Bukefalos 28 år!

Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vem kan vara i stallet kl 8 när man arbetar?
Skift javisst men då ska någon ta det varannan vecka med.
Den som börjar kl 10 kanske?
I ett kollektivstall så har man ofta olika arbetstider och kan täcka upp för varandra.
Ändra tiderna till 6 och 7 då om det blir bättre.

OM det nu skulle vara så att hästar sover kl 10-12 på förmiddagen, vilket jag inte tror på alls. :angel:

Här så har du en bra liten skrift i ämnet hästens dygnsrytm.
http://stud.epsilon.slu.se/291/1/Olsson_L_090620.pdf

Jag har ju förmånen att ha mina hästar hemma på lösdrift och har under några år haft en liten naturlig flock som jag har studerat.
Det var en hingst, hans 2 fruar och deras föl.
Och jag kan garantera att favorittiden för att sova är mallen 10 och 12 om man inte stör deras naturliga rytm.
Och man vet att människor som jobbar skift och får sin rytm störd inte mår bra av det så det borde ju även gälla för hästar.
Att de mår som bäst om man stör deras naturliga rytm så litet som möjligt.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Hästen sover totalt 3 – 4 timmar per dygn, men sömnen är uppdelad i 5 – 7 perioder fördelade över hela dygnet, men ofta något tätare under efternatten säger Margareta Rundgren, universitetslektor på institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU.
Så det är inte så att hästarna sover hela natten, däremot sover de som mest framåt sen natt, tidig morgon som det verkar. Oftast då man kommer till stallet för att släppa ut alltså.

Tycker det är lite fel person som uttalar sig här Margareta alltså).
Låter som att smådjurs veterinärer uttalar sig om att trav och galoppsporten är djurplågeri. Inte troligt.
Jag skulle vilja höra detta av veterinärer och därmed jämn ställda.

Håller inte med om att dressyren är onaturlig för hästarna, många rörelser kommer från hästens naturliga uppvisningsbeteende.
Samma universitetslektor som jag citerade tidigare skriver:

Det som gör det onaturligt är hästens ställning och att den tvingas och tränas att göra något den inte normalt skulle göra. Jag har sett väldigt mycket beteende hos avels hingstar och ingen jag sett rör sig i form och använda sig av dressyr tekniker. Det är liknande rörelser men inte tagna till sitt yttersta som i dressyren.


Intressant läsning men låter lite ensidig. Inte några direkta bevis enbart 1 persons åsikter.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Om en häst står och bankar i väggen och vill ha mat också när grannen får tror någon här att det bara är hästen som inte får mat som blir störd då?
Nej även den hästen som ska stå och äta blir störd och vill "försvara" sin mat.

Det är därför som det är så bra om ingen häst alls bankar.
Jag tillåter inget bankande så i mitt stall är det tyst.

Vilka hundägare tillåter att hundar tigger på det viset?
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Man kan ju göra som man vill, det enkla att sticka åt alla hästar lite kraft när en får eller helt enkelt få hästen att acceptera att den får mat när flockledaren så tillåter. Om den lär sig det så måste det vara otroligt skönt för den att kunna slappna av och vara viss om att den kommer få all den mat den behöver utan att behöva leva rövare och stressa upp sig.
Vissa hundar har ju också problem med det där att någon annan hund får mat och då blir det världens liv. Personligen tycker jag det är både jobbigt för människor och djur när de sistnämnda tror att det ligger på dem att verkligen visa att de vill ha mat, det blir så stressigt och oroligt i huvudena på alla.

Tycker jag med man kan ge alla lite mat istället men det fungerar inte för då säger folk att deras hästar blir tokiga:crazy::confused:. Det där med flock ledare och liknande fungerar inte för mig. Hästar är djur fungerar dom inte med andra och skall tas bort från de övriga. Men jag tycker att alla hästar skall ha mat samtidigt.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Intressant läsning men låter lite ensidig. Inte några direkta bevis enbart 1 persons åsikter.

Det har gjorts forskning där man har studerat hästar som får bete sig naturligt.
Och så har man kontrollerat allt som hästarna har för sig.
Jag har läst några rapporter om det där.

Men läs min länk den är en bra början.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Det är därför som det är så bra om ingen häst alls bankar.
Jag tillåter inget bankande så i mitt stall är det tyst.

Vilka hundägare tillåter att hundar tigger på det viset?

Vad gör du då?
Slår du till hästen?
Skriker du på hästen?
Använder du hund tekniker?
Jag tillåter det mesta med hästarna som inte kan skada mig eller någon annan då blir jag en:devil:.
Annars försöker man hålla hästarna till lags.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Ja hur brukar man uppfostra hästar?
Signalera NEJ fungerar fint.
Olika starkt beroende på individ.
För mig så brukar det räcka med att säga till.

Det hela utgår från att jag har lärt dem att stå stilla.
Så jag ber dem att stå stilla.
Om man står stilla så kan man ju inte banka.
Stilla är med alla fötterna i golvet.

Jag använder inte hundtekniker för jag vet inte hur man gör med hundar.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

*hugger sista*

behöver man inte fodra med kraft, så ska man inte, det tror jag vi är överens om allihopa.

på den tiden, när vi hyrde stall, så började vi aldrig morgonfodra när vi tog in dom ifrån betet.
skillanden på hästarna var total!
året innan hörde man hur alla 4 hästarna stod och slog och hoppade och ville ha sitt kraftfoder, redan när man stannade bilen utanför stallet. sen fortsatte det att bankas och hoppas tills alla hade fått sin mat. istället för att stå och lugnt tugga i sig maten stog 3 av 4 hästar och tokåt som idioter, vilket inte alls är speciellt bra.

det året når vi INTE fodrade kraftfoder på morgonen låg i 80% av alla gånger hästarna fortfarande ner när man kom till stallet och man kunde i lugn och ro lägga på täcken, kolla ben och säga hej till var och en och sen släppa ut och höfodra. så i min värld kommer jag nog aldrig mer skapa den stressen som ett morgonfoder kan framkalla.
på lika sätt var det på kvällen, ingen häst fick kraftfoder föränn alla var inne, alla ben svar spolade och alla täcken var av och samtliga hade börjat äta på sitt hö. då tog vi fram kraftfodret, men oftast var hästarna såpass tillfreds med situationen att det sällan var stress.

under en nattvaka (kolikhäst) satt vi och studerade våra hästars natliga rutiner.
kvällhö vid 21.
första hästen la sig ner vid 11, och starx eftr slutade de andra att äta och la sig ner eller bara stod och vilade.
eftr nån timme eller 2 kom en häst på fötter och började äta igen och det tog inte många minuter förrän alla stog och åt.
och så höll dom på hela natten.
åt en - åt alla.
sov en - sov/vilade alla.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

eftr nån timme eller 2 kom en häst på fötter och började äta igen och det tog inte många minuter förrän alla stog och åt.
och så höll dom på hela natten.

I någon av de ätstunderna är det lämpligt att släppa kraftfoder från en automat.
Så är det ju lugnt på morgonen när hästarna skall ut.
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Vad ska man göra då?
Medvetet ge en häst mat men inte den andra, snudd på djurplågeri tycker jag. Den viktigaste regeln jag fick lära mig när jag började med hästar var att ALLA hästar skall ha mat samtidigt. Om en häst står och bankar i väggen och vill ha mat också när grannen får tror någon här att det bara är hästen som inte får mat som blir störd då?
Nej även den hästen som ska stå och äta blir störd och vill "försvara" sin mat.

Det där frustrerade beteendet hade vi bara i ett stall där hästarna stod inne på natten. Nu står jag i ett lösdriftsstall där folk tar in sina hästar på box när som helst dom vill och inga hästar fodras på dagen samma tid. man fodrar kraften när man ridit eller före och inga hästar står o sparkar o bråkar. Inga bestämda tider så hästen kan hetsa upp sig för att det inte kommer "i tid".
 
Sv: Nu orkar jag ej mer. Flyttar ifrån stallet

Och du tror att hästarna mår bra av detta?
Det gör inte jag.

om du nu inte tror att de e bra, varför e de så då i vårat stall där vi båda står att hästarna inte får mat samtidigt, dom får ju bara samtidigt på morgonen, men inte kvällen. På kvällen kommer du ju antingen jätte tidigt eller jätte sent när redan mina hästar e nattade.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 105
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 411
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 414
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp