul på bilarna och snickrar och pappan stryker tvätt. På öppna förskolan och kurserna i simhallen har det varit en ganska stor andel pappor.

Men skillnaderna har synts väldigt tidigt. Äldsta dottern var inte särskilt intresserad av dockor som liten och är fortfarande inte alls lika intresserad som sin omhändertagande lillasyster. Äldsta sonen tyckte redan från början att fordon var mer intressanta leksaker än dockor, klossar, bollar etc.

Exakt vad de olika intressena består i varierar ju, men åtminstone hos mig känns det som om det är en tydlig könsrelaterad skillnad i inriktningen av intressena. Sen har jag inget statistiskt underlag för det, på bara 3 barn, utan det är min upplevelse.
 
Sv: Nu är livet slut

Äldsta dottern har varit massor med pappa och "fixat" och leksakslådan har alltid innehållit både dockor och bilar - och diverse annat också.

Det var denna mening som fick mig att tro att ni hade relativt traditionella mönster i er familj, jag förstod det som att pappa och dotter "fixade" med det som traditionellt anses vara "karlgöra". Men då var det en missuppfattning från mitt håll, jag tolkade det inte alls som att hon och pappa fixade med städning och dylikt. Missuppfattning från mina egna fördomar (de finns överallt!). :)

Vad roligt att ni har många pappor på öppna förskolan, när jag varit på kyrkans babycafé här har det varit absolut störst del mammor. Undrar just vad det kan bero på.

Det är svårt att säga vad de skiftande intressena beror på. Men som motvikt kan jag berätta att mitt barn och hans kompis (båda killar) bokstavligt talat kastar sig över lekhuset i väntrummet på sjukhuset, spisen och besticken är jätteroliga. När de tröttnat på att slåss om spisen går de istället och fortsätter slåss om dockorna och dockvagnen. Nu är ju de bara 9 månader respektive 1,5 år, det kanske ändras med åldern. Men leksaksspis blir det i vilket fall i födelsedagspresent. :)
 
Sv: Nu är livet slut

Om det gäller djur får man säga att hanar/hingstar osv är stökigare. Men när det gäller människor handlar det bara om uppfostran. Eller?

När det gäller djur får man säga att det är skillnad mellan raser också...

Människan är mer komplicerad och har en stor social inlärning. Det är mycket svårare att veta vad som kommer av arv och vad som kommer av miljö. Det spelar väl egentligen inte så stor roll om det är skillnad mellan pojkar (som grupp) och flickor (som grupp), det viktigaste är väl att man inte tvingar in någon i en roll den inte vill ha.

Låt barn vara barn så väljer de själva vad de vill leka med och bli när det blir stora.
 
Sv: Nu är livet slut

Men skillnaderna har synts väldigt tidigt.

Våra barn har oxå visat sina intresseområden extremt tidigt. De var åtta månader när de började lystra efter traktorer. Och den lille, som dessutom har hästar som specialintresse (till vår stora glädje), hade "häst" och "pappa" som sina första ord.

Intresset för motordrivna saker visade sig innan de upptäckte att det finns två olika kön. Jag tror knappt att den lille (20 månader) har fattat det än.
 

Liknande trådar

Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 602
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 041
Senast: Meibla
·
Hästmänniskan Jag sålde sista hästen för ca 6 år sedan och har ridit ibland, men väldigt sällan sedan dess. Har fått en nya skador i ryggen och det...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Gumman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 164
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp