Bukefalos 28 år!

Nummer 7 om våra fina 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Ngn allergichock, mot vad vet jag inte, har aldrig varit allergisk mot ngt vad jag vet. Fått några sår och brännskador på huden också, måste vara hemma och äta tabletter och smörja konstant. Blir trött av infektionen, sov till halv 12 idag, jisses, och jag som är en morgonmänniska annars...haha..halva dagen borta :D Men det ska förhoppningsvis vara borta om några veckor nu när jag fått mediciner o grejjer. :laugh: är så långtråkigt att gå hemma bara, är hellre på jobbet faktiskt! Tur man kan sitta och surfa iallafall så tidengår lite fortare...lär väl fastna i såna där tråkiga serier på tv.n också...undrar om våra bästa år fortfarande går,,,får ta o kika på det ;)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL
Här skrivs det inte mycket.. . Vilar hästarna eller håller ni på å julstökar?
Var iväg på sista dressyrträning före jul. Rivica var riktigt slö först. Inte kunde man tro att det var hon som bockade som en vilde i tisdags. När jag väl fått fart på henne hick träningen bra. Däremot kände jag inget speciellt efter kiropraktorns besök.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Julstökar för fullt;)! Kom iväg på sista träningen innanhon åker. Var lite spännd till en början men vi har ju inte kunnat rida så strukturerat pga väder m.m.
Men efter ett tag var hon jättefin:love:. Min magiska tränare..kommer å sakna detta. Efter lite förvänd å så övergång till trav, vilken härlig kännsla jag fick.
Gott med ett bra avslut iallafall så får vi se hur länge hon blir borta för om det inte skulle visa sig funka så ska hon hem igen!
Men jag hoppas allt ska flyta på bra nu när jag är mentalt inställd på att lämna bort henne!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL
Här skrivs det inte mycket.. . Vilar hästarna eller håller ni på å julstökar?
Var iväg på sista dressyrträning före jul. Rivica var riktigt slö först. Inte kunde man tro att det var hon som bockade som en vilde i tisdags. När jag väl fått fart på henne hick träningen bra. Däremot kände jag inget speciellt efter kiropraktorns besök.

Håller med dig fullt ut men jag tillhör väl den delen som borde skämmas. Skriver sällan..blir tyvärr så när man inte rider. :(

Rosie står just nu på helvila och kommer göra det fram till sommaren nästa år :eek: , tråkigt men så är det. Hinner knappt med Bulan som är i full gång så det är skönt med den hjälpen man kan få med henne, men även hon kommer få någon längre vila till våren.
I tisdags hade tjejen ett bra pass på henne, kul att se :)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

kl
Jaha, nu har vi varit på kliniken igen.
Min häst var lite bättre då hans inflammation/ svullnad kring kotorna var mindre, dock ej helt bra.
Han har fortfarande en försämrad rörlighet i halsen framförallt åt höger (största pålagringen där) och vet kunde se rörelsestörning i skritten (vid vissa moment).
Det blev ingen mer behandling eftersom han svarade förra gången med att bli kraftigt försämrad första dygnen efter.
Det som gäller nu är skritt vid hand i 2 veckor därefter uppsuttet och börja jogga igång om 4 veckor.
Därefter följer ett stretchingschema för att hjälpa honom att behålla rörlighet och mjukhet i muskulaturen.
Han blev också rekomenderad glucosamin och djävulsklo.

Det går inte att sia om framtiden utan jag får helt enkelt ge det lite tid. Men vetten uttryckte tydligt att om jag känner minsta osäkerhet pga att han inte har 100% koll på sin bakkärra så måste jag höra av mig. Det kan visa sig som snubblighet, vinglighet eller i värsta fall omkullridning. MEN det finns också en chans att han kommer att fungera så det hoppas jag på så HIMLA mycket.

Jag är ju så glad i min lille häst...
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

håller tummarna stenhårt för att pålle ska vara bra nu.



och angående min egna 06a så är det återbesök nr 2 på tisdag. hon vrickade sig i hagen och har fått behandling i ena kotan för det. förra återbesöket var hon bättre men inte helt bra. jag hoppas verkligen att jag får ett bra besked, det vore den bästa julklappen!

det börjar också bli jobbigt att hantera den lilla. hon har guldpsyke men att gå i sjukhage och bara promeneras för hand börjar nu sätta sig i huvudet på henne...
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Tack och lycka till själv på ditt åb!
Det är så trist när de är skadade...
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Skönt att båda era hästar var bättre.:)
Happy, ska ni tillbaka igen eller tycker vet att han har gjort det han kan nu?
Känns som om man skulle vilja ha mer uppföljning på det hela. Låter lite otäckt att han kan bli vinglig i bakkärran.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

jag red max 15 min på utebanan igår, idag red jag 5 min sedan fick jag hoppa av, hästen snäll, men jag höll på att svimma. Helt groggy av medicinerna, snurrar hela tiden i huvudet. Tror inte jag fixar ridbiten på ett tag, kan ju inte ens gå hemma utan att det snurrar, ännu mindre att rida. Vissa stunder på dagen mår man bättre men det är svårt att avgöra när. Och jag kommer ju ha det så här några veckor till så jag funderar på att lämna ifrån hästen under denna period jag är sjukskriven. Jag kan ändå inte göra så mkt just nu. Min sambo är snäll i mån av tid att ta ut ngn pålle på promenad för hand i skogen men jag kan ju inte lasta på allt arbete på honom. Han ställer redan upp med arbetet i stallet, packa höpåsarna etc. Jag får inte ens diska hemma för läkaren :crazy: jag tror hästen känner på sig att man inte mår bra för han är helt översocial just nu, ville bara stå och gosa idag :love:

happyrider, håller tummarna för din häst! och frittan också!
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

KL

Tråkigt med alla skador och sjukdomar! Kan kanske bidra med lite skratt genom en film på Bianca i somras när hon äntligen fick gå med sällskap i gräshage efter nästan 1,5 år ensam i sjukhage/grushage efter sin senskada bak. Ingen riktig koll på hur diken ska hoppas, och dessutom ett förbaskat staket som kan med att stå ivägen när passagen visas upp! (Matte hade lite ont i magen under turerna...)

http://www.youtube.com/watch?v=OqdGhzi4QcQ
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Vad jobbigt att inte må bra. Lämna bort hästen om du har möjlighet det är ju så mycket mer än bara ridning med dem;)

Gaia vad var det för senskada din häst har haft? Har en hemma med skadat gaffelband bak:cry:

Kl
Precis hemma efter en lång tur i skogen inget regn. Idag fick jag känna på hennes bocksprång. I början var de inte så farliga men blev värre.:crazy:
Sen fick jag gå först o då blev det bättre.
Härlig ridtur i alla fall.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Gaia vad var det för senskada din häst har haft? Har en hemma med skadat gaffelband bak:cry:

Ytliga böjsenan bak, pga yttre trauma. Hittade henne blockhalt i hagen januari 2010 med ett djupt jack på insidan-snett bak vid senan. Hon hade så ont så hon la sig ner inne i boxen efter en stund:cry: Vetten sondade och trodde att senan precis klarat sig utan att blivit snittad, men vid UL tio dagar senare visade den 30% skada på ytliga böjsenan. Efter ytterligare ett par veckors boxvila fick hon ett "utbrott" i boxen pga några :devil: ungar körde motorcross på sjöisen en liten bit från stallet. Hon är ju trafiksäker och så, med några veckors boxvila tog ut sin rätt. Detta resulterade i att skadan drogs upp till 70% (jag var på jobbet när detta hände) :cry: Hade ett h-vete i några månader med att försiktigt rehabilitera en expolsiv överenergisk häst som tycker att terre-a-terre och caprioller ingår i behandlingen av en senskada bak, både på promenad, i boxen och i sjukhagen... Blev bättre när jag kunde börja skritta henne lite mer uppsuttet efter ca 4 månader. Lite trav och ett par varv i (hård) paddock på hösten och de första galoppstegen ett år efter olyckan.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Men fy, det lät inte roligt...
Då förstår jag att det måste vara extra kul att vara igång med henne nu.
Skönt ändå att allt verkar ha slutat bra.
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Fin hon är Loppan!!!
Du kan väl hålla oss uppdaterade, hur det går för henne hos fodervärden.:)
 
Sv: Nummer 7 om våra fina 06:or

Åhh Polly har hon åkt nu? Känns det tomt?

KL

Här är det mer skador som härjar :( Bulan har fyra mornar i rad varit svullen i vänster bak. Troligen pga två små sår som hon har, gör allt jag kan för att det inte ska blossa upp mer och bli lymfangit. Rosie kom inte in från hagen i fredags. Det visade sig att hon fått en spark på vänster bak, sitter på framsidan av benet om man tittar på hasen. Såret ser bra ut men hon är fortfarande svullen, dock ingen feber eller halt så jag har valt att inte åka till klinik till henne.
Summa summarum av detta är väl att vintervilan kommer väl till pass. Funderar på om de ska få vila fram till mars ungefär och sedan sättas igång så de är klara tills dess att jag någon gång i maj/juni kan sitta upp igen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 187
Senast: Och_Aye
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 539
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 342
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp