Nu vill jag diskutera försäkringskassan.

Enormt missbruk??? O_o Vad baserar du det på?
Om jag bara tar min egen direkta förstahandserfarenhet: Jag behövde för några år sedan en allt-i-allo här på gården, via Arbetsförmedlingen hittade ungefär ett dussin personer i närheten som jag tyckte kunde vara lämpliga. Ingen hög lön kanske , men enligt fackets avtal och med stor frihet när det gällde arbetstider och det ingick dessutom även utbildning inom bygghantverk. Av de personer jag kontaktade var det bara ett par som överhuvudtaget var intresserade (=svarade) trots att de gick på arbetsunderstöd, en person var villig att komma ut och titta, den andra sa redan från början att han var endast intresserad av svartarbete för att kunna behålla ersättningen från a-kassa mm. Samma för den andre fast han berättade först efter att han varit här. Två av personerna som inte svarade fick jag i efterhand reda på arbetade på andra ställen svart samtidigt som de fick a-kassa.

Och då hade jag ändå sorterat bort de som man direkt kunde se var fuskare, som tex. Jens 22 år, erfarenhet kurser i programmering på universitet, sökt arbete lastbilsmekaniker, noll erfarenhet. Eller Eva, 25 år, utb. kurser inom drama och media, arbetslivserfarenhet teaterverksamhet, sökt arbete: grovarbetare (!) inom bygg och anläggning och skriver för säkerhets skull att hon bara väger 49 kg.

Som arbetsgivare hade jag tillgång till Arbetsförmedlingens databaser och det fuskas otroligt mycket. Samtidigt försäkrar man ut sjuka personer som objektivt knappast kan utföra något nämnvärt arbete.
 
Senast ändrad av en moderator:
Var har du fått det ifrån? Dom fall jag hört om har alla varit det?
Jag tror du missförstod. De allra flesta får inte gratishjälp av jurister att överklaga, jag har inte sett siffrorna men det kan inte vara särskilt stor andel och det innebär att övriga i princip är helt utan bistånd. Så de som är resursstarka kan driva sin sak men de flesta har inte den möjligheten eller orken och det ger en ojämn tillämpning av reglerna.
 
Jag tror du missförstod. De allra flesta får inte gratishjälp av jurister att överklaga, jag har inte sett siffrorna men det kan inte vara särskilt stor andel och det innebär att övriga i princip är helt utan rättslig hjälp. Så de som är resursstarka kan driva sin sak men de flesta har inte den möjligheten eller orken och det ger en ojämn tillämpning av reglerna.
Aha då är jag med på vad du menar :)
 
Om jag bara tar min egen direkta förstahandserfarenhet: Jag behövde för några år sedan en allt-i-allo här på gården, via Arbetsförmedlingen hittade ungefär ett dussin personer i närheten som jag tyckte kunde vara lämpliga. Ingen hög lön kanske , men enligt fackets avtal och med stor frihet när det gällde arbetstider och det ingick dessutom även utbildning inom bygghantverk. Av de personer jag kontaktade var det bara ett par som överhuvudtaget var intresserade (=svarade) trots att de gick på arbetsunderstöd, en person var villig att komma ut och titta, den andra sa redan från början att han var endast intresserad av svartarbete för att kunna behålla ersättningen från a-kassa mm. Samma för den andre fast han berättade först efter att han varit här. Två av personerna som inte svarade fick jag i efterhand reda på arbetade på andra ställen svart samtidigt som de fick a-kassa.

Och då hade jag ändå sorterat bort de som man direkt kunde se var fuskare, som tex. Jens 22 år, erfarenhet kurser i programmering på universitet, sökt arbete lastbilsmekaniker, noll erfarenhet. Eller Eva, 25 år, utb. kurser inom drama och media, arbetslivserfarenhet teaterverksamhet, sökt arbete: grovarbetare (!) inom bygg och anläggning och skriver för säkerhets skull att hon bara väger 49 kg.

Som arbetsgivare hade jag tillgång till Arbetsförmedlingens databaser och det fuskas otroligt mycket. Samtidigt försäkrar man ut sjuka personer som objektivt knappast kan utföra något nämnvärt arbete.
En stor fet hake med AF är att de tvingar folk att söka jobb som de inte är kvalificerade för. De litar på att arbetsgivaren sållar ut dem som inte passar för jobbet. De arbetslösa har inget val annat än att söka för annars kan de bli av med ersättningen. (Som ju ändå tar slut så småningom.)

Fast nu var det FK och inte AF och A-kassan som skulle diskuteras.
 
Ibland har de lite märkliga regler..
Jag började plugga på högskola i januari, de pausar min SGI och nu måste jag jobba upp en ny när jag ska söka ersättning för vabb.
De vill veta hur många timmar i veckan jag tänkt arbeta - lätt att säga som timvikarie! ;) Undet VFU perioden kommer jag inte kunna arbeta alls medan i vissa kurser kanske jag kommer kunna arbeta betydligt mer..
 
Jag har så svårt att få ihop logiken ibland. Om fler anställdes inom skola och vård skulle arbetslösheten och sjukskrivningar minska och vården och skolan bli bättre. Jag måste missa något... :cautious:

Lärarbristen är enorm. Dvs även om man ville anställa fler finns inte många att anställa.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 839
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 923
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 013
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 298
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp