Nu har vi fått operationstid.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

anhe

Trådstartare
.......till dottern. Hon ska ju operera bort halsmandlarna. Pratade med op planeringen idag, och de planerade hastigt (pga av att vi ska flytta och byta län) in dottern (via telefon) till att opereras den 11/8. Nu blev jag genast nervös. Nu är det så definitivt. Mammas lilla skrutta :love: ska sövas och skäras i :crazy: :eek:
 
Sv: Nu har vi fått operationstid.....

Men nu blir jag lite intresserad här, av vilka skäl har ni fått den operationen???
 
Sv: Nu har vi fått operationstid.....

Min dotter skulle opereras när hon var i sexårsåldern, hon skulle få rör i öronen och ta bort polyper bakom näsan. Det blev bara polyper bort, rören behövdes inte.

Hon kommer nog att ha lite ont i halsen efteråt, men å andra sidan så rekommenderar sjukhuset glass i stora lass, så om dottern gillar glass skall det nog gå vägen.

Lycka till !
 
Sv: Nu har vi fått operationstid.....

Hon har sen hon var ett år ungefär haft väldiga problem att få i sig mat, hon kräks (då pratar vi tömma hela maginnehållet, att så mycket kan finnas i en så liten mage har jag aldrig trott), har ibland kräkts 3-4 ggr per vecka. Det är inte så bra för tillväxten om man säger så. Hon är mager och går inte upp i vikt (men växer som tur är någorlunda på längden). Vi har varit till dietister för att försöka optimera matintaget så att hon ska kunna kompensera för kräkningarna, men det har väl gått sådär. Hon har ätit två typer av tillskottsdrycker, riktiga energibomber som normalt ges till nyopererade som inte får i sig mat på annat vis. Sen gör det ju inte saken bättre att hon är hyperaktiv, hon behöver väldigt mycket energi för att inte tappa i vikt.
Dessutom så andas hon nästan aldrig genom näsan, hon låter ständigt nästäppt. Förutom det så för hon förvärrade problem så fort hon blir förkyld, väldigt slemmig i halsen, kräks mycket på nätterna och mornarna (kräks upp slem). Får "alltid" hemsk rethosta. Som om inte det här räckte så har hon väldigt lätt att kräkas så fort hon blir hysteriskt upprörd (grinar häftigt). Det där har hon ju lärt sig utnyttja, så hon kan ibland börja grina hysteriskt, för då kommer vi, det har hon ju lärt sig, vi vill ju inte att hon ska kräkas.

För tillfället är det lite lugnare, sommartid = inga förkylningar. Hon har "växt ifrån" problemen när hon äter, så hon kan äta utan att kräkas, vilket är skönt. Nu är väl "kräkfrekvensen" nere på en gång i månaden kanske, och så lite har det inte varit sedan problemen började. Tyvärr började problemen när hon var väldigt liten, bara ett år, hade hon varit större hade hon opererats omedelbart. Egentligen så började problemen redan vid fyra månaders ålder, redan då började läkarna varna om hennes stora mandlar, och då började hennes viktkurva plana ut. Nu har vi stått i kö sedan i våras på att få den här operationen gjord. I hennes fall tror inte läkarna att hon "växer ifrån" mandlarna förrän hon är uppe i skolålder, och det verkar lite drygt att hålla på så här i fem år till, så det finns egentligen inte så mycket alternativ, dom behöver bort.

Anledningen till att vi fick gå före i kön nu är att dom klantat sig lite, hon skulle prioriterats till att opererats i juni ungefär, innan lillebror föddes, men den noteringen hade glömts bort. Nu ska vi flytta strax utanför länsgränsen, och jag vägrar börja göra om utredningar, ställas i ny op kö (i nytt län) osv, så därför blev hon inplanerad så fort som möjligt, så att vi kan flytta officiellt så snart som möjligt.
 
Sv: Nu har vi fått operationstid.....

Ja, troligtvis blir väl polyperna bakom halsmandlarna tagna samtidigt, men det går inte att se nu om dom behöver bort eller inte, för det finns ingen sikt ner bakom halsmandlarna. Räknar väl med att det blir en jobbig första vecka, åtminstone de första dagarna. Inte gör det saken bättre att hon har en lillebror på bara 4 veckor som behöver sitt också. Men det löser sig väl. Skönt att op är på en torsdag, då har vi helgen på oss åtminstone, då vi är två som kan ta hand om ungarna.
 
Sv: Nu har vi fått operationstid.....

anhe skrev:
.......till dottern. Hon ska ju operera bort halsmandlarna. Pratade med op planeringen idag, och de planerade hastigt (pga av att vi ska flytta och byta län) in dottern (via telefon) till att opereras den 11/8. Nu blev jag genast nervös. Nu är det så definitivt. Mammas lilla skrutta :love: ska sövas och skäras i :crazy: :eek:

Håller tummarna hårt att det går bra :banana: . Men de säger ju att ju yngre man är ju lättare operation. Ris med smält smör kan rekommenderas också. (Att ta bort mandlarna gjorde så :devil: -ont efteråt att det inte ens är i närheten av nåt annat jag gjort, inkl. förlossning. Så ha tålamod - det kan bli jobbigt att äta i 2 veckor efteråt).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 164
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 858
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 383
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 547
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp