Bukefalos 28 år!

Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

D

darktails

Såg att flera hade skrivit att dom haft nästan lika problem med hyresvärden som mig.

Men nu orkar jag ej mer och skall flytta så fort jag kan.:mad::mad::mad:

Står i ett litet stall med 7 hästar.
Bara ponnys.

Min går tillsammans med en valack och dom fungerar bra ihop.
I en annan hage går 3 andra hästar tillsammans mm.

Allt verkade så bra när vi kollade på stallplatsen men skenet bedrar.
Vår hyresvärden är helt puckad i skallen.
Från första dagen vi kom har hon gnällt på allt vi gjort, varje dag oavsett tid.

Vi rider olika tider varje dag eftersom man jobbar och kan olika från dag till dag helt normalt.
Men här skall det gnällas.

Jag får inte rida när hästarna har ätit eller skall äta och min får lite senare.
Kommer jag tillbaka ex kl 16:30 och hennes hästar åt kl 16:00 så får inte min middag eftersom hennes redan ätit, alt jag får ge min själv inne i boxen men ej i hagen.

Jag har spån i min box och annan fin blandning och den är heller inte bra eftersom det kommer strö i skenan där dörren glider på och en boxdörr som denna är enligt henne inte gjord för spån.
Jaså tänkte jag. Vad är den då gjord för eftersom den ser ut som alla andra dörrar i landet som går på skena.

Jag får inte rida på kvällen då hon nattar sina hästar en viss tid och jag kom in med min någon timme senare. Då det låter mkt att man är där och gör i ordning foder för morgondagen eftersom det kunde jag göra tidigare. Men ville inte störa henne då hon skulle ut och rida sin häst som är bråkig och kan sparka och få panik på gången. Så därför gjorde jag klar min och red iväg.

Jag får inte ha ett visst hö i stallet och min får ej gå i lilla hagen eftersom den kan bli så kladdig och det rinner iväg på sidan om.
Bara hennes kvalités hö gäller och det skall vara av samma typ av hö och innehålla nästan lika näring mm.

Min får inte beta utanför hagen då hennes hästar inte får det. Dvs ta ner huvudet.

Hon bestämmer när täcken skall vara på och hur hästarna skall få mat och exakt när. Man har inget att säga till om.

Min tycker hon skall ej få äta kraftfoder trots att han behöver det pga hans träning.
Han är enl henne blivit tjock men jag tycker han är mkt fin i kroppen nu.

Man skall göra si och så.

Varje dag känns som en pina att komma till stallet eftersom jag vet att jag får skit när som helst.

Mina vänner som hälsar på där tycker hon är så sur och elak och orättvis mot mig.
Jag klagar ej på henne men hon hugger som en orm.

Så nu har bägaren runnit över för gott.:devil::mad:

Detta stall ligger utanför stan och dom har stallet på sidan om deras hus men tillhör deras mark.

Jag förstår att man vill ha lugn och ro hemma, men hyr man ut boxplatser så borde man fatta att det kan bli spring tid och otid.
Jag brukar rida senast till 19:00 på kvällarna men ett undantag för en gång då jag red till 20:50 då jag jobbat hela dagen.

Kan göra denna lista lång.
Försökt att stå ut då det knappt finns plaster i denna ort.
Men nu flyttar jag.:mad:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nej fy så tråkigt att de ska behöva vara så! :mad:
Du gör helt rätt i att flytta. Stallägaren har ingen som helst rätt att gnälla på dig om vad du gör med DIN häst! Om det rör stallet då kan jag förstå men i detta fall så är de du själv så bestämmer när täcken ska på/av när du får rida mm. Hade jag vart du så hade jag till och med satt stallägaren på plats! Så kan man F*n inte bete sig om man hyr ut boxar! Då får man räkna med som sagt,spring hit och tid,oregelbundna tider mm.. Du kan ju inte vara i stallet när hon tycker de om du har ett jobb att sköta först.
Nej usch sånt där skulle jag aldrig acceptera!
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

hennes stall - hennes regler.

diggar du det inte så är det bara att flytta.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Självklart är det stallägarens stall och stallägarens regler på stallrutiner som gäller. Men det är hästägarens häst och hästägarens regler på hur hon ska sköta sin häst som gäller (som foderstat, hurvida den får beta, hur den ska vara täckad etc).

Till TS-> Du gör rätt i som flyttar.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

det tycker ja åxå.

jag har stått i ett likadant stall, vi hade INGENTING att säga till om.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Tycker det är bra m,ed regler i stall. Men detta är ju för mkt gnäll, förstår att du flyttar !
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

inte så enkelt. Betalar man för en tjänst så har man rät att kräva lite service.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Som sagt, stallägarens stall och regler. Hur tråkigt det än är, och vad man än tycker om dessa regler. Vill inte stallägaren ta en diskussion och komma fram till en kompromiss så gör du helt rätt i att flytta - man ska inte behöva må dåligt av att fara till stallet.

Sen får ju stallägare som kör sitt eget race och inte har någon form av kundfokus och servicetänkande räkna med att kanske inte ha fullbelagt stall heller, för hästvärlden är inte större än att rykten sprider sig.

Tack och lov så finns det massor av alldeles, alldeles uuunderbara stallägare där ute :love: Har under alla mina år som hästägare bara varit med om en riktig jubelidiot.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Inte för att ha förutfattade meningar om TS situation eller för att jag inte håller med dig, men den krassa verkligheten är att väldigt mycket hästverksamhet är svart. Och då är det inte lika enkelt att kräva service för pengarna.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

kl

vadå service? Ingen hyresvärd ska väl tala om för mig hur min häst ska skötas? Det ska vara klara riktlinjer. Vad som ingår i hyran - mat, täckning eller inte och vilken tid stallet ska vara stängt. Men vad man gör med sin egen häst utöver det är min ensak som hästägare.

Jag skulle bett henne sköta sig och sitt och sen flyttat om det inte blir skillnad.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Hennes stall= hennes regler, visst.

Men jag hade ifrågasatt om hon övht är intresserad av att ha hyresgäster?
Jag hade "bitit ifrån" och tagit en diskussion ang hennes skäl till att lägga sig i hur jag sköter/rider min häst. Vill hon kanske att jag ska göra det omvända?
Nej, var och en ska/kan sköta sitt, såvida inte det handlar om misskötsel.

Så summan av kardemumman, markera gränsen och kan hon inte ta det och agera som en normal fungerande vuxen, flytta hästen.

Alla kanske alltid bara har tuggat i sig hennes skit under åren, säg ifrån.
Om inte annat så känns det skönt för dig efteråt även om inget förändras.

Hoppas du hittar en annan stallplats med en trevlig och rättvis hyresvärd:)

/J.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Min går tillsammans med en valack och dom fungerar bra ihop.
I en annan hage går 3 andra hästar tillsammans mm.

Jag får inte rida när hästarna har ätit eller skall äta och min får lite senare.
Kommer jag tillbaka ex kl 16:30 och hennes hästar åt kl 16:00 så får inte min middag eftersom hennes redan ätit, alt jag får ge min själv inne i boxen men ej i hagen.

Jag får inte rida på kvällen då hon nattar sina hästar en viss tid och jag kom in med min någon timme senare. Då det låter mkt att man är där och gör i ordning foder för morgondagen eftersom det kunde jag göra tidigare.

Jag får inte ha ett visst hö i stallet och min får ej gå i lilla hagen eftersom den kan bli så kladdig och det rinner iväg på sidan om.
Bara hennes kvalités hö gäller och det skall vara av samma typ av hö och innehålla nästan lika näring mm.

Min får inte beta utanför hagen då hennes hästar inte får det. Dvs ta ner huvudet.

Jag förstår att man vill ha lugn och ro hemma, men hyr man ut boxplatser så borde man fatta att det kan bli spring tid och otid.
Jag brukar rida senast till 19:00 på kvällarna men ett undantag för en gång då jag red till 20:50 då jag jobbat hela dagen.


det du skrivit här som jag valt ut ur ditt inlägg är inga konstigheter. Att man har bestämda fodrings tider. Det förstår du väl själv att om de andra fått mat i hagen så kan du inte komma och kräva att du ska mata din i hagen sen på en annan tid när de andra redan fått? det blir stress bland hästarna.

Jag tycker det du skriver faktiskt är rätt logiska grejer, hur stallägaren lagt upp det. Om hon sen är sur utöver det så är det en sak som hon skulle kunna jobba på, att vara trevligare, men reglerna runt mat och fodringsupplägg är inga konstigheter som jag ser det, inte heller uppfostrings aspekten att hon inte vill att hästarna betar när man leder dem. Jag antar att ni betalar henne för att hon sköter in och utsläpp? då har hon rätt att kräva tycker jag att hästen är uppfostrad.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag har också stått i ett stall där stallägaren hade synpunkter på ALLT. Att det är stallägarens regler som gäller för själva stallet är självklart men det ger inte henne rätt att lägga sig i hur man sköter sin häst (såvida det inte rör sig om uppenbar misskötsel). Än mindre när det gäller saker av mer privat natur (arbete, relationer, m.m). Tyvärr tror jag att det finns en hel del stallägare som blir lite av envåldshärskare. På pappret heter det kanske att allt är förhandlingsbart men i verkligheten är det bara stallägarens åsikter som gäller. Kanske tycker de att man ger dem rätt att blanda sig i allt när man hyr in sig hos dem. Men tänk om den man hyr lägenhet av kom in och började gnälla på att tavlorna hänger snett eller bestämt hävdade att soffan borde stå mot en annan vägg. De flesta hade säkert gått i taket, men i ett stall förväntas man tåla liknande saker.

Jag valde att flytta. Nu står jag i ett stall där ägarens inblandning enbart gäller anläggningen och det tycker jag är helt OK. Den äger ju hon.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Flytta, det finns ingen anledning till att du ska behöva vantrivas. En hobby skall vara rolig och inte en pina p g a gnäll, tjafs och personangrepp.

Jag stod en tid i ett stall där stallägaren hade synpunkter på färgvalet på vår ryktlåda, på manens längd på ponnyn, på om jag gick till hö eller vä om stallet för att hämta strö och foder m.m. :eek: Dessutom anklagade hon ponnyn för att äta på boxdörrens utsida, vilket var helt omöjligt eftersom gallret alltid var stängt (också det på hennes begäran). Ponnyn fick inte gå ihop med deras hästar då den ansågs besvärlig. Ja, det var några exempel. Behöver jag tillägga att vi höll på att bli tokiga, både vi ägare och ponnyn.

Jag måste säga att sådana personer borde överväga om de överhuvudtaget skall ha inackorderingar eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Nu kommer även jag ihåg en stallägare från h-vete!

Min valack fick klagomål - han kissade i boxen :o så det rann ut i gången!
Hon var tvungen att köpa en spånsäck till detta, sa hon anklagande...

Mitt sto stod inte still utanför stallet när hon skulle ta in 5 i taget (ingen överdrift) på kvällen :confused: Dessa skulle stå still ute så hon kunde byta täcken.
Kanske inte så konstigt om de hade bråttom in till middagen.

Mina hästar fick klagomål för att dom åt så mycket! Hade helt normala foderstater beräknade på arbete och typ.

Jag fick klagomål för att jag red så mycket på mina hästar :crazy:
Den ena tävlade distans och den andra var en mycket aktiv herre som tävlat i alla grenar. Hon själv red inte alls....

Så en dag när hon malde på om hur hemskt allting var så sa jag att hon kunde slippa mina hästars hemska närvaro (och mina pengar) inom kort.

Det var inte riktigt vad hon tänkt sig, tror att hon njöt av att klaga ;)
Men veckan efter flyttade jag båda två och slapp höra dessa utläggningar om mina pinkande, hungriga, olydiga och sönderridna hästar!
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Tack.
Jo men detta med foder i hagen.

Hon bestämmer mängd mm till våran häst och inte roligt det heller.
Hon bestämmer allt, hur jag skall hantera honom mm.
Han är mycket stark och har en svägerska som vill lära sig att hantera hästar.
Och det hon oftast ser är att han rycker ner huvudet för att beta, och svägerskan ej hinner med och då skall ni veta vilket liv det blir.
Hon sliter tag i hästens huvud och skäller på honom och oss.

ja hon sköter in utsläpp men endå. Det ursäktar inte hennes beteende.
Hennes hästar är bråkiga och opålitliga och kan sparka folk och så.
Sedan gnäller hon på oss.

Lika så med att är det mat 16:00 och bara ena hästens foder är där och vi kommer ex 16:05 så kan vi ej lägga ut min foderpåse eftersom den va 5 min sen.
Så kan man ej hålla på.

Blir flytt. Gärna innan denna månad så slipper jag betala henne mer.:devil:
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Såg att flera hade skrivit att dom haft nästan lika problem med hyresvärden som mig.

Men nu orkar jag ej mer och skall flytta så fort jag kan.:mad::mad::mad:

Står i ett litet stall med 7 hästar.
Bara ponnys.

Min går tillsammans med en valack och dom fungerar bra ihop. Låter bra.
I en annan hage går 3 andra hästar tillsammans mm.

Allt verkade så bra när vi kollade på stallplatsen men skenet bedrar.
Vår hyresvärden är helt puckad i skallen.
Från första dagen vi kom har hon gnällt på allt vi gjort, varje dag oavsett tid.

Vi rider olika tider varje dag eftersom man jobbar och kan olika från dag till dag helt normalt.
Men här skall det gnällas.

Jag får inte rida när hästarna har ätit eller skall äta och min får lite senare.
Kommer jag tillbaka ex kl 16:30 och hennes hästar åt kl 16:00 så får inte min middag eftersom hennes redan ätit, alt jag får ge min själv inne i boxen men ej i hagen. Varför fodrar ni inte alla hästar samtidigt?

Jag har spån i min box och annan fin blandning och den är heller inte bra eftersom det kommer strö i skenan där dörren glider på och en boxdörr som denna är enligt henne inte gjord för spån.
Jaså tänkte jag. Vad är den då gjord för eftersom den ser ut som alla andra dörrar i landet som går på skena. Jag tycker att du ska få ha spån om du vill, står hennes hästar på torv?

Jag får inte rida på kvällen då hon nattar sina hästar en viss tid och jag kom in med min någon timme senare. Återigen, varför tar man inte in alla hästar samtidigt? Då det låter mkt att man är där och gör i ordning foder för morgondagen eftersom det kunde jag göra tidigare. Men ville inte störa henne då hon skulle ut och rida sin häst som är bråkig och kan sparka och få panik på gången. Så därför gjorde jag klar min och red iväg.

Jag får inte ha ett visst hö i stallet och min får ej gå i lilla hagen eftersom den kan bli så kladdig och det rinner iväg på sidan om. Okej, varför vill du ha din häst i en liten hage?
Bara hennes kvalités hö gäller och det skall vara av samma typ av hö och innehålla nästan lika näring mm. Okej.

Min får inte beta utanför hagen då hennes hästar inte får det. Dvs ta ner huvudet. Min häst får inte heller beta utanför hagen, enligt mig dådå. Sen vad de andra gör med sina hästar är upp till dem.

Hon bestämmer när täcken skall vara på och hur hästarna skall få mat och exakt när. Man har inget att säga till om. Lite tråkigt att man inte får vara med och bestämma.

Min tycker hon skall ej få äta kraftfoder trots att han behöver det pga hans träning. Varför säger hon så?
Han är enl henne blivit tjock men jag tycker han är mkt fin i kroppen nu.

Man skall göra si och så. Och hej och hå.

Varje dag känns som en pina att komma till stallet eftersom jag vet att jag får skit när som helst. Det ska inte kännas så, utan vara roligt att komma till stallet.

Mina vänner som hälsar på där tycker hon är så sur och elak och orättvis mot mig.
Jag klagar ej på henne men hon hugger som en orm.

Så nu har bägaren runnit över för gott.:devil::mad: Vad vad det som hände då?

Detta stall ligger utanför stan och dom har stallet på sidan om deras hus men tillhör deras mark.

Jag förstår att man vill ha lugn och ro hemma, men hyr man ut boxplatser så borde man fatta att det kan bli spring tid och otid.
Jag brukar rida senast till 19:00 på kvällarna men ett undantag för en gång då jag red till 20:50 då jag jobbat hela dagen. Tycker inte att det låter alltför sent, hade förstått henne om du varit i stallet och ridit på natten, men ibland är omständigheterna så att man inte hinner tidigare och det tycker inte jag är konstigt utan visar bara på att man har ett liv utanför stallet.

Kan göra denna lista lång.
Försökt att stå ut då det knappt finns plaster i denna ort.
Men nu flyttar jag.:mad:

Skrivit kommentarer i citatet.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Tack.
Jo men detta med foder i hagen.

Hon bestämmer mängd mm till våran häst och inte roligt det heller.
Hon bestämmer allt, hur jag skall hantera honom mm.
Han är mycket stark och har en svägerska som vill lära sig att hantera hästar.
Och det hon oftast ser är att han rycker ner huvudet för att beta, och svägerskan ej hinner med och då skall ni veta vilket liv det blir.
Hon sliter tag i hästens huvud och skäller på honom och oss.

ja hon sköter in utsläpp men endå. Det ursäktar inte hennes beteende.
Hennes hästar är bråkiga och opålitliga och kan sparka folk och så.
Sedan gnäller hon på oss.

Lika så med att är det mat 16:00 och bara ena hästens foder är där och vi kommer ex 16:05 så kan vi ej lägga ut min foderpåse eftersom den va 5 min sen.
Så kan man ej hålla på.

Blir flytt. Gärna innan denna månad så slipper jag betala henne mer.:devil:

Ja, det är förmodligen DITT fel att hennes hästar är ouppfostrade ;).
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Jag får inte rida när hästarna har ätit eller skall äta och min får lite senare.
Kommer jag tillbaka ex kl 16:30 och hennes hästar åt kl 16:00 så får inte min middag eftersom hennes redan ätit, alt jag får ge min själv inne i boxen men ej i hagen. Helt och hållet logiskt. Du kan ju inte lägga ut hö i hagen till bara din häst och förvänta dej att det inte blir bråk.

Jag har spån i min box och annan fin blandning och den är heller inte bra eftersom det kommer strö i skenan där dörren glider på och en boxdörr som denna är enligt henne inte gjord för spån.
Jaså tänkte jag. Vad är den då gjord för eftersom den ser ut som alla andra dörrar i landet som går på skena. Har hon torv?

Jag får inte rida på kvällen då hon nattar sina hästar en viss tid och jag kom in med min någon timme senare. Då det låter mkt att man är där och gör i ordning foder för morgondagen eftersom det kunde jag göra tidigare. Men ville inte störa henne då hon skulle ut och rida sin häst som är bråkig och kan sparka och få panik på gången. Så därför gjorde jag klar min och red iväg. Detta kan jag också förstå. Efter en viss tid SKA det vara lugnt i stallet - för hästarnas skull. Sen om man satt den tiden kl 17 eller kl 21 är upp till stallägaren eftersom hon tydligen bor på gården också.

Jag får inte ha ett visst hö i stallet och min får ej gå i lilla hagen eftersom den kan bli så kladdig och det rinner iväg på sidan om.
Bara hennes kvalités hö gäller och det skall vara av samma typ av hö och innehålla nästan lika näring mm. Kan det vara att det blir bråk i hagen om "det godaste" höet annars?

Min får inte beta utanför hagen då hennes hästar inte får det. Dvs ta ner huvudet. Well....

Hon bestämmer när täcken skall vara på och hur hästarna skall få mat och exakt när. Man har inget att säga till om. Jag säger ingenting om täckena men har du grunnat på om VARFÖR hon vill att man ger hästarna i en viss ordning? Kan vara så att det blir balans och slippa stressade hästar. Hästar är vanedjur, enl mig ska de ha mat samma tider varje dag (med undantag från nån halvtimme timme så...

Min tycker hon skall ej få äta kraftfoder trots att han behöver det pga hans träning. Han är enl henne blivit tjock men jag tycker han är mkt fin i kroppen nu. Fast det har hon väl inte med att göra?

Man skall göra si och så.

Varje dag känns som en pina att komma till stallet eftersom jag vet att jag får skit när som helst. Inte bra, ta ett snack med henne och förklara hur du känner.

Detta stall ligger utanför stan och dom har stallet på sidan om deras hus men tillhör deras mark. Deras mark = deras regler. Äger du mark så kan du sätta upp egna regler. Därmed inte sagt att de ska vara orimliga.

Jag förstår att man vill ha lugn och ro hemma, men hyr man ut boxplatser så borde man fatta att det kan bli spring tid och otid. Jag brukar rida senast till 19:00 på kvällarna men ett undantag för en gång då jag red till 20:50 då jag jobbat hela dagen. Nä tid och otid kan jag ju inte hålla med om att man "ska räkna med". Man måste respektera att det är någons HEM. Jag skulle gäääärna vilja ha egen gård med skulle ALDRIG gå med på att någon kommer kl 5 en morgon och en annan kommer kl 23. No way.


Men det är bara vad jag tycker..
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

inte så enkelt. Betalar man för en tjänst så har man rät att kräva lite service.

om det handlar om en restaurang eller städning ellr annan service, ja. inom hästvärlden finns det lika många rätt och fel som det finns hästar och människor och den som äger stallet, eller har hand om uthyrningen, sköter reglerna.
pallar man inte att anpassa sig efter dom, så får man flytta.

om jag hade stall och min hyresgäst inte respekterade de reglerna som jag satt upp, så skulle jag slänga ut den, för då har den inget i mitt stall att göra.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 106
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 414
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp