Mysig inredning till lägenhet

Rubynight

Trådstartare
För ungefär en månad sedan så flyttade jag in i min första egna lägenhet som jag ska ha nu i några år medan jag studerar och jag trivs verkligen så underbart bra i min lägenhet men samtidigt så är det massa saker som fattas! Jag vill nu hitta inredningsdetaljer som gör att min lägenhet känns mer mysig, mjuk eller möjligen feminin. Feminin kanske är fel ord, men just nu är allt i rummet (det är en etta, dock med kök i ett separat rum) väldigt sterilt, det är svarta och vita möbler, med 3 vita väggar och en fondvägg som är vit och grå. Vi köpte lägenheten och möblerna i den av en kille så det kanske är därför jag känner att jag vill ha den mer feminin, eller bara mindre steril. Som sagt så vet jag inte om dessa orden är rätt för att ens beskriva detta.

Men har ni några tips på mysig inredning? Jag vet inte exakt vad jag letar efter men det är mycket så bara ös på! Tavlor, filtar, kuddar, lakan, ljusslingor, badrumsskåp, handdukar till badrum, förvaringssaker i köket till t.ex. slevar som inte får plats i lådan eller till kryddorna som bara står på fläkten nu, även ljuslyktor, kontorsutrustning som kan vara bra när man pluggar eller andra bra-att-ha saker!

Känn er fria att slänga in saker som ni tror passar, saker ni skulle vilja ha, saker ni är nöjda med eller varför inte saker som ni inte är nöjda med! :D
 
Jag skulle nog råda dig att gå ned till närmaste affär som säljer tidningar och köpa på dig ett par tidningar som du tycker verkar vara intressanta och bläddra där. Jag tillexempel fastar mycket för stilen som presenteras i Residence Magazine och Gods&Gårdar/Hem&Antik medan andra kanske fastnar mer för Elle Decoration.
Annars är Pinterest en guldgruva på nätet med MASSOR av inredningsinspiration!
 
Det blir lite svårt när man inte vet hur planlösningen ser ut/hur det är möblerat.. har du bild/er?

Jag bor själv i en etta med separat kök, jag har delat av rummet med en stor bokhylla för att få en "sänghörna".. beroende på hur din lägenhet ser ut så kanske man kan dela av med just en bokhylla eller någon form av draperi/gardin? Min lgh går mest i svart/vitt, har uteslutande svarta möbler (och svarta köksluckor köket :D ) Väggarna + kaklet i köket är vita, hallen har vita väggar och 3 väggar i rummet är jätte ljusljusblåa och den fjärde är en fondvägg i en åskblå/grå nyans.. Vill du ha mer färg så är det lätt att fixa genom filtar/kuddar i soffan, tavlor, mattor och gardiner.. Ljus i olika utförande och ljusstakar/lyktor kan fixa "mysfaktor" om man gillar sånt.. gör om fondväggen? (vitt och grått låter tråkigt i mina öron.. :p )
Det finns kakeldekorationer om du har kaklat badrum, har du duschdraperi är det lätt att byta och göra personligt!
 
Du kan ha mattor och kuddar (många) i rosa och lila. Det kan du även ha på handukar om du nu vill köpa nya såna också.
Om det passar med gardiner så kan sammetsgardiner göra det mysigt, men akta dig för att stänga ute för mycket ljus med den, om du har små fönster så är det nog bättre med tunna vita eller inga alls.
 
I köket kan du skaffa bra-att-ha-saker i kul färger. Jag har lila grejer som jag hara köpt hos Morphy Richards. Det är sånt som slevar, burkar, brödlåda, brödrost och vattenkokare. Mitt kök är mest grått så jag tänte jag livar upp med en kul färg - det funkar tycker jag själv

Här ser du burkarna i bakrunden, tyvärr syns inte färgen så bra
11138545_10152977753398323_319292855205381220_n.jpg


Och här ser du brödlåda och även slevar och grejer i bakrunden (jag verkar ha noll köksbilder utan katter)

11848999_1640278166250099_587111306_n.jpg
 
Jag tycker att pasteller är väldigt bra för att mjuka upp svart-vita miljöer, gärna tillsammans med grafiska mönster. Mintgrön, ljusblå, rosa, citrongul och även turkos är fint. Vill du ha fina detaljer till köket så har t.ex. Rosti Mepal en serie med redskap i retrofärger som är jättefin. Lagerhaus har mycket fint till bra pris. I övrigt gillar jag märkena Ferm Living, House Doctor och Bloomingville.

Här är en inspirationsbild. Hittade fler men paddan krånglade så jag nöjer mig med den. Du kan googla ex "mint black white moodboard" så hittar du mer. Eller sök på Instagram, där finns hur mycket som helst.
66690645dae793571741540cf94968e9.jpg
 
Jag skulle börja med att satsa på kuddar till soffan, typ: (sorry för stora bilder)
Design-by-Bernadotte-Kylberg-kudde-Kaleido-gra-50x50-cm


Kudde-Calypso-rosa


hmprod


och nån mysig filt som går i färg med nån utav kuddarna.
hmprod


En matta gör mycket för att få bort den sterila känslan tycker jag. Jag gillar urban outfitters http://www.urbanoutfitters.com/uk/c...OMEGIFTS-_-L3-_-HOME-FURNISHINGS-EU:RUGS-EU#/

Lite söta ljuslyktor
1000004733521_2.jpg

1000004638666.jpg

Ljusslinga-Pastell-20-L




Ljusslingor finns det fina på bla. åhlens :)

Sen är det ju väldigt individuellt vad man gillar för färger o så. Men lite inspiration kanske du fick iaf :)
 
Tack för alla svar! Försökte hitta en planritning eller liknande över lägenheten men hittade ingen nu, den finns nog hemma hos mina föräldrar många mil bort så jag ger upp det just nu!

Gillade många av bilderna som ni lagt in, speciellt den rosa filten såg mysig ut tillsammans med de två kuddarna ovanför @fickan, även tipsen om urban outfitters mattor var bra, dock så är jag nog lite för feg för dom mönstren även om jag gillar dom, det kanske kan vara det som är mitt problem :o:nailbiting:

Just nu har jag lite planer för badrummet, så att jag börjar någonstans. En tanke jag hade var att piffa upp det lite med kakeldekor, men är det någon som vet om det är lätt att sätta fast på kaklet eller är det svårt att inte få bubblor i platsen typ? Jag är lite av en person som bara köper saker och gör, sedan så blir det sällan som jag tänkte mig och då lessnar jag hehe :p

Just nu hittade jag en grå kakeldekor från lagerhaus som jag tänkte att jag kunde matcha med handdukar och duschdraperi, men sen så kom jag på att jag kanske borde köra badrummet i blått eftersom golvet är blått? Ganska ljust blå, plastmatta från ca 70-tal tror jag.. Hur hade ni gjort?
 
Grått och blått är snyggt! Hade du bara kört på blått så tror jag att det hade blivit "för mycket" blått, om du förstår hur jag menar? Det är snyggt när det bryter av lite tycker jag :)

ja jag älskar deras mattor, när jag får röven ur och flyttar hemifrån ska jag inhandla minst ett par stycken! :D:love: (så jag säger go crazy och våga!!)
 

Liknande trådar

Hemmet Hej alla, Jag har kommit på att jag faktiskt lite har glömt min toalett när jag gjort lägenheten mysig...! Ojoj! Jag har en ljuslykta...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 650
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: Tjôta
·
Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
19 530
Senast: Vogue
·
Hemmet Jag och älsklingen har ju köpt en nyproducerad lägenhet och det har varit en spännande process att välja golv, kök och badrum och 75...
2
Svar
21
· Visningar
3 078
Senast: hallonsaft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp