Bukefalos 28 år!

Ny åldersgräns för tävling av ponny

Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

jag tycker det borde ändras till att man får tävla B tom man är 14.. dels för att många barn är korta i växten/fler tävlande i B-klasserna och då enligt min fundering kanske bli ett ökat antal som tävlar shettisar? (så A ponnysarna slipper tävla mot de större)

om äldre barn rider ponnysarna (tex de som är 13-14) så har de (förhoppningsvis) lärt sig att rida ordentligt så att man slipper slit och släng bara för att "ungen håller ju ändå på att växa ur och det är ju ingen konkurrens så det är bara tuta å köra" mentaliteten.,..
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Skit bra, om det går igenom så kanske det går att få bort en dal av alla dessa som är för stora för sina ponnier men varken de eller deras föräldrar verkar se det.
:bump:
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Sellan skrev:
jag tycker det borde ändras till att man får tävla B tom man är 14.. dels för att många barn är korta i växten/fler tävlande i B-klasserna och då enligt min fundering kanske bli ett ökat antal som tävlar shettisar? (så A ponnysarna slipper tävla mot de större)

om äldre barn rider ponnysarna (tex de som är 13-14) så har de (förhoppningsvis) lärt sig att rida ordentligt så att man slipper slit och släng bara för att "ungen håller ju ändå på att växa ur och det är ju ingen konkurrens så det är bara tuta å köra" mentaliteten.,..


en snart fjortonårig kortis som håller med dig :banana: :banana: :bump: :banana: :banana:
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Nyrelski skrev:
Tycker det är bra!
Tror det är positivt för sporten då man faktiskt lär sig rida bättre ju tidigare man går över på stor häst. Vilket betyder att vi får fler duktiga ryttare. Framförallt junior och YR men tillslut också seniorer :)
Och de som inte satsar så mycket och bara rider regionalt kan ha kvar sin ponny till de är 18.

I många andra länder samt på internationella tävlingar är det redan 16 som gräns

Men jag förstår inte logiken. Varför inte lära barn rida på ponny? Det är ingen skillnad på ponnyer och stora hästar, verkligen nu när det kommer mycket ridponnyer och halvblod bland ponnyerna. Kan man "lära sig rida" på stor häst kan man lära sig rida på ponny. Problemet ligger i tränarnas attityd mot ponnyer.:crazy: Hur kommer det sig då att de tyska ponnyungarna är så duktiga?
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Choklad skrev:
Skit bra, om det går igenom så kanske det går att få bort en dal av alla dessa som är för stora för sina ponnier men varken de eller deras föräldrar verkar se det.
:bump:

MEN då är det väl överdommaren som får ta och säga till!
för man får ju inte tävla om ekipaget är "opopotioneligt"....

och så fortsätter nog ändå de som är för stora rida sina ponnyer hemma, men de ska inte vara på banan
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Sellan skrev:
MEN då är det väl överdommaren som får ta och säga till!
för man får ju inte tävla om ekipaget är "opopotioneligt"....

och så fortsätter nog ändå de som är för stora rida sina ponnyer hemma, men de ska inte vara på banan

Det där är ju väldigt känsligt att komma utifrån och tala om att någon inte får starta av den orsaken, speciellt om de flesta andra har sett igenom fingrarna med det och ansett att ekipakget "bara är på gränsen" opropotionerligt, ungen kan ha växt mycket de sista månadrna på bredde/längden eller både och.
Föräldrar har en viss förmåga att inte se sådant...:angel:

Med dessa regler tror jag att fler kommer gå över till storhäst tidigare men trots det kommer det alltid finnas de som aldrig kommer inse att de inte ska ha ponny den anledning att de är för stora helt enkelt.
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Men det är en annan sak att rida stor häst, iaf. i hoppningen. Ponnysar är ofta kvickare medan en stor häst har längre galopp och helt enkelt kräver mer ridning.
I dressyren är det kanske inte lika mycket skillnad men även där är ju hästarna större och har framförallt större gång.

Men visst behövs det bättre ridning också! Tyskarna har ju ett mycket bättre system än vi när det gäller att lära folk rida :smirk:
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

kan det inte bli så att ridolyckorna ökar eftersom de "små" börjar rida för stora/starka hästar som de inte klarar av? = fler som blir rädda = mindre tävlande?
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Sellan skrev:
kan det inte bli så att ridolyckorna ökar eftersom de "små" börjar rida för stora/starka hästar som de inte klarar av? = fler som blir rädda = mindre tävlande?

Det tror jag inte, jag tycker väldigt många ungar sitter redan idag på ponnier de inte klarar av, sen måste man ju inte skaffa sig en 175+ häst heller det första man gör :idea:
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Jag tycker att det är riktigt bra. Då kan det kanske äntligen bli slut på alla som är för stora för sin ponnyer.

Man lär sig även rida på ett helt annat sätt när man rider stor häst. På ponny i hoppning behöver man bara vara orädd och ha en bra ponny för att komma upp i toppen. Det fungerar inte på stor häst. I dressyren så kan man dra ner sin ponny i form eftersom det rids så låga klasser och det fungerar inte sne när man kommer upp på stor häst och ska rida program med betydligt mer samling.
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Sellan skrev:
kan det inte bli så att ridolyckorna ökar eftersom de "små" börjar rida för stora/starka hästar som de inte klarar av? = fler som blir rädda = mindre tävlande?
Hur många 16-åringar är så små att det inte kan rida en normal häst på 165cm ? Tycker att det är allt för många 170cm ungdomar som sitter på sina c- och d-ponnyer.

Var själv en sån sista året innan jag gick över på stor häst som 16-åring.
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Minelli skrev:
Tycker att det är allt för många 170cm ungdomar som sitter på sina c- och d-ponnyer.

Öhhh vadåååå.... jag är inte alls förstor för min ponny som är 134 cm, jag är 178 cm och väger 67 kg....:angel:
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

*KL*

Jag är rätt kluven i den här frågan. Samtidigt som jag tycker att ponnytiden är viktig i alla sammanhang så är jag också för att man rider storhäst när man är 16, 17. Jag tänker inte sitta på mina ponnyer och tävla tills den dagen jag fyller arton.

Men det är så svårt! Eg. tycker jag att det är svårt med ålderssystem, men vikt&längdsystem skulle ju vara lika svårt, om inte svårare.

Äsch, jag vet fan inte vad jag tycker ännu riktigt.
Vad blev det här för jävla flumm-inlägg? :angel:
 
Sv: Aaaaaaaah!!!!

Rumpnissen skrev:
Hur kommer det sig då att de tyska ponnyungarna är så duktiga?

Därför att tyskungarna är uppfödda med ordet DISCIPLIN inbankat i allt de gör! :angel:
Men uppenbarligen är det ju framgångsrikt, för det är ju faktiskt duktiga.
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

tråkigt om beslutet går igenom....:mad:

ponnytiden är så kort iallafall varför korta den ytterligare ? :cry:
ska dom börja tävla som 6 åringar för att "hinna med" att rida
B ponny ......? - kommer bli en himla mängd stackars ponnyer som
får flytta runt ofta.:mad:
Ge barnen tiden att utvecklas stegvis i lugn och ro istället för att
lägga på ytterligare prestation/tids stress !!!
Dom kommer inte hinna lära känna ponnyn förrens det är dags att byta !!! knappt dom hinner idag !!
Varför stressa fram storhäst tid ? det finns gott om tid efter 18 år !!
Låt barnen mogna i lugn och ro dom behöver den tiden....
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Jag har iofs slutat rida ponny nu men varför sänka åldern igentligen huvudsaken är ju att hästen trivs med ryttaren och tvärtom och att det inte ser opropotineligt ut. Som alla sagt ponnytiden är kort, när man väl är 18 så är ponnytiden med tävlingar över förgott..
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Kl

Tycker det är bra.

Dels för att om man som nu tävlar ponny tills man är 18 år så missar men ju junior tiden och får med en gång tävla som ung ryttare vilket är ett mycket störe hopp en att gå från ponny till junior.

Och som har skrivits tidigare är ju ponny tiden en tid då man "bara" skall ha roligt och lära och inte så mycket tävla vilket kan bli svårt om det är för många som är för gammla för att bara se det som en lek/lärande.

Sedan så kanse man kan se fler barn som rider ponnys som är utbildade av vuxan och inte av barn om ponny tiden är kortare då det inte hinns med på samma sätt.

Skrivit av en som inte tycker om att barn tävlar överhuvetaget oavset idrott.

Kram
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Nyrelski skrev:
Men det är en annan sak att rida stor häst, iaf. i hoppningen. Ponnysar är ofta kvickare medan en stor häst har längre galopp och helt enkelt kräver mer ridning.
I dressyren är det kanske inte lika mycket skillnad men även där är ju hästarna större och har framförallt större gång.

Men visst behövs det bättre ridning också! Tyskarna har ju ett mycket bättre system än vi när det gäller att lära folk rida :smirk:

Fasst jag tävlade både hoppning och dressyr på ponny i hyffsat höga klasser (LA hopp FEi dress) och hade inga som helst problem att gå över till stor häst. Alla hästar är olika, och i alla fall tycker inte jag att skillnaden ligger i om det är ponny eller häst. Ponnyer ska ridas precis likadant som stora hästar.

Sen tycker nog itne jag att vi ska ha riktigt det systemet som i Tyskland. Barn och ungdommar ska ha roligt! MEN om man nu siktar på att lära ungar rida så ska de lära sig rätt!
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 612
Senast: fio
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
4 980
Senast: Hedinn
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 841
Distans Kan någon hjälpa mig att reda ut detta. I TR står att "Ryttare på kategori C- och D-ponny får delta i ponnytävlingar i Sverige t.o.m...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Seabisquit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp