Bukefalos 28 år!

Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Ja nu såg jag bilden:)
Vilken sötis:)
Men din såg inte alls lika "otäck" ut som den på filmen, men det kanske bara va för att det va ett foto:D

Nä vet du, jag har inte släppt ut den:o
Nu blir jag väl hängd för det jag skriver men...
Jag hade inte hjärta att släppa ut den i kylan igen.
Tänkte först lämna den på samma ställe jag fann den, i den handsken den fått värma sej i inne. Men då vart jag orolig att kattern skulle hitta den medans den var inne i handsken och då inte ha någon chans att smita undan:(
Så jag hade den en stund i tunnan den ramlat ner i, fast inne då...men den tunnan vart så varm och instängd ist.
Så, jag höll den lilla råttan i mina kupade händer och lät musen få nosa på henne. Han nosade intresserat men sen inge mer.
Gjorde så några gånger och provade sen att släppa henne i hans bur.
Och det gick bra:love:
Så nu fick musen äntligen ett sällskap oxå.

Och nu svara jag inte dej Trissen bara utan dom som förmodligen kommer "skälla" på mej:crazy:
Jag vet att det inte är tillåtet att göra så här och att råttan kanske hade klarat sej om jag släppte ut henne.
Men jag ville inte chansa.
Och jag kommer inte ta för vana att göra så här.
Detta är första gången i mitt liv som jag tagit reda på små mus och råttungar.
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Problemet med situationen ovan är att det finns en ganska stor sannolikhet att du endast kommer hitta svansen på musungen en dag.
Råttor smaskar gladeligen i sig möss om de får chansen.
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Om de växer upp ihop finns det en god chans att det funkar. Men TS bör vara medveten om risken;)
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Problemet med situationen ovan är att det finns en ganska stor sannolikhet att du endast kommer hitta svansen på musungen en dag.
Råttor smaskar gladeligen i sig möss om de får chansen.

:eek:
Tror du verkligen det?
Nu är ju musen vuxen, hittade den i somras så den är näst intill lika stor som råttungen. Råttan är lite tyngre bara.
Det va därför jag tänkte det funka, han är vuxen och hon är en hona= mindre bråk.

Jag ha läst om dom som har (iof tama) möss och råttor ihop, som inte kunnat haft dom med sina respektive art.

Ja det vore ju en mardröm:cry:
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Åhh, kärlekshistoria *snyft* :D ;)

*fokusera* Det jag skulle säga var, vad har de för bur nu? Har för mig att möss brukar ha rätt små burar. Råttor ska ju ha rätt stora burar ( eller ja, så stora som möjligt ) :)
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

:D Ja jag hoppas verkligen det blir så.
Musen har en hemmagjord bur i trä som det ryms en utvikt kvällstidning i botten:) Kanske dryga 30 cm hög, 30-40...

Om allt går väl med dom båda så ska jag ordna en större bur, har sett hööga fina som "råttfolk" har:D

* Tack för att ni inte hugger huvudet av mej pga mitt "ovett":o
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

De tre fall jag känner till där någon lät råttan växa upp med möss har alla slutat med att det bara fanns en svans kvar en morgon.

Jag personligen skulle inte chansat.
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Jätte fin historia. :) Men det jag tänker på är sjukdomar? Det ska ju egentligen inte vara någon större skillnad på tamråtta och vildråtta, men dom är väl erkända för att massa sjukdomar?
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

De tre fall jag känner till där någon lät råttan växa upp med möss har alla slutat med att det bara fanns en svans kvar en morgon.

Jag personligen skulle inte chansat.

Men skit oxå:cry:

Vet du vad det kan bero på?
För jag menar, det är ju många djur som funkar fast man aldrig trodde det, bara för att dom växt upp ilag.
Hund och katt
Katt och råtta
Katt och fågel
Hund och råtta/mus eller annan gnagare
Hund och fågel
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Råttor är överlevare, mer än något annat. De äter allt de kan, inkl fåglar, möss och andra smådjur.
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Jätte fin historia. :) Men det jag tänker på är sjukdomar? Det ska ju egentligen inte vara någon större skillnad på tamråtta och vildråtta, men dom är väl erkända för att massa sjukdomar?

Jo jag har tänkt på det oxå.
Men jag tänkte så här att jag bo ju inte i en storstad där det finns massor med råttor som rör sej i alla möjliga miljöer.
Borde ju minimera risken lite åtminstone.
Sen ha jag kollat statestik på hur många fall av sorkfeber det finns och den är väldigt låg här där jag bor (och runt omkring).
Sen har jag sånt jobb och är en sån som petar och tar i det mesta så jag kan lika gärna få ev sjukdomar från råttor utifrån.
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Råttor är överlevare, mer än något annat. De äter allt de kan, inkl fåglar, möss och andra smådjur.

Jo det är sant...:(

Ja det kanske kan hända då även om jag alltid ser till att ha matskålen full...
Dynga...va trist.
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Det är ju en chansning, men så har man ju hört om råttor och möss som kunnat leva tillsammans om råttan var liten när de sattes ihop.
Jag vet inte vad jag skulle gjort om jag var du. Köpt en till råttbäbis och satt ihop med råttan? Släppt ut den hade inte jag heller kunnat göra :p
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Ja jag har nu läst om dom som kunnat haft dom tillsammans, men det skulle ju kännas förjäkla trist om jag skulle hitta bara svansen av musen en morgon:cry:

Ja detta va inte lätt:(
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Är det bättre då att ha dom för alltid åtskilda och att dom inte ens få träffas en stund varje dag?
Eller kan dom få umgås under ordnade och bevakade förhållanden tro?
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

Det är nog mindre risk att musen blir middag om de umgås hela tiden.
 
Sv: Nu ha jag gjort det IGEN, fast en råtta!

De behöver inte umgås öht, för en råtta är en mus mat. Hade jag varit du hade jag som sagt inte riskerat musens liv bara för att det i vissa fall har gått för andra (ren tur antagligen). Tycker det är fullständigt galet att ens fundera över det.

Vill du att de ska ha sällskap, vilket tamråttor måste ha (bara antar att det är samma med vilda råttor?) så köp en mus till musen och en tamråtta till råttan?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp