Bukefalos 28 år!

Ny åldersgräns för tävling av ponny

Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Rumpnissen skrev:
Alla hästar är olika, och i alla fall tycker inte jag att skillnaden ligger i om det är ponny eller häst. Ponnyer ska ridas precis likadant som stora hästar.

Sen tycker nog itne jag att vi ska ha riktigt det systemet som i Tyskland. Barn och ungdommar ska ha roligt! MEN om man nu siktar på att lära ungar rida så ska de lära sig rätt!

"Problemet" med Sverige tror jag är att många barn inte lär sig rida rätt från början. Många ridskolor har inte speciellt bra kvalitet på varken hästar eller instruktörer... Många fortsätter ju sedan att rida för dessa intruktörer även om de skaffar egen ponny, vilket kanske gör att resultatet blir mindre bra.
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

break_a_leg skrev:
"Problemet" med Sverige tror jag är att många barn inte lär sig rida rätt från början. Många ridskolor har inte speciellt bra kvalitet på varken hästar eller instruktörer... Många fortsätter ju sedan att rida för dessa intruktörer även om de skaffar egen ponny, vilket kanske gör att resultatet blir mindre bra.

Precis min åsikt också! :bow:
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Detta med åldersgränserna ble ju en rejäl kalldusch både för mig och många andra. Jag är bla tränare och tränar en liten tjej som i dags datum börjar förbereda sig för att rida nationellt. Hon har tränat i ca 1,5 år och lärt sig grunderna i dressyren ordentligt. Vi har aldrig hastat på med utb utan tagit det rätt lugt och nogrrant för att allt ska bli rätt. Hon är 10 fyller 11 i år och vi trodde att hon hade gott om tid på sig att lugnt avancera i klasserna men tji fick ju vi....
Hur många 11-12 rider FEIklasser? Hur många starter kommer det bli i ett SM? då tiotolvåringar ska rida FEI.Hur kommer ridningen att se ut? De stackars uppfödare som avlar och råkar få en b-ponny ska de skänka bort ponnyn?
Har dessutom en Bponny själv som vi utbildar med sikte på Ungponnychampionatet. Tanken var att få fram en välriden och trevlig liten ponny som en liten ryttare kan träna och utvecklas med och ha roligt. Hur motiverande känns det nu att lägga ner arbete på sådant.
Tycker som många andra att visst vi måste får flera juniorer som rider och att de börjar rida stor häst tidigare men vet inte om det känns rätt att börja att påverka de allra minsta som fortfarande är i den åldern att det borde vara en lek.Jag har många juniorer som tränar också de är runt 12-15 års ålder och de har jag gett rådet att köpa stor häst för att de är rätt långa osv.
Dessutom rider en av eleverna som tävlar B-ponny en liten ridhäst ibland bara för att få prova på så jag tror faktiskt att de flesta är ganska medvetna om att satsa vidare i hästeriet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Fast beslutet är inte taget ännu, frågan ska väl upp i februari igen...

Jag tycker också att b-ponnyförslaget är otroligt dåligt.
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Unica skrev:
Detta med åldersgränserna ble ju en rejäl kalldusch både för mig och många andra. Jag är bla tränare och tränar en liten tjej som i dags datum börjar förbereda sig för att rida nationellt. Hon har tränat i ca 1,5 år och lärt sig grunderna i dressyren ordentligt. Vi har aldrig hastat på med utb utan tagit det rätt lugt och nogrrant för att allt ska bli rätt. Hon är 10 fyller 11 i år och vi trodde att hon hade gott om tid på sig att lugnt avancera i klasserna men tji fick ju vi....
Hur många 11-12 rider FEIklasser? Hur många starter kommer det bli i ett SM? då tiotolvåringar ska rida FEI.Hur kommer ridningen att se ut? De stackars uppfödare som avlar och råkar få en b-ponny ska de skänka bort ponnyn?
Har dessutom en Bponny själv som vi utbildar med sikte på Ungponnychampionatet. Tanken var att få fram en välriden och trevlig liten ponny som en liten ryttare kan träna och utvecklas med och ha roligt. Hur motiverande känns det nu att lägga ner arbete på sådant.
Tycker som många andra att visst vi måste får flera juniorer som rider och att de börjar rida stor häst tidigare men vet inte om det känns rätt att börja att påverka de allra minsta som fortfarande är i den åldern att det borde vara en lek.Jag har många juniorer som tränar också de är runt 12-15 års ålder och de har jag gett rådet att köpa stor häst för att de är rätt långa osv.
Dessutom rider en av eleverna som tävlar B-ponny en liten ridhäst ibland bara för att få prova på så jag tror faktiskt att de flesta är ganska medvetna om att satsa vidare i hästeriet.
Så unga barn ska inte ens ut på så stora tälvingar anser jag och likaså gör riksidrottsförbundet.

Så länge man är mindre än 11-12 år tycker jag man ska rida och tävla för att det är kul och inte för att vinna SM och FEI klasser. Så då räcker det med lokala och regionala tävlingar
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Minelli skrev:
Så unga barn ska inte ens ut på så stora tälvingar anser jag och likaså gör riksidrottsförbundet.

Så länge man är mindre än 11-12 år tycker jag man ska rida och tävla för att det är kul och inte för att vinna SM och FEI klasser. Så då räcker det med lokala och regionala tävlingar

Men hur tänker ridsportförbundet undrar jag då. Riksidrottsförbundet säger att tävling ska vara på lek under 12 år - det är jag med på. Men hur vettigt är det då att "leka" till 12 år - och sedan kliva direkt upp på kat C el D och tänka på att kanske tävla nationellt. Eller vill förbundet inte ha speciellt många ponnyryttare på den nivån längre?
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Jag tycker som alltid : Ha längd och viktgräns istället! ;)
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

..::*Ida*::.. skrev:
Jag tycker som alltid : Ha längd och viktgräns istället! ;)
Håller med dig, själv har jag en kompis som är 15 år fyller 16 i vinter men hon är endast 150cm så om åldersgränsen skulle bli 16 och hon vill tävla ponny så kan hon inte det pga av ålder.
Fast nu är ju det inte så att hon tävlar men ändå.
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Men då måste den vara hyfsat tilltagen, och hur ska vi kontrollera längden? Inmätning på alla tävlingar?
Kan tänka mig att det blir en viss press på ryttare att "banta ner" sig så att de kan rida en kategori mindre ex. samt att många små vuxna kommer tävla mot lite kraftigare barn som tvingas gå upp i katergorierna. Hur kul är det för barnen?
 
Jag kan inte förstå vitsen med att sänka åldersgränsen för ponny. Från år 2008 är gränsen för nationella tävlingar 16 år, regionala 18år.
Hur många (som inte köper färdiga ponnyer) har hunnit utbilda och tävla sina ponnyer nationellt innan de fyller 16år? Vad är vitsen? Att man ska börja rida stor häst tidigare?:confused:
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

Men... är de helt...
Hur roligt på en skala 1-10 är det då att rida ponny?!
Men tack ock lov att 2008 är jag 18år så då klassar man bara upp ponnyn till storhäst!
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

Det kanske är vad många kommer att göra, har inte tänkt på det.... Eller så kanske de regionala klasserna blir fler, med fler startande....Och de nationella måste ju få en minskning i startfälten...
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

tråden fanns visst innan...ska läsa den
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

Sock skrev:
Det kanske är vad många kommer att göra, har inte tänkt på det.... Eller så kanske de regionala klasserna blir fler, med fler startande....Och de nationella måste ju få en minskning i startfälten...
mm... det kommer ju knappt vara några som rider Nat på kat D.
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

Så har det varit i hoppningen väääldigt länge nu. Det funkar ju där också...så varför inte i dressyren?
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Nyrelski skrev:
Men visst behövs det bättre ridning också! Tyskarna har ju ett mycket bättre system än vi när det gäller att lära folk rida :smirk:
mm och där har inte "Svensson" råd att rida heller. Iallafall inte på tävlingsnivå.
Jag tror att det är där den stora skillnaden ligger.
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

break_a_leg skrev:
Men hur tänker ridsportförbundet undrar jag då. Riksidrottsförbundet säger att tävling ska vara på lek under 12 år - det är jag med på. Men hur vettigt är det då att "leka" till 12 år - och sedan kliva direkt upp på kat C el D och tänka på att kanske tävla nationellt. Eller vill förbundet inte ha speciellt många ponnyryttare på den nivån längre?

Fast nu är det ju inte bara gubbar som betsämt detta. Ungdomskom har ju varit delaktig.

Åk ut på en tävling och titta på kat B så ser du varför det behövs ändrade regler. :o ´

Det är pinsamt att se vad som många anser vara "proportionerligt".
 
Sv: Kommer någon att vilja tävla b-ponny efter 2008?

Jag har väl inte skrivit något om att gubbar har bestämt?

Och ja, jag har sett rätt många ponnytävlingar på alla nivåer - jag tycker själv att de flesta är okej i storlek på sin ponny. Det är möjligtvis de som rider på nationell nivå som rider för länge, det är iaf där jag sett en del som varit "för stora".

Jag är mer intresserad av tankengången i det du citerade, man ska alltså rida "på skoj" till 12 år. Sedan ska man kliva upp på kat C el D även om man är liten till växten. De ryttare som har mål med sin ridning har då tre år på sig att komma upp till nationell nivå.

Vad jag förstår anser många att vi rider ponny för länge i Sverige. Men alla kan ju faktiskt inte aspirera på EM-platserna, det är ju ett fåtal.

Eller är det så att det kommer fram för många SM-ekipage med dagens regler? Vill förbundet minska antalet på nationell nivå?
 
Sv: Ny åldersgräns för tävling av ponny

Det har jag missat, kanske för att jag inte är så intresserad av hoppning. Men hur länge har det varit 16 års gräns på nat. tävling där?
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 612
Senast: fio
·
Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
4 980
Senast: Hedinn
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 841
Distans Kan någon hjälpa mig att reda ut detta. I TR står att "Ryttare på kategori C- och D-ponny får delta i ponnytävlingar i Sverige t.o.m...
Svar
2
· Visningar
1 158
Senast: Seabisquit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp